Преди да ръждяса напълно
Световната банка иска товарните превози на БДЖ да бъдат приватизирани
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В края на 2009 г. американският инвеститор Уорън Бъфет обяви, че прави най-голямата сделка в своята кариера. Тогава той реши да вложи близо 44 млрд. долара не в нещо друго, а във влакове.
"Бъдещият просперитет на нашата страна зависи от наличието на ефективна и добре поддържана железопътна система", заяви Бъфет в сайта на инвестиционната си компания Berkshire Hathaway, през която закупи втората по големина американска жп компания Burlington Northern Santa Fe. Тогава на шега се питахме дали голям инвеститор като Бъфет някой ден ще дойде и ще купи Българските държавни железници.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
30 коментара
Аз пък искам Световната банка да го.....
Да, скороста е ниска. Но въпреки това, как частните товарни превозвачи успяват да се разплащат с НК"ЖИ", а БДЖ-ТП не успяват? БДЖ дължат над 100 млн. Да не би причината да е в:
1/ - Пазарният дял на БДЖ през 2010 г. е бил 80%, а извозените товари 73% т.е. КПД в посока към нулата, докато при частните превозвачи бележи ръст.
2/ - Направете си труда и ако успеете, ще установите че в БДЖ-ТП са ангажирани над 4 000 човека, докато при всички останалите частни превозвачи бройката е под 300.
Терзанията на Владимиров са ясни. Пристигне ли "Бъфет" - Владимиров в девета глуха. Айларипи на борсата.
И БДЖ ли ще приватизират вече? Значи евтините (в сравнение с останалите транспорти) влакови билети отидоха по дяволите! Трябва да се замислям за покупка на личен автомобил, колкото и скъпо да ми е това, че вече с нищо у нас няма да може да се пътува по-евтино. Като ще е скъпо - поне да ми е и удобно!
До коментар [#3] от "Станислав Янков":Не се вълнувай, БДЖ няма как да го приватизират, причини много не са за форум...
Но определено няма как да го приватизират в лостовашкият смисъл на думата... Кремиковци за 1 долар или Балкан за 150000 долара... на Надето гаражче, на агнешката главичка заводче, на валячето къщичка, на кака фондацийка .......
Ще повторя мнението си, поствано под друга новина от броя: Изобщо не съм съгласен, че приватизацията на БДЖ е позитивно нещо. Има толкова много добри примери в западна Европа на държавни железници: SNCF, DB, OEBB. Всичките са държавни. В UK, от друга страна, са частни и се вижда колко назад са в това отношение. Това, което трябва на БДЖ е реформа, не приватизация.
До коментар [#5] от "J.J.":
Да, но за реформи трябва воля от управляващи, а като гледам, само се приказва и нищо не се върши. Някъде тук бях чел една сентенция: "Не ме гледай какво говоря, а ме виж какво правя".
До коментар [#4] от "boby1945":
Е! Ти пък, все едно не ги познаваш ония във властта! Ще му намерят цаката! Могат да започнат с две-три раздробявания тук-таме - уж за оптимизиране на разходите, за демонополизация и "конкуренция", които уж да подобрят услугата, както при електроенергетиката и така нататъка...
До коментар [#7] от "Станислав Янков":няман шанс, вече лостоваците пробваха 1998 но от Световната банка бавно и доходчиво обясниха че без единна за страната ж.п. инфраструктура (линии, сигнализация, съоръжения и хората от поддръжката) няма как, а от това парета бай капиталист няма как да направи, бързо, бавно може, ама той няма време.
Затова разделиха БДЖ-то на две, въпреки това без дотации и планирани инвестиции от бюджета няма как..... нещо като болниците, без държавни болници йок.....
Анализът на SWOT е много добър, това е истината и има начин да се спаси, което е останало, въпросът е има ли воля или нечуваните кражби и глупости в железницата ще продължат.
Имаме два пътя, да я закрием тази железница, което ще е пълна глупост и политическа недълновидност, или да я направим модерна и просперираща, а това е възможно, но както казах трябва воля и работа, Цветанов не е моят фаворит, дето наистина да запретне ръкави, дано не съм прав.
До коментар [#3] от "Станислав Янков":
00xA.jpg
евтините билети, правят услугата такава каквато е неатрактивна за повечето хора и унищожават и малкото конкурентноспособност на пътнически превози. Евтините билети са сделка, която звучи така, наливат се държавни пари в каца без дъно, за да се поддържа криво разбрана социална справедливо. Железницата може да изглежда и така, обаче всичко си има цена. Всяка железница е субсидира от държавата, и в това няма проблем, проблема е да се намери златна среда.
http://p4.focus.de/img/gen/4/9/HB49daK2_Pxgen_r_11
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.