Карти и билети, моля
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карти и билети, моля

Карти и билети, моля

Все повече компании предлагат схеми за отстъпки при пазаруване

Калина Горанова
7535 прочитания

© Инна Павлова


Намаленията имат доказано магическото въздействие върху потребителите. Знакът за процент често ни кара да се държим понякога дори нелогично. Да пазаруваме неща, от които нямаме нужда, да посещаваме места, които не сме търсили, а това, че дадена стока е намалена, става и основна причина за закупуването й.

Чудотворната сила на намаленията от години умело се използва от веригите, силните брандове или авиокомпаниите с техните програми за лоялни клиенти на принципа колкото по-постоянен си, толкова повече подаръци получаваш и трупането на точки и събирането на ваучери се разрази със страшна сила. Банките се включиха с кобрандираните си кредитни карти, за различни привилегии. Постепенно в нишата на намаленията започнаха да се наместват и посредници. Така се появиха сайтовете за групови продажби с т.нар. си оферти на деня с огромни отстъпки.

През последните няколко месеца все по-убедително в бизнеса с намаленията започна да се установява и една друга група посредници. Тези компании предлагат карти, с които клиентите им могат да ползват различни отстъпки в определени търговски обекти, с които имат договори. Идеята на този тип търговци е да създават потребителска общност. Търговците да привличат нови посетители, посредниците да продават повече карти, а клиентите да плащат по-малко. И ако може - да потребяват повече.

Плюсът на този тип бизнес е, че не се нуждае от голяма първоначална инвестиция. Компаниите печелят по два канала. От картите, които закупуват клиентите, обикновено за срок от една година, като цената им може да е от символична до около 100 лв., и от годишната такса, която плащат търговските обекти за рекламата (като това не се прилага от всички компании). Представителите на тези фирми не припознават сайтовете за групови продажби за свои преки конкуренти. "При тях печелят основно обектите, защото така си разработват слаби дни например. Този тип купони са нещо еднократно, не се формират трайни навици", коментира Боян Георгиев от варненската Card4You. Вместо това компаниите се опитват да предложат една карта, която в голяма степен да измести всички останали, които се трупат в портмонетата. 

Пълно обслужване

Към момента този тип бизнес набира скорост в градове като Пловдив, Варна и Добрич и др., както и в София, като на столичния пазар има някои специфики, нетипични за по-малките градове. Във Варна например дейност развива Card4You, като компанията предлага и намаления за хотелски комплекси и в Банско, тъй като там почиват варненци, обясни Боян Георгиев, един от съсобствениците в компанията. Фирмата има около 180 обекта в каталога си. Броят на клиентите е около 4 хиляди, а около 1000 от тях са руски граждани, трайно или сезонно пребиваващи в България. За момента компанията няма конкуренция на местна почва. Друга фирма без конкуренция е EasyClub Card, собственост на Цонко Павлов от Добрич. Павлов разработва бизнеса си от август миналата година, като досега има в каталога си около 70 компании. Активното привличане на клиенти предстои, като стремежът на бизнесмена е да предложи на клиентите си още по-голям спектър от търговски обекти, например бензиностанция.  

В градовете извън столицата стратегията на компаниите най-често е да покрият целия спектър от необходими обекти, за да задоволят ежедневното потребление на клиентите. Фирмите попълват своеобразни каталози с категории като здраве и красота, магазини, ресторанти, клубове и барове, хотели и т.н. Дружествата обикновено се допитват до клиентите си посредством анкети за това кои търговски обекти искат да бъдат включени в каталога им.

Най-трудни за привличане се оказват хранителните вериги. При тях възможностите за отстъпки са по-малки - от порядъка на 2-3%, докато при другите обекти намалението може да стигне и до 30%. При веригите за хранителни стоки проблем създават продуктите в промоция, за които не може да се дават допълнителни отстъпки. Така изчисляването на процента надолу става сложно на касата. Допълнителна трудност е и това, че големите вериги имат собствени програми за лоялни клиенти и в повечето случаи нямат нужда от този тип реклама. Аналогична е и ситуацията при бензиностанции. Там бързата постоянна промяна на цената на горивата се оказва допълнителна пречка. Към момента трудно се оказва и привличането на големите вериги за техника. По думите на Найден Маречков, маркетинг мениджър в Intercard Finance (предлагащи кобрандираните кредитни карти icard, както и предплатени карти за подарък), това скоро ще се промени.

Градът на богатите

За момента този тип бизнес по всичко личи, че е във възход. Всеки бум обаче дава индикации, че свръхпредлагането предстои. И то скоро. 

Намаленията имат доказано магическото въздействие върху потребителите. Знакът за процент често ни кара да се държим понякога дори нелогично. Да пазаруваме неща, от които нямаме нужда, да посещаваме места, които не сме търсили, а това, че дадена стока е намалена, става и основна причина за закупуването й.

Чудотворната сила на намаленията от години умело се използва от веригите, силните брандове или авиокомпаниите с техните програми за лоялни клиенти на принципа колкото по-постоянен си, толкова повече подаръци получаваш и трупането на точки и събирането на ваучери се разрази със страшна сила. Банките се включиха с кобрандираните си кредитни карти, за различни привилегии. Постепенно в нишата на намаленията започнаха да се наместват и посредници. Така се появиха сайтовете за групови продажби с т.нар. си оферти на деня с огромни отстъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    eventsteam avatar :-|
    Стоян А. Стоянов

    Забравили сте Картбланш http://card.point.bg/ - над 1500 обекта в София, безплатно се получава, трябва единствено активация...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Зад всеки успешен продукт стои някакво успешно техническо решение. Примерно при груповото пазаруване, това е възможността за работа с големи обеми от еднакви продукти, което води до поевтиняване на стоката. С тези всевъзможни карти обаче случаят е точно опакият - касиерките питат дали имаш карта, ама щом да-дай я, ама 3 стикерчета за нов тиган, ама картата не Ви работи, ама изтекла е....Това всичкото е загуба на време, спъва работата и изнервя опашката. Затова ги разглеждам като чудо за 3 дни

  • 3
    karik avatar :-|
    karik

    За съжаление Картбланш се оказаха големи измамници, и не са толкова безплатни колкото се обявяват.

  • 4
    eventsteam avatar :-?
    Стоян А. Стоянов

    karik: Картбланш се предоставят и използват безплатно, нужно е само да активираш картата по телефон или в интернет, което също не е свързано със заплащане.

    Ако имаш конкретно оплакване - ще се радвам да го споделиш...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK