Революция във въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революция във въздуха

Браян Кларк

Революция във въздуха

Български програмисти опитват да променят глобалния онлайн бизнес със самолетни билети

Андриан Георгиев
6856 прочитания

Браян Кларк

© Vayant


NEVEQ продава

Четиригодишният фонд за рискови инвестиции в технологични компании NEVEQ вече инвестира набрания си капитал от около 30 млн. долара, разви проектите и от тази година ще започне да продава своите първи инвестиции. До момента NEVEQ е финансирал софтуера за управление на финансовия риск FinAnalytica, семантичната търсачка Ontotext, агрегатора на съобщения от социални мрежи Favit, услугата за гражданска видеожурналистика Mayomo, колокационния център 3DC, платформата за добавени услуги за смартфони Talk24 и Spinetix, система за управление на дигитални екрани.

Преди много, много години, в далечната 1953 г. Блеър Смит, търговски мениджър в IBM, пътувал със самолет от Лос Анджелис до Ню Йорк. Случайно негов съсед по място се оказал изпълнителният директор на American Airlines Сайръс Смит.

Срещата между двамата променя завинаги авиационната индустрия. От нея се ражда първата автоматична система за покупка на самолетни билети. В момента сме на прага на нова подобна авиореволюция, този път при онлайн резервациите. И в нея има и българска следа...

Първата платформа

В онова далечно време, ако човек искал да пътува със самолет, неговият туристически агент трябвало да се обади по телефона на авиокомпанията, чийто екип ръчно проверявал наличните полети с помощта на първобитен компютър.

Запознанството между Смит и Смит прераства в сътрудничество между IBM и American Airlines. Единайсет години след нея двете компании представят Sabre - автоматизирана платформа за резервации на самолетни полети, използвана и до днес.

Новото при Sabre и сегашните й конкуренти Amadeus и TravelPort е, че дават директен достъп на туристическите агенции до данните за полетите. Постепенно авиокомпаниите изнасят всички процеси по резервациите във фирми като Amadeus, като последните с времето стават все по-влиятелни.

Причината е, че те събират ексклузивно информация за ценообразуването, броя места и времето на излитане и кацане за няколко авиокомпании. Печелят, като таксуват авиокомпаниите и онлайн агрегаторите за достъп до базите им данни.

Световно разместване

Днес сме на прага на нова революция, която намалява ролята на т.нар. глобални системи за дистрибуция. Причината е, че сега няма инструмент, който да работи с всички платформи и авиокомпании, или заобикаляйки ги, да предложи по-добри цени.

Пазарът е огромен - през 2011 г. само приходите на всички авиокомпании в света ще достигнат 594 млрд. долара по данни на IATA. Ситуацията се нажежи още повече, когато през 2010 г. Google обяви, че иска да закупи компанията ITA за 700 млн. долара. На базата на данни от авиолиниите фирмата работи върху създаването на търсачка, чрез която туристически агенции и онлайн агрегатори могат да продават билети, избягвайки глобалните дистрибутори. Това означава, че ако след няколко години напишете "почивка на слънчево място за под 1000 лв." в Google, търсачката ще ви насочи към сайтове за покупка на пакетна почивка в Малта например. Стига регулаторите да разрешат сделката за ITA, разбира се.

В същото време расте напрежението между авиокомпаниите и онлайн търсачките за билети. Битката е за комисионите, които сайтовете печелят от продадените места. В края на миналата година American Airlines извади своите полети от онлайн агрегатора Orbitz, а Expedia показа солидарност и даде по-нисък приоритет на пътуванията с американската авиолиния.

Пътническите компании опитват да привлекат повече потребители към своите сайтове, за да пазят по-висока норма на печалба и да развиват лоялност към своя бранд. В крайна сметка обаче това затруднява потребителите в бързото намиране на евтини билети. Те могат да използват търсачки като Bing Travel или Kayak, които претърсват агрегатори и сайтове на авиолинии, но все пак трябва да посещават поотделно всяка нискотарифна самолетна компания.

Не липсват кандидати да се възползват от създадените бизнес възможности, като търсят в по-голяма дълбочина и преравят офертите и на лоукост компаниите.

Българската следа

Така че може би следващата революция в онлайн резервациите на самолетни билети започва не на борда на щатски самолет, а в България. От продукт, написан с помощта на български програмисти.

NEVEQ продава

Четиригодишният фонд за рискови инвестиции в технологични компании NEVEQ вече инвестира набрания си капитал от около 30 млн. долара, разви проектите и от тази година ще започне да продава своите първи инвестиции. До момента NEVEQ е финансирал софтуера за управление на финансовия риск FinAnalytica, семантичната търсачка Ontotext, агрегатора на съобщения от социални мрежи Favit, услугата за гражданска видеожурналистика Mayomo, колокационния център 3DC, платформата за добавени услуги за смартфони Talk24 и Spinetix, система за управление на дигитални екрани.

Преди много, много години, в далечната 1953 г. Блеър Смит, търговски мениджър в IBM, пътувал със самолет от Лос Анджелис до Ню Йорк. Случайно негов съсед по място се оказал изпълнителният директор на American Airlines Сайръс Смит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Браво! Ето това е пример за иновативност!

  • 2
    valentin_a4 avatar :-P
    valentin_a4

    БРАВО на тези БЪЛГАРИ ! Виждате ли , че някои могат ! Дай Боже повече такива сънародници !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK