Пристанище "Дълг"

Желаещите терминала за въглища и метали в Бургас ще трябва да покрият заем за 56 млн. лв.

Пристанището в Бургас има спешна нужда от товари
Пристанището в Бургас има спешна нужда от товари
Пристанището в Бургас има спешна нужда от товари    ©  Надежда Чипева
Пристанището в Бургас има спешна нужда от товари    ©  Надежда Чипева

Медиите отразиха напоително визитата на Бойко Борисов в Япония през януари. След поредицата описателни репортажи за каратето, сакето и сушито в крайна сметка не се разбра дали на министър-председателя е останало време да разговаря с японската страна по един доста важен въпрос. А именно японските заеми за българските черноморски пристанища, които страната трябва да изплаща.

През 1998 г. държавата сключва договор за заем с Японската банка за международно сътрудничество в размер 14.3 млрд. японски йени (или 247.2 млн. лева по сегашния курс на йената) за изграждането на нов терминал за насипни товари (въглища, метали и т.н.) на пристанището в Бургас. Старият терминал съществува от 1974 г., намира се в близост до жилищните сгради на града и е технологично остарял. Строителството обаче се проточва с години и в момента, в който терминалът започва работа през 2010 г. нещата стоят по друг начин. Металургичният комбинат "Кремиковци", който осигуряваше повече от половината товари в Бургас, вече е фалирал. Така терминалът остава почти празен, дружеството започва да трупа загуби и за него става все по-трудно да покрива вноските си към японската финансова институция.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове