С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 8 апр 2011, 16:53, 12816 прочитания

Емилиян Абаджиев: Ще развиваме франчайз верига от малки магазини

Генералният директор на METRO в България пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Никога не сме били част от такъв предполагаем картел с други вериги."

Фотограф: Цветелина Белутова

Профил

Комисията за защита на конкуренцията излезе с твърдение, че веригите в страната се картелират. Едновременно с това потреблението в страната падна. За разговор по тези теми потърсихме генералния директор на "Метро кеш енд кери България" Емилиян Абаджиев. Той управлява най-старата и голяма (по приходи през 2009 г.) верига в страната. Управлява я още от създаването й. Преди това е работил в системата на Министерството на външните работи. Завършил е международни отношения в МГМО - Москва.
Има ли картел при веригите, както твърди Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)?
Никога не сме били част от такъв предполагаем картел с други вериги. Убедени сме, че предявените предположения на КЗК ще се окажат несъстоятелни. Другите вериги са наши конкуренти и се придържаме желязно към правилата на конкуренцията.
От икономическа гледна точка съм привърженик на либерализма, т.е. пълна свобода на инициативата, което предполага силна конкуренция. Но още веднъж – ние се придържаме абсолютно стриктно към буквата и духа на закона.

Колко е пазарният дял на METRO?
Модерната търговия има дял от 20-30% от пазара. Като се има предвид, че в България в този сегмент работят поне 10 вериги, средно на всяка от тях се падат по-малко от 3% дял. На METRO е приблизително толкова, доколкото се осланяме на данните от НСИ.

В Европа вече се мисли в антимонополното законодателство да се въведе понятието "пазарна мощ". Според вас METRO достатъчно силно ли е на българския пазар, за да диктува едностранчиво условията при преговори с доставчиците?
Не, не смятам. Един от нашите бизнес принципи е да търсим равнопоставено и взаимоизгодно сътрудничество с доставчиците. Според мен малка група доставчици, които имат друг проблем, се опитват да преиначат нещата. В края на октомври например Европейската комисия публикува в Евростат изследване, според което производителността в България е три пъти по-ниска от средната за ЕС. След като станахме членове на Европейския съюз, пазарът вече е общ и той определя условията. Ако някой произвежда някъде вода за 1 лв., а друг иска 3 лв., това не е въпрос на пазарна мощ, а на здрав разум и на отговорност към потребителите. Аз мога да купя водата по 3 лв., но никой няма да я купи от мен. Нас ни нарочват за това, че сме световна компания и работим по най-високи световни стандарти. А някои производители не са на равнището на тези стандарти. Те не са виновни за това. Уважавам много хора, които са тръгнали отникъде и са стигнали донякъде. Но аз не мога да променя пазара и само защото някой е много почтен, да купувам с 50% по-скъпо от него.


Значи проблемът според вас е единствено, че някои български производители не са достатъчно конкурентни?
Може би не само и единствено. Някои имат нереалистични представи, не им харесва конкуренцията. Имаше идея веригите да бъдат задължени да продават всичко, което някой производител им предложи. Кажете ми това здрав разум ли е? Ако това се случи, ние трябва да задръстим магазините със стоки, които никой няма да купува.

Колко от продуктите в асортимента на МЕТРО са произведени в България, независимо дали от мултинационални производители?
Около 80-90% от артикулите при хранителните продукти. Сред нехранителните делът е по-нисък, защото много от тях се произвеждат в Азия. Крайно непочтено би било да ни обвиняват в това, че осигурихме достъп на българския потребител до широка гама продукти, която се произвежда в цял свят. По повод оплакванията на някои доставчици държа да отбележа, че повечето търсят всякакви начини, за да продават в METRO. Явно е изгодно да работиш с METRO. Смятам, че пазарът в България е достатъчно конкурентен и производителите имат широко поле да предлагат стоките си.

Ако все пак нещо в правилата трябва да се промени, какво би било то?
Законодателството е достатъчно развито. Всяка допълнителна регламентация създава повече контролни органи, но не гарантира качеството на продукта. Не мисля, че има нужда от повече регламентиране. Има нужда от здрав разум, доброжелателност и win-win мислене.



Какво значи здрав разум?
Сътрудничеството е двупосочна улица. Ние сме направили огромна инвестиция - за дванайсет години сме вложили 300 млн. лв. само в земя и магазини. Инвестираме ежедневно и когато искаме нещо от някого, не му го натрапваме, а му предлагаме допълнителни възможности. Тази година ще вложим 4 млн. лв. в развитието на информационната система. При логистиката например въвеждаме т.нар. платформи. Така, ако по-рано един доставчик е разнасял стоките си до всеки от 11-те ни магазина в страната, той е правил 11 курса. При 5 доставки седмично това прави 55 курса. При платформата той кара всичко на едно място, където продуктите се разделят и се групират със стоки на други доставчици. Така вместо 11 курса той прави само един. Естествено е да си разделим разходите по инвестицията.

Каква беше 2010 г. за METRO по отношение на приходите?
Годината беше надолу за всички. Наскоро четох, че пазарът на потребителски стоки в България през всяка от последните две години е губил между 9 и 10% от обема си. Когато намаляващ обем продажби се разпределят между растящ брой играчи, естествено е делът на всеки да бъде по-малък.

С колко са намалели приходите на
"Метро кеш енд кери България"?
За миналата година оборотите ни намаляха с 47 млн. евро и стигнаха до 416 млн. евро на база консолидирани резултати на METRO Group. За тази година очакваме възстановяване.

Каква част от купувачите в METRO са т.нар. професионалисти, които купуват на едро за обектите си, и какъв е делът на т.нар. допълващи покупки за лично ползване?
Правило на фирмата е да не разкриваме детайли по отношение на клиентската база. Но бихте могли да имате приблизителни представа от международно равнище: имаме три основни клиентски групи – хорека (хотели, ресторантьори, кетъринг фирми), търговци и третата група са малки фирми (например адвокати, лекари, архитекти, фризьори и др.). Всяка една от тях има по приблизително една трета от общия брой клиенти.

Малкият бизнес много пострада от кризата. Усеща ли се това?
Парадоксалното е, че обемът покупки от търговците при нас расте, докато сегментът на хотели и заведения стагнира и дори леко намалява. В тази група влизат включително болници, затвори, училища, детски градини и т.н. Намаляват и покупките на професионалистите в нехранителния сектор, което се дължи на конкуренцията.

Само в този
cash and carry сегмент ли ще останете?
Да. Тенденцията за развитие е да предлагаме още по-добро сътрудничество на професионалните клиенти в областта на храните – т.е. ресторантьори, кетъринг фирми, търговци. За последната група подготвяме една специална програма, с която ще им помогнем да си преоборудват магазините, да преструктурират асортимента си.

Колко такива магазини имате вече като клиенти за консултиране?
Това са познатите като магазини ARO. Ние им променихме философията, не искаме да се специализират само в сегмента най-добра цена, а да разширят възможностите си в по-качествени продукти, включително и в сферата на пресните продукти – риба, плодове, зеленчуци.

Откога предлагате услугата консултация и с колко магазина работите?
ARO магазините бяха наближили 1000. Все още сме в подготвителен етап в тази програма. Имаме изцяло нов екип – назначихме нови хора. Целта ни е да предлагаме крайни решения "от-до", а не отделни продукти. Програмата ни е до края на годината да имаме поне 1000 магазина в тази програма. Като първо ще таргетираме концепцията ARO. Те са дългогодишни добри партньори, мисля, че е въпрос на морал и здрав разум първо да предложиш на дългогодишния си партньор тази възможност. После и на други естествено. В България има от порядъка на 30-35 хиляди търговци с магазинчета. Целта ни е да стигнем до 5-6 хиляди такива. До следващите две-три години.

Под какъв бранд ще развивате тези обекти и какъв тип са отношенията ви с търговците?
Регистрирали сме няколко имена и още не сме избрали между тях. Има различни опции – софт и хард франчайз, още не сме подредили всичко окончателно. Трябват още месец-два. През май-юни ще започне интензивна работа. За тази цел сме назначили 77 души, които се обучават в момента.
Тази година ще видим първите обекти. Ние вече имаме 50-60 от миналата година, но не са с новите имена.
Засега не предвиждаме франчайз такса. Консултантската услуга също ще е безплатна. Единственият ангажимент на търговците ще е да формират определен процент от оборота си със стоки от "Метро".

Мислите ли да отваряте нови обекти в България? Какви? Кога?

Имаме стандартен показател на какъв брой население се отваря магазин. В България сме го надхвърлили два пъти. Имаме 11 магазина, а по последните данни имаме 7 милиона население. Няма повече място за големи магазини.

Какви други формати ще развивате?

Знаете, че открихме два обекта от типа "компакт", които са насочени основно към търговци. Може би ще им променим името. И сме склонни да ги затворим за клиенти за нехранителни стоки и да ги оставим с достъп единствено и само за клиенти за хранителни стоки. Мислим за два или три нови обекта през тази година.
Освен това от миналата година започнахме доставки на стоки до клиентите. Стартирахме от нулата и стигнахме до 25 млн. лв. оборот при тази дейност. За 2011 г. планът ни е да удвоим този бизнес до 50 млн. лв. Това направление е около 5% от бизнеса ни. Целта ни е да стигнем 10% и да продължаваме да растем.

Какви са тенденциите в потреблението в страната?
Има една голяма група хора, която търси най-евтиното, и тя се увеличава. Помните опашките за киселото мляко за 9 стотинки. Втората тенденция е свързана със здравословното хранене. Надявам се тази група клиенти да нараства.

Наскоро земеделският министър лансира идеята да се определя минимално качество и на нискобюджетните продукти при храните.
Как гледате на това?
В една модерна, цивилизована държава всички продукти трябва да съответстват на определени изисквания. Ако някой е радетел на качествените продукти, това става с контрол. Евтините стоки също трябва да отговарят на определено качество. Ние самите одитираме доставчиците и производителите, с които работим, макар и това да не ни е включено в преките ни ангажименти.

Интервюто взеха Теодора Василева и Радостина Маркова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 832 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1379 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Кремиковци" е продаден на фирма, свързана с "Надин"

Купувач е новорегистрираната "Елтрейд къмпани", която до пет дни трябва да плати 316 млн. лв.

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10