Новият брой: Накъде след вота
Close

Новите по веригата

Във всички сектори в търговията се очаква раздвижване

Капитал    ©  Надежда Чипева

"Така добре си живеем. Конкурираме се помежду си. Големите чужди още ги няма." Това откровение сподели един български собственик на верига за мебели. Той много скоро ще промени мнението си.

Въпреки че е криза и пазарът би трябвало да е притихнал в очакване на по-добри времена, на всички фронтове на търговията нещо мърда. Още тази година ще се появяват нови играчи, при това от най-големите. Други са вече тук и са на финалната права, преди да придобият местен конкурент. А стане ли това, те ще се борят за лидерска позиция. Пазарът в България привлича интереса на вериги както сред търговците на бързооборотни стоки, така и на специализираните магазини: за техника, за мебели и обзавеждане, за спорт. Една от причините е, че така наречената модерна търговия (всички тези нови вериги, които активно отварят магазини) в България се смята за много малка на фона на останалите страни. При бързооборотните стоки делът й е между 30 и 40%. Но има и други аргументи.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive
    • - 21
    • + 66

    В Lidl хората чувстват, че левчетата им струват нещо, а Billa се трансформира в музей за ценители.

    Нередност?
  • 2
    sssisko1970 avatar :-|
    sssisko1970
    • - 31
    • + 21

    "Пазарът в България привлича интереса на вериги както сред търговците на бързооборотни стоки, така и на специализираните магазини: за техника, за мебели и обзавеждане, за спорт. "
    това е така защото те още не знаят,а тези които опитаха бягат сас 100 км/ч,истината е че пазарът в бг е отчайващ и оборота е колкото в квартлната бакалия например в "катастрофирала" гърция!

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 7
    • + 49

    "Да вземем например дискаунтъра Penny. Няма да е изненада, ако до година-две компанията вземе стратегическото решение да излезе от пазара."

    >>> Този случай тряба да го имат пред очите си българските производители, за да придобият малко самоучвствие пред веригите. В този магазин не успях да видя нито една позната стока. Повечето бяха никому неизвестни, с налепени наръка отгоре бели етикети на български. Да, калифорнийските фъстъци в немска опаковка бяха много вкусни, само че да си го купиш веднъж на два месеца. Панталоните ми също не са толкова евтини, че да ги пусна да се перат с никому неизвестни прахове и омекотители. Имам изстрадан опит, докато си намерих една българска марка с оптимално съотношение цена/качество. Само че там не я видях.

    Нередност?
  • 4
    anihilator_jack avatar :-(
    anihilator_jack
    • - 6
    • + 44

    Че пазарът сам ще се отрегулира и, че ще изхвърли неконккурентноспособните беше повече от ясно. Въпросът е какво правим с разните молове, офис сгради, и прочие като останат празни? Гледкита като тази на окръжна болница ще бъдат не една-две.....

    Нередност?
  • 5
    stg avatar :-|
    stg
    • - 5
    • + 66

    Ще си позволя да репликирам коментар номер 1. Лидъл и Била са коренно различни магазини, с доста различаваш се асортимент и напълно различен стил на пазаруване. В Лидъл влизаш и купуваш стоката, която предлагат, по правило при силно стеснен асортимент на повечето позиции, в Била се отива да избереш. При един по силен пазар тия вериги на практика няма да са конкуренти.

    Нередност?
  • 6
    damianrm avatar :-P
    damianrm
    • - 33
    • + 35

    Вчера за първи път влезнах в ЛИДЛ (София, Дружба) и не мисля да повтарям. Че то - никакъв избор няма там ..цените ... имаше стоки които бяха малко надолу, но крайно недостатъчно за да ми покрие загубата на време от нуждата да ходя после и в др. магазин . Вътре беше такова бутане .. а БЯХМЕ МН.МАЛКО ХОРА - 3 слетобед. Какво ли ще е при повече хора ... Друго си е Каъфланд - там - всички се движат в една посока основно и почти няма бутане, а не в всички посоки както е в Лидл ...

    Накратко - пак ще ида в ЛИДЛ ..след 1 год. за да ги видя. Не го виждам кой разумен човек ченящ времето си (а по правило те са които плащат) ще ходи там, освен пенсионери, които така и така си обиват времето и за 2 лв. по малко на сметка 50 лв утрепват 2-3 часа ...

    Нередност?
  • 7
    bobix avatar :-|
    bobix
    • - 58
    • + 31

    Ако не бяха навлезли тези магазини - цените ни щяха да са по - ниски. Както и безработицата, а и заплатите ни по-високи.
    Защото оборота, който те правят сега - щеше да се прави от българските вериги. Цените нямаше да са натоварени с повече печалби, които да излизат от страната. Съответно останалите пари тука ще влязат по един или друг начин в нашите джобове. Това също увеличава оборота. А на нашите вериги пък би им дало капитали да излязат от страната. В резултат - да внесат пари тук, а не като чуждите - да изнесат. И тези пари пак по един или друг начин щяха да ни влязат в джобовете.
    както Обама каза вчера - ако пазарите се отворят за американски(в нашия случай български) стоки и услуги - това ще намали безработицата ни и ще ни донесе повече пари.
    Научете се какво е пазарна икономика и да подкрепяш съседа с който делиш едни дупки по пътя, а не да даваш пари за опрвавянето на дупките в германия примерно.

    Нередност?
  • 9
    stg avatar :-P
    stg
    • - 10
    • + 57

    До коментар [#7] от "bobix":
    това което говориш е теория, преди чуждите вериги бяха български като ЦБА и Боила например, дали парите ще отиват в собственика на Била или в джобовете на някоя мутра която ще си купи ламборджини разлика няма никаква, а чуждите вериги поне знаят как се правят нещата. Частния капитал приятелю няма родина.

    Нередност?
  • 10
    dyod avatar :-|
    dyodi
    • - 1
    • + 18

    Ходя в Lidl за точно определени стоки, които само там мога да намеря - шоколадови бонбони на J.D.Gross, течен сапун Cien и разнообразните дрехи за спорт Crivit. Засега предпочитаният ми магазин е METRO, където намирам предпочитани офис-консумативи, шоколадови и захарни изделия, козметични продукти и др. на ниски цени. Съгласна съм, че в Билла е относително скъпо, макар че има избор, специфично и привлекателно е, че има кулинарен щанд. Така че са важни не само цените, а и диференциацията по отношение на поддържането на специфичен асортимент.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал