Треска за оферти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Треска за оферти

Треска за оферти

Сайтовете за групово пазаруване стават все повече. В бизнеса навлизат интернет гиганти като Microsoft, Google и Facebook

Асен Георгиев
5822 прочитания

© Ася Колева-Стоянова


"Първата ми покупка от сайт за групово пазаруване беше дарителски сертификат за участието на отбора по математика от СМГ на международното състезание в Принстън." Това разказва Люба Йорданова, която вече се е възползвала няколко пъти от набиращите все по-голяма популярност услуги за онлайн покупки с големи отстъпки, придобили популярност под името "сделка на деня". "Инициативата беше страхотна, защото предложи лесен начин за събиране на средства за смислено начинание", добавя Люба. Резултатът е, че кампанията успява да събере почти половината от парите, необходими за заминаването на отбора. Това е само един пример за разнообразните възможности, които предоставят въпросните сайтове...

Оферта и за търговците

Повечето от търговците, които се възползват от услугите на сайтовете за групово пазаруване, са доволни и биха пуснали отново предложение за сделка. "Имаме зъболекарски кабинет. Пуснахме обява в един от българските сайтове и успяхме да продадем над 120 ваучера за 3 дни", коментира собственик на столичен стоматологичен кабинет. За него плюсовете са очевидни: безплатно достигане до нови клиенти; получаване на пари кеш, които могат да бъдат инвестирани за подобряване дейността на фирмата; и оптимизиране на "дупките" между редовните клиенти.

Когато обаче дадена фирма не е преценила добре офертата си, може да не извлече достатъчно позитиви. Важно е да се правят пакетни предложения, които да са на по-висока обща цена, а не отделни много евтини оферти, защото след приспадане на комисионната на сайта, може да се окаже, че сте си осигурили няколкостотин клиенти, които ще ангажират цялото ви време за следващите три месеца и сте спечелили има-няма хиляда лева.

В основата на бързоразвиващия се бизнес модел е идеята за продажба на услуги (рядко стоки) с големи отстъпки, съобразени с географското местоположение на клиентите посредством удобни инструменти за разплащане. Пионер в т.нар групово пазаруване е американската компания Groupon, която е основана през 2008 г. Три години по-късно клонингите й са хиляди. Само в България са над 12 и продължават да се появяват нови. А за пазарната оценка на Groupon вече се спрягат суми, достигащи 25 млрд. долара, съобщава информационна агенция Bloomberg. Приходите ѝ за 2010 г. възлизат на 760 млн. долара, което е над 20 пъти повече от постъпленията година по-рано - 33 млн. долара. Плановете на изпълнителния директор на компанията Андрю Мейсън са през 2011 г. числото да е с най-малко девет нули...  

Къде без нас

Бързото развитие на Groupon и на бизнес модела като цяло привлече вниманието на големите интернет компании, които по принцип трудно остават само свидетели на зараждащи се нови и доходоносни онлайн ниши на пазара. Още в края на миналата година Google се опита да купи Groupon, но младата компания отхвърли щедрата оферта от близо 6 млрд. долара.

Скоро след това изтече информация, че Google има сериозни планове да навлезе на пазара за сделки на деня, използвайки огромния ресурс от данни за своите потребители, с които разполага. Очаква се съвсем скоро търсачката да обяви своята услуга. На 10 март стартира тестово приложение за мобилни устройства с Android, което им позволява да се възползват от ограничен за момента набор от оферти на територията на няколко града в САЩ.

Междувременно Microsoft не остана по-назад - софтуерната компания пусна собствена услуга на 3-ти март. Тя е вече видима за американските потребители на търсачката Bing и им позволява да проверяват за отстъпки в района, в който се намират, през техните iPhone апарати и Android базирани телефони. Софтуерният гигант разчита на данните от The Dealmap - агрегатор, който всеки ден събира информация от най-големите сайтове за сделка на деня (повече от 200 хил. сделки дневно) на територията на 14 хил. населени места в САЩ и предоставя по-бърз и удобен достъп до нея, чрез търсачката си за оферти. По този начин от Microsoft се опитват да повишат ползваемостта на Bing, борейки се за по-голям пазарен дял при онлайн търсенето в САЩ, който към момента е едва 13%.

Социално, социално

През седмицата Facebook също изяви желание да отхапе парче от бързорастящия пазар, който по оценки на анализаторите от BIA/Kelsey ще достигне между 3.9 и 6.1 млрд. долара само в САЩ през 2015 г. Социалната мрежа обяви, че също ще стартира тестова услуга, чрез която ще предлага оферти с големи отстъпки. Първоначално тя ще е видима за потребителите в градовете Далас, Остин, Атланта, Сан Франциско и Сан Диего, съобщава Wall Street Journal. Тя ще доразвие геолокационната услуга, позната под името Facebook Places. Потребителите ще могат да проверяват най-актуалните сделки от техния регион в левия край на главната страница на социалната мрежа.

"Местните бизнеси ще получат възможност да се запишат за услугата съвсем скоро, а потребителите ще започнат да получават оферти в идващите седмици", казват от Facebook. Компанията ще разчита на собствения си търговски отдел, както и на осем партньора, сред които Gilt City, Tippr, KGB Deals и Zozi, които ще събират сделки за новата платформа.

Чрез този ход най-голямата социална мрежа, разполагаща с достъп до най-малко 600 млн. потребители, се нарежда в групата технологични компании (Google, Microsoft, Yahoo), които демонстрират желание да завземат част от бързоразвиващия се бизнес с намалени стоки и услуги, който за момента е доминиран от Groupon (с над 70 млн. потребители и участие в над 500 пазара).

Навлизането на големите интернет компании в новосъздадения сегмент със сигурност ще засили допълнително и без това интензивната конкуренция. Очакванията на повечето участници на българския пазар са до края на годината голяма част от малките фирми да не издържат на натиска и в резултат на това да се установят няколко основни играчи. Подобна е ситуацията на повечето пазари извън страната. Въпреки голямото разнообразие от сайтове търговците и клиентите изглеждат все по-доволни от това, което получават, и противно на някои прогнози, все още не се забелязва отдръпване от първоначалния интерес.

Сравнително ниското използване на смартфони и мобилен интернет в България прави по-малко интересна на местно ниво една друга тенденция, ясно изразена в световен мащаб - създаване на мобилни приложения, чрез които да се пласират изгодни сделки, които могат да се комбинират с геолокационни услуги, като Foursquare и Facebook Places например. С тяхното развитие потребителите не само ще могат да получават изгодни оферти, а те ще са винаги за услуги и стоки, които са буквално на една ръка разстояние.

Историята на един страстен купувач

Милена* е на 27 години, работи в сферата на застраховането. Ето какво разказва тя за опита си със сайтовете за групово пазаруване в България:

Започна се с една реклама за кино билет и пуканки за двама за 2,50 лева. Веднага си купих! После разбрах, че има още един сайт за групово пазаруване. На следващия ден се оказа, че има още един. И още един. И още, и още, и още. Освен това има сайтове, които обобщават офертите от всички доставчици на групово пазаруване. 

Веднага се зарибих, следях новите оферти всеки ден. Така ми започваше буквално и деня: с хороскопа, новите оферти и кафето. Превърна се в същинска мания. И нали отстъпките са забележително големи, започнах да купувам ваучери за: козметични процедури, юмейхо, посещения на билярд, боулинг, ресторанти, плувни клубове, екстремни спортове, народни танци, дори химическо чистене.

Научих нови неща, нови места и се охарчих доста. Истината е, че дадох много пари, въпреки наистина големите отстъпки, които иначе не бих дала, защото в изобилието на примамливи оферти преценката за действително необходимите покупки се замъгли. Хубавото е, че наистина случих и на хубави процедури и места, запознах се с нови хора, от които научих полезна информация, обменихме опит и открих най-добрия за мен треньор по народни танци, както и по плуване и съм много доволна от тях. Открих и масажистката, която ми въздейства ефективно.

Доволна съм като цяло, но попаднах и на нискокачествени услуги, странни хора, да не кажа мърляви и некомпетентни, при които не бих стъпила повторно. Дори, ако не беше евтината промоция, нямаше и да стъпя изобщо. Особено неприятно е, когато си закупил ваучер за подарък на приятел и се окаже, че си го пратил на "кофти" преживяване по случай рождения ден. И наистина ми се иска сайтовете, които предлагат оферти за групово пазаруване, да правят елементарен подбор на доставчиците на услуги и най-малкото да проверяват доколко офертата отговаря на реално предоставената услуга. Защото макар и да се опитват да избягат от отговорност, те също носят такава, и най-малкото такива оферти-издънки им формират лош имидж.

Отърсих се от манията си и сега всяка сутрин просто трия бюлетините с оферти (ама не съм се и отписала). Последното, което си купих, е ваучер за химическо чистене. Просто защото ми е необходимо. Възползвах се от офертата със съзнанието, че няма да ползвам друг път услугите на тази пералня, защото не ми е близо до блока.

Чудя се също така доколко тази работа с рекламата действително е толкова ефективна. Защото знам, че на фона на изобилието от доставчици за групово пазаруване, услугите периодично се повтарят и, ако наистина ми трябва услуга/продукт за еднократна употреба, бих се възползвала, за да спестя някой лев. Иначе за постоянните услуги, които ползвам, вече си имам и намерих доверени лица и не бих ги заменила. Защото държа на качеството.

*Името е променено

"Първата ми покупка от сайт за групово пазаруване беше дарителски сертификат за участието на отбора по математика от СМГ на международното състезание в Принстън." Това разказва Люба Йорданова, която вече се е възползвала няколко пъти от набиращите все по-голяма популярност услуги за онлайн покупки с големи отстъпки, придобили популярност под името "сделка на деня". "Инициативата беше страхотна, защото предложи лесен начин за събиране на средства за смислено начинание", добавя Люба. Резултатът е, че кампанията успява да събере почти половината от парите, необходими за заминаването на отбора. Това е само един пример за разнообразните възможности, които предоставят въпросните сайтове...

Оферта и за търговците

Повечето от търговците, които се възползват от услугите на сайтовете за групово пазаруване, са доволни и биха пуснали отново предложение за сделка. "Имаме зъболекарски кабинет. Пуснахме обява в един от българските сайтове и успяхме да продадем над 120 ваучера за 3 дни", коментира собственик на столичен стоматологичен кабинет. За него плюсовете са очевидни: безплатно достигане до нови клиенти; получаване на пари кеш, които могат да бъдат инвестирани за подобряване дейността на фирмата; и оптимизиране на "дупките" между редовните клиенти.

Когато обаче дадена фирма не е преценила добре офертата си, може да не извлече достатъчно позитиви. Важно е да се правят пакетни предложения, които да са на по-висока обща цена, а не отделни много евтини оферти, защото след приспадане на комисионната на сайта, може да се окаже, че сте си осигурили няколкостотин клиенти, които ще ангажират цялото ви време за следващите три месеца и сте спечелили има-няма хиляда лева.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    vdineff avatar :-|
    Vik Dineff

    Водят до пристрастяване май тези купони..ужасно! Мои приятели си взеха такива за солариум, защото било евтино...нищо, че осъзнават, че е вредно...?!?!

  • 2
    elena_doneva avatar :-P
    Елена

    Действително има много "съблазнителни" оферти, сайтовете постоянно се множат, все нови хора научават за тях, бумът предстои. Аз също съм закупувала няколко пъти и като цяло съм доволна от услугите, които съм ползвала. Винаги преди да закупя, преглеждам мненията за търговеца, стремейки се да избегна неприятни изненади.

  • 3
    geohala avatar :-|
    Georgi Halachev

    В България само един два сайта използват количествено активиране на офертата! Има оферти с по 2-3 продажби и пак са на супер промоционални цени!
    Това ще доведе до изкривяване на същинския пазар на услуги!

  • 4
    kamelia74 avatar :-P
    kamelia74

    Здравейте,
    аз попаднах на един страхотен сайт, който събира всички изгодни оферти за групово пазаруване на едно място! Има много интересни предложения, а и спестява време, защото не се налага да посещавам сайтовете за колективни покупки един по един.
    Сайта е на адрес: www.kolektivno.bg

  • 5
    genova606 avatar :-|
    Rumelia

    Подбирайте внимателно офертите за козметични и други, засягащи здравето процедури. Евтиното ми излезе по-скъпо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK