Новите по веригата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите по веригата

Капитал

Новите по веригата

Във всички сектори в търговията се очаква раздвижване

Зорница Маркова
15670 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


"Така добре си живеем. Конкурираме се помежду си. Големите чужди още ги няма." Това откровение сподели един български собственик на верига за мебели. Той много скоро ще промени мнението си.

Въпреки че е криза и пазарът би трябвало да е притихнал в очакване на по-добри времена, на всички фронтове на търговията нещо мърда. Още тази година ще се появяват нови играчи, при това от най-големите. Други са вече тук и са на финалната права, преди да придобият местен конкурент. А стане ли това, те ще се борят за лидерска позиция. Пазарът в България привлича интереса на вериги както сред търговците на бързооборотни стоки, така и на специализираните магазини: за техника, за мебели и обзавеждане, за спорт. Една от причините е, че така наречената модерна търговия (всички тези нови вериги, които активно отварят магазини) в България се смята за много малка на фона на останалите страни. При бързооборотните стоки делът й е между 30 и 40%. Но има и други аргументи.

Какво се движи

Изминалата година ще се запомни с баталните сцени, предизвикани от ниските цени при откриването на първите магазини на германския дискаунтър LIDL. И сега при обявяването на всяка нова промоция от типа консерва за 80 ст. стоката се разграбва за минути.

LIDL подготвяше премиерата си няколко години. И се появи с гръм и трясък. Комбинацията между невиждана в България досега масирана рекламна кампания и чувствително ниски цени на ключови стоки превърнаха веригата в реален конкурент на всички.

"Само за няколко месеца затвориха две-три малки магазинчета, които се намираха в непосредствена близост до един от обектите на германската верига. Ние усещаме конкуренцията по промяна в оборотите, които паднаха средно с десет процента там, където пряко се съревноваваме с LIDL", коментира пред "Капитал" представител на една от веригите на българския пазар.

LIDL ще продължи с агресивното разрастване и тази година. Принципната цел на всички международни вериги е да попаднат в топ три сред компаниите на даден пазар. Тази цел еднозначно важи и за LIDL. Постижението й става вероятно още повече след като немската компания придоби конкурента си Plus като част от международна сделка.

Очаква се агресивно поведение и от другия световен играч в България – Carrefour. И при него целта е да бъде в челната тройка на веригите за храна. В момента компанията има пет хипермаркета в големите градове. През октомври ще отвори още един в Стара Загора. През 2012 може да се очакват още поне два в София, като единият ще е в Bulgaria Mall (проектът вече е размразен и изграждането на мола започва – виж стр. 52). Наскоро мениджърът на Carrefour в България Кристиан Шарита обяви, че ръководената от него компания ще започне да прави и по-малки магазини от типа супермаркети. Плановете за тази година са да има поне два такива в София, съобщиха от групата.

Оста Белград - Брюксел

Съвсем скоро се очаква да бъде финализирана сделката, при която белгийската компания Delhaize ще придобие сръбската Delta maxi. Това засяга и българския пазар, тъй като Delta maxi притежава "Пикадили". Тоест, след като бъде подписан финалният договор, "Пикадили" ще има нови собственици.

Delhaize е в топ 15 на търговците в Европа, силна е в средния формат магазини, позиционира се около средния сегмент и е във фаза на експанзия. За нея също важи целта на най-добрите три. Ако влезе на българския пазар чрез "Пикадили" (около 250 млн. лв. оборот за 2010 г.), тя ще е заеме петото място.

"За да се предвижи нагоре в класацията, веригата ще трябва да придобие някои от сегашните представители в търговията. Това е единственият начин за бързо увеличение на пазарния дял", коментира консултант по сливанията и придобиванията с опит в бързооборотните стоки, пожелал да остане неназован. От Delhaize отказаха да коментират пред "Капитал" плановете си.

Консолидирай и владей

С влизането на LIDL, агресивното разрастване на BILLA, Kaufland и Carrefour и евентуално със стремежите за по-голям дял на Delhaize бизнесът на веригите ще расте бързо през тази година. В същото време ще тече консолидация на всички нива.

Потенциално най-интересни са по-малките вериги, които вече са развили своята мрежа и имат стабилно присъствие или на национално ниво, или в определени региони.

Традиционно най-желаният играч е "Фантастико". Бизнесът на компанията е концентриран в София (с едно изключение на магазин в Кюстендил). Само в един град "Фантастико" прави около 300 млн. лв. оборот (за 2009 г.). Компанията многократно е получавала оферти от потенциални инвеститори, на които обаче отговорът е "нямаме интерес".

Потенциални за придобиване биха били и някои по-малки вериги като ЦБА или "Т-маркет". И двете компании имат достатъчно добре развита мрежа от магазини, което ще прибави оборот и пазарен дял към потенциалните инвеститори. Когато купуваната верига има и собствена логистика и платформа, тогава цената би била с допълнителна премия.

Не всичко е храна

Веригите за храна не са единствените, при които ще има "мърдане". Собственикът на компанията, цитиран в началото на текста, сигурно вече се замисля и подготвя за есента, когато ще бъде готов първият магазин на IKEA в София. Изграждането му в момента върви по план, сградата расте всеки ден и след лятото се очаква да бъде официалното откриване.

IKEA ще доведе след себе си сериозни промени. Като начало ще бъде конкурент на всички търговци на мебели, които доскоро работеха необезпокоявани от чуждите вериги. IKEA ще влезе първо с богато портфолио, а ако следва европейската си политика – и с конкурентни цени. Това ще създаде допълнителен натиск сред другите магазини за мебели, които и без друго изпитват затруднения заради кризата, спада на пазара на имоти, а с това и на обзавежданията.

Натискът ще е по-голям в София и по-малко чувствителен в другите райони на страната. Засега IKEA се фокусира само в столицата. Има принципен план да изгради втори магазин около Варна или Бургас, но намеренията все още са само на хартия.

Нови играчи ще се появят и в някои по-специализирани формати: немската Bauhaus официално подписа първия си договор за магазин в София (виж карето); австрийската верига за обзавеждане на дома Kika също проучва пазара (пак карето); тази година със сигурност ще има сделка в търговията с техника, след като мажоритарният акционер в "Техномаркет" и наследник на Equest-TBIL обяви, че иска да излезе от тази си инвестиция. В същото време един от големите играчи в търговията с техника – Media Markt, отново събуди интереса си към България.

Напълно логично

Макар цялото това активизиране от страна на търговците да изглежда странно на фона на кризата и падащите обороти, реално то е съвсем естествено. Първият фактор, който увеличава очакванията да има сделки, са ниските цени на имотите. Ако преди три-четири години един нов играч трябваше да отдели сериозна инвестиция за терени и строеж, сега може да направи същото движение може би с двойно по-малко пари. Освен че цените на имотите намаляха, паднаха и разходите за строителство.

Другата важна предпоставка е, че кризата изцеди ресурса на някои от сега активните играчи и те с удоволствие биха се продали, за да се освободят от инвестицията си. Или пък първоначалните планове и очаквания към пазара не са съвпаднали с бизнес представянето.

Да вземем например дискаунтъра Penny. Няма да е изненада, ако до година-две компанията вземе стратегическото решение да излезе от пазара. Веригата започна бизнеса си тук горе-долу в един и същи момент както конкурентите си LIDL и Plus. За разлика от LIDL обаче Penny има чувствително по-малко коли на паркинга пред магазините си. Също така развива мрежата си с по-бавни темпове от тази на конкурентите си. Това я отдалечава от първите места сред веригите, но я прави интересна за потенциални инвеститори.

Има още една детайл, който улеснява влизането на новите вериги (а и всички преди тях). Официално те обявяват многомилионни инвестиции в проектите си в България. На практика обаче те си избиват голяма част от вложенията под формата на входни такси на доставчиците си, бюджети за освежаване на магазините си и изграждането на нови. Така те стимулират потреблението и осигуряват работна ръка, при това всичко е на светло. Но приносът им в икономиката не е с най-високата добавена стойност.

Колкото повече нови вериги влизат, толкова повече средата ще се променя. За бизнеса това означава по-силна конкуренция и всички последствия от нея. За партньорите (доставчиците) означава все по-голямо нарушаване на баланса на силите. Когато делът на веригите расте, те по-лесно могат да налагат правилата си (тоест да увеличават исканите бюджети и отстъпки). За клиентите е ясна: по-голям избор и достъп до повече възможности. Само че засега покупателната способност е доста ниска.

И още, и още

Bau е строителство, Haus е къща. Bauhaus е новата верига от типа "направи си сам", която ще има свои магазини в България. Първият вече е договорен, споразумението за него беше подписано в средата на седмицата и ще бъде част от търговския парк "Сердика" зад Централна гара.

Хипермаркетът на Bauhaus ще заема 20 хил. кв.м. Обещаната дата за отваряне е началото на следващата година. След това ще има и нови обекти, като целта са най-големите градове.

Други с интерес към България са магазините за стоки за дома Kika. Австрийската верига няма еквивалент в България. Тя предлага всевъзможен асортимент от посуда, дребни и по-големи аксесоари за кухнята, банята, за дома. Каталогът им включва над 8 хил. артикула.

Представители на компанията вече няколко пъти посещават страната. Източник на "Капитал" потвърди, че оглеждат пазара, но още не е взето решение за влизане. Ако то бъде взето, първите магазини вероятно ще се появят в средносрочна перспектива – около две години.

Разместване ще има и сред веригите за техника. В момента пазарът се дели основно между два ключови играча: "Техномаркет" и "Технополис". Мажоритарният собственик на "Техномаркет" обяви наскоро, че планира излизане от инвестицията. В същото време миноритарният собственик – "К енд К електроникс", има отправена оферта за обратно изкупуване. Как ще се развие бъдещата сделка ще се разбере през следващите месеци.

Има обаче още една интересна подробност: германската верига за техника Media Markt, която е сред водещите на европейския пазар, събуди отново интереса си към България. Източник на вестника потвърди, че се водят много предварителни проучвания на ниво какви играчи има на българския пазар, какви са потенциалните възможности. От веригата коментираха пред "Капитал": "Като компания, която е ориентирана към експанзията си, Media-Saturn (обединение между веригите Media Markt и Saturn) непрекъснато проучва възможностите за разрастване в Европа. По-специално сме ориентирани към северните държави и Източна Европа." Едва ли утре ще има магазини с логото на Media Markt в България, но в средносрочен план не е изключено.

"Така добре си живеем. Конкурираме се помежду си. Големите чужди още ги няма." Това откровение сподели един български собственик на верига за мебели. Той много скоро ще промени мнението си.

Въпреки че е криза и пазарът би трябвало да е притихнал в очакване на по-добри времена, на всички фронтове на търговията нещо мърда. Още тази година ще се появяват нови играчи, при това от най-големите. Други са вече тук и са на финалната права, преди да придобият местен конкурент. А стане ли това, те ще се борят за лидерска позиция. Пазарът в България привлича интереса на вериги както сред търговците на бързооборотни стоки, така и на специализираните магазини: за техника, за мебели и обзавеждане, за спорт. Една от причините е, че така наречената модерна търговия (всички тези нови вериги, които активно отварят магазини) в България се смята за много малка на фона на останалите страни. При бързооборотните стоки делът й е между 30 и 40%. Но има и други аргументи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    В Lidl хората чувстват, че левчетата им струват нещо, а Billa се трансформира в музей за ценители.

  • 2
    sssisko1970 avatar :-|
    sssisko1970

    "Пазарът в България привлича интереса на вериги както сред търговците на бързооборотни стоки, така и на специализираните магазини: за техника, за мебели и обзавеждане, за спорт. "
    това е така защото те още не знаят,а тези които опитаха бягат сас 100 км/ч,истината е че пазарът в бг е отчайващ и оборота е колкото в квартлната бакалия например в "катастрофирала" гърция!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Да вземем например дискаунтъра Penny. Няма да е изненада, ако до година-две компанията вземе стратегическото решение да излезе от пазара."

    >>> Този случай тряба да го имат пред очите си българските производители, за да придобият малко самоучвствие пред веригите. В този магазин не успях да видя нито една позната стока. Повечето бяха никому неизвестни, с налепени наръка отгоре бели етикети на български. Да, калифорнийските фъстъци в немска опаковка бяха много вкусни, само че да си го купиш веднъж на два месеца. Панталоните ми също не са толкова евтини, че да ги пусна да се перат с никому неизвестни прахове и омекотители. Имам изстрадан опит, докато си намерих една българска марка с оптимално съотношение цена/качество. Само че там не я видях.

  • 4
    anihilator_jack avatar :-(
    anihilator_jack

    Че пазарът сам ще се отрегулира и, че ще изхвърли неконккурентноспособните беше повече от ясно. Въпросът е какво правим с разните молове, офис сгради, и прочие като останат празни? Гледкита като тази на окръжна болница ще бъдат не една-две.....

  • 5
    stg avatar :-|
    stg

    Ще си позволя да репликирам коментар номер 1. Лидъл и Била са коренно различни магазини, с доста различаваш се асортимент и напълно различен стил на пазаруване. В Лидъл влизаш и купуваш стоката, която предлагат, по правило при силно стеснен асортимент на повечето позиции, в Била се отива да избереш. При един по силен пазар тия вериги на практика няма да са конкуренти.

  • 6
    damianrm avatar :-P
    damianrm

    Вчера за първи път влезнах в ЛИДЛ (София, Дружба) и не мисля да повтарям. Че то - никакъв избор няма там ..цените ... имаше стоки които бяха малко надолу, но крайно недостатъчно за да ми покрие загубата на време от нуждата да ходя после и в др. магазин . Вътре беше такова бутане .. а БЯХМЕ МН.МАЛКО ХОРА - 3 слетобед. Какво ли ще е при повече хора ... Друго си е Каъфланд - там - всички се движат в една посока основно и почти няма бутане, а не в всички посоки както е в Лидл ...

    Накратко - пак ще ида в ЛИДЛ ..след 1 год. за да ги видя. Не го виждам кой разумен човек ченящ времето си (а по правило те са които плащат) ще ходи там, освен пенсионери, които така и така си обиват времето и за 2 лв. по малко на сметка 50 лв утрепват 2-3 часа ...

  • 7
    bobix avatar :-|
    bobix

    Ако не бяха навлезли тези магазини - цените ни щяха да са по - ниски. Както и безработицата, а и заплатите ни по-високи.
    Защото оборота, който те правят сега - щеше да се прави от българските вериги. Цените нямаше да са натоварени с повече печалби, които да излизат от страната. Съответно останалите пари тука ще влязат по един или друг начин в нашите джобове. Това също увеличава оборота. А на нашите вериги пък би им дало капитали да излязат от страната. В резултат - да внесат пари тук, а не като чуждите - да изнесат. И тези пари пак по един или друг начин щяха да ни влязат в джобовете.
    както Обама каза вчера - ако пазарите се отворят за американски(в нашия случай български) стоки и услуги - това ще намали безработицата ни и ще ни донесе повече пари.
    Научете се какво е пазарна икономика и да подкрепяш съседа с който делиш едни дупки по пътя, а не да даваш пари за опрвавянето на дупките в германия примерно.

  • 9
    stg avatar :-P
    stg

    До коментар [#7] от "bobix":
    това което говориш е теория, преди чуждите вериги бяха български като ЦБА и Боила например, дали парите ще отиват в собственика на Била или в джобовете на някоя мутра която ще си купи ламборджини разлика няма никаква, а чуждите вериги поне знаят как се правят нещата. Частния капитал приятелю няма родина.

  • 10
    dyod avatar :-|
    dyodi

    Ходя в Lidl за точно определени стоки, които само там мога да намеря - шоколадови бонбони на J.D.Gross, течен сапун Cien и разнообразните дрехи за спорт Crivit. Засега предпочитаният ми магазин е METRO, където намирам предпочитани офис-консумативи, шоколадови и захарни изделия, козметични продукти и др. на ниски цени. Съгласна съм, че в Билла е относително скъпо, макар че има избор, специфично и привлекателно е, че има кулинарен щанд. Така че са важни не само цените, а и диференциацията по отношение на поддържането на специфичен асортимент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.