Няма място за старите куфари

Частната конкуренция на летище София става все по-силна

Конкуренцията в обслужването на авиокомпаниите води до по-добри цени за пътниците
Конкуренцията в обслужването на авиокомпаниите води до по-добри цени за пътниците    ©  Асен Тонев
Конкуренцията в обслужването на авиокомпаниите води до по-добри цени за пътниците
Конкуренцията в обслужването на авиокомпаниите води до по-добри цени за пътниците    ©  Асен Тонев

За това кой да закара куфара ви от чек-ин гишето до самолета на софийското летище се води битка. Наземното обслужване на авиокомпаниите, които кацат в столицата, е пазар от около 30 млн. лв. и конкуренцията на него става все по-силна. Затова и не се изненадахме особено на отговорите, когато преди няколко седмици попитахме летище София дали като един от наземните оператори смята да променя политиката към авиокомпаниите. "По търговските въпроси за наземното обслужване ще говорим в средата на лятото или по-скоро в края. Защото тогава ще има резултати и ще ги видите, преди да сме ги обявили", каза изпълнителният директор на държавната компания Асен Танчев.

Мениджмънтът все още не смее да разговаря спокойно дали има нова стратегия към превозвачите и каква е тя, за да не разберат частните му конкуренти и това да ги направи още по-агресивни. Проблемът е, че те така или иначе навлизат все по-убедително на този специфичен пазар. А въпреки опитите си да се промени, държавното дружество постоянно губи пазарни дялове. Това, разбира се, засяга само и единствено него. За пътниците по-голямата конкуренция на пазара означава по-добри цени и по-добро обслужване.   

Най-хубаво е да си сам

Наземното обслужване включва дейностите по обслужването на самолетите и пътниците, като чекирането, товаренето на багажите и т.н. Дълги години държавната компания съществуваше в комфортна среда на повсеместен монопол, като правеше всичко сама. През 2006 г. обаче броят на пътниците надхвърли 2 млн. души и по европейските регламенти задължително трябва да влезе частна компания. Идеята е, че вече има критична маса пътници за повече от един оператор, а конкуренцията ще принуди всеки от тях да предложи по-добри цени и по-добро обслужване на авиокомпаниите, за да ги привлече като клиенти.

През 2007 г. на пазара влиза българското поделение на Swissport. Клиенти на швейцарската компания са немският превозвач Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Turkish Airlines и нискотарифната Wizz Air. Така през 2009 г. държавната компания държи 70% от обслужването на авиокомпаниите (по това време Austrian Airlines и др. все още са клиенти на летището), като този процент се дължи основно на полетите на националния превозвач "България ер". От 16.7 хил. полета, обслужени от летище София тогава, 7.2 хил. са на български компании.

В средата на 2010 г. след двегодишни спорове на летището се появава трети играч. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта дава лиценз и на "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, която работи в Гърция и Кипър. Преди дни и само няколко месеца след влизането си на пазара от компанията се похвалиха, че вече са привлекли доскорошните клиенти на държавното наземно обслужване - гръцкия превозвач Olympic Air, руския Aэрофлот, чартърната компания Balkan Holidays Airlines и нискотарифната EasyJet.

Така на стария терминал на летище София, където кацат нискотарифните авиокомпании, сега държавното дружество ще обслужва само Germanwings, след като се раздели с двата големи лоу кост превозвача, WizzAir и вече и с EasyJet. През тази година пък единственият по-голям изтичащ договор е този на турските авиолинии, като до момента частните компании не са губили вече привлечен клиент. Предимство на чуждите фирми е, че те имат многогодишни контакти с превозвачите в други държави. Така не е ясно как точно летището ще подобрява актива си от компании, освен ако не дойдат нови превозвачи. 

Каквото сам си направиш

Освен в борбата за привличането на авиокомпаниите неземните оператори се конкурират помежду си и по това дали всеки един от тях ще може сам да предложи пълния набор от услуги на своите клиенти и така да избегне зависимостта си от работата на друг наземен оператор. Така например в края на 2010 г. Swissport след три години преговори с летището успява да получи под наем помещение за бизнес салон. Така пътниците на работещите с швейцарската компания превозвачи ще могат да ползват новия Vitosha Lounge, а не бизнес салоните на летището.    

Основните печеливши дейности, които дълго време бяха монопол на държавната компания, обаче са зареждането с гориво и обезледяването на самолетите, които генерират по около 8 млн. лв. на година. Гръцкият наземен оператор започна да предлага т.нар. de-icing още със стъпването си столичния пазар. От компанията Swissport също чакат от летището да им изготви условията, при които могат да започнат да обезледяват и да зареждат самолетите с гориво сами.

За атрактивността на пазара с гориво и смазочни материали, който все повече се стеснява за държавната компания, говори и навлизането от края на миналата година на "Лукойл ейвиейшън България" (част от групата "Лукойл"). Така производителят на горива ще може да избегне посредническата роля на летището и да затвори цикъла при обслужването на авиокомпаниите. За авиопорта това пък означава по-малко комисиони от всеки тон заредено гориво. 

Все още е рано да се види финансовото изражение на пазарните загуби за държавната компания. Едно е сигурно - ако летището не отговори на променящия се пазар, ще продължи да губи клиенти.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    най-добрият бизнес с византийски наземен оператор е 2 бр. 55 x 35 x 25 и никкъф чекин... :)

  • 2
    ashkovoto avatar :-P
    Ashkovoto

    quote
    Така например в края на 2010 г. Swissport след три години преговори с летището успява да получи под наем помещение за бизнес салон.
    unquote
    Това твърдение е невярно. Предишното ръководство на лЕтището упорито, но с постоянство държа въпросния салон заключен точно за тези господа. И на всеки 6 месеца си пишеха уж суховати служебни писма, на ваш номер, на наш номер, че по силата на некъв протокол ша го взимате, ша го взимаме, ама не сега, а по-после, и кога ша го вземете...Аз доматите с колци отдавна не ям, затова твърдя категорично: салонът си им беше заплют от другаря Атила/ако го помните,де/,но го вземаха само и тогава, когато им дотрябва истински.

    quote
    През тази година пък единственият по-голям изтичащ договор е този на турските авиолинии, като до момента частните компании не са губили вече привлечен клиент.
    unquote
    И това не е вярно.Czech Airlines постъпиха при конкуренцията, но не им издържаха нервите и пак се върнаха при мама. Не зная защо, но резултатът беше точно този.

    quote
    Преди дни и само няколко месеца след влизането си на пазара от компанията се похвалиха, че вече са привлекли доскорошните клиенти на държавното наземно обслужване - гръцкия превозвач Olympic Air, руския Aэрофлот, чартърната компания Balkan Holidays Airlines и нискотарифната EasyJet.
    unquote
    Значи, "привличането" на Olympic Air се случи само защото нея компания държи акции в наземния оператор, а не заради някакво по-сърдечно привличане. За московския Аерофлот се чуха слухове, че едни пликове са се разхождали от джоб в джоб/това последното не е на руски, да не се объркате!/.

    Tucker case, тази препоръка май е валидна за всички...

    More to follow...сега ще прочета пак, май има още за възразяване.

  • 3
    lout66 avatar :-?
    lout66

    До авторката на статията : Не е лошо когато се пише по някаква тема човек да направи малко раследвания по темата.А ето и теми за следващите ви материали.
    1Как без конкурс Swissport влезе на летище София?Плаща ли за използваната инфраструктура?Не нарушава ли трудовото законодателство?
    2Колко бивши директори на летище София работят в Голдеър хендлинг ?Не бяха ли назначени тези директори заради заслугите им че са съсипали техниката и персонала в наземното обслужване на летище София.
    3Вярно ли е че и в момента единственият монополист при зареждането с гориво е Лукойл България?
    Ще бъда много благодарен ако ми отговорите поне на един от въпросите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България