Той е много богат. Знае как да говори с медиите и винаги е усмихнат. Рийд Хофман е най-свежото попълнение в редиците на милиардерите от Силициевата долина.
Стойността на акциите му в социалната мрежа за бизнес контакти LinkedIn, която предизвика фурор при своя борсов дебют миналата седмица, е малко под 2 млрд. долара. Засега той е продал едва под 1% от своите 19 млн. ценни книжа (21.7% дял) в компанията за над 5 млн. долара.
Социалната мрежа LinkedIn е създадена в края на 2002 г. в хола на Хофман заедно с още четирима негови приятели. Идеята им е чрез сайта да предложат типични за социалните мрежи услуги, но вместо снимки и впечатления от последния купон регистрираните потребители споделят своето кариерно развитие и амбиции. Към момента броят на хората, които имат профил в мрежата, вече е достигнал над 100 милиона и нараства с всяка секунда, твърдят от компанията. Услугите на платформата ползват и компании, които срещу заплащане търсят служителите, от които се нуждаят най-много.
Въпреки че 43-годишният Хофман не е открил топлата вода - социални бизнес мрежи от този тип има много – LinkedIn е най-успешната от тях. Това до голяма степен се дължи на добрия бизнес нюх и завиден професионален бекграунд на бизнесмена. Той е начело на компанията от създаването й и съвместява функциите на председател на борда на директорите и изпълнителен директор.
Специалист по всичко
LinkedIn е само един от ангажиментите на нейния съосновател. В своя профил в социалната мрежа Хофман се самоопределя като предприемач, продуктов стратег и инвеститор. Професионалната му биография е завидна - подпомогнал е старта на над 80 високотехнологични проекта (включително Facebook, Last.fm, Zynga) като техен инвеститор и/или консултант. Предприемачът обича да се впуска в авантюри от най-различни области – като се започне от онлайн игри, през образователни инициативи и се стигне до микрокредитиране. Всички те са обединени от две неща, на които Хофман винаги държи – устойчив бизнес модел и обществена полза. Начинанието трябва да носи печалба за дълъг период от време и да променя света по позитивен начин.
Хофман е член в съвета на директорите на Zynga – гигантът в разработването на игри за социални мрежи. Той се присъединява към компанията преди около 3 години, малко след като тя набира 10 млн. долара от външни инвеститори, един от които е и самият той. Сега Zynga подготвя за борсов дебют, като в момента стойността на разработчика на игри се оценява на около 10 мрлд. долара, съобщава Reuters. Но тя може да се повиши в пъти след първичното публично предлагане по примера на LinkedIn (виж карето).
Хофман е съдружник и във фонда за рисково инвестиране Greylock Partners. Там той се оглежда предимно за бизнеси с потенциал в ранен стадий на развитие в области, в които той вече има познания - онлайн разплащания, социални мрежи, игри. Освен това Хофман е и в борда на директорите на Mozilla Corporation, известна с един от най-популярните уеббраузъри в света – Firefox, както и мейл клиента Thunderbird.
Преди да се захване с LinkedIn, той е изпълнителен вицепрезидент на платформата за онлайн разплащания PayPal. Компанията е създадена в резултат от сливането на две фирми, в едната от които (Confinity-PayPal & X.com) той е член на борда на директорите. Присъствието му в PayPal ще се запомни с ключовата му роля при продажбата на компанията за разплащания, която бе закупена от Ebay, също както и при сключването на споразумения с Visa, Mastercard и др. Професионалната кариера на Хофман минава и през други известни компании от IT сектора като Apple и Fujitsu.
Той знае как е устроен светът...
В Станфордския университет Хофман изучава една от най-всеобхватните специалности - символични системи. Тя включва елементи от психологията, философията, лингвистиката и компютърните науки и най-общо се занимава с това как изкуственият или човешкият интелект използват символите, за да предават информация. Американецът получава магистърската си степен в Оксфорд по специалност, която на пръв поглед е още по-далеч от информационните технологии – философия.
Всъщност по време на следването си най-новият милиардер в Силициевата долина дори не си е помислял да се заема със собствен бизнес, въпреки че баща му е успешен адвокат в Сан Франциско. Вместо това е искал да стане общественик и интелектуалец. "Не ставаше въпрос за това да цитираш Кант, а по-скоро да поставиш обществото под лупа и да попиташ "Кои сме ние" и "Какви трябва да бъдем като индивиди и като общество", споделя Хофман пред списание Well Connected. В един момент обаче той все пак достига до прозрението, че би могъл да повлияе на обществото повече като бизнесмен, отколкото като университетски професор. "Осъзнах, че академиците пишат книги, които се четат едва от 50-60 човека. А аз исках повече влияние."
Ентусиазмът е заразителен
Всъщност Хофман получи статуса на милиардер донякъде и заради зараждащия се (според някои финансови експерти) нов дотком балон, подобен на този, който срина борсите преди 10-12 години. Анализатори твърдят, че положителна роля сега играят два основни фактора - сравнително малкият брой първични публични предлагания и изключителният интерес към социалните мрежи. Кризата принуди доста фирми да замразят плановете си за борсово листване, което до голяма степен ограничи възможностите за избор от страна на инвеститорите. В този контекст на разположение на борсовите играчи за пръв път се появява значим представител на този атрактивен сектор.
Очакванията са в следващите 18 месеца на борсата да стъпят още три от най-големите компании от индустрията на социалните мрежи – Facebook, Twitter и Groupon. Успехът на сравнително по-малък представител като LinkedIn допълнително засилва очакванията към тях. Практиката обаче досега показва, че колкото колкото са по-големи са надеждите, толкова е по-малка вероятността те да не се сбъднат и пазарът на акциите в сектора да се окаже в капана на поредния балон.
Хофман обаче е уверен, че всичко това няма да се случи. Пред Forbes той заявява, че този път повечето компании разполагат с ефективни бизнес модели и имат ясна визия за развитието си. Разбира се, в негов интерес е той да се окаже прав...
* Перифраза на известния комиксов и филмов герой - богатото хлапе Richie Rich
Голямото листване
Първоначалното публично предлагане (IPO) на LinkedIn се случи на 19 май на борсата в Ню Йорк при начална цена 45 долара за акция. В течение на деня ценните книжа неколкократно надминаваха бариерата 100 долара и затвориха при 94.25 долара. Това изстреля пазарната капитализация на компанията до почти 9 млрд. долара. По принцип стартовата цена се изготвя така, че през първия ден от търговията тя да се повиши с около 15%. В случая IPO-то на социалната мрежа, която е с нетна печалба от малко над 2 млн. долара за първото тримесечие на годината, обаче предизвика изключителен интерес. През 2010 г. приходите на LinkedIn са 243 млн. долара, или близо 40 пъти по-малко от пазарната ѝ капитализация към момента. Тези големи разлики създадоха съмнения за нов балон на пазара на социални мрежи по подобие на дотком балона от началото на века.Той е много богат. Знае как да говори с медиите и винаги е усмихнат. Рийд Хофман е най-свежото попълнение в редиците на милиардерите от Силициевата долина.
Стойността на акциите му в социалната мрежа за бизнес контакти LinkedIn, която предизвика фурор при своя борсов дебют миналата седмица, е малко под 2 млрд. долара. Засега той е продал едва под 1% от своите 19 млн. ценни книжа (21.7% дял) в компанията за над 5 млн. долара.
3 коментара
Видях графиката на LinkedIn от IPO-то им на 20 май до приключване на търговията на 27 май в 21.00 часа.Висока волатилност за кратък период от време.Обещава да е интересна търговията с техните акции но и да се внимава,защото наистина има опасност от зараждащ се нов Дотком- балон!
Айде на новото балон... 100 милиона профила от 300 милиона население (заедно с незаконните имигранти и неграмотните) и хоп 9 милиарда капитализация, а акциите двойно за един ден...