Понеделник вечер. В залата на хотел "Будапеща" в близост до столичната централна автогара са се събрали трийсетина души. Повечето са млади - между 20 и 30 години. Дошли са с една-единствена цел - да разберат как могат да изкарат допълнителни пари. Няма списъци, няма CV и мотивационно писмо, няма интервюта за работа - всеки е добре дошъл да се присъедини към "Сейв къмпани интернешънъл" (или Save Company International - SCI). Почти като лоното на църквата и не е чудно - единият от основателите е евангелистки пастор.

Присъстващите са научили за събирането от свои познати, които вече ползват картите за отстъпка на компанията и са си купили правото да привлекат още клиенти. Колкото повече хора поканиш, толкова по-голям е шансът някои от тях да се включат, а от всеки от тях печелиш допълнително.

Как ви звучи? Има два възможни отговора. Единият е като добре познатия и на местния пазар мултилевъл маркетинг (MLM), но за пръв път приложен от изцяло българско дружество. Наричана още мрежов маркетинг, такава стратегия обикновено развиват търговци под шапката на чуждо дружество майка. Най-често те продават козметика като американската Avon, шведската Oriflame и германската LR, здравословни продукти като Herbalife и Aquabionica или стоки за дома като Zepter и Rainbow. Изгодата за компанията е, че може да развие дистрибуторски мрежи от хора, без да плаща наеми за магазини и заплати на служители. Всеки в системата печели от разликата в цената, на която е купил продукта от компанията и го е продал на клиента, получава бонуси за привличането на нови дистрибутори, както и процент от техните продажби.

MLM обаче си има и зъл двойник - най-обикновена пирамида. Често е трудно да се направи разлика между двете: те процъфтяват по време на криза, обещават добри доходи и разчитат на привличането на все повече или повече участници. Трудно е да се каже и точно какво е SCI, но едно е сигурно - зад примамливите намаления и отстъпки може да се крие и опасност.

За кризата и църквата

От създателите на Save Company International, пловдивчаните Светослав Петров и Станчо Рангелов, научаваме, че това е първата българска компания, която започва да работи на този принцип. Разбира се, ако оставим настрана първите пирамидални структури от зората на 90-те години, при които моделът е изкривен - не се продава нищо, а целта е просто да се привлекат следващата порция наивници. За себе си Светослав Петров и Станчо Рангелов казват, че няма по-хубаво нещо от това да си комисионер на пазара на потреблението, да си комисионер на един огромен оборот.

Присъстващите в залата също са на това мнение. Кризата е притиснала финансово някои от тях и ги е направила по-чувствителни към всякакви предложения за допълнителни доходи, които в по-добри времена биха пропуснали покрай ушите си. Удобен момент за компаниите в сферата на мрежовия маркетинг. "До края на тази презентация 238 души ще останат без работа", се съобщава още в началото на power-point изложението в хотел "Будапеща", за да се обостри още по-силно чувството за несигурност за бъдещето.

"Кризата винаги помага, защото разтърсва хората в тяхната комфортна зона", обяснява Светослав Петров дни по-късно и вече обратно в Пловдив пред "Капитал". Обяснява ни още, че се занимава с мотивационно говорене. От "Дакси" разбираме, че е председател на Националния християнски център и на Българска божия църква "Християнски център жътвата". Освен на срещите на SCI пастор Петров може да бъде видян да ръководи проповеди, като клиповете с негови речи, песни и молитви са качени на сайта на Националния християнски център. За упованието в бог и за успеха на бизнес идеята за мултилевъл маркетинга Петров говори с еднаква убеденост и вяра. Той се занимава предимно с развиването на мрежата от хора. Партньорът му Станчо Рангелов пък обяснява, че се е занимавал с търговия.

В лоното на лоялните потребители

Освен кризата пловдивската фирма използва и някои други все по-актуални пазарни трикове у нас - намаленията и принципа на потребителската общност. Практики, който се използват от някои търговски вериги, за да си гарантират постоянен поток от лоялни клиенти. "За успеха на една мултилевъл компания е много важен продуктът, който се предлага, и дали пазарът има реална нужда", смята Петров.

Въпреки духовната връзка обаче неговата компания не предлага обичайния чудодеен продукт като вода, лекуваща всякакви болести, козметика, която обещава да те върне в абитуриентските години, или тигани, които ще ви служат до живот. SCI предлага карта за намаление в търговски обекти, с които фирмата има договори за сътрудничество. Предимно в Пловдив и София, но и в някои други по-големи градове, като Стара Загора и Варна например, като за момента сред имената на търговските марки липсват силни и широко познати марки.

"Пазаруването е нещо, което се случва всеки ден. Хората така или иначе купуват, но ще купуват като част от общността на SCI и ще ползват определени привилегии", обясняват двамата мениджъри. На въпроса дали хората ще се окажат склонни да променят потребителските си навици и местата, на които пазаруват, Петров разказва, че за идеята ги е вдъхновило пребиваванията им в Америка и склонността на консуматорското общество да следва всеки сигнал за отстъпка в цената. Склонност, която се прояви в целия си блясък и у нас,  като едва ли скоро ще забравим битката за евтините банани на някои от дискаунтърите.

"Портфейла ви е пълен с карти за привилегии и намаления в различните търговски обекти. Представете си, че имате една-единствена карта за всичко това", обясняват Светослав Петров и Станчо Рангелов. Принципът е следният. Ставаш клиент на компанията по покана на някои от участниците в нея. В седемдневен срок получаваш своята Save Card по куриер безплатно и с нея можеш да ползваш намаления например в някои магазини за хранителни стоки, ресторанти, фризьорски и автомобилни услуги и т.н. Като пазаруваш, плащаш цялата сума, а намалението се превежда на банковата ти сметка на края на

месеца, като в своя интернет офис можеш да следиш потоците на парите. Търговските обекти от своя страна пък получават реклама и нови клиенти.

"Така или иначе давам 10% намаление на приятели, които са ми постоянни клиенти", разказва Камен Георгиев, един от собствениците на ресторант "Синята къща" в Стара Загора. "Така един вид и те ми стават постоянни клиенти", продължава той. От SCI са му обещали да не привличат други ресторанти в радиус от 1-2 км. На края на месеца собственикът на търговския обект получава фактура колко дължи на SCI като обещано намаление. Компанията удържа един процентен пункт от събраното като отстъпки. Сумата, която може да се генерира по този начин, не е никак внушителна.

Дяволът е в детайлите

Тук идва и мултилевъл елементът. "Нашата цел не е крайният потребител, а комисионерите на пазара. Първо, търсим бизнес сътрудниците", обясняват от компанията. Клиентите й могат да станат нейни бизнес сътрудници, т.е. получават правото да канят други хора в структурата и да получават по 0.5% от тяхното потребление в обектите от системата за себе си. Именно привличането на по-всеотдайни последователи е и целта на компанията. За това те трябва да платят определена сума, варираща от 240 до 1800 лв. в зависимост от това дали искат да поканят 5 или 100 човека. "Хората, които първи се светнат и платят тази сума, те ще бъдат с най-голямата потребителска маса от клиенти", твърди Петров.

Разбира се, има и едно малко условие. Ако искаш да получаваш пари от клиентите, които си довел, ще трябва ти самият да правиш оборот в обектите на компанията - 100 лв., за да взимаш 0.5% от оборота на тези директно под теб и 200 лв. за три нива надолу. Тази клауза все още не е активирана, като SCI изчаква включването на верига за хранителни стоки с национално присъствие. Така при изчислението на задължителните разходи на месец и първоначалните вложения излиза, че печалба може да бъде реализирана едва при доброто разработване на мрежата на всеки един от участниците. Това, изглежда, не пречи на процеса на присъединяване към структурата.

"Давах го несериозно в началото с пакет за 5 кредита. Наскоро обаче си купих такъв за 100", споделя ни едно от момчетата в хотел "Будапеща". По-всичко личи, че то не е изключение. Компанията започва да изгражда мрежата си през април миналата година. Първата среща е в Пловдив, единствените членове са двамата собственици, а списъкът на търговските обекти е равен на нула. По-малко от година по-късно компанията вече има 1200 регистрирани в системата клиенти и 150 т.нар. бизнес партньори, които имат права да регистрират нови членове.

Търговци в храма

Стигаме и до въпроса как ще се преборят със скептицизма на хората, които често свързват този тип компании с пирамидите на 90-те. Характерно за пирамидалните финансови структури, действащи на принципа на схемата на Понци, е че старите членове се хранят от привлечените нови. В момента, в който притегателната сила отслабне, започва и разпадането на структурата, защото притокът от пари спира и няма с какво да се плащат обещаните лихви. Обикновено доста преди това обаче организаторите са изчезнали.

"Разликата между пирамидата и мултилевъл маркетинга е, че в първия случай, ако съм под вас, няма как да печеля повече, докато във втория са важни собствените усилия. Важно е и дали има продукт или услуга, която се предлага", обяснява Светослав Петров. Според него проблем е, че държавата омаловажава оборота на такъв вид компании. Така се създава сив сектор, схемата се опорочава, доверието намалява и от това губят компаниите, които наистина имат намерение да работят. "Ние в момента се опитваме да бъдем 10 пъти по-чисти и прозрачни", уверяват двамата мениджъри.

Те обаче не споделят колко точно е инвестицията им в софтуер, гарантиращ следенето на движението на парите в системата и текущите разходи по изграждането на системата от дистрибутори. Очакванията им за възвръщането й варират в рамките на период от 2 до 5 години. Не крият и амбициите си - да излязат и в Европа. Когато настъпи моментът. Но преди да се стигне дотам има много неща, които могат да обърнат колата.

Успехът на всяка една MLM компания не на последно място зависи и от самите дистрибутори. Очакващите скоростни печалби с минимум усилия обикновено остават разочаровани. А основна вина за това имат и самите компании, които обещават именно това. Бавното развитие на този тип бизнес и далечната перспектива на по-значителните печалби обаче създават риск структурата да се разпадне от само себе си преди да е започнала да се развива.

От компанията твърдят, че няма никакъв риск за вложенията, тъй като те могат да си избият парите от намаленията. Друг е въпроса, колко пъти трябва да ходиш на ресторант за да избиеш 1800 лв. като намаление. Колкото и убедително да звучат словата на пастор Петров, риск винаги има. Дори и начинанието да е с най-добри намерения, трябва да имате предвид че поверявате до 1800 лв. на млада компания, бе з име, без репутация и без разработен модел. Ако мрежата от търговци и клиенти не се развие според очакванията, компанията просто няма да може да се издържа. А ако няма постоянен приток на нови участници, сметката на такава фирма да се издържа от комисиони от отстъпката просто не излиза.

А от друга страна винаги съществува и опасността намеренията да не са толкова богоугодни и да става въпрос за планирана измама. По думите на Петров около 60% от бизнес партньорите им (или към 90 човека) са решили да си закупят от най-големите регистрационни пакети от по 1800 лв. Това прави 162 хил. лв. Ако те наистина привлекат по 100 нови клиента това прави 9000 човека. А ако те си купят правото да привлекат по 100 нови, благодарение на геометричната прогресия сумата набъбва до над 16 млн. лв. Но както вече казахме, ако става дума за пирамида, обикновено доста преди това организаторите са изчезнали. Тогава рискувате да останете с безполезна карта и няколкостотин лева по-малко.

*от англ. "Исус е спасител", както и "Исус спестява"

Понеделник вечер. В залата на хотел "Будапеща" в близост до столичната централна автогара са се събрали трийсетина души. Повечето са млади - между 20 и 30 години. Дошли са с една-единствена цел - да разберат как могат да изкарат допълнителни пари. Няма списъци, няма CV и мотивационно писмо, няма интервюта за работа - всеки е добре дошъл да се присъедини към "Сейв къмпани интернешънъл" (или Save Company International - SCI). Почти като лоното на църквата и не е чудно - единият от основателите е евангелистки пастор.

Присъстващите са научили за събирането от свои познати, които вече ползват картите за отстъпка на компанията и са си купили правото да привлекат още клиенти. Колкото повече хора поканиш, толкова по-голям е шансът някои от тях да се включат, а от всеки от тях печелиш допълнително.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове