Сайтовете за запознанства не харесват Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сайтовете за запознанства не харесват Facebook

Сайтовете за запознанства не харесват Facebook

Посещенията и печалбата им спадат през миналата година в България

Добромир Цольов
29049 прочитания

© Добриян Добрев


Изненада – голяма част от населението на развитите държави прекарва много време в социалните мрежи в нета. Това променя много неща. Например начина, по който хората търсят и намират нови приятели и интимни партньори. В САЩ интернет е третият най-популярен начин за свалки след запознанство чрез общи приятели и срещите в барове и ресторанти. Това показват данните на актуално проучване, цитирано от Economist.

Само допреди няколко години намирането на партньори онлайн беше запазена марка за т.нар. сайтове за запознанства. В България те винаги са изглеждали някак хибридно между чат, агенция за срещи и социална мрежа. С навлизането на Facebook обаче това се промени и лидерите sladur.com, elmaz.com, aha.bg, gepime.com започнаха да усещат конкуренцията по намаляващите посещения.

Спад в приходи и посещения

По приблизителна оценка на Сребрин Ватралов, основател и управител на gepime.com, през 2010 г. сайтовете за запознанства в страната са отчели приходи от около 1.5 млн. лева. Пазарът като цяло е значително по-голям и развит, отколкото преди пет години. През изминалата година gepime.com отчита понижение на приходите от 20  - 25%, като "общите приходи на gepime.com и pomagalo.com възлизат на около 1 млн. лева за периода", казва Ватралов. Приходите на sladur.com през 2010 г. са били наполовина в сравнение с 2008 г.

Въпреки това "половината от българските интернет потребители, или над 1.5 млн души, имат регистрация в сайтове за запознанства", твърди Ватралов. Само в gepime.com има 1.6 млн. регистрации и между 700 хил. и 800 хил. активни потребители. В aha.bg регистрациите са около 800 хил., като между една трета и половината от тях са на активни потребители, коментира проджект мениджърът на сайта Божидар Бончев.

По данни на tyxo.bg gepime.com е бил месечно посещаван от около 2 млн. уникални потребители през 2010 г. – стабилност, която се запазва и в началото на тази година. По същото време импресиите гравитират около 150 млн. месечно с тенденция надолу. Според Nielsen Online от януари до декември 2010 г. уникалните браузъри в aha.bg спадат постепенно и упорито от 800 хил. до 520 хил. Тези данни не са пряко сравними заради различните методологии на измерване, но показват ясна тенденция за отлив на потребители.

Бизнес модел

Сайтовете за запознанства, а и повечето онлайн бизнеси,  генерират приходи основно по два начина. Единият е  свързан с продажбата на реклама, а вторият залага главно на потребителски такси.

Съсредоточаването върху реклама предполага ниски или никакви такси за ползване на услуги, което прави сайтовете по-лесно достъпни за потребителите. При този модел най-важно е генерирането на голямо посещение, защото рекламните приходи са пряко свързани с броя на потребителите и посещенията им.

Това означава, че навлизането на пазара без солиден гръб, който да осигури бюджет за реклама или пренасочване на трафик от други сайтове, е почти невъзможно. Сайтовете, които са част от интернет групи, могат да продават реклама централизирано и да промотират услугите си по-лесно. Типичен пример за това е aha.bg, който е част от интернет компанията "Инвестор.БГ". Според проджект мениджъра Божидар Бончев нови сайтове трудно биха оцелели без подобна подкрепа, ако се уповават предимно на реклама.

Основно конкурентно предимство е възможността за таргетирана реклама. При регистрация в сайтовете за запознанства често се попълва дълъг списък от въпроси, които целят да категоризират потребителите, за да им се препоръчат пасващи партньори. Тези данни могат да се използват и за подробно групиране на хората по различни показатели. При aha.bg най-често рекламодателите търсят таргетиране по пол и възраст, но понякога предпочитат и по-необичайни критерии като притежание на домашен любимец, разказва Бончев. Колкото по-директно е таргетирането, толкова по-скъпа е рекламата. В elmaz.com например тя е 50% по-скъпа, ако рекламодателят иска потребители от конкретен град, държава и с определени интереси.

Услуги вместо реклами

От реклами обаче няма как да се печели много в този бизнес, твърди Сребрин Ватралов, собственик на gepime.com и новия сайт в сферата на запознанствата, romans.bg. Освен това според него да се разчита главно на реклама е малко нелогично, защото, ако основната цел наистина е потребителите да намерят правилния партньор, то постигането ѝ обезсмисля по-нататъшното им присъствие в сайта и съответно води до по-нисък трафик. Също така, когато плаща повече, потребителят изглежда по-сериозен в намеренията си. Сайтовете на Ватларов, сред които и pomagalo.com и grabo.bg, печелят главно от такси от потребители.  При gepime.com, чийто слоган е "Да преборим кризата с повече секс!", съотношението мъже - жени е 3:1, така че за мъжете купуването на по-висш статус е въпрос на конкуренция. Ватларов смята, че сайтовете за запознанства, които разчитат на реклами, се справят по-зле.

Време за промяна

"Трудно ми е да преценя кое от двете – кризата или Facebook, ни удари по-силно, защото те ни атакуваха по едно и също време", коментира Владимир Босев, собственик на Sladur.com – един от най-старите сайтове, който в момента е позагубил позиции. Българският пазар, който през последните пет години е нараснал значително, в момента преживява спад. За по-големите играчи той започва през 2010 г., но някои по-дребни като Sladur.com го усещат и година по-рано. Всички обаче сочат като основна причина резкия ръст на Facebook в България.

Сайтовете реагират по различен начин в зависимост от спецификата си. По-специализираните развиват елемента на социална мрежа (gepime.com), докато тези, които поначало предлагат по-голямо разнообразие от социални преживявания – като aha.bg, залагат на развитие на дейтинг елемента.

Всички обаче смятат за свое предимство в борбата срещу Facebook по-голямата анонимност. "При нас няма начин управителят да разбере, че взелият болнични служител реално не е бил болен, за разлика от Facebook", обяснява тезата си Бончев.

Бъдещето на сайтовете за запознанства е неясно и коментарите, свързани с него, често са крайни. Едната теза е, че социалната мрежа ще вземе голяма част от пазара поради огромното количество от други услуги, които предлага, както и фактът, че е безплатна. От друга страна, проучвания показват, че повечето хора предпочитат да отделят любовните аспекти от социалния си живот в интернет на специално място. Ватларов прогнозира, че в България на натиска на Facebook ще издържат тези, които успеят да се отличат от него, като се специализират в конкретна ниша.

Как го правят

Досега в България сайтовете за запознанства са по-скоро места за краткотрайно забавление, отколкото за търсене на сериозна връзка, докато по света отдавна се отделя много повече внимание на свързването на пасващи си двойки. По всичко личи обаче, че това несъответствие постепенно ще се изглажда.

В aha.bg вече се работи по засилване прецизността на свързването – предлагат се тестове и игри, изготвени с помощта на психолог, които задълбочават профила на клиента и по този начин стесняват кръга на възможните партньори. През октомври пък стартира romans.bg – новият проект на собственика на Gepime.com, посветен на сериозните връзки. Засега той има около 20 хил. регистрации, като преобладават дамите, твърди Ватралов. Основната аудитория е от хора на над 30 години, а всеки регистрирал се попълва анкета от около 200 въпроса. Предвижда се съставените профили да се продават и на други брандове, като по този начин потребителите ще имат по-голям шанс да срещнат подходящия партньор. Сайтът функционира по модел на едни от най-големите в света - match.com.

Други световни тенденции обаче още са далеч от това да намерят широко приложение в България. Това са десетките успешни сайтове за запознанства, които се целят в специални сегменти, определяни от религия, етнос, раса или сексуална ориентация. Така например заклетите сингъл католици търсят и намират пътя и истината в AveMariaSingles.com, докато евреите  използват JDate.com. Търсещите брак мюсюлманки показват лица на страницата на Muslima.com. Чернокожите се срещат в BlackPeopleMeet.com. Японците – в JapanCupid.com. Самотните с хомосексуални наклонности разчитат на сайтове като Gaydating.com.

Подобни нишови сайтове започват да се появяват и в България - dark-date.net например е "направен за феновете на по-екстремната и тежка музика". Той съществува от началото на 2009 г. и към момента има над 5000 регистрирани потребители. Той е и доказателство за това, че немалка част от българските сайтове следят и се възползват от доказани международни практики. Успехът им обаче като че ли все повече зависи от това колко добре ще се справят в прилагането им на местна почва.

Изненада – голяма част от населението на развитите държави прекарва много време в социалните мрежи в нета. Това променя много неща. Например начина, по който хората търсят и намират нови приятели и интимни партньори. В САЩ интернет е третият най-популярен начин за свалки след запознанство чрез общи приятели и срещите в барове и ресторанти. Това показват данните на актуално проучване, цитирано от Economist.

Само допреди няколко години намирането на партньори онлайн беше запазена марка за т.нар. сайтове за запознанства. В България те винаги са изглеждали някак хибридно между чат, агенция за срещи и социална мрежа. С навлизането на Facebook обаче това се промени и лидерите sladur.com, elmaz.com, aha.bg, gepime.com започнаха да усещат конкуренцията по намаляващите посещения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    demonoid avatar :-P
    demonoid - чао тирани!

    Едно е да правиш сайт за запознанства, друго е да правиш сайт за връзки с простутитки. Едното иска анонимност, другото - не. Е какво реват, като са нацелили таргет групата си?!

  • 2
    yacobaco avatar :-|
    Yaco Baco

    Сладур.ком почнаха да си губят потребителите от момента в който си направиха половината услуги платени. Никой не им е виновен, сами се нахакаха в капана, а Фейсбук направо ги доуби.

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Децата, както се казва - "Си начесаха крастата" :)

  • 4
    demonoid avatar :-P
    demonoid - чао тирани!

    АТОЛ същата работа. Всичко тръгна нормално - регистрираш се, свързваш се със съучениците си... И в един момент започнаха - прати ми СМС или си купи карта, за ад видиш телефона и мейла на съученика си, прати ми СМС или си купи карта, за да изпратиш съобщение чрез платформата на сайта. Сами се закопаха. А Фейсбук ги доутрепа с лопатата, защото всичко това го предлага абсолютно безплатно.

  • 5
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Нещо не ми е ясно за какво точно реват. Пишат за приходи, но никой не пише за разходи. Сигурен съм, че цената на интернет трафика и поддръжката на сървърите постоянно пада... ако намаля броя на потребителите, значи, че таксите падат още повече... през последните 2 години и цената за труда по сайтовете също е падала... Това са машини за правене на пари. Първоначалната инвестиция отдавна е възстановена в (хиляди) пъти. От тук нататък въвеждането на плащане за неща, които досега са били безплатни или други ги предлагат безплатно няма да доведе до повече приходи...

  • 6
    niki66 avatar :-|
    niki66

    Регистриран съм в трите най големи сайта за запознанства и да споделя .... поведението им към потребителите през последната 2010 стана отврат всичко платено и вип . Не съм влизал в сайтовете от три месеца и смятам , че заслужават съдбата си .

  • 7
    cia_germany avatar :-?
    CIA Germany

    Е*ал съм ги за вампирите няма място на пазара!!!

  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен

    е точно фейсбука не е място за запознанства и свалки, там най-малкото няма търсене по възраст, град, пол и т.н. с цел да си таргетираш потенциални обекти. трябва да знаеш името или имейла на човека, или да имате общи приятели.
    а и няма никаква дискретност, всеки ти пише на стената и всеки друг ти чете с кого си се свалял и кого си е**л.
    така че определено има място на пазара за сайтове за запознанства. и трябва да са платени, най-малкото за да отделят тези, които са там наистина за запознанства, от тези, дето са да си убиват времето, щото нали е безплатно и без това, и могат да пускат по 100 копи-пейст съобщения и да задръстват инбоксовете, щото и това е безплатно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK