Новият брой:
Служебната президентска република

Какво казват представители на веригите за спора им с доставчиците

Димитър Спасов, Kaufland    ©  Капитал

1.Каква е принципната ви позиция да се напише специален закон, който да определя взаимоотношенията между веригите и доставчиците?

2. "Свидетели сме на небивал натиск върху нас за повече отстъпки...", твърдят българските производители. Какъв е коментарът ви?

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ace avatar :-|
    ace
    • - 16
    • + 18

    Очевидно веригите са станали прекалено силни и трябва да им се сложи законодателен "намордник", извинявам се за израза. Тук имаме няколко аспекта:

    1. Нормативната база очевидно е остаряла. Процесите са динамични и законодателството от 90-те не върши работа. Да не говорим, че влиянието на веригите е голямо и лобистки натиск при приемането на тези закони е имало. Трябва да се проучат европейските практики и да се направят разумни предложения.

    2. Българските производители трябва да се позиционират правилно и да произвеждат качествен местен продукт, а не да се състезават с глобалните компании за производство на химическа храна на ниска себестойност. Ще загубят.

    3. Веригите трябва да се разледват за картел, и според мен, глобят с максимално крупни суми от КЗК. Попитайте ВСЕКИ, който си е имал вземане даване с тях и ще се учудите на единодушния отговор.

    И, абе Капитал, вие икономически вестник с двайсет годишна история ли сте? Как можете да захапете така левашки толкова важна тема. Поровете малко.

    Нередност?
  • 2
    manol avatar :-|
    манол
    • - 6
    • + 23

    Печелившите от кисело мляко на цена 9 ст. са производителят – защото продава още по-големи обеми

    ха-ха-ха

    браво бе Спасов, вече съм на страната на доставчиците :)

    Нередност?
  • 3
    mto avatar :-|
    mto
    • - 5
    • + 18

    "Печелившите от кисело мляко на цена 9 ст. са производителят – защото продава още по-големи обеми, крайният клиент – защото купува на изключително изгодна цена, и търговецът, който генерира повече клиенти, т.е. всички. В този смисъл ние не виждаме проблем."

    Интересно, как производителят печели от кисело мляко по 9 ст? Значи, ако печели при цена от 9 ст, при цена от 80-90 ст. е направо на мега-печалба! Защо и дали би се отказал от нея? Тази практика всъщност е известна доста отдавна и се нарича дъмпинг. За нея би трябвало да се самосезират в КЗК. Разбира се, веригите не са на загуба - те печелят от пазаруването на доста от другите стоки с нормални или по-високи цени, заедно с киселото мляко по 9 ст., но е несправедлива спрямо останалите производители на кисело мляко. Очевидно цената от 9 ст. не е постигната в резултат на повишаване на производителността и снижаване разходите на производство, защото не може да бъде задържана дългосрочно, а е плод на изкуствено преливане на пари от продажбата на други продукти към този.

    Клиентът не печели защото си купува продукт със съмнително качество, който трудно може да бъде наречен кисело мляко, но пък щом си го причинява и сам!

    Печели само веригата, и затова не вижда проблем.

    Нередност?
  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 6
    • + 17

    и уолмарт през 90-те тъй изнудваше... дорде зеха да продават само най-долни боклуци... и даже и циганьор и мехикан спре да купува... сега разправят променили тактиката... и намаляват цените от оптимизирана логистика и добро планиране... ма на търговец вера моеш ли да имаш... ногу лъжат гадовете... :)

    Нередност?
  • 5
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 6
    • + 22

    Като чета горните редове, оставам с впечатлението, че никой от вас не е влизал в супермаркет! Отиваш заради евтини банани и напълваш количката с какво ли не. Това е закачката на промоциите и е нормално търговците да имат система да "таргетират" определена социална група, с цел да й продадат и още, и още... Кой се изправя пред деликтесната витрина например и търси само логото на конкретен производител? Стоката (и цената) ти хващат окото, а дали е Бони или КФМ има значение, ако си се разочаровал и не искаш да го купиш пак.
    Държавна регулация при търговски преговори е нонсенс. Такава регулация може обаче да определи съотношение местни/вносни стоки, както и да ограиничи износа на печалбите. Но тъй като веригиге идват у нас, за да печелят, като им ограничиш печалбите рискуваш да си останеш само с малките бакалийки, в които нито знаеш какво купуваш, нито колко ти струва.

    Нередност?
  • 6
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 17
    • + 17

    Целият този ценови натиск надолу сваля качеството на храната, която ядем. Наистина производителят все има накъде да клъцне от цената - ще сложи още малко сухо мляко/палмово масло - и ще се впише в изискванията на магазина. А ние ще ядем евтини лайна, защото дори няма една читава лаборатория в страната, камо ли редовни проверки на всички производителите дали спазват обявеното съдържание и производствени процеси.

    Така че докато лабораторната проверка на съдържанието на ВСИЧКИ храни, произведени у нас, не стане редовна практика ще подкрепям производителите в протеста им срещу ценовия натиск на търговците. Защото не искам хората, които ми правят храната, вместо да се чудят как да я направят по-добра, да се чудят само как да я направят по-евтина.

    Освен това, с търговци можеш втора Витоша да вдигнеш и да ти останат за още. Но фирмите, които успяват да произведат нещо добро далеч не са толкова много и им се полага някаква закрила.

    Нередност?
  • 7
    srn avatar :-?
    Станислав
    • - 1
    • + 14

    До коментар [#1] от "ace":

    Уважавам мнението Ви, но не мисля, че то е неутрално. То май си е съвсем пристрастно... И без да съм адвокат на "Капитал" или на Зорница Маркова, смятам, че статията по темата е написана съвсем отговорно и професионално. Няма място за нормативна база или за държавна намеса, когато става въпрос за нормални бизнес взаимоотношения между стопански субекти - поне такива са принципите на свободния пазар. Съгласен съм с Вас, че българските производители трябва да намерят мястото си - направят ли го, започнат ли да произвеждат качествени, търсени от потребителите стоки, само ще засилят позициите си по отношение на търговските вериги. Но за да се случи това, също не е необходима някаква специална регулаторна рамка - тези неща пазарът ги решава (не само на теория!).
    И още нещо! Добре е да има контрол от страна на държавата, в лицето на КЗК, но не е ли малко прибързано да искате да се налагат глоби за картелиране (че и с максимално крупни суми!), без да има доказателство за това? Или разследването автоматично предполага наличие на вина и оттам следва глоба?...
    Мога да Ви уверя, че големите търговски вериги наистина са помогнали на много голяма част от българските производители да израстнат от малки, местни "фирмички" до големи фирми от национално значение, които имат вече самочувствието да поглеждат към пазарите и в други европейски страни. Помогнали са и за "изсветляването" на икономиката ни. Помогнали и са и за това, да има по-ниски цени за нас, потребителите. Мога да изтъкна още доста аргументи в тяхна полза, но няма смисъл да го правя. И за да не звуча съвсем пристрастно (нещо, което не оспорвам!), ще се съглася, че трябва да има баланс във взаимоотношенията между доставчици и търговци, че не може само едната страна да прави отстъпки и че резултатът от тези взаимоотношения трябва да носи печалба и да е в интерес и на едните и на другите. В противен случай има риск да се случи това, което се е случило с магарето на Настрадин Ходжа, но това го разбират и търговските вериги, така че едва ли ще се случи...

    Нередност?
  • 8
    evtimov13 avatar :-|
    Todor Evtimov
    • - 14
    • + 7

    Дами и Господа трябва да има и нормативна база и регулативен орган.Знае ли някой колко "жулат" /извинявам се за израза/ веригите.Колко процента взимат от доставчика под различна форма ,а задължителните участия в акции които никак не са безболезни за средните фирми за България.Тези проценти са м/у 25 и 35 % , както се сещате те са калкулирани в цената.ПРАВЕТЕ СИ САМИ ИЗВОДИТЕ!

    Нередност?
  • 9
    zamen avatar :-P
    Чарли
    • - 8
    • + 16

    Браво, браво, чета и се дивя на всички предходни коментирали. Защо? То и аз не съм много фен на търговските вериги, но се връщам само 10-12 години и си припомням за т.н. "търговии на едро" и ми става страшно. Цените до небето, а стоката същите боклуци каквито купуване и сега. Промоции - няма, е можеше и без ДДС, ама карай. Не плачете за българските производители, ако и те бяха "цвете за мирисане", сами да се бяха си намалили печалбата и да вземат да правят "стоката" качествено, да направят собствени магазини и всичко ще е О.К.

    Нередност?
  • 10
    kolarov avatar :-P
    kolarov
    • - 4
    • + 13

    Какъв е проблемът на този, който произвежда качествена стока? Ако стоката му е отлична ще си вземе печалбата. Проблемът е само на тези, които произвеждат некачествени заместители и единственият им шанс да ги пробутат е ниската цена.

    Нередност?
Нов коментар