Чисти помисли

Електроколите дойдоха в София и безшумно демонстрираха възможностите си

Министърът на икономиката Трайчо Трайков изпробва един от електромобилите в София
Министърът на икономиката Трайчо Трайков изпробва един от електромобилите в София
Министърът на икономиката Трайчо Трайков изпробва един от електромобилите в София    ©  Красимир Юскеселиев
Министърът на икономиката Трайчо Трайков изпробва един от електромобилите в София    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Въздухът в София е със съдържание 10 пъти над нормата за фин прах, сочат данните на изследване на Регионалната инспекция по околната среда към Столична община. Автомобилите в града надхвърлят 700 хиляди според справката на КАТ. Градският транспорт често закъснява и едва появата на метрото разреши донякъде проблемите с мобилността на софиянци. Всичко това са предпоставки за промяна в начина, по който се придвижваме в града. Но откъде ще дойде тя?

Опит да отговорят на този въпрос направиха участниците в конференцията "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност". Тя може да бъде обобщена по следния начин: световните тенденции в мобилността бяха представени и в София, решенията за стимулиране на алтернативни решения бяха дискутирани с аудиторията, но на този етап всичко все още е в пожелателен тон. Пред претъпканата зала в хотел "Хилтън" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков ефектно започна презентацията си под надслов "Are you ready to taste the future" (Готови ли сте да опитате бъдещето?). Вероятно воден от правилото, че въпрос в заглавието обикновено получава отрицателен отговор, министър Трайков знаеше предварително, че България все още има много работа пред себе си, преди да може в страната да започнат да се движат електрически автомобили. За сметка на това опитът в сферата на градския транспорт (тролеи в много български градове) е ценна основа за по-нататъшното развитие на екологичната мобилност в градската среда. Затова и от страна на министерството бяха заявени положителните намерения на правителството да поощрява електрическата мобилност, но на този етап усилията ще бъдат концентрирани в създаването на работна група между министерството на икономиката и Столична община, която от своя страна ще трябва да изготви план. Сред обсъжданите възможни мерки за стимулиране продажбите на е-коли се коментират: освобождаване от местни данъци и такси, възможност за придвижване в бус лентите, директни финансови стимули при покупката на електрическа кола (според версиите, коментирани сред участниците във форума, става въпрос за сумата от 5 хиляди лева като отстъпка от цената), а най-смелите виждат възможност и за ДДС кредит.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 3
    • + 3

    Единственото ясно е че петролът свършва, а всичко останало са фантазии.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 25

    За да ви повярваме, че ще свършите трудното, първо почнете от лесното. Нека изчезнат систематичните гледки на автомобили, паркирали по калните площи. Това ще изчисти въздуха повече от 10 хиляди електромобила

    Нередност?
  • 3
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev
    • + 14

    Но пък десет хиляди електромобила са един добър пример за оголялото откъм разум общество. Днес е модерно да си с лъскав камион, в който можеш спокойно да качиш Мицубишито на снимката. Естествено е модерно да го караш сам по задръстванията. И е модерно клишето "Той кат' има пари да си го купи, ш'има пари и за биндзин". И са модерни двайсе-годишни Голф, БеЕмВе, Хонда, Алфа... с изтръгнати катализатори с "тунинговани" ауспуси да "върят" повече и пейка на багажника. Както и да се вдига колкото се може повече прах от неизмитата улица на кръстовището изхабявайки съединител и спирачни дискове на следващото кръстовище за една седмица напред само да се види колко сме нахакани зад волана.

    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 7

    прахоляка в софия идва точно от колите, които паркират в зелени площи разнасят кал навсякъде. когато тя изсъхне и духне вятър, става мазало...
    иначе най-чистите коли са на природен газ (метан). всеки може да си конвертира колата срещу 1500-2000 лева (не 30000 евро). от ауспуха излиза само вода и СО2. без нитратни и серни съединения като при бензина и нафтата. катализатор не ти трябва.
    вярно, СО2 изпуска, но първо е спорно дали той е вреден, и второ, електромобилите нали се зареждат пак с ток от марица изток 2, която изпуска много повече СО2. да не би са зареждат с ток от фотоволтаици - да не са луди, той е по 80 ст/кВч (в сравнение с 15 ст за нормалния, "мръсен" ток)

    Нередност?
  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • + 6

    Хората гледат да си продадат машинките, които безспорно не са ефективни, чрез правене на атракция ...... а вие се вживявате....
    А за да няма прах по софийските улици, те просто трябва редовно да се мият, както се правеше до средата на 60-те години, просто миенето му е майката....... с вода редовно..... справка Астана, Москва, Истанбул, който и да е уреден град по света.....

    Нередност?
  • 6
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • + 1

    Евтино евтино, колко да е евтино. Какво правим с батериите на тези автомобили като минат 1000 цикъла заряд/разряд? Тези 150км пробег на колко се равняват като пуснем климатика и фаровете? А 400-450 км до морето как ще ги изминем с такова нещо. А има ли място на паркинга пред блока и за тази и за конвенционалната кола?
    Електромобили във френските пощи има от 90-те години - модела е Citroen Electrique и ползваше Ni-Cd акумулатори ако не греша. Нищо ново под слънцето.
    Дай боже всеки да може да си купи един ден по една Tesla. Тази малка голф количка е неподходяща за доста голяма част от населението.

    Нередност?
Нов коментар