Търси се Кръстника

Спонсорът на новата зала в София ще трябва да плаща 1.5 млн. лв. годишно

Новата зала си чака името
Новата зала си чака името
Новата зала си чака името    ©  Красимир Юскеселиев
Новата зала си чака името    ©  Красимир Юскеселиев

Човек за едното име живее, а една зала? Тя може да продаде името си и да донесе печалба на собственика си, както се прави по света. Чували сте за Allianz Arena в Мюнхен, Emirates Stadium в Лондон и Generali Arena в Прага. Идеята на Национална спортна база (НСБ) е да направи същото в София. Става въпрос за сума от минимум 1.5 млн. лв. годишно, които могат да дойдат от продажбата на наименованието на новата многофункционална зала на 4-и километър в София. Очаква се спортното съоръжение с капацитет между 12 000 и 17 000 души в зависимост от мероприятията да бъде открито на 1 август, като дотогава НСБ се надява да сключи сделка за генерално спонсорство с потенциален кръстник.

Така правят в Европа

Практиката в Европа е големите фирми директно да купуват името на стадион, който още не е построен, както стана с Allianz Arena в Мюнхен или стадион Emirates Stadium в Лондон. Така немската застрахователна компания се асоциира с един от най-оригиналните стадиони в света, който бе домакин на официалната церемония по откриването на Световното първенство по футбол през 2006 г. През 2006 г "Арсенал" финансира част от новия си стадион, като продаде името си срещу 100 млн. лири за петнадесет години на самолетната компания от ОАЕ Emirates. "Болтън" също продаде името на стадиона си на Reebok и сега играе на Reebok Stadium. Концернът Philips  даде име и пари на стадиона в Айндховен. Преди пет години "Осасуна" продаде името на стадиона си за 4.5 млн. евро за три години на правителството на Навара, чиято цел бе да рекламира местния туризъм. Интересът не е само към "големите". Една световна фирма - Fuji, плати  за името на един скромен отбор като НАК (Бреда) и стадион със 17 00 места. В Прага стадионът на "Спарта" последователно се казваше Toyota Аrena, АХА Arena и Generali Arena . Подобна тенденция има сериозни традиции и в Азия. В Япония има няколко стадиона с имена на водещи местни компании - Hitachi Stadium  на "Кашива", Yamaha Stadium на "Джубило Ивата", Nissan Stadium на "Йокохама" и Toyota Stadium на "Грампус".

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    glia avatar :-|
    shogun
    • - 1
    • + 2

    100 хиляди от културни събития ?! От Концерти ще изкара повече, вместо в универсиада или христо ботев

    Нередност?
  • 2
    ivanovv avatar :-|
    Schwejk
    • - 4
    • + 32

    До коментар [#1] от "shogun":


    Тия цифрички (100-те хиляди, които ти визираш) и общо 775-те хиляди „договорени за тази година“ са ти всъщност само за едно тримесечие – q4, нали се сещаш – щом залата ще отвори врати през август.
    Друг е въпросът, че дори да умножим по 4, при цена на залата от 90 милиона се получава, че периодът за който залата ще се изплати е ...never. Щом само разходите по поддръжката са ти 2,5 милиона годишно.
    Далеч съм от мисълта, че нямаме нужда от спортна зала от европейски тип. И аз съм запалянко и със сигурност ще съм там и на волейбол и на баскет. Обаче, със сигурност нямаме нужда от подобни строежи „на всяка цена“. 90 милиона за построяването, плюс вероятно няколкостотин хиляди годишно за покриване на оперативните й загуби от джоба на всички ни.
    От цялата история виждам само един печеливш – ГБС.

    Нередност?
  • 3
    nirvana avatar :-?
    ...And justice for all
    • - 1
    • + 21

    Много добра статия, напълно съм съгласен с написаното! За съжаление, тепърва ще се открива топлата вода в България и съм убеден, че няма да се продаде скоро името. Не за друго, а защото маркетинговите "специалисти" в големите компании у нас са обикновено ограничени момиченца, които са "заслужили" мястото си там с "извънработни занимания" с шефа. А със сигурност едно подобно нещо ще работи. Давам следния пример със себе си: Тъй като съм фен на Металика, не спирам да пия Каменица, защото те доведоха една от любимите ми групи тук на концерт! Два пъти! По същата логика е и тук - след като мога да гледам успехите на волейболните национали в тази зала и остана с приятни спомени от нея, защо да не използвам примерно услугите на Булстрад за "Гражданска отговорност"? Вярно, може да платя малко повече, но знам, че този път има смисъл, защото те инвестират в нещо, което ми харесва или обичам.

    Нередност?
  • 4
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 2
    • + 8

    Радвам се, че вече започва да се мисли като се прави нещо и се опираме на чуждия опит. Може да не откриваме топлата вода, но това не ни пречи да се научим как да я използваме. Успех на мениджмънта на залата :-)

    Нередност?
  • 5
    zhvulchev avatar :-|
    zh Vulchev
    • - 3
    • + 5

    До коментар [#3] от "...And justice for all":

    Компаниите си правят много точно сметките. Булстрат са офицялни спонсури на националния отбор по волейбол и който иска да подкрепя българския волейбол ще се застрахова при тях. При другите спортове, които ще се играят в залата нямаме такива успехи на световно ниво и е много неясно дали ще може да се напълни залата при един баскетболен мач, а за хандбал да не говорим. Т.е. полза имат само от волейбола, на който и без друго са спонсури.
    Бирените компании са насочени основно към футбола и ще е много трудно да препознаят своите клиенти в другите спортове.
    Единствените евентуални кандидати остават телекомите и ЕРП-тата. Ако някой се сети за друга голяма компания на българския пазар, която реализира достатъчно голяма печалба за да може да надуе рекламния си бюджет с един милион моля да сподели, защото аз не се сещам в момента.
    А друг е въпросът колко често ще се пълни залата на 100%, защото за да привлечеш 17 000 души да платят било то и по 10лв. трябва да имаш успехи, а освен на волейболната сцена, нямаме особено големи. А за мачовете на волейболистите ни, цените са малко по-високи.

    Нередност?
  • 6
    sf66 avatar :-|
    Elitsa Stoimenova
    • - 3
    • + 3

    Освен календарът на събитията и директния достъп до запалянковците примерно 15 000 на събитие има още нещо важно може би - форматът и значимостта на тези събития, т.е. потенциалното медийно отразаване, защото това кръстничество е директна, външна, печатна и телевизионна реклама в едно дефакто.

    Може да се окаже, че кръстникът ще пести пари от реклама ставайки кръстник в крайна сметка с оглед, че една масирана сезонна телевизионна кампания е към 500 000 евро, а като кръстник го рекламират постоянно цяла година коствено не по една, а по всички националните телевизии, в печата и стига директно до публиката на събитията, че има външна реклама ...

    Много интересна тема. Супер е това. И залата е супер, че ще я има.

    Нередност?
  • 7
    shoshko avatar :-|
    Mарина
    • - 4
    • + 8

    За съжаление покрай строежа на залата са изтекли настрана огромни суми пари, поокрадена е голяма част от предвидените за изграждането материали. Самата зала е проектирана и строена без да се вземат предвид много основни правила за изграждане на големи пространства: пример: супер неефективна климатична инсталация, която ще харчи огромни количества ток, който ще струва адски много. Причина? Неспазване на първоначални планове, промени 'в движение', и липса на контрол.
    Така че, мисля, е името на залата е най-малкия проблем. Другите - ще четем за тях тепърва.

    Нередност?
  • 8
    itilon avatar :-|
    Itilon
    • - 2
    • + 7

    Тези изчисления за приходите са абсолютно нелепи, освен ако не е предвидено достъпът до залата да е безплатен. При между 12 и 17 хиляди места, повече от които спокойно могат да се запълнят при голям концерт или спортно събитие, например, и някаква средна цена от 5 лева на билет, тя би трябвало да има приходи в размер на по над 50 000 лева един-два пъти в месеца. Още 5-6 по-дребни мероприятия с по няколкостотин зрители или някое голямо с малко по-висока цена на билетите спокойно могат да вдигнат сумата само от това перо поне до 100 000 на месец.

    Що се предвиждане е 50 000 за Q4 и то при положение, че има известни поне десетина събития и изложения?!

    Нередност?
  • 9
    iztrebitel avatar :-?
    iztrebitel
    • - 2
    • + 5

    до Марина Михайлова

    Моля факти, а не хвърлени във въздуха мнения от някой, който не се идентифицира от кого са му внушени !

    Нередност?
  • 10
    angelan avatar :-P
    one4all
    • + 5

    Що се карате бе хора, що се нападате, че те нещата са си толкова простички. Как всички пропускате фактора с големи възможности - политически, финансови, стратегически и т.н. Ами ба'т Вальо, няма интереси към футбола, а цяла рафинерия и стотина бензиностанций се нуждаят от добър имидж. Та нали помогна с каквото можа на пожарникаря в политиката, сега като му кръсти и залата ще даде още едно рамо за следващия мандат.

    Нередност?
Нов коментар