С няколко градуса по-топло
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С няколко градуса по-топло

С няколко градуса по-топло

Летният сезон ще е по-добре от миналата година, но главно заради външни фактори

Зорница Маркова
7860 прочитания

© Асен Тонев


Вали, студено е, зимата още не иска да си тръгне. Леденият вятър й помага да се задържи още малко. Такава е картината в Германия в момента, колкото и немислимо да изглежда 2 хил. километра в югоизточна посока. Лошото време обаче не пречи на германците да планират вече лятната си почивка и да се пренесат, поне във фантазиите си, на някой слънчев, широк плаж с бира в ръка. Ведрото им настроение има ясен измерител: прогнозите за ръст в пътуванията на германските туристи през идващия летен сезон.

Това много ясно се видя през миналата седмица по време на най-голямата туристическа борса в Европа – ITB Берлин. "2011 ще бъде със сигурност върхова година", заяви възторжено ден преди официалното откриване на борсата Клаус Лепле, който е президент на Съюза на германската туристическа индустрия. Тази година германците ще пътуват повече и ще избират по-скъпи почивки, казват прогнозите. Общото подобряване на средата и икономическата конюнктура дори дават поводи да се твърди, че кризата вече започва да отшумява (виж интервюто). Подобни положителни тенденции не може да не се приемат със задоволство и от туристическия бизнес в България. Основната причина е, че германският пазар е най-важният за Варна и Бургас. В най-силните години - 2005-2006 г., в България пристигаха по 500 - 600 хил. германски туристи. Сега броят им е наполовина по-малък, но пак остават най-голямата група от всички чужди туристи, които се излежават на черноморската ивица. А когато германците по принцип увеличават пътуванията си, това не може да не мине без отражение и в България.

Туристите от Германия играят и ролята на лакмус и определят амплитудата на настроенията. Когато пестеливите и рационални германци започнат да харчат повече пари за пътувания, почти сигурно е, че това ще е поведението и на туристите от повечето други страни.

Радост вкъщи

Предварителните записвания за българското Черноморие са в синхрон с общата тенденция. Големите туроператори отчитат двуцифрено увеличение на купените до момента почивки в България в сравнение с година по-рано. Увеличение има и на туристите от другите основни страни и най-вече от Русия – другият важен пазар. Засега Великобритания се задържа на миналогодишните нива, показва допитване до големите туроператори.

"Макар да е още рано за радост, тази година се очертава да бъде по-добра от миналата", коментира изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев. "Ранните записвания от Германия досега са с 20% нагоре спрямо година по-рано", потвърди и Валентин Йосифов, който е мениджър на TUI за България.

Изпълнителният директор на "Алматур" Любомир Панковски очаква ръст и от руския пазар. Като пример той даде, че тази година авиационните компании са насочили повече полети за България за сметка на други дестинации.

Не заради, а въпреки

Колкото и да са радостни, процентите на увеличение на предварителните записвания са и повод за равносметка и анализ – каква е причината те да се случват. Реално няма някаква конкретна промяна в продукта, с който България участва на международния туристически пазар. Страната продължава да е известна с морето от масов тип: плаж, all inclusive с понякога компромисно качество и ниска цена.

"Като цяло България се приема за евтина дестинация. Хората, които търсят изгодни оферти, разглеждат и вашите предложения", каза за "Капитал" Щефан Баумерт, който е директор продукти и цени в TUI.
Такъв образ се гради от няколко години и реално няма усилия за неговата промяна.

Причината за ръст сега са изцяло външните фактори. От една страна, това е общото стабилизиране в икономиката на важните за България пазари. Другата причина са конфликтите в Египет и Тунис, които доведоха до неочаквано преразпределение на туристическите потоци. Само че големите победители (макар и временно) от това неочаквано пренасочване са Испания и Турция. България стои в периферията на тази еуфория.

Повод за изводи

Ситуацията в момента показва колко лесно туристическият бизнес в България сменя посоката си на развитие заради външни фактори. Кризата удари чувствително бизнеса, а сега лекото отрезвяване навън води до подобряване на резултатите вътре. Това, от една страна, е нормално, но от друга, показва, че българският туризъм няма никакви вътрешни инструменти за самозащита или въздействие. Нещата се случват като по течението на реката (или в случая по вълните).

По-лошото е, че не се търси решение на дългогодишните проблеми, които стават все по-видими. Евтиният имидж не може да бъде дългосрочен, тъй като България далеч не е най-евтината. Най-малкото късият летен сезон не позволява ценова конкуренция с онези, при които лятото е осем месеца. Решението е в подобряване на качеството и обслужването. Защото море има навсякъде, но усмихнати хора – не. А освен бира и слънце туристите искат и отношение.

Вали, студено е, зимата още не иска да си тръгне. Леденият вятър й помага да се задържи още малко. Такава е картината в Германия в момента, колкото и немислимо да изглежда 2 хил. километра в югоизточна посока. Лошото време обаче не пречи на германците да планират вече лятната си почивка и да се пренесат, поне във фантазиите си, на някой слънчев, широк плаж с бира в ръка. Ведрото им настроение има ясен измерител: прогнозите за ръст в пътуванията на германските туристи през идващия летен сезон.

Това много ясно се видя през миналата седмица по време на най-голямата туристическа борса в Европа – ITB Берлин. "2011 ще бъде със сигурност върхова година", заяви възторжено ден преди официалното откриване на борсата Клаус Лепле, който е президент на Съюза на германската туристическа индустрия. Тази година германците ще пътуват повече и ще избират по-скъпи почивки, казват прогнозите. Общото подобряване на средата и икономическата конюнктура дори дават поводи да се твърди, че кризата вече започва да отшумява (виж интервюто).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Да, наистина този път причините са външни, но това не бива да се разглежда като подарък свише. Опазването на демократичните традиции, социалния мир, обществения ред и политическата предсказуемост в една държава е нещо, което изисква съответните усилия, компромиси и жертви, които обаче в такива моменти се осребряват. Може и да се каже обратното - ако не ги опазиш, губиш всичко, независимо колко са ти чисти плажовете и нови хотелите. Почти всички средиземноморски държави изпатиха от такива катаклизми - атентатите в Испания, кюрдските саботажи в Турция, войната в бивша Югославия, постоянните сътресения в Гърция. За арабските държави положението изглеждаше привидно стабилно, но ето че и там изби гнилото.

  • 2
    reckless avatar :-|
    Consumer

    Надежди говежди и напразни очаквания, както и поредния надут балон наречен "бум в предварителните записвания", да ама друг път. Не се притеснявайте, има толкова места извън България, където да се почива качествено. Видиш ли, понеже северна африка е в сътресение нишата на Египет, Тунис ще се отклони към Бг, майтап! За какво? Да пият топла бира и ядат студена пица щото няма ток или да се наслаждават на чистия въздух и панарома на околовръстното на Сл.Бряг, хайде свалете розовите очила и се пригответе за пияните скандинавци, ако дойдат.

  • 3
    ysc33375808 avatar :-|
    Deyan Todorov

    До коментар [#2] от "Consumer":

    Всъщност е точно така - Северна Африка е масова и евтина дестинация, така че очевидно заради проблемите ще има пренасочване на търсенето.
    Това е шанс, който хотелиерите обаче трябва да използват - ако сега не разочароват туристите, ще си постелят пътеката за много по-добри резултати в бъдеще.
    И не е никак лошо да си евтина дестинация. Не разбирам защо все ревем, че сме евтини. Шансовете ни да сме утлраскъпи, са минимални - да си ултраскъп е да си изключителен и да си много близо до пазарите на най-богатите - като Карибите, Азия, или Ривиерата. А ако си просто скъп, си първият пострадал при икономически спад. Туризмът в България се държа съвсем прилично в последните две години на фона на световен спад в потреблението и свръхпредлагане на легла (може би донякъде и заради последното, което държи цените ниски).
    На някои хотелиери сигурно им се иска да продават скъпо. Истината е да се научат да печелят, докато продават евтино и да изграждат стойност в продукта си дългосрочно, която да връща туристите отново и отново, и едва тогава евентуално да вдигат цените. Щом работят, проблем няма. Бизнесът напускат тези, които не са за тази работа.
    Това, че има много хотели за продан, показва, че много инвестиции са направени от хора извън този бизнес. И това е хубаво, защото предстои консолидация, пренасочване на капитала, докато в крайна сметка с туризма се заемат хората, които имат желание да го правят, не тези, които просто са имали пари да инвестират.

  • 4
    vdineff avatar :-P
    Vik Dineff

    Поздравления за позитивната статия! Повече такива трябва да има :)

  • 5
    elena_doneva avatar :-|
    Елена

    Както споделих в една подобна статия в Дневник, за да бъде българското черноморие желана и атрактивна туристическа дестинация, за да задържа и привлеча "по-качествени" туристи, трябва да се вземат редица мерки по отношение на инфраструктурата, квалификация на кадрите, редуциране на търговци и таксиджии, целящи да "прецакат" туриста, необходимо е да се демонстрира по-топло и приятелско отношението към чужденците, трябва да се подобри и умението да се "продава" продукта туризъм, а именно организиране на посещения на повече забележителности, на древни обекти, повече опознавателна насоченост, точно както редица държави "продават" добре, без да могат да се похвалят с такава природа и история.

  • 6
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Охааа... предварителните записвания са високи! Няма нужда да променяме нищо! Няма нужда да повишаваме качеството на обслужване, те хората и без това ще дойдат... Няма нужда да ги лъжем по-малко, те са наясно, че идват на евтино... Дори може да построим още 1-2 хотелчета (както ще стане в Златни пясъци) та догодина да може да дойдат още повече туристи. Ама че те идват на алкохолен и секс туризъм голяма работа... нали идват... дайте да си вземем паричките за сезона, да сменим автопарка и да почакаме до догодина...

  • 7
    reckless avatar :-|
    Consumer

    До коментар [#3] от "Деян":

    Последните две години румънците спасяват сезона, поради ред щастливи обстоятелства. А дали сме евтина дестинация, има какво да се желае, но сме близо до потребителите на услугата, което я прави ценово конкуретна, но това не означава качествено съизмерима.

  • 8
    aussie avatar :-P
    aussie

    На мен пък ми харесва и ще ги посетя тази година :)
    Желая приятно прекарване на всички кой където е решил да ходи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK