Тъмният терминал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тъмният терминал

Смяната на електрическите крушки вече е в ход

Тъмният терминал

Две години след откриването на "Летище Пловдив" то няма осветление, но пък има пукнатини и течове

Калина Горанова
6375 прочитания

Смяната на електрическите крушки вече е в ход

© Цветелина Белутова


Сряда преди обяд. Както в повечето дни от седмицата, на новото летище в Пловдив пътници няма. Само за младежа, който сменя крушките в пътническия терминал, покатерен на стълба, денят, изглежда, е натоварен.

"Някои от тях му оставаха в ръцете заедно с фасунгите", заявява служителят на "Летище Пловдив", който ни развежда наоколо. "Заради евтините фасунги е", си обясняват проблема с осветлението от летището. Оттам на шега се радват, че нямат полети вечер, тъй като терминалът оставал почти тъмен.

Зловещият сумрак е само един от проблемите на сравнително новото летище. Летището беше открито тържествено на 1 юли 2009 г. от тогавашния министър на транспорта Петър Мутафчиев пет дни преди изборите и преди сградата да е получила акт 16. Новият терминал беше построен от пловдивската фирма "Коев" за отрицателно кратките срокове от 3 месеца. Процедурата по избор на изпълнител не мина без скандали и от 14 май тази година тече проверка на Държавната финансова инспекция за периода 2008-2009 г., назначена от бившия министър на транспорта Александър Цветков. Тя трябва да приключи в средата на юли, като вече са ясни някои от констатациите около търга по строителството.

Още в края на 2009 г. се забелязват първите дефекти. Две години по-късно по гранитогреса има дълги пукнатини. По стените и някои от стъклата също. На покрива виждаме кабелите към вентилационната система открити, тъй като изолацията им е ръждясала и се разпада, а от системата изтича антифриз. Той се събира в кофа, пресипва се в бидон и по маркуч пак се връща в системата на покрива. В дъждовни дни пък служителите на летището се оплакват от течове в кабинетите си, както и на един от пътническите изходи към самолетите. От компанията строител обясняват, че не тече от покрива, а от вентилационната система.

Всичко това обаче попада в сферата на битовизмите. На пръв поглед това са дребни проблеми, чието бързо и лесно отстраняване не би следвало да е проблем. Особено на летище, което би следвало да се развива в посока привличане на авиокомпании и пътници. Ако се съди по филма, който се разиграваше с пословичната паднала козирка на летище София обаче, явно строителството и ремонтните дейности на всички държавни летища трябва да вървят по една и съща схема.

"Коев" строи най-бързо

Строителството на летището е разделено на две части - терминал и обща инфраструктура. Фирма "Коев" печели строителството на терминала с цена от 13 млн. лв., която впоследствие нараства с 2-3 млн. лв. поради възникването на допълнителни работи. Дружеството "Летище Пловдив" заплаща терминала. Останалата част (тя не се изпълнява от "Коев") възлиза на около 30 млн. лв. и се финансира от Министерството на транспорта в лицето на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА). Една от нередностите, открити от Държавната финансова инспекция, е, че изборът на проджект мениджмънт (или компанията, която движи цялостно процесите) не е преминал по Закона за обществените поръчки. Избрана е "Ей Би Си Мениджмънт", собственост на Юлиян Лефтеров. "Той е бил във всички изборни комисии тогава, както и служител в Гражданска въздухоплавателна администрация, възложител на част от проекта. Разположен е на летище Варна в изнесен офис", обясняват от пловдивското летище.

Летище Пловдив влезе в историята с кратките срокове на своето строителство. Те са с 40% тежест при избора на изпълнител. Другите 60% са цената. Кратките срокове директорът на летището Дойчин Ангелов си обяснява с желанието на предходното правителство да си направи ПР преди изборите, както и с неизвостността как ще се усвоят парите при смяната на правителството. Допуснати са трима кандидати - "Коев", консорциум "Строителни системи ТЕРА" и пловдивското поделение на "Главболгарстрой". ГБС дава най-висока цена и най-дълъг срок на изпълнение. Останалите двама кандидати обещават да построят терминала за 90 - 91 дни, като цената на "Коев" е с 359 хил. лв. по-ниска и става победител. Кандидатите не са допуснати до отварянето на офертите. По тогавашния Закон за обществените поръчки това обаче не е задължително и жалбата на консорциум "Строителни системи ТЕРА" не среща подкрепа в Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.  Тогавашният директор на летището Андрея Андреев обаче не изчаква да изтече срокът за обжалване на процедурата и кани изпълнителния директор Тодор Коев да подпише. "Директорът ни извика и казва можеш ли да дадеш банкова гаранция? Избран си. И аз казвам мога", обяснява Коев. "Ако за 2 години нещо е трябвало да се случи, съдът е трябвало да го реши", коментират от "Коев" процедурата.

Летище в гаранция

От летището обясняват, че това е първият подобен проект на фирмата. От думите на Коев обаче става ясно, че той има и предишен опит с летища, и по-специално... с пловдивското. "Преди да направя това летище, аз 10 години съм го поддържал (бел. ред. стария терминал на летището) и пак ще го поддържам 10 години. Всички ремонти съм ги правил, винаги са ме викали. Винаги съм го поддържал. Нямаше нищо общо с тези директори, бяха други директори. Но, така или иначе, съм си от Пловдив. Няма да избягам", заяви Коев към края на срещата ни, като според компанията реално няма проблеми и това е опит за ПР от страна на директора на летището. "Какви проблеми? Летището е компактно направено, работи. Спрямо летище София, което се скапа за две години, нищо не е мръднало. Ние си го поддържаме".

С дългогодишната си ангажираност Коев се опитва да опровергае твърденията на Ангелов, че чака да изтекат някои от гаранционните срокове. "От появата на първия дефект ние сме в непрекъсната комуникация с фирмата изпълнител. След няколко месечни обяснения направиха опит да отстранят теча от покрива – не успяха да го отстранят и оставаме само с обясненията, че не тече от покрива, а от климатичната система, което е без значение", обяснява Ангелов. "Обществена тайна е че фирмата "Коев" има финансови проблеми и не се е разплатила с подизпълнителите и се получава параграф 22. Ние се оплакваме на "Коев", а когато те се опитат да накарат някой да дойде, той казва - гледайте си работата", коментира Дойчин Ангелов. От "Коев" обясняват, че имат да дават на двама-трима, но това няма нищо общо с поддръжката. Към момента двете страни спорят и за това кои от повредите трябва да бъдат отстранени за сметка на частната компания.

Основно притеснение за летището се явява климатичната система и някои повреди по нея. "Има излезли от строя различни агрегати от нея, когато се случи да излязат критичен брой и климатичната система спре, случва се едно просто нещо – напускаме терминала", коментира Ангелов. За доказване на причините, чия е вината и т.н. на 14 юни строителят "Коев" е сформирал комисия, от подизпълнителите си и проектанта, като е поканил и представители на Камарата на строителите и Инсталационна камара.

Южната врата

Протакането на изчистването на всички технически проблеми обаче няма как да се отразят положително на летището, ако то иска да привлича авиокомпании и пътници. Към момента единствено нискотарифната Ryanair има четири полета на седмица, по два до Лондон и Милано. Споровете със строители идват и в един неподходящ момент, тъй като полетите на Ryanair са предизвикали интереса и на други компании, а броят на общините във "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България", който споделя риска на авиокомпаниите срещу реклама на региона, в деня на посещението ни нарасна от 5 на 10. Дойчин Ангелов съобщава, че към момента се водят разговори с две турски компании, едната от които е нискотарифната Pegasus Airlines, а другата, BoraJet, оперира основно на вътрешния турски пазар. От летището смятат, че за българските турци в южната ни съседка летище Пловдив има по-стратегическо местоположение. Други потенциални клиенти биха били любителите на хазарта. "В Пловдив има добри казина. Много често компаниите казват, че за тях рискът би бил по-малък, ако има туроператор, който да плаща 30-40% от местата в самолета. Има изявления от пловдивски казина, че те са готови да правят това нещо", коментира Дойчин Ангелов. От летището са разговаряли и с Wizz Air, която е проучвала къде да базира свой самолет, както и с "България ер", които са искали да правят зимни чартъри, но това не се е случило. Летището се надява и че руската S7 ще направи зимната си сезонна линия целогодишна.

А представете си какви опашки от превозвачи щяха да се извият, ако крушките светеха, а покривът или климатикът (или и двете) не капеха.

Без карго

В края на май изтече срокът за закупуването на оферти за строителството на карго терминал на летище Пловдив. Това е част от стратегията на Министерството на транспорта за концесиониране на по-малките летища и пристанищни терминали. Отварянето на офертите трябваше да се състои на 6 юни. По неофициална информация обаче подадени оферти не имало. От летище Пловдив обясниха, че нито една компания не е идвала на оглед. От министерството отказаха да коментират концесионната процедура.

Сряда преди обяд. Както в повечето дни от седмицата, на новото летище в Пловдив пътници няма. Само за младежа, който сменя крушките в пътническия терминал, покатерен на стълба, денят, изглежда, е натоварен.

"Някои от тях му оставаха в ръцете заедно с фасунгите", заявява служителят на "Летище Пловдив", който ни развежда наоколо. "Заради евтините фасунги е", си обясняват проблема с осветлението от летището. Оттам на шега се радват, че нямат полети вечер, тъй като терминалът оставал почти тъмен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    А то в тая държава имА ли мол, летище или нещо друго, в което след откриването на да не тече, капе, плочките да се отлепят и т.н. Аз лично не се сещам. Да не говорим, че софийското Щрабак го прави 2 години по-дълго от договорения срок, но пак имаше какво да пада и да се пука...

  • 2
    ectet avatar :-|
    ectet

    Скоро пътувах от новия терминал с райън еър и имам много приятни впечатления - чисто, бързо, комфортно - само споделям без да натрапвам...

  • 3
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    Тоест, избрана е най-добрата оферта (най-ниска цена и най-кратки срокове), всичко е свършено в срок, е имало е оскъпяване, но от статията ми изглежда че е било основателно.

    Дотук добре. Проблема е че качеството не е било на най-добро ниво. Случват се такива неща, затова има гаранции... Друг е въпроса че фирмата изпълнител явно е закъсала и няма пари. Затова, при такива поръчки най-добре е част от цената да се държи в ескроу и от нея да се извършват каквито ремонти са нужни. Като мине срока на гаранцията, изпълнителя получава остатъка от парите.

  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#3] от "ventsy":
    "Тоест, избрана е най-добрата оферта (най-ниска цена и най-кратки срокове),"
    Напротив - проблемите идват обикновено защото се избира най-скъпата оферта, с най-сбурдните срокове, а това е така защото там комисионните и печалбите са най-големи. И обикновено нищо не се свършва, след като всеки си поиска комисионната..

  • tedif

    Ако си бяха направили труда да видят и чуят какво говорят за лицето коев потърпевшите,закупили негови *строителни творения*,нямаше да изпада в това положение летището!Поредния червен сопол,награден от събратята си - и те същите нещастници!Строител на годината - смях и сълзи....

  • 6
    the_european avatar :-|
    the_european

    До tedif - при процедурите за обществени поръчки репутацията на фирмата и собственика не се оценява - няма и как да се оценява, тъй като е субективно. А можеше, ако нашата глупава държава беше направила Черен списък на некоректни изпълнители на обществени поръчки, за което настояваха от ЕК. Но тогава може би щеше да се окаже, че почти целия български бизнес попада в този списък и няма да има кой да строи. Виж, в нормалния бизнес не е така, репутацията има огромно значение и само много глупав човек ще продаде нещо на, примерно, Валентин Захариев, без да е взел парите предварително. Между другото имам усещането, че част от българската държавна администрация доби печален опит, но най-накрая се научи да прави и поръчки, и да осъществява инвеститорски контрол. Най-голям напредък имат, като че ли структурите, за които отговаря министър Плевнелиев.

  • 7
    ivanko001 avatar :-P
    ivanko001

    Така е като избират Христо Чолаков за изпълнител на хидроизолациите. Не се сещам да няма обект които да е правел и да не тече. Докато има тънки пости при изолациите и се търси най-евтиния материал и изпълнение ще тече:)))))

  • 9
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    Кауфланда е с ХЕВА-на Чолаков и не тече!!! То някой трябва и да ги гледа циганите-изолаторджии как работят..!

  • 10
    ajsajder avatar :-P
    ajsajder

    А "структурите за които отговаря Министър Плевнелиев" и по специално водостоците по Магистрала Тракия, където работят братята гърци, съвсем скоро и те ще протекат-видях и там как се работи .. но това, просто като забележка..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.