Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 18 мар 2011, 15:34, 7731 прочитания

С няколко градуса по-топло

Летният сезон ще е по-добре от миналата година, но главно заради външни фактори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вали, студено е, зимата още не иска да си тръгне. Леденият вятър й помага да се задържи още малко. Такава е картината в Германия в момента, колкото и немислимо да изглежда 2 хил. километра в югоизточна посока. Лошото време обаче не пречи на германците да планират вече лятната си почивка и да се пренесат, поне във фантазиите си, на някой слънчев, широк плаж с бира в ръка. Ведрото им настроение има ясен измерител: прогнозите за ръст в пътуванията на германските туристи през идващия летен сезон.
Това много ясно се видя през миналата седмица по време на най-голямата туристическа борса в Европа – ITB Берлин. "2011 ще бъде със сигурност върхова година", заяви възторжено ден преди официалното откриване на борсата Клаус Лепле, който е президент на Съюза на германската туристическа индустрия. Тази година германците ще пътуват повече и ще избират по-скъпи почивки, казват прогнозите. Общото подобряване на средата и икономическата конюнктура дори дават поводи да се твърди, че кризата вече започва да отшумява (виж интервюто).
Подобни положителни тенденции не може да не се приемат със задоволство и от туристическия бизнес в България. Основната причина е, че германският пазар е най-важният за Варна и Бургас. В най-силните години - 2005-2006 г., в България пристигаха по 500 - 600 хил. германски туристи. Сега броят им е наполовина по-малък, но пак остават най-голямата група от всички чужди туристи, които се излежават на черноморската ивица. А когато германците по принцип увеличават пътуванията си, това не може да не мине без отражение и в България.
Туристите от Германия играят и ролята на лакмус и определят амплитудата на настроенията. Когато пестеливите и рационални германци започнат да харчат повече пари за пътувания, почти сигурно е, че това ще е поведението и на туристите от повечето други страни.

Радост вкъщи

Предварителните записвания за българското Черноморие са в синхрон с общата тенденция. Големите туроператори отчитат двуцифрено увеличение на купените до момента почивки в България в сравнение с година по-рано. Увеличение има и на туристите от другите основни страни и най-вече от Русия – другият важен пазар. Засега Великобритания се задържа на миналогодишните нива, показва допитване до големите туроператори.
"Макар да е още рано за радост, тази година се очертава да бъде по-добра от миналата", коментира изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев. "Ранните записвания от Германия досега са с 20% нагоре спрямо година по-рано", потвърди и Валентин Йосифов, който е мениджър на TUI за България.
Изпълнителният директор на "Алматур" Любомир Панковски очаква ръст и от руския пазар. Като пример той даде, че тази година авиационните компании са насочили повече полети за България за сметка на други дестинации.

Не заради, а въпреки


Колкото и да са радостни, процентите на увеличение на предварителните записвания са и повод за равносметка и анализ – каква е причината те да се случват. Реално няма някаква конкретна промяна в продукта, с който България участва на международния туристически пазар. Страната продължава да е известна с морето от масов тип: плаж, all inclusive с понякога компромисно качество и ниска цена.
"Като цяло България се приема за евтина дестинация. Хората, които търсят изгодни оферти, разглеждат и вашите предложения", каза за "Капитал" Щефан Баумерт, който е директор продукти и цени в TUI.
Такъв образ се гради от няколко години и реално няма усилия за неговата промяна.
Причината за ръст сега са изцяло външните фактори. От една страна, това е общото стабилизиране в икономиката на важните за България пазари. Другата причина са конфликтите в Египет и Тунис, които доведоха до неочаквано преразпределение на туристическите потоци. Само че големите победители (макар и временно) от това неочаквано пренасочване са Испания и Турция. България стои в периферията на тази еуфория.

Повод за изводи

Ситуацията в момента показва колко лесно туристическият бизнес в България сменя посоката си на развитие заради външни фактори. Кризата удари чувствително бизнеса, а сега лекото отрезвяване навън води до подобряване на резултатите вътре. Това, от една страна, е нормално, но от друга, показва, че българският туризъм няма никакви вътрешни инструменти за самозащита или въздействие. Нещата се случват като по течението на реката (или в случая по вълните).
По-лошото е, че не се търси решение на дългогодишните проблеми, които стават все по-видими. Евтиният имидж не може да бъде дългосрочен, тъй като България далеч не е най-евтината. Най-малкото късият летен сезон не позволява ценова конкуренция с онези, при които лятото е осем месеца. Решението е в подобряване на качеството и обслужването. Защото море има навсякъде, но усмихнати хора – не. А освен бира и слънце туристите искат и отношение.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв. АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв.

Те ще бъдат с различна степен на предпазване в зависимост от рисковете

30 мар 2020, 534 прочитания

Volkswagen губи по 2 млрд. евро на седмица Volkswagen губи по 2 млрд. евро на седмица

Световният автомобилен сектор е в шок, кредитният рейтинг на Ford достигна дъното

30 мар 2020, 1125 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Треска за оферти

Сайтовете за групово пазаруване стават все повече. В бизнеса навлизат интернет гиганти като Microsoft, Google и Facebook

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10