На по-горна предавка

Ако се раздвижи, транспортният сектор може да докара конкуретност в много други части на икономиката

Държавата все още играе твърде голяма роля в транспорта
Държавата все още играе твърде голяма роля в транспорта
Държавата все още играе твърде голяма роля в транспорта    ©  Надежда Чипева
Държавата все още играе твърде голяма роля в транспорта    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За да докараш стока от Китай до Италия, обикновено е нужен поне месец и за да излезе сметката трябва натовариш солидно количество. От България това може да стане и с отделен камион за ден-два. Затова колкото и никой да не може да конкурира китайския (примерно) текстил, когато по средата на сезона свършат модерните лилави блузки, опцията за европейските бутици е да поръчат по-малки серии от близки страни, вместо празни да чакат доставка от Далечния изток. Това е само една от българските индустрии, които все повече ще разчитат и на развития транспорт и логистика, за да запазят конкурентност. Затова и неслучайно стратегията за привличане на чужди инвестиции на Министерството на икономиката вижда сериозен потенциал в сектора.

Възможности пред транспортните фирми има както на местния и на европейския пазар, така и на други пазари като Близкия изток и Кавказ, стига те да са достатъчно предприемчиви и да успеят да се приспособяват към по-специфични условия. Иначе стоки за превозване ще има. Прогнозите в европейски мащаб показват, че през следващите 20 години при транспорта и логистиката ще има ръст от над 30%, като секторът към момента допринася за около 20% от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз. Едно от нещата, на които залага стратегията в сферата на превозите и логистиката, е икономическото развитие на страните от Централна и Източна Европа. В Централна Европа вече се изнесоха редица компании в сферата на автимобилостроенето, битовата техника и електрониката. Държавите, които успешно успеят да застанат на пътя на големите товаропотоци от Китай към Европа, също ще бъдат на страната на печелившите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 12

    Големият удар на Бъглгария ще бъде коридор 8. По въздушна линия разстоянието между България и Италианския бряг е само 500 км. За съжаление, факторите за развитието му са Албания и Македония, т.е. извън нашите възможности да го управляваме

    Нередност?
  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 3
    • + 7

    Балканска икономическа логика:
    Когато нямаше свестни автомобилни пътища, БДЖ беше постоянно губеща, сега като направят новите магистрали щяла да стане печеливша.

    Нередност?
  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 6
    • + 2

    Единственият шанс за оцеляването на БДЖ е консолидирането на компанията (печалба от мащаба) и спирането на кражбите. Всичко друго е кражба и унищожаване, особено пък "приватизацията" (много интересно, как няколко микроба-притежатели на едно разпарчетосано и "приватизирано"/откранато бивше БДЖ ще купят чисто нови и скъпи влакове?!!!). И сега конкуренцията на БДЖ в лицето на автомобилния транспорт не е никак малка, за да бъде разгромена по старите "приватизаторски" схеми и тази компания!

    Нередност?
Нов коментар