Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 15 апр 2011, 15:47, 6997 прочитания

Искам още сайтове

Фонд на съоснователя на "Нет инфо.БГ" Любен Белов придоби 49% от интернет компанията НЕГ.БГ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Интернет пазарът в България през последните няколко години едва ли би се чувствал комфортно в компанията на определението "динамичен". От време на време обаче се случва по нещо, което да раздвижи малко байтовете и рекламните бюджети. От края на 2008 г. насам най-често повод за това са действията на компанията НЕГ.БГ, която регулярно си купува по някой друг сайт (BG-Mamma.com, Winner.bg, Kefche.com). Последно в полезрението ѝ попаднаха автомобилните уебстраници Tunning.bg и Testdrive.bg, както и сайтът за здравословен начин на живот и фитнес BB-Team.org. Цената на сделките не беше обявена, но стана ясно, че НЕГ.БГ влиза с мажоритарен дял в първите два проекта и придобива 50% в сайта за фитнес. Компанията има и още амбиции - да приобщава още нишови проекти към портфолиото си, но засега запазва в тайна имената на потенциалните.

За сметка на това през миналата седмица стана ясно, че фондът "София венчърс" придобива 49% от НЕГ.БГ. Негов съосновател и изпълнителен директор е един от създателите на "Нет инфо.БГ" (Vesti.bg, Abv.bg, Sportni.bg, Pariteni.bg и др.) Любен Белов. Технически сделката ще се случи между "Иновейтив медия", която ще придобие 47 500 акции от увеличението на капитала на НЕГ.БГ срещу 855 хил. лв. По този начин дружеството ще стане собственик на 49% от капитала на НЕГ.БГ. Това оценява интернет компанията на 1.76 млн. лв.


Фондът "София венчърс", в който главни акционери са швейцарската компания "Прайвит екуити холдинг", Виктор Пенев (другият съосновател на "Нет инфо.БГ"), Любен Белов и Йенс Мюлхоф (един от първите инвеститори в "Нет инфо.БГ"), има 83% от "Иновейтив медия". Виктор Пенев е акционер във фонда, но не участва оперативно в управлението му. Той развива нов бизнес в САЩ (още по темата в "Предприемаческа кръв").

До края на месеца "Иновейтив медия" трябва да внесе увеличението в капитала, а Любен Белов тази седмица беше официално вписан за член на съвета на директорите на дружеството.

В предишните епизоди видяхте



НЕГ.БГ влезе изненадващо в онлайн бизнеса преди по-малко от три години, като придоби мажоритарен дял в сайта BG-Mamma.com, познат най-вече с форума си, за неизвестна сума. Не стана ясно откъде идва финансирането на компанията. Една от версиите беше, че източникът на средствата са родителите на тогава 18-годишния изпълнителен директор Иван Николов. След това НЕГ.БГ продължи с покупките: спортния портал Winner.bg и над 50% от рекламната мрежа User Media (която има договори за ексклузивно предоставяне на реклами в голям брой форуми, фокусирани в темите автомобили, студенти и спорт), както и порталът за игри и забавление kefche.bg. В портфолиото ѝ е и сайтът за видеоклипове Dtrailer.bg, а отскоро Tunning.bg, Testdrive.bg и BB-team.org. Компанията има и договори за ексклузивно предоставяне на реклама на сайтовете HardwareBG.com и ForteGames.com. Средно около 1.7 млн. потребители месечно посещават сайтовете, в които НЕГ.БГ имат ексклузивни права за излъчване на реклама (по данни на Gemius), а приходите на компанията за 2010 г. са около 1.3 млн. лв.

След рекламите


При последните придобивания, осъществени от НЕГ.БГ, стана ясно, че дружеството ще продължи да купува сайтове. А целите на компанията са традиционни: да расте и увеличава печалбата си. Една от мерките за изпълнението им е привличането на стратегическия инвеститор в лицето на "София венчърс".

"В предложението на Любен видях няколко важни неща. На първо място, това е възможността да има с кого да се съветвам при вземане на решения", коментира Иван Николов, който е и изпълнителен директор на НЕГ.БГ. "От друга страна, това са хората, които са създали и продали най-успешната българска онлайн компания", добавя Николов. А това ще помогне и на имиджа на фирмата - да я възприемат по-сериозно, казва той.

След продажбата на "Нет инфо.БГ" на Sanoma Magazines през 2008 г. за около 50 млн. лв. по непотвърдена информация Любен Белов започва да се оглежда за компания, с която може да повтори този успех. Според него до 2002 г. доминираща роля в българския интернет има Dir.bg, от 2002 до 2006 инициативата взима Нет инфо.БГ, а от 2006 до 2009 - "Инвестор.БГ" се развива най-интензивно. Инвеститорът вярва, че следващите пет години се падат на НЕГ.БГ. "Екипът е много млад и динамичен и те ще променят пазара, казва Белов и добавя: Решенията се взимат бързо и затова НЕГ.БГ ще бъде компанията, която ще доминира за сметка на структури, в които вече се е натрупала умора."

"В момента създаваме печеливш и устойчив бизнес, а целта ни е да се развиваме интензивно и постоянно да изненадваме пазара", твърди инвеститорът. Преговорите, уточняващи детайлите около сделката, са продължили 2-3 месеца и през този период е направен цялостен анализ. На база на него Белов прогнозира, че приходите на НЕГ.БГ за 2011 г. ще достигнат 2 млн. лв., а една от заложените цели за бъдещето развитие е компанията да расте с темп по-бърз от този на пазара, който да се измерва в десетки проценти.

Остава да видите...

Иван Николов избягва да говори за прогнози и бъдещи планове, но по всичко личи, че целта му е постигане на лидерско място в българския онлайн бизнес. Макар не съвсем конкретно, Любен Белов внася яснота за посоката на компанията, която явно вече е добре съгласувана с новите инвеститори: "Искаме да стъпим на продуктите, които имаме в момента, и да ги развием. Ще продължим да се оглеждаме, а и да създаваме собствени нишови сайтове (в момента се работят два), покриващи аудиториите мъже, жени, деца и студенти. Следващата стъпка е да се потърсят такива проекти, в които по някакъв начин се пресичат интересите на две или повече от тези групи. След инвестицията основната ни концепция не се променя, а тя е "да притежаваме лидерски сайтове в сектори с най-голяма динамика от гледна точка на посещаемост и интерес на рекламодатели", разказват Иван Николов и Любен Белов.

Предприемаческа кръв

След продажбата на "Нет инфо.БГ" Любен Белов излиза от компанията, а Виктор Пенев остава изпълнителен директор. Окончателно той се разделя и с тази длъжност през 2009 г. Оттогава живее и работи в САЩ. През юли 2009 създава нова компания на име Pagane LLC. Тя е финансирана с негови средства, а основната ѝ дейност по думите му е "създаване на нов продукт и бизнес, който е в дигиталната сфера". Към момента Пенев отказва да разкаже повече подробности, освен че това е нов startup, който се занимава и с консултации, и с инвестиции в прохождащи фирми - най-вече на съвсем ранен етап от тяхното развитие. "Почти всички инвестиции са "ангелски" и са сравнително малки по размер", казва Пенев. Под дигитална сфера той има предвид "това, което грубо разбираме като интернет, въпреки че по-голямата част в момента са в мобилния интернет (приложения; оптимизирани за мобилни устройства интернет продукти) и семантични технологии". Това са две сфери, които предприемачът смята, че ще растат доста бързо, и им обръща специално внимание. Засега не смята да се връща и да инвестира в България. Работи предимно с подизпълнители и събира екип. По отношение на участието му в "София венчърс" държи да се знае, че е само "пасивен инвеститор".

Различни пътища

Любен Белов пък е инициатор на идеята за фонда "София венчъс" заедно с немския гражданин Йенс Милхоф, който е един от първите хора, вложили средства в "Нет инфо.БГ". Новото им общо дружество е създадено през март 2007 г. с идеята да инвестира в компании, развиващи бизнес в сферата на телекомуникациите и медиа технологиите в България и региона, разказва Белов. Фондът стартира със 7.5 млн. лв. По стечение на обстоятелствата първата инвестиция е в недвижими имоти. Не след дълго фондът излиза от всички инвестиции заради задаващата се световна финансова и икономическа криза.

През 2009 г. "започнахме да се оглеждаме отново за интересни бизнеси в различни индустрии. Тогава видяхме, че НЕГ.БГ се справя добре в трудни условия, приходите ѝ растат, продуктите се развиват, а мениджмънтът е отдаден", разказва Белов. По това време инвестиционният комитет на "София венчърс" е на мнение, че моментът за инвестиции е добър, защото икономиката не е в своя пик.
"София венчърс" има неголяма инвестиция в Сърбия и "се оглежда" за потенциални проекти в сферата на новите медии в Централна и Източна Европа. "Според нас правилно е да вложиш парите си в динамичен бизнес", казва Белов, а под нови медии има предвид инструменти, с които могат да се надградят традиционните такива - мобилни приложения, нови технологии. В момента фондът разполага със свободни 6 млн. лв. за инвестиции.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Eвропейската комисия одобри сделката за БТК 1 Eвропейската комисия одобри сделката за БТК

Пандемията вероятно няма да забави влизането на купувача United Group, който оцени телекома на близо 1.3 млрд. евро

6 апр 2020, 2037 прочитания

БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв. 1 БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв.

Компанията хронично изпитва недостиг на подвижен състав, като при предишната поръчка успя да наеме само един

6 апр 2020, 1518 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Петрол чат 2.0

Новото развитие на диалога, който Денис Ершов, Митко Събев и адвокатите им водят в Търговския регистър

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10