

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Въздухът в София е със съдържание 10 пъти над нормата за фин прах, сочат данните на изследване на Регионалната инспекция по околната среда към Столична община. Автомобилите в града надхвърлят 700 хиляди според справката на КАТ. Градският транспорт често закъснява и едва появата на метрото разреши донякъде проблемите с мобилността на софиянци. Всичко това са предпоставки за промяна в начина, по който се придвижваме в града. Но откъде ще дойде тя?
Опит да отговорят на този въпрос направиха участниците в конференцията "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност". Тя може да бъде обобщена по следния начин: световните тенденции в мобилността бяха представени и в София, решенията за стимулиране на алтернативни решения бяха дискутирани с аудиторията, но на този етап всичко все още е в пожелателен тон. Пред претъпканата зала в хотел "Хилтън" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков ефектно започна презентацията си под надслов "Are you ready to taste the future" (Готови ли сте да опитате бъдещето?). Вероятно воден от правилото, че въпрос в заглавието обикновено получава отрицателен отговор, министър Трайков знаеше предварително, че България все още има много работа пред себе си, преди да може в страната да започнат да се движат електрически автомобили. За сметка на това опитът в сферата на градския транспорт (тролеи в много български градове) е ценна основа за по-нататъшното развитие на екологичната мобилност в градската среда. Затова и от страна на министерството бяха заявени положителните намерения на правителството да поощрява електрическата мобилност, но на този етап усилията ще бъдат концентрирани в създаването на работна група между министерството на икономиката и Столична община, която от своя страна ще трябва да изготви план. Сред обсъжданите възможни мерки за стимулиране продажбите на е-коли се коментират: освобождаване от местни данъци и такси, възможност за придвижване в бус лентите, директни финансови стимули при покупката на електрическа кола (според версиите, коментирани сред участниците във форума, става въпрос за сумата от 5 хиляди лева като отстъпка от цената), а най-смелите виждат възможност и за ДДС кредит.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
6 коментара
Единственото ясно е че петролът свършва, а всичко останало са фантазии.
За да ви повярваме, че ще свършите трудното, първо почнете от лесното. Нека изчезнат систематичните гледки на автомобили, паркирали по калните площи. Това ще изчисти въздуха повече от 10 хиляди електромобила
Но пък десет хиляди електромобила са един добър пример за оголялото откъм разум общество. Днес е модерно да си с лъскав камион, в който можеш спокойно да качиш Мицубишито на снимката. Естествено е модерно да го караш сам по задръстванията. И е модерно клишето "Той кат' има пари да си го купи, ш'има пари и за биндзин". И са модерни двайсе-годишни Голф, БеЕмВе, Хонда, Алфа... с изтръгнати катализатори с "тунинговани" ауспуси да "върят" повече и пейка на багажника. Както и да се вдига колкото се може повече прах от неизмитата улица на кръстовището изхабявайки съединител и спирачни дискове на следващото кръстовище за една седмица напред само да се види колко сме нахакани зад волана.
прахоляка в софия идва точно от колите, които паркират в зелени площи разнасят кал навсякъде. когато тя изсъхне и духне вятър, става мазало...
иначе най-чистите коли са на природен газ (метан). всеки може да си конвертира колата срещу 1500-2000 лева (не 30000 евро). от ауспуха излиза само вода и СО2. без нитратни и серни съединения като при бензина и нафтата. катализатор не ти трябва.
вярно, СО2 изпуска, но първо е спорно дали той е вреден, и второ, електромобилите нали се зареждат пак с ток от марица изток 2, която изпуска много повече СО2. да не би са зареждат с ток от фотоволтаици - да не са луди, той е по 80 ст/кВч (в сравнение с 15 ст за нормалния, "мръсен" ток)
Хората гледат да си продадат машинките, които безспорно не са ефективни, чрез правене на атракция ...... а вие се вживявате....
А за да няма прах по софийските улици, те просто трябва редовно да се мият, както се правеше до средата на 60-те години, просто миенето му е майката....... с вода редовно..... справка Астана, Москва, Истанбул, който и да е уреден град по света.....
Евтино евтино, колко да е евтино. Какво правим с батериите на тези автомобили като минат 1000 цикъла заряд/разряд? Тези 150км пробег на колко се равняват като пуснем климатика и фаровете? А 400-450 км до морето как ще ги изминем с такова нещо. А има ли място на паркинга пред блока и за тази и за конвенционалната кола?
Електромобили във френските пощи има от 90-те години - модела е Citroen Electrique и ползваше Ni-Cd акумулатори ако не греша. Нищо ново под слънцето.
Дай боже всеки да може да си купи един ден по една Tesla. Тази малка голф количка е неподходяща за доста голяма част от населението.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.