Няма място за старите крушки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма място за старите крушки

Улиците на София едва ли скоро ще заприличат на улиците на Филаделфия

Няма място за старите крушки

Осветителните тела минават в сегмента на марковите стоки

Калина Горанова
11763 прочитания

Улиците на София едва ли скоро ще заприличат на улиците на Филаделфия

© Philips Lighting


Когато на дадено изложение за стоки, макар и заврени в ъгъла, присъстват огромно количество китайски павилиони, това означава само едно - съвсем скоро може да се очаква китайците да копират, подобрят и залеят световните потребители с техния вариант. И че пазарът има огромен потенциал.

Градът е Филаделфия. Мястото е Pennsylvania Convention Center. В огромната зала на ежегодния LightFair огромен брой компании от цял свят представят най-новите си достижения в сферата на осветлението. От изложеното по щандовете едно става ясно. В надпреварата в светлините ще спечелят най-енергоспестяващите.

Зелената глобална вълна на намаляване на емисиите въглероден диоксид, както и по-ефективно използване на енергийните реурси, не подмина пазара на осветителни тела, като провокира по-бързото развитие на иновациите в тази сфера. Огромната нужда от подмяна на досега действащата осветителна техника както в домакинствата, в публичния и частния сектор, така и в сферата на уличното осветление отваря огромни пазарни пространства пред компаниите производителки. Клиентите на новите технологии пък получават насреща възможност за големи икономии от разходи за електроенергия.  

Времето на икономичните

От септември 2009 г. започна поетапното изчезване на традиционните крушки с нажежаема жичка в страните от Европейския съюз. Първи бяха тези от 100 вата, последвани от крушките от 75. През 2011 г. идва ред и на 60-ватовите, а през 2012 г. и на по-малките от 40 и 25, като елиминирането на старите крушки се превърна в световен тренд. Промяната в регламентите даде тласък на все по-засиленото разработване на светлодиодите (т.нар. LED осветление). LED технологиите се очертават и като едно от основните направления на конкуренция между компаниите в бранша. Така през миналата година на панаира "Строителство и осветление" във Франкфурт, Philips Lighting, част от едноименния холандски концерн за електроника, представиха 12-ватовия си еквивалент на популярната в бита 60 ватова крушка. На тазгодишния панаир във Филаделфия компанията вече демонстрира и 17-ватовия си енергоспестяващ светлодиод, еквивалент на 75-ватовата крушка.

"LED технологиите се развиват по-бързо от очакваното. Според прогнозите около 50% от осветлението ще е LED до 2015 г., a 75% до 2020 г.", коментира Зиа Ефтекхар, изпълнителен директор на Philips Lighting за Северна Америка. Новата технология може да спести около 80% от разходите за електроенергия за осветление. А около една пета от потребената електроенергия в света се дължи на осветлението. Така от Philips изчисляват, че са възможни икономии от порядъка на 250 млрд. долара.

Традиционните крушки например превръщат едва около 10% от потребяваната енергия в светлинна. Останалото се превръща в топлина, като това преди време даде и възможност на немския бизнесмен Зигфрид Ротхаузер да заобиколи забраната на ЕС, като започна да предлага ел. крушки като "малки отоплителни уреди". Другото основно предимство на качествената LED технологията е многократно по-дългия й живот от 25 хил. часа, което в комбинация с енергийната й ефективност я превръща в дълготрайна инвестиция.

Въпрос на светодиод

Основният възпиращ момент за клиентите е по-високата им цена, като при добрите марки 60-ватови еквиваленти тя достига 30-40 долара. На въпроса дали технологията ще проникне безпроблемно на ценово чувствителни пазари, какъвто е българският, от Philips правят паралел с американския - "един от най-ценово ориентираните пазари в света". "Не сме свикнали да гледаме на крушката като на продукт, който е с високо качество, а просто като на консуматив. Като на продукт с кратък и енергийно неефективен живот. Като на евтин продукт", коментира Ед Крауфорд, генерален мениджър на Lighting Systems, Controls & Lamps на Philips Lighting за Северна Америка. Според Крауфорд има два основни проблема.

От една страна, се продава продукт, който е в пъти по-скъп от този, който хората са свикнали да купуват към момента и понякога е трудно да бъдат убедени, че сделката е добра, тъй като с това в крайна сметка ще спестят 160 долара по време на живота на светлодиода.

Вторият и по-сериозен момент за лидерите на пазара е появата на много конкуренти, които предлагат по-евтини технологии. "Лесно е да се направи LED крушка. Не е лесно да се направи добра LED крушка", казва Крауфорд. При по-задълбочена разходка из павилионите на изложението някъде в дъното могат да бъдат видяни и представителите на Китай. Всички техни павилиони изглеждат еднакво. За разлика от тези на останалите компании името на отделната фирма не стои отгоре, а е изписано с малки букви под големия надпис "China", наподобяващ бранд. Според мениджъри китайските технологии все още са години назад в развитието си в сферата, като истинският им подем ще започне в момента, в който успеят да стопят разликата в качеството и започнат да трупат пазарни позиции на база ниска цена. 

Светло 24/7

Пазарът на осветителни тела не е за подценяване, като огромни ниши за развитие разкриват както въпрешното осветление с неговия битов и бизнес сегмент, така и уличното. До 2050 г. 75% от населението на света ще живее в градовете, изчисляват от Philips. Това води и до ръст на енергийните разходи за осветление, като сега около 70% от разходите за енергия са концентрирани в градовете. Едновременно с това остарялата база разкрива огромни възможности за инвестиции. Така например 85% от офис сградите в САЩ са построени преди 1984 г, като около 2-3% се реновира на година. 

Междувременно хората започват да прекарват все по-голяма част от денонощието на закрито. Така компаниите, които правят иновации за адаптиране на осветлението, ще спечелят, тъй като множество изследвания доказват прякото отражение на светлината върху емоционалното състояние и работните процеси. Така например динамичните осветителни системи могат да осигурят необходимата светлина в зависимост от това кое време на денонощието е. По-топлата успокояваща светлина например е подходяща за децата в училище за редуциране на тяхната хиперактивност. По-студената пък води до активизиране и подобряване на работния процес и може да доведе до подобряване на концентрацията след обедната почивка. Освен училищата другите големи клиенти в публичния сектор са болничните заведения и различните учреждения.

Голям интерес към новите светлинни технологии проявява бизнесът, тъй като промяната на осветителните системи може да има пряко отражение върху икономическите резултати под формата на по-големи продажби. Основни клиенти са магазините, хотелите и заведенията за хранене. Изследвания доказват как при подобряване на осветлението в магазините започват да влизат повече клиенти, които остават по-дълго и които купуват повече. Така на изложението интерес предизвика т.нар. Food Lamp, която демонстрираше нагледно как едни и същи чушки могат да изглеждат по доста различен начин в зависимост от осветлението. 

Нощем в големия град

Градовете също предполагат големи възможности за бизнес. "Ако до 2015 г. прогнозите ни показват, че 50% от осветлението ще бъде LED, то при уличното осветление смятаме, че този процент ще е 75%", коментира Зиа Ефтекхар. При подмяната на уличното осветление с новите модерни LED технологии има две движещи сили, обяснява той. От една страна, това са икономическите подбуди като подобряването на енергийната ефективност и намаляването на разходите, а от друга - това са политическите. Много правителства и местни управи искат да направят заявления, че целесъобразно използват ресурсите, като външното осветление е много лесен начин да се покаже, че подобни ангажименти се изпълняват.

Сред основните проблеми на градовете в някои от не много развитите държави ,като България, е остарялата инфраструктура, която предполага неефективна работа на парче. Според Ефтекар обаче някои от развиващите се пазари като Китай например разкриват доста добри възможности за проникване на новите технологии. Те предполагат разширяване на инфраструктурата, като често взимането на по-фундаментални решения се оказва по-лесно.

Големите пазарни възможности, които предлага пазарът на осветителни тела във всичките си направления активизира все по-силната конкуренция между отделните компании. Така макар сега енергоспестяващите крушки да са значително по-скъпи от обикновените, тенденцията на спад на цените би следвало да продължи. Това ще бъде допълнителен стимул за потбителите да се осветяват все по-икономично.

Когато на дадено изложение за стоки, макар и заврени в ъгъла, присъстват огромно количество китайски павилиони, това означава само едно - съвсем скоро може да се очаква китайците да копират, подобрят и залеят световните потребители с техния вариант. И че пазарът има огромен потенциал.

Градът е Филаделфия. Мястото е Pennsylvania Convention Center. В огромната зала на ежегодния LightFair огромен брой компании от цял свят представят най-новите си достижения в сферата на осветлението. От изложеното по щандовете едно става ясно. В надпреварата в светлините ще спечелят най-енергоспестяващите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    йей... българските газети пишат за лайтфеър... бравос... таз година не беше особено впечатляващ... филаделфия беше добър заместител на джавиц сентър (щото е в ремонт), ама елидитата са вече добре познати на публиката и не изненадват никого... преди 2 години в нюйорк беше голем майтап... целата индустрия мигаше на парцали дорде филипс, ничия, крии и прочее батковци и земаха акъла със сайфай илюминации... но... във филаделфия, нюйорк или вегас, лайтфеърът си е лайтфеър - 3 дена осветителната индустрия се пърчи като паун в царска ливада...
    туй което искам да кажа е че като се заговори за осветление в наши дни веднага се почва с пустите елидис и сички изпадат едва ли не в еуфория... въпреки че развитието им е едва ли не като взрив на атомна бомба... и че имат неоспорими качества (дълъг живот, ниска консумация, добра цветова корекция и прочее)... все още имат и доста кусури (скъпи, тремично неустойчиви, все още недостатъчно ефективни и пак прочее)... и най-вече не са само те...
    сега когато лека-полека (твърде лека-полека според мене) нажежаемите източници се спират от производство... изборът на друга технология (освен елиди) заместител е максимално голям...
    за най-консервативните (дето щеха да дигат революция, щото като им зимат фамозното едисоново изобретение сеедно им отнимат изконно човешко право) - добрата стара крушеста крушка ще бъде наоколо още дълги години... само че с халогенна капсула вътре... и с намалена мощност и увеличено светлинно излъчване...
    добрите стари флуоресцентни лампи (тръби и компактни) са в пика си... евтини, все още най-ефикасни от всички, с добър (вече) избор на цветна температура, перфектен контрол на дълготрайността и качеството на светлината с електонните баласти, добре разработени технологии за производство и прочее... ще бъдат наоколо още поне 50 години...
    сериозна и много реална конкуренция на прекрасните светодиоди са индукционните флуоресцентни лампи... липсата на контакти и електроди им дава 30-40 хиляди часа живот... при много по ниска цена и най-добра (засега) лумен/ват ефикасност...
    високоразрядните лампи от ново поколение стават все по популярни... нисковатовите керамични метални халиди с новите електронни баласти са почти толкова дълготрайни колкото елидитата (не се връзвайте на маркетчийските 50000 часа за елиди, 20-25000 им е максимума засега), контрола на процесите и работните цикли е префектен и имат много по-добра дисперсия на светлината... напоследък и температурната корекция е почти идеална в най-новите генерации... единствения им истински кусур е невъзможността да се затъмняват...
    и прочее... ногу дълго стана баси... стига толкоз...
    света на осветителите и осветлението е голем и интересен и е хубаво че българските встници пишат (макар и твърде малко) за него... :)

  • 2
    srmartini avatar :-|
    sr.martini

    Голем си, Case! Светиш от всякъде! Поклон.

  • 3
    kintiminti avatar :-|
    кинти

    Простата истина е, че след 10 години ЛЕДовете ще са масовото осветление. Дотогава любителите на изобретението на Едисон ще са им намерили 1000 кусура, най-вече вредящи на крехкото здраве на градския космополит. Ракията и доматите поне са евтини лятос.

  • 4
    darumdumdum avatar :-|
    Veselin Petkov

    До коментар [#1] от "tucker case":

    Съгласен съм с целия ти пост, даже и частта за алтернативните технологии. Само че Самсунг, ЛГ, Тошиба залагат изцяло на ЛЕД, а традиционните производители (Филипс, Осрам, ГЕ) развиват всички технологии, но промотират ЛЕД. Тези 6 компании са достатъчни да бутнат пазара в посока ЛЕД. Просто е лесно от ЛЕД за телевизор да скочиш на ЛЕД за лампа.
    ЛЕД може да замести всички останали технологии (за ХИД не съм 100% сигурен), докато останалите технологии си остават нишови - тубите за офиси, крушките за вкъщи, ХИД за стадиони, и т.н.

  • 5
    ace avatar :-P
    ace

    Дано остане някой да произвежда от старите крушки. Ще ги купувам до дупка. Светлината на новите крушки е просто отвратителна - сякаш си се озовал в мъртвешка парареалност. Сигурно така някога са говорили, когато крушките са заменили свещите, но както и да е. Напълно съм убеден, че единствената причина за тази промяна е по-голямата печалба на компаниите производители и нищо друго.

  • 6
    kalin_m avatar :-?
    kalin_m

    Това с дългият живот още си е измама и не е добре с лъжа да се тръгва за завладяването на световния пазар. Тези хиляди часа работа са възможни /не гарантирани/ ако не се налага често да се палят/гасят лампите. Иначе изкарват между 6-9 месеца, което ги прави излишно скъпи за коридори, мокри помещения и др. /за сега/. Така че по-полека с рекламите, че ако не са разни спогодби и регламенти, пазарния дял на това осветление още щеше да мъждука.

  • 7
    kaicydim avatar :-|
    kaicydim

    Енергоспестяване, ала-бала !!! Просто нямат добавена стойност обикновените крушки, а стадото трябва да харчи че Капиталът да трупа още капитал. Доктори и фармацефти пляскат с ръце щото зрението се скапва. Ама да върви бизнеса.

  • 8
    darumdumdum avatar :-|
    Veselin Petkov

    не си прав за добавената стойност. Обикновените струват левче, но ги сменяш през месец. ЛЕД струват колкото 30 обикновени, но животът им е колкото на 50...

  • 9
    tomiboi avatar :-|
    tomiboi

    Как пъ едисоновите ги сменяш през месец,незнам,явно моите такива, ще да са много корави,т.к. ги сменям 1 годишно ,но няма значка.Енергоспестяващите(не лед) и от тях имам в другото си жилище(навсякъде поставих такива,около 10бр-12бр)повече от 6-10 месеца вече,няма проблем,но сте прави те не са за светкане и гасене(макар мойте да не ги паза,а си ги ползвам като обикновени такива),но наистина по презумция се скапват(просто имам магазини,в които продавам крушки)та личен опит,много китайски ментоци има,сменях всяка втора,след това спрях да работя с тази фирма,както и да е .Истината е в лед,но има още какво да се желае по качеството на диодите,формата на пофрежда,въобще корпуса,силата на светлината,и цената,колкото до мъртвешкото бяло на класическите енергоспестяващи,явно колегата е взел някъде на промоция,от най гадните:)

  • 10
    meleager avatar :-|
    meleager

    До коментар [#9] от "tomiboi":

    Какво ти една, аз сега се замислих и погледнах .. оказа се, че имам крушки несменяни от края на 90 -те! И всичките са 100 Вата!
    Явно ша да са били от старото материал ..:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK