На по-горна предавка
Ако се раздвижи, транспортният сектор може да докара конкуретност в много други части на икономиката
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
За да докараш стока от Китай до Италия, обикновено е нужен поне месец и за да излезе сметката трябва натовариш солидно количество. От България това може да стане и с отделен камион за ден-два. Затова колкото и никой да не може да конкурира китайския (примерно) текстил, когато по средата на сезона свършат модерните лилави блузки, опцията за европейските бутици е да поръчат по-малки серии от близки страни, вместо празни да чакат доставка от Далечния изток. Това е само една от българските индустрии, които все повече ще разчитат и на развития транспорт и логистика, за да запазят конкурентност. Затова и неслучайно стратегията за привличане на чужди инвестиции на Министерството на икономиката вижда сериозен потенциал в сектора.
Възможности пред транспортните фирми има както на местния и на европейския пазар, така и на други пазари като Близкия изток и Кавказ, стига те да са достатъчно предприемчиви и да успеят да се приспособяват към по-специфични условия. Иначе стоки за превозване ще има. Прогнозите в европейски мащаб показват, че през следващите 20 години при транспорта и логистиката ще има ръст от над 30%, като секторът към момента допринася за около 20% от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз. Едно от нещата, на които залага стратегията в сферата на превозите и логистиката, е икономическото развитие на страните от Централна и Източна Европа. В Централна Европа вече се изнесоха редица компании в сферата на автимобилостроенето, битовата техника и електрониката. Държавите, които успешно успеят да застанат на пътя на големите товаропотоци от Китай към Европа, също ще бъдат на страната на печелившите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
3 коментара
Големият удар на Бъглгария ще бъде коридор 8. По въздушна линия разстоянието между България и Италианския бряг е само 500 км. За съжаление, факторите за развитието му са Албания и Македония, т.е. извън нашите възможности да го управляваме
Балканска икономическа логика:
Когато нямаше свестни автомобилни пътища, БДЖ беше постоянно губеща, сега като направят новите магистрали щяла да стане печеливша.
Единственият шанс за оцеляването на БДЖ е консолидирането на компанията (печалба от мащаба) и спирането на кражбите. Всичко друго е кражба и унищожаване, особено пък "приватизацията" (много интересно, как няколко микроба-притежатели на едно разпарчетосано и "приватизирано"/откра нато бивше БДЖ ще купят чисто нови и скъпи влакове?!!!). И сега конкуренцията на БДЖ в лицето на автомобилния транспорт не е никак малка, за да бъде разгромена по старите "приватизаторски" схеми и тази компания!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.