С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 11 фев 2011, 15:36, 16568 прочитания

Внимание, вратите се отварят

Подлезите около метро се превръщат в централни търговски зони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Помните ли уестърните, които разказват за строежа на трансконтиненталната железница в Америка. По продължение на линията се раждат и развиват градове, имотите поскъпват, търговията процъфтява, старомодният живот е отстъпвал място на нововъведенията.

Малко повече от 150 години по-късно в София релсите на метрото ще променят търговската карта на града, почти както в Дивия Запад. Подземната железница, която пресича столицата по различни тангенти, ще промени транспортните навици на гражданите. И когато неудобствата заради строителството на метрополитена по булевардите изчезнат и животът в града стане по-приятен, централните спирки ще се превърнат в ключови търговски места. Всичко това вече започна.


"Ялта" като модел

Развитието на подлеза под Софийския университет и "Ялта" е показателен пример за преобразяващата сила на метрото. Преди този подлез, като всички останали в София, беше мрачен, влажен, сив и занемарен. Единствените забележителности бяха останките от доста време нефункциониращата дискотека "Спартакус" и продавачите на стари книги. Преминаването през него ставаше едва ли не на прибежки, като по-плашливите девойки винаги се оглеждаха дали не ги дебне някой зад колоните в тъмното.

Сега атмосферата е съвсем различна. Подлезът е светъл, шумен и опасан с лъскави магазини. Там беше едно от първите места, в които веригата за бързооборотни стоки BILLA пробва новия си формат обекти – в нестандартни помещения под земята. В същия подлез заработи и един от първите магазини на германската верига дрогерии DM, както и първият обект на канадските сладоледи Yogen Fruz.
По информация на източници от пазара магазинът на BILLA е сред най-успешните до момента в страната. Въпреки че е малък на площ, той бързо стана конкурент на най-оборотните хипермаркети на веригата като този на столичния бул. България и в жк "Младост".



От DM също казаха, че дрогерията им в подлеза на Ялта е сред топ обектите в София. "Оттам минава клиентопоток, който не може да се сравни с нито едно друго място", каза представител на компанията. Това място е начало или край на хилядите пътници от "Младост" и "Люлин".

Трафикът като никъде другаде

Преминаването на много хора през едно и също място, прави локациите около спирките на метрото най-привлекателни. По информация на "Метрополитен" – компанията собственик на метрото, средно на ден през станцията при университета преминават около 20 хил. пътници. Отделно от това има и голям брой пешеходци, които не се возят, а само използват подлеза, за да пресекат кръстовището при университета. Те също са потенциални клиенти на търговските обекти. За сравнение, в първия месец след гръмкото откриване на The Mall, от мениджърския екип съобщиха гордо, че средно на ден през комплекса преминават по 45 хил. посетители. След отминалата еуфория числата изглеждат доста по-скромни.

Заради това, че подлезите около метрото осигуряват сериозен трафик, и наемите на търговските площи са значително по-високи. Консултанти твърдят, че нивата могат да са три пъти по-големи от тези в обикновените търговски центрове. Така например, ако една хранителна верига може да влезе в някой мол за 10-15 евро на кв.м, в подлеза до метрото разходът й за наем може да е и около 30 евро на кв.м.

При по-малките обекти наемът може да отиде и до 80-90 евро на кв.м, съобщават източници от пазара.
Тази тенденция в централните подлези не се пренася в крайните, по-нови станции на метрото. Причината е, че там строителството на линиите се прави по-икономично, често е надземно и около станциите не се предвижда пространство за магазини. Освен това там логично и трафикът е по-скромен.

Специална територия

Специфичното в търговията под земята е, че макар оттам да минава голям поток от потенциални клиенти, хората обикновено бързат. Те се отбиват до даден магазин в последния момент. Затова подлезите не са препоръчителни за всякакъв вид търговци.

"В подлезите биха имали успех търговските обекти, които предлагат някаква услуга. Например офиси за плащане на сметки или на мобилните оператори. Също така са подходящи заведенията за бързо хранене. Един ресторант трудно би се наложил", коментира директорът на консултантската компания Regent’s Стефан Косев.

Тези зони имат още една специфика – те са трудно достъпни за зареждане. Нямат места за паркиране, не винаги има и трасе за автомобили. Това, от една страна, затруднява доставчиците, които превозват своята стока до магазините. От друга – клиентите не могат да правят безкрайни покупки, тъй като ги пренасят на ръце, а не ги превозват. Това прави и средната сметка по-малка. Консултанти казват, че ако в една хранителна верига от среден мащаб е нормално средната покупка да е над 20 лв., то в магазина в подлеза най-вероятно тя ще е наполовина по-малка. Разликата се компенсира с по-големия трафик и оборот.

"Пикадили" също планира да отвори свой обект в близост до метростанция. Веригата ще има магазин в приземния етаж на ЦУМ, където преди беше "Техномаркет". Супермаркетът ще заема около 1000 кв.м и ще бъде готов през пролетта на тази година.

"В момента локацията не е напълно разработена. Очакваме обаче рязко увеличение на трафика в момента, в който там бъде пусната втората линия", коментира изпълнителният директор на компанията Николай Нешев.

Следваща спирка – НДК

От ЦУМ метрото ще продължава под "Витошка" и ще стигне до подземията при НДК. "Строителството върви по план и спирката трябва да бъде отворена до есента на 2012 г.", съобщи директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев. Достъпът до релсите ще става през подлеза на културния дворец.
В централната част на подлеза, по-известна като Топките заради скулптурата там, през годините се изреждаха какви ли не търговски обекти. Там беше и един от първите модерни кинокомплекси – "Мултиплекс". През миналата година затвори ресторант "Магнито гранде", който заемаше част от площта на кината и просъществува месеци. В момента единствените нормални места там са Sofia Live Club и пицария "Кривото". Но ако човек не отива целенасочено към тях, няма друга причина да мине оттам.

Предприемчиви посредници и потенциални търговци отсега се готвят да заемат позиции в подлеза на НДК. Само след година и половина, когато метрото заработи, оттам ще минават десетки хиляди хора на ден.

Изтичници на "Капитал" съобщиха, че в момента на пазара на търговските площи е помещението на "Магнито гранде". Имотният регистър показва, че то е собственост на "Билдинг индустриал груп". Именно тази компания държеше кината "Мултиплекс". Помещението, което си търси нов наемател, е около 1000 кв.м. То вече е предлагано на вериги за храни като "Пикадили" и "Фантастико", съобщиха източници от пазара. Те обаче не са проявили интерес.

Интерес към района около НДК има и германската дискаунт верига LIDL, съобщиха двама независими източници на вестника. На компанията са предлагани варианти за помещения в подземните и приземните нива на двореца на културата, но всичко е на етап анализ и няма взето решение. Възможно е едно от потенциалните места да е някогашният базар "Пасажа", който в първите години на демокрацията беше топ шопинг дестинацията на София, макар стоката му да беше предимно от турски дрехи със съмнителен произход и деформирано лого.

От веригата за храни коментираха, че имат интерес към централните градски части и биха проучвали алтернативни възможности за места, макар и да не са подходящи за класическия формат на магазин с паркинг.

Директорът на НДК Христо Друмев беше лаконичен. Той посочи само, че с новите молове базари като "Пасажа" вече не са адекватни на пазара. "Имаме идея как да развиваме пространството, но не искам да разкривам плановете си", каза Друмев.

На парче или на цяло

Каквото и да се случва в подлеза на НДК, то неминуемо ще се сблъска с един проблем: разпокъсаната собственост.

"Нужна е концепция за цялото пространство под и около НДК. Това може да се превърне в много атрактивна шопинг артерия в центъра на града. Но сега се действа само на парче", коментира мениджърът на Regent’s Стефан Косев.

Проблемът с разпокъсаността е реален. В края на 90-те години някои от активите преминаха през различни смесени схеми на собственост и сега са частни. Другите са в активите на самото НДК, което само по себе си също е с уникален статут на собственост. В подготовка на пускането на метрото дирекция "Архитектура и градоустройство" към столичната община има задачата да разработи проект как да изглежда пространството. Проектът трябва да е готов до края на годината и в момента се работи по него, съобщи главният архитект на града Петър Диков.

Факт е, че развитието на софийското метро ще промени географията на търговията с бързооборотни стоки. И това си личи по заемането на позиции на водещите вериги. А промяната в повечето случаи е за добро – справка: подлезът на университета. Не толкова отдавна там имаше повече обитатели от човешки, отколкото от животински вид.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 257 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 594 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Проучих и продадох

Кипърският предприемач Георгиус Василиу се разделя с фирмата си за пазарни изследвания. Купувач е Nielsen

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10