Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 мар 2011, 13:57, 6751 прочитания

Революция във въздуха

Български програмисти опитват да променят глобалния онлайн бизнес със самолетни билети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
NEVEQ продава
Четиригодишният фонд за рискови инвестиции в технологични компании NEVEQ вече инвестира набрания си капитал от около 30 млн. долара, разви проектите и от тази година ще започне да продава своите първи инвестиции. До момента NEVEQ е финансирал софтуера за управление на финансовия риск FinAnalytica, семантичната търсачка Ontotext, агрегатора на съобщения от социални мрежи Favit, услугата за гражданска видеожурналистика Mayomo, колокационния център 3DC, платформата за добавени услуги за смартфони Talk24 и Spinetix, система за управление на дигитални екрани.
Преди много, много години, в далечната 1953 г. Блеър Смит, търговски мениджър в IBM, пътувал със самолет от Лос Анджелис до Ню Йорк. Случайно негов съсед по място се оказал изпълнителният директор на American Airlines Сайръс Смит.

Срещата между двамата променя завинаги авиационната индустрия. От нея се ражда първата автоматична система за покупка на самолетни билети. В момента сме на прага на нова подобна авиореволюция, този път при онлайн резервациите. И в нея има и българска следа...


Първата платформа

В онова далечно време, ако човек искал да пътува със самолет, неговият туристически агент трябвало да се обади по телефона на авиокомпанията, чийто екип ръчно проверявал наличните полети с помощта на първобитен компютър.

Запознанството между Смит и Смит прераства в сътрудничество между IBM и American Airlines. Единайсет години след нея двете компании представят Sabre - автоматизирана платформа за резервации на самолетни полети, използвана и до днес.



Новото при Sabre и сегашните й конкуренти Amadeus и TravelPort е, че дават директен достъп на туристическите агенции до данните за полетите. Постепенно авиокомпаниите изнасят всички процеси по резервациите във фирми като Amadeus, като последните с времето стават все по-влиятелни.

Причината е, че те събират ексклузивно информация за ценообразуването, броя места и времето на излитане и кацане за няколко авиокомпании. Печелят, като таксуват авиокомпаниите и онлайн агрегаторите за достъп до базите им данни.

Световно разместване

Днес сме на прага на нова революция, която намалява ролята на т.нар. глобални системи за дистрибуция. Причината е, че сега няма инструмент, който да работи с всички платформи и авиокомпании, или заобикаляйки ги, да предложи по-добри цени.

Пазарът е огромен - през 2011 г. само приходите на всички авиокомпании в света ще достигнат 594 млрд. долара по данни на IATA. Ситуацията се нажежи още повече, когато през 2010 г. Google обяви, че иска да закупи компанията ITA за 700 млн. долара. На базата на данни от авиолиниите фирмата работи върху създаването на търсачка, чрез която туристически агенции и онлайн агрегатори могат да продават билети, избягвайки глобалните дистрибутори. Това означава, че ако след няколко години напишете "почивка на слънчево място за под 1000 лв." в Google, търсачката ще ви насочи към сайтове за покупка на пакетна почивка в Малта например. Стига регулаторите да разрешат сделката за ITA, разбира се.

В същото време расте напрежението между авиокомпаниите и онлайн търсачките за билети. Битката е за комисионите, които сайтовете печелят от продадените места. В края на миналата година American Airlines извади своите полети от онлайн агрегатора Orbitz, а Expedia показа солидарност и даде по-нисък приоритет на пътуванията с американската авиолиния.

Пътническите компании опитват да привлекат повече потребители към своите сайтове, за да пазят по-висока норма на печалба и да развиват лоялност към своя бранд. В крайна сметка обаче това затруднява потребителите в бързото намиране на евтини билети. Те могат да използват търсачки като Bing Travel или Kayak, които претърсват агрегатори и сайтове на авиолинии, но все пак трябва да посещават поотделно всяка нискотарифна самолетна компания.

Не липсват кандидати да се възползват от създадените бизнес възможности, като търсят в по-голяма дълбочина и преравят офертите и на лоукост компаниите.

Българската следа

Точно в тази ниша идва и българската роля в промяната на статуквото. Първо в Европа, защото конкурентът им ITA има по-слаби позиции на континента. В тази ниша работи Vayant, която беше финансирана през 2007 г. от рисковия фонд за технологични инвестиции NEVEQ. Така група от 30-40 български софтуеристи създават по-модерна технология за търсене. Има и друга фирма, отново с местен екип - Everbread, която търси място в същата нова ниша.



Идеята е да се създаде алгоритъм, който претърсва в реално време базата данни на глобалните дистрибутори за най-евтини билети на традиционни и нискотарифни компании. Разликата с Expedia и Orbitz е, че агрегаторите работят с крайни клиенти и не обхващат нискобюджетните компании. Освен това те нямат достъп в реално време до глобалните дистрибутори. Идеята е да създаде по-добър софтуер, който да продава на туристически агенции и онлайн агрегатори.

Вече на пазара

Търсачката на Vayant е готова и от началото на 2011 г. компанията наема нов изп. директор в лицето на Браян Кларк, заменил предишния мениджър Атанас Христов. Той е бивш вицепрезидент на Virgin America - самолетната компания на Ричард Брансън. "Открихме го чрез LinkedIn", обяснява Павел Езекиев, управляващ директор на NEVEQ.

Той допълва, че оценката на Vayant вече надхвърля десет милиона долара, след като тази седмица фондът Cape Capital (управляващ 3 млрд. долара) стана миноритарен партньор в софтуерната компания. Целта на фирмата тази година е да спечели повече клиенти в средите на туристическите агенции и да се свърже с глобален дистрибутор за по-голям обхват. Вече имат първите клиенти агенции, а преговорите за намиране на още са в напреднал стадий.

Двете български фирми - Vayant и Everbread - всъщност имат общо минало. Всичко започва през 2004 г., когато Асен Василев, Марио Сотиров, Станислав Гьошев и Ани Петрова основават компанията Lessno. После NEVEQ инвестира и придобива мажоритарен дял, но в средата на 2009 г. се разделя с основателите си. Причините за това и към момента се изясняват в съда.



Сега Lessno вече се нарича Vayant. Асен Василев се свързва с датския инвеститор Мортен Лунд и в началото на 2010 г. представят Everbread, чийто софтуер Haystack служи за намиране на евтини самолетни билети. От Everbread не бяха открити за коментар, но по наличните в интернет данни изглежда, че техният алгоритъм предвижда бъдещите цени на полетите да бъдат изчислявани с незначителни отклонения на база данни от авиокомпании и туристически агенти.

Така че може би следващата революция в онлайн резервациите на самолетни билети започва не на борда на щатски самолет, а в България. От продукт, написан с помощта на български програмисти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предизвикателства за преминаване към публичния облак - теория и практика Предизвикателства за преминаване към публичния облак - теория и практика

Компаниите увеличават разходите си за ИТ средно с 30%, с масовото навлизане на облачните услуги

28 май 2020, 231 прочитания

Нови правила в бизнеса с хранителни продукти 1 Нови правила в бизнеса с хранителни продукти

Парламентът прие окончателно Закона за храните с нови регулации в превоза на продукти и онлайн търговията и по-високи санкции за нарушителите

27 май 2020, 1162 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Молски възел

И търговците, и собствениците на центровете страдат от ниското потребление

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10