С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 25 фев 2011, 15:14, 13514 прочитания

Корпоративна търговска корабостроителница

Банкерът Цветан Василев в вероятният нов собственик на завода в Русе

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Корабостроенето и банковото дело винаги са вървели ръка за ръка. За да пуснеш един кораб на вода, трябват много пари и закупуването му не е възможно без помощ от кредитна институция. Ако плава в спокойни води, корабостроенето на свой ред също генерира големи печалби. Така редица гръцки банкери започват финансовата си дейност, стъпвайки на успехите си именно в морската сфера. Липсва ли попътен вятър обаче, този бавно ликвиден бизнес рискува да започне да трупа дългове и рано или късно да се превърне в лесна придобивка за кредиторите си.

Така на 18 февруари "Корабостроителница Русе" излезе с кратко прессъобщение. Компанията информира, че четири дни по-рано се е извършила покупко-продажба на 99% от акциите "Русе индъстри", собственик на "Корабостроителница Русе", от група от 5 фирми. Съобщението е толкова кратко, колкото и неясно. Впоследствие ръководството на дружеството, както и досегашните собственици Йохен Бреме и Мариян Колев отказаха коментар за цената или купувачите, които ще станат ясни официално едва на 28 март, когато ще се проведе следващото общо събрание. Въпреки голямата тайнственост кой стои зад петте компании купувачи, спряганото име е само едно - това на собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев.


Смяна на вахтата
Информацията беше потвърдена от двама източници на "Капитал", запознати със смяната на собствеността. Едновременно с това от няколко дни член на надзорния съвет вече е Евгения Ризова. В периода от април до края на септември 2010 г. тя е била в борда на директорите на "НУРТС България". Тогава това е дружество на офшорната компания Mancelord Limited, представлявана в България от Цветан Василев. Впоследствие БТК апортира в компанията радио- и телевизионно разпространителната техника.

Цветан Василев не беше открит за коментар. Междувременно обаче изпълнителният директор на "Русе индъстри" Емил Йонков, заяви в интервю пред русенския вестник "Утро", че "99% от акциите на "Русе индъстри" са собственост на група от 5 фирми под контрола на мажоритарния собственик на Корпоративна банка Цветан Василев". Пред "Капитал" Йонков коментира собственото си интервю така: "Те там са си направили съвсем свободно съчинение. Доколкото аз го чета, според мен аз не съм казал точно това. Казах, че е купена от пет фирми. Това те си го имат отнякъде като информация, може и наистина да е вярно и са си го добавили просто. Предполагам, че имат повече информация от мен. Аз не казвам, че не е така. И аз имам такава информация, но никой официално не ми го е казал." Изпълнителният директор на продадената компания допълни, че само може да каже, че петте компании не са известни имена в бранша.

Не плува корабче
Връзките между Корпоративна банка и Русенската корабостроителница не започват с продажбата на 99% от акциите на "Русе индъстри". Те започват няколко години назад във времето, когато кризата изостря проблемите в компанията.



Русенската корабостроителница беше продадена през февруари 1999 г. от Агенцията за приватизация. Купувач беше Rousse Shipyard Beteiligungsgesselschaft със седалище Рощок, Германия. Цената на сделката беше 1.6 млн. долара. До 1999 г. заводът произвеждаше кораби основно за български и руски клиенти, като впоследствие започва да изпълнява поръчки от Германия, Холандия, Англия, Алжир и др. За български корабособственици не строи вече от 15-16 години.

"Годините между 2004 и 2008 бяха добри за корабостроенето", коментира Йонков. През 2007-2008 г. Baltic Dry Index, определящ цената за превоз на базата на предлагането на товари и наличността на кораби в зависимост от техния тонаж, достигна рекордни нива. Търсенето на кораби е голямо. Такова е съответно и строителството им, а цените на суровините са високи. През 2008 г. корабостроителницата дори става известна като една от русенските компании първа назначила служители от Виетнам заради недостига на българска работна ръка и след като клиент на компанията започнал да поръчва кораби от виетнамски конкуренти.

В края на 2008 г. обаче започва кризата. Морският бизнес като глобален е и един от първите потърпевши. Нивата на Baltic Dry Index падат 10 пъти. Стига се до свръхпредлагане на кораби. Банките намаляват кредитирането на подобни проекти. Намалява както работата на корабостроителниците, така и цената на техния продукт. "Имахме поръчки, които не реализирахме", обяснява Йонков. "Това бяха потенциални клиенти, които се отказаха", допълва той. След новината за 27-те виетнамски заварчици следва друга - за съкращения на персонала и за стачки на работниците.
 
Удавник за заем
Кризата дава моментално отражение върху финансовите резултати на компанията. През 2008 г. приходите на компанията са 67.7 млн. лв., а загубата - 5.7 млн. лв. През следващата 2009 г. приходите падат в пъти и са едва 22.7 млн. лв., а краткосрочните задължения растат. През 2007 г. те са 71.7 млн. евро. Към края на 2008 г. вече са 193 млн. лв. - над половината от тях са търговски задължения.

Започват проблемите с кредиторите и доставчиците. Компанията има затруднения и с изплащането на задълженията си към държавата. Те са под формата на заем, теглен още през 1996-1997 г. от Държавен фонд за реконструкции и развитие. Главницата е 8.45 млн. долара. След влизането на немския собственик заемът е разсрочен на два пъти и превалутиран. Гратисният период изтича през 2005 г. Изплащането му обаче не върви гладко, като компанията към момента дължи на държавата около 10 млн. евро. Така държавата би имала възможността да се нареди първа на опашката при евентуалното откриване на процедура по несъстоятелност. Междувременно такъв иск постъпва през май 2009 г. в Русенския окръжен съд. Жалбоподателят е Кльокнер Металснаб, доставчик на суровини на корабостроителницата с несъбрани вземания. "Корабостроителница Русе" обаче успява да се разплати с доставчика и делото е прекратено. Пред местната преса Йонков коментира, че и към държавата компания в момента погасява задълженията си.   

Това не би било възможно без подкрепата от страна на кредитори. По информация на "Капитал" Корпоративна банка финансира Русенската корабостроителница и по специално двете компании на собствениците Йохан Бреме и Мариян Колев, регистрираните в германия "Алфа" и "Омега" още преди 2008 г. с около 10 млн. лв. По това време двете дружества са съсобственици на "Русе индъстри". През ноември 2009 г. пък "Корабостроителница Русе" е издала облигации за 13 млн. евро. Посредник е не кой да е, а Корпоративна банка. Тогава Йохен Бреме заяви пред "Капитал", че набавеното финансиране ще бъде използвано за текущите операции на корабостроителницата. Справка в Търговския регистър показа, че цялата облигационна емисия е била изкупена от свързваната с председателя на надзорния съвет на Корпоративна банка Цветан Василев фирма "Афлик България". В борда на дружеството влиза членът на надзорния съвет на Корпоративна банка Янчо Ангелов, а регистрацията му е на софийската ул. "Дебър" 17, където има клон на банката. Изпълнителният директор на "Афлик" Никола Киров е и управител на инвестиционния посредник на Василев "Фина-С" (регистриран на същия адрес), както и на други свързани с банкера компании.

Поглед в бъдещето
Преди дни в интервю пред Валерия Велева Василев коментирал, че "вади лични средства, когато види в даден проект потенциал. Развива го и го продава. Прави го от инвеститорска страст". В случая със затрудненото финансово състояние и малкото поръчки на русенската корабостроителница ще е необходимо и нещо повече. Към момента компанията се надява да реализира приходи от продажбата на новия кораб "Донау", при който е имало опит за запориране от страна на подизпълнител. Освен него след 2 месеца предстои пускането на втори кораб на вода, като към момента компанията преговаряла и за други поръчки.

Пред местната преса Йонков коментира, че двете компании - "Русе индъстри" и "Корабостроителница Русе" трябва да се разграничат в своята дейност. Първата е създадена преди 3-4 години като машиностроителна компания, която се занимава със строителството на леки съдове като лодки и яхти. Сега дружеството започвало изграждането на серия от катамарани без участието на корабостроителницата, като "Русе индъстри" ще изгради металните конструкции, а норвежка фирма - интериора и обзавеждането. В програмата за 2011 г. на дружеството се предвижда и да влезе в действие цех за строителство на лодки и дърводелски за вътрешно обзавеждане. Не толкова розово изглежда положението за корабостроителницата. "Започват да се появяват запитвания, но това са предвестници само на евентуално търсене", коментира Йонков въпроса кога вижда излизането на корабостроителния бизнес от кризата.

Все още не са ясни и плановете на новите собственици за развитие на дружеството, както и дали разделението на двете компании ще остане факт. В съобщението на дружеството до медиите от 18 февруари се казва, че намеренията на новите акционери са да развиват основните дейности – корабостроене и кораборемонт. "Предстои консолидиране на дейностите и капитализиране на дружеството. Поет е ангажимент за редовно изплащане на заплатите, както и на финансиране на корабостроителницата, включително от чужди финансови институции. Водят се преговори с досегашни и нови клиенти с цел пълно натоварване на производствените мощности", се казва още в съобщението.

По темата работи и Росица Великова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Тайната държавна сграда Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

20 сеп 2019, 333 прочитания

България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка

Новият домакин на институцията Унгария окрупни дела си с 10 млн. евро инжекция до 14.72%

19 сеп 2019, 1370 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На прицел

Държавата продава последният си оръжеен завод, но отслаби ръководството на основния си износител

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие