Златни оферти и от Гърция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Златни оферти и от Гърция

shutterstock

Златни оферти и от Гърция

GoldenDeals ще изпита затруднения със силната конкуренция между сайтовете за групово пазаруване

Асен Георгиев
7604 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Левче. Толкова струваше една пица във веригата Pizza Hut между 23 и 25 февруари. Офертата не е на магазин за 1 лев, а идва от новия сайт за групово пазаруване www.goldendeals.bg. Той е собственост на гръцката интернет компания XE, която притежава популярни сайтове за онлайн търговия в Гърция, Румъния и Сърбия - най-вече за малки обяви/каталози в сферaтa на имотите, автомобилите, търсенето и предлагането на работа.

GoldenDeals (от англ. - златни сделки) е подразделението на XE, което движи бизнеса в сферата на групово пазаруване, а "Голдън дийл" ООД - българската фирма, която ще управлява пряко интернет страницата в страната. Според изпълнителния директор на GoldenDeals и XE Джордж Хаджигеоргиу сайтовете за сделка на деня на компанията са номер едно в Гърция и на втора позиция в Румъния, където лидерското място се държи от световния гигант в бранша Groupon.

"Първият ни сайт за групово пазаруване стартира в Гърция през май, вторият - в Румъния през октомври, а сега пускаме и българския", каза Хаджигеоргиу и добави, че "скоро ще заработи и този в Сърбия".

Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени. Това ги прави изключително популярни, а самият бизнес модел се развива интензивно и вече е копиран от стотици предприемачи по света само две години след появата му. В българския вариант дори няма нужда от събиране на група - просто се предплаща услуга с ниска цена.

Първата компания, която залага на подобна услуга, е американската Groupon, която през последните месеци прави агресивна инвазия по света. В края на януари стана ясно, че представители на Groupon преговарят с играчи на българския пазар за придобиване на някой от тях. След това обаче

навлизането на Groupon се забави

Неформалното обяснение, което се разпространява в България, е, че причината е трудното проникване на китайския пазар, който е с голям потенциал, но и със стотици конкурентни сайтове, които вече предлагат стоки и услуги.

Groupon не са се отказали окончателно от навлизане в България, но на този етап това не е приоритет на компанията, коментира източник на "Капитал", запознат с плановете на американската компания. Причините за това са сравнително малкият обем на пазара, сравнено с други потенциални дестинации, и силната конкуренция. Само за няколко месеца в България бяха пуснати над десет сайта за групово пазаруване. От тях се очертаха няколко пазарни лидера - www.grabo.bg, www.deals.bg, www.zadrujno.bg, www.bg.kolektiva.net.

GoldenDeals също дава

заявка за лидерска позиция

в страната. Според Джордж Хаджигеоргиу начинът за постигането на тази цел е като се заложи на правилните клиенти, които да се облъчват с качествени и разнообразни предложения.

"Ние не сме в бизнеса с купони, а в бизнеса, в който позволяваме на потребителите всеки ден да намерят нещо ново и интересно за тях на достъпна цена", казва Хаджигеоргиу. Това е философията на GoldenDeals. Тя трябва да послужи на компанията да се пребори с конкуренцията, позволявайки на своите търговски партньори да достигнат до голям брой нови клиенти.

"Имаме разработени процеси за избор на търговци, чиито оферти да предложим - те трябва да отговарят на изисквания за капацитет и качество, така че нашите клиенти да останат максимално доволни", добавя Хаджигеоргиу. По-конкретно GoldenDeals.bg ще предлага сделки за добри ресторанти, СПА пакети и козметични процедури, билети за спортни събития и концерти и дори туристически оферти", обясни регионалният мениджър за България Ивайло Нецов. "Нашата цел е да инвестираме дългосрочно във високо качество на предлаганата услуга и да достигнем до максимален брой крайни клиенти. Стартирахме в София, но скоро ще започнем да предлагаме в още шест града в страната", добавя той.

Пазар за милиони

Размерът на пазара през тази година ще се измерва в милиони, смята Хаджигеоргиу. По информация от Grabo.bg само техният оборот този месец ще достигне 500 хил. лв. Активността на останалите сайтове също е силна и постоянно нарастваща, така че е съвсем възможно в края на годината общият им оборот да надмине 10 млн. лв. Между 20% и 50% от платените от клиентите средства остават в сайтовете за сделки на деня в зависимост от конкретните договорки.

Екипът на GoldenDeals ще трябва да се потруди сериозно, за да извоюва място в челната тройка в България. На пръв поглед новият сайт не предлага нищо различно от вече утвърдените конкуренти. Екипът, който в момента отговаря за дейността и развитието му, се състои от шест човека. За сравнение - в Grabo.bg работят 11 човека на твърда заплата плюс още осем сътрудника, които са на процент.

Друг проблем, с който от GoldenDeals трябва да се справят максимално бързо, са платежните средства. В момента потребителите могат да заплащат само по два начина - чрез eBG.bg и по банков път. Само ден след старта на сайта десетки потребители се оплакват във фен страницата във Facebook, че не могат да платят през eBG.bg, защото системата не приема техните карти, други пък категорично заявяват, че вече имат регистрация в epay.bg и нямат намерение да правят на друго място. Освен това плащането по банков път оскъпява значително сделките понякога със сума по-висока от цената на самата оферта. Неприятно впечатление правят и множеството груби правописни грешки, които се срещат в сайта.

GoldenDeals.bg стартира, когато конкурентните вече са набрали сериозна скорост. Новият играч разполага със сериозен финансов гръб, ноу-хау и възможност за организиране на сделки в няколко държави едновременно, а също и с добра заявка (към момента на само на думи) за повишаване на качеството на предложенията в сайтовете за групово пазаруване. Всичко това обаче ярко контрастира със само двете активни опции за разплащане и едва 6-членният екип на компанията в България. Ако намеренията на GoldenDeals са наистина да се борят за лидерското място в България, ще трябва да покажат, че могат да реагират бързо на оплакванията от клиенти - например като много скоро добавят още начини на плащане.

Левче. Толкова струваше една пица във веригата Pizza Hut между 23 и 25 февруари. Офертата не е на магазин за 1 лев, а идва от новия сайт за групово пазаруване www.goldendeals.bg. Той е собственост на гръцката интернет компания XE, която притежава популярни сайтове за онлайн търговия в Гърция, Румъния и Сърбия - най-вече за малки обяви/каталози в сферaтa на имотите, автомобилите, търсенето и предлагането на работа.

GoldenDeals (от англ. - златни сделки) е подразделението на XE, което движи бизнеса в сферата на групово пазаруване, а "Голдън дийл" ООД - българската фирма, която ще управлява пряко интернет страницата в страната. Според изпълнителния директор на GoldenDeals и XE Джордж Хаджигеоргиу сайтовете за сделка на деня на компанията са номер едно в Гърция и на втора позиция в Румъния, където лидерското място се държи от световния гигант в бранша Groupon.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute

    Много интересно наистина се развива пазара на тези сайтове. Всеки от тях се бори да гради и демонстрира разпознаваемост на бранда си до степен, че вече и хладилника да отвориш, иззад яйцата ще изкочи някоя реклама за групово. Аз обаче си мисля, че потребителите нямат склонност да развият лоялност към брандове/сайтове...

    От личен опит, едно-две посещения на ден на eha.bg ми дава идея кои са новите оферти и какво се случва, а оттам насетне много малко ме вълнува кой точно сайт ми я предлага. Единственото важно е да има далавера, останалото е бошлаф работа.... :)

  • 2
    bennito avatar :-|
    bennito

    Има един основен момент в този модел на бизнес и той е, че всъщност че собствениците на фирмите, които участват със своите услуги си слагат главата в торбата.

    Маржът, с който те работят при подобно поръчки е прекалено малък, затова разчитат единствено на голям оборот, а оттам и компромис с качеството.

    От друга страна това ще доведе до неприятното усещане, че утре когато това приключи, крайния клиент плаща прекалено висока цена.... замислете се... Класически масаж за 10 лв. а след 1 седмица той става 40 лв. Имам усещането, че просто не си струва.... Обявява се една невероятно война с конкуренцията, кой колкото се може по ниска цена да предложи, а с това качеството пада. Накрая хората ще спрат да вярват на тези сайтове.

    Извинете ме, но в ресторант да се храня за 50 лв. и да платя 14 лв... може да си представите, че качеството на бутилката вино, пържолата или салата не е на очакваното ниво. А това все пак го ядем.....

    Второ... много фирми правят грешката да смятат, че това е подходящ начин да покажат своята услуга на пазара и да представят своя бизнес. Чудесно.... казват си евтина реклама..... Прекалено ниската цена има обратен ефект от очаквания... тя отблъсква.... А парите, които смятате, че ще спестите ... всъщност ще си ги дадете, защото печалбата ви ще е с 80% ниска от заложената в бизнес плана ви. По добре заделете тази печалба и направете рекламата си, която да впечатли вашите клиенти не с ниската си цена, а с добрите си качества.

    Ако смятате, че единствения начин да продавате услугите си, когато са в промоция, значи просто не предлагате добри услуги.

    Всичко това един ден ще приключи и не защото хората няма да ползват услугите на тези сайтове, а защото все по-малко търговци ще предлагат своите услуги. Сега всичко е наред, криза се, но да изчакаме да мине кризата... :) тогава ще си говорим.

  • 4
    deathripple avatar :-|
    deathripple

    За сега сайтовете като http://www.grupovo.bg набират скорост с отстъпките, които предлагат,а когато кризата отмине, което пъв в България ще стане на Св. Никога, хората ще са свикнали на промоции и отстъпки и ще се мръщят на обикновенните обяви. Аз мисля, че тези сайтове само ще се множат и ще просперират от тук нататък...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    teodor avatar :-|
    teodor

    На мен много ми допадат сайта - VsichkiOferti.bg влизам по няколко пъти на ден, там са събрани всичките оферти от сайтовете за колективно пазаруване.
    Преди ползвах еха.бг, но там ги няма всички оферти и го обновяват сравнително по-бавно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.