Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изпълнителният директор на НЕГ.БГ Иван Николов казва, че вече не мисли как да направи компанията печеливша, а как да удвои реализираната към момента печалба.

NaPazar.bg

Собственикът на BG-Mamma купи още три сайта. С това консолидацията в бранша започва наново

Асен Георгиев
7552 прочитания

Изпълнителният директор на НЕГ.БГ Иван Николов казва, че вече не мисли как да направи компанията печеливша, а как да удвои реализираната към момента печалба.

© Цветелина Белутова


Придобиванията на интернет сайтове винаги са били новина в България. Особено през последните три години, когато несигурността на рекламния пазар охлади интереса към този сектор.

На този фон създадената в края на 2008 г. НЕГ.БГ продължава да прави сделки, приобщавайки нови сайтове към себе си през няколко месеца. Последните попълнения в портфолиото ѝ са мажоритарно участие в автомобилните Testdrive.bg и Tuning.bg, както и 50% от ориентирания към фитнес и целесъобразно хранене и живот BB-team.org.  Както и в предишните сделки, реализирани от НЕГ.БГ, и този път Иван Николов, изпълнителен директор на компанията, отказа да коментира размера на инвестицията в Tuning.bg, Testdrive.bg и BB-Team.org. "С последните покупки показваме, че сме променили стратегията си. Ако досега придобивахме разработени сайтове, които веднага могат да започнат да генерират приходи, сега залагаме на потенциала за развитие", коментира той.

1.7 млн. потребители посещават сайтовете, в които НЕГ.БГ имат екслузивни права за излъчване на реклама, сочат данни на Gemius, публикувани на neg.bg.
1.3 млн. лв. са консолидираните приходи на НЕГ.БГ за 2010 след придобиванията в края на годината, по данни на компанията.

Първата покупка на НЕГ.БГ е от края на 2008 г - мажоритарен дял в сайта BG-Mamma.com, известен най-вече с форума си. През 2009 г. компанията купи спортния Winner.bg. Година по-късно дойде и третата инвестиция, отново над 50% от рекламната мрежа User Media (която има договори за ексклузивно предоставяне на реклами в голям брой форуми, фокусирани в темите автомобили, студенти и спорт), както и порталът за игри и забавление kefche.bg. В портфолиото на НЕГ.БГ е и сайтът за видеоклипове Dtrailer.bg. Компанията има и договори за ексклузивно предоставяне на реклама на сайтовете HardwareBG.com и ForteGames.com.

Малък екип с големи амбиции

В НЕГ.БГ работят около 20 души, а по-голямата част от съдържанието на сайтовете, в които компанията има участие, се произвежда от потребители - т.нар. user generated content. Немалка част от рекламния ѝ инвентар се намира в автомобилни, спортни и студентски форуми, в които придобитата в края на миналата година User Media има ексклузивни права за предоставяне на реклама. Тоест, ако вие сте рекламодател и искате да поместите своето послание в някои от въпросните форуми, трябва това да се случи чрез НЕГ.БГ, без дружеството да е акционер във фирмите, собственик на форумите.

"Компанията се развива, а нашата мисия е да променим статуквото на пазара на реклама в България", коментира Иван Николов и добавя: "Променяме начина, по който се предлага и измерва рекламата и се облъчват потребителите." Това става чрез възможността за пряк диалог между рекламодатели и клиенти, смятат от компанията.

Иван Иванов, изпълнителен директор на дигитална агенция Cybermark, до някаква степен потвърждава това твърдение. Според него след придобиването на BG-mamma.com в сайта "настъпиха промени, които се отразяват доста положително както на имиджа на сайта сред аудиторията му, така и сред рекламодателите".

Консолидираните приходи на НЕГ.БГ за 2010 след придобиванията в края на годината, са около 1.3 млн. лв., по данни на компанията. През първото тримесечие на 2011 г. пък реализират 100% ръст спрямо същия период година по-рано. Средно месечно 1.7 млн. потребители посещават сайтовете, в които НЕГ.БГ имат екслузивни права за излъчване на реклама, сочат данни на Gemius, публикувани на neg.bg.

Дружеството ще продължи да купува сайтове. Компанията има високи цели - "в момента вече не мислим за това как просто да излезем на печалба, а как да удвоим печалбата, която реализираме сега", коментира Николов. Една от мерките за изпълнение на амбициозната цел е предстояща продажба на миноритарен дял на стратегически инвеститор в България. Тя ще се случи до края на месеца, а купувачът по думите на Николов е "много стратегически" - един от пионерите в българския онлайн бизнес.

Събуждане след зимен сън

Смяната на собствеността в трите онлайн проекта може да се приеме и като знак за събуждане на интереса на големите уебгрупи. От "Нетинфо" "не изключват възможността за купуване на нови български сайтове". "Получаваме по 1-2 предложения седмично, но се интересуваме от български сайтове със сериозен пазарен дял или такива с много голям потенциал за развитие", пък е коментарът на "Инвестор.БГ". Според тях "изграждането на една марка е сложен процес и ние не се стремим към закупуването на дребни сайтове без сериозно име сред публиката".

И двете групи се обединяват около мнението, че в последните три години придобиванията на онлайн проекти в България са малко заради кризата, липсата на свободен капитал и увереността, че по време на криза не е добър момент за покупки. За сметка на това големите интернет компании през този период се съсредоточават върху развитието на вече съществуващите им проекти.

Иван Иванчев, изпълнителен директор на дигиталната агенция EasyOnline, очаква още сделки през 2011 г. "Очаквам скоро и други придобивания от страна на големи уебгрупи. Ситуацията е изгодна за подобни сделки." Според Иванчев сред потенциалните сайтове са не само типични медии, но и агрегатори на цени, е-магазини (вкл. групово пазаруване), сайтове за обяви и други, "чиято монатаризация изисква нещо повече от това да сключиш договор с медиашоп". Тези проекти започват да придобиват все по-голям смисъл за уеб групите.

Според Иван Иванов от Cybermark основната причина за предстоящите сделки в бранша е нуждата от консолидация и желанието на големите играчи да акумулират по-голям потенциал за реализиране на приходи от реклама и концентриране на рекламен инвентар. "В момента в интернет пространството съществуват много самостоятелни сайтове, които са добри, но не могат да се реализират, нито да съществуват самостоятелно", смята Иванов. Според него сделките ще започнат да се случват още тази година и ще продължат и през следващите.

Планове за придобитите сайтове

Плановете за Tuning.bg и Testdrive.bg са да се използва тяхната потребителска маса и богата информация, на база на която да се изгради изцяло нов сайт. "В момента няма силен български сайт на автомобилна тематика, който да е информативен и да събира автоманиаци", коментира Николов. "Целта ни е да направим такъв сайт, в който да има информативни статии, справочна информация, ревюта, тестове на автомобили, полезна информация за поддръжката и експлоатационните разходи след покупка и т.н.", разказва изпълнителният директор на НЕГ.БГ. С други думи това, което компанията купува, са потребителите и съдържанието в двата сайта, които общо са посещавани от около 200 хил. потребители месечно.

Плановете за BB-Team.org са по-различни, защото сайтът и без това се развива добре в своята ниша. Създаден през 1999 г. от група фитнес ентусиасти, днес в него месечно влизат между 170 и 200 хил. души според Gemius. Две трети от тях са постоянни посетители, които се връщат няколко пъти седмично. Създателят на сайта Димитър Михайлов разказва накратко историята му: "През 1999 г. създадохме сайта, за да обменяме интересна информация за фитнес, след това се появи нуждата от нейното структуриране; по-късно започнахме да споделяме нашите лични впечатления от тренировки и резултати в залата. Сега се намираме в последен етап от развитие, в което даваме цялостна информация за фитнеса и целесъобразния живот, базирана на факти, на лични истории и анализи. Опитваме се да стоим встрани от лайфстайл подхода - не показваме снимки на културисти или измислени диети, а даваме възможности на хората да се сравняват и мотивират от обикновени хора като тях."

BB-Team.org скоро стартира две нови приложения - Spots позволява на потребителите да намерят близките до тях фитнес зали и дори успоредки в училищни дворове, а освен това и съмишленици, които живеят наблизо. Shapie позволява на всеки потребител да се регистрира и да споделя с останалите информация за своя хранителен режим, фитнес програма и резултати. "Най-ценното тук е подкрепата на приятелите и съмишлениците, които нашите потребители получават, когато се регистрират, защото често мотивация спада и човек има нужда от окуражителни думи и съвети", разказва създателят на BB-Team.org, който продължава да движи проекта и след продажбата на 50% от него на НЕГ.БГ.

3 коментара
  • 1
    chievo avatar :-|
    Chievo

    "С последните покупки показваме, че сме променили стратегията си. Ако досега придобивахме разработени сайтове, които веднага могат да започнат да генерират приходи, сега залагаме на потенциала за развитие", коментира той.
    _____________________________________

    Добре, че е г-н Николов да ни разясни.
    ___________________________________

    Компанията има високи цели - "в момента вече не мислим за това как просто да излезем на печалба, а как да удвоим печалбата, която реализираме сега"
    _________________

    Като не сте излезли на печалба, как ще я удвоите? А и нещо не ми се връзва с първото твърдение. Как ще излизате на печалба, ако купувате сайтове "с потенциал" и без приходи?

  • 2
    pornpig avatar :-|
    pornpig

    пълни глупости са това, въпросните сайтове не струват нищо, нито пък могат да генерират повече от стотина лева месечно от реклами.

  • 3
    mindlicker avatar :-|
    mindlicker

    Не, top10.bg не го продавам, сори. Като започнат със спекулациите за консолидация на пазара и ме напушва смях. Какъв пазар... каква консолидация. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK