С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 10 юни 2011, 16:59, 5558 прочитания

Инвеститорите носят Prada

Модният гигант дефилира на борсата в Хонконг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Практиката на повечето компании преди борсовия им дебют е да организират роудшоу, на което пред отбрани богати хора и мениджъри на големи фондове представят колко са перспективни и стабилни. Обикновено тези скучни презентации са пълни с цифри и сложни диаграми. Но една италианска група избра доста по-нестандартен метод за ухажване на инвеститорите. Модният гигант Prada организира през тази седмица в Хонконг бляскаво дефиле с някои от най-сексапилните манекенки в света, накипрени с екстравагантни дрехи и, разбира се, със запазената марка на компанията - чантите. Поводът е дебютът на Prada на борсата в Хонконг на 24 юни, който трябва да набере около 2.7 млрд. долара от листването на 20%.

Близо до купувачите


Изборът на Хонконг пред традиционната столица на италианския капиталов и моден пазар Милано не е случаен. Съпружеският тандем начело на Prada - Миуча Прада и Патрицио Бертели, осъзнава нарастващата важност на китайските потребители. Според тях Азия вече носи 40% от продажбите на модния гигант. "Ако приемем, че борсата представлява един пазар, тогава трябва да сме на борса, на която нещата се случват", заяви Бертели още през миналата година в интервю за Financial Times. Анализаторите очакват реакцията и на останалите играчи в модния сектор след големите придобивания през последните месеци (виж другия текст).

Prada опитва да излезе на борсата от десет години и на няколко пъти отлагаше листването си заради лошите пазарни условия - веднъж след атаките в Ню Йорк на 11 септември, друг - в разгара на кредитната криза. Сегашните очаквания са компанията да бъде оценена на над 13 млрд. долара, далеч повече от прогнозите през 2001 г., когато беше поредният пик на модния пазар. Изборът на Хонконг се обяснява освен с желанието за по-плътно присъствие на китайския пазар и със самата местна борса. Според банкери Prada получава в Азия по-висока оценка на базата на резултатите си в сравнение с Милано или Лондон, а натежават и облекчените условия за листване в Хонконг. Оценка от 13 млрд. долара ще означава 27 пъти прогнозираната печалба за 2011 г., една от най-високите в индустрията и далеч над оценката на друг гигант в сектора LVMH от 19.4 пъти и Burberry - 22.3 пъти.

Въпреки че изглежда оптимистична, подобна оценка е подкрепена и от очаквания растеж на пазара за луксозни стоки. Потреблението по западните световни търговски улици намалява, но с подкрепата на растежа в Китай прогнозите сочат, че продажбите на дизайнерски дрехи, чанти и часовници ще достигнат рекордните 270 млрд. долара през 2011 г. Не случайно наричаният накратко в индустрията CC (Chinese Consumer - китайски потребител) е считан за спасител на сектора. Той е сочен като единствената причина за нарастването на продажбите най-вече на бижута и часовници през миналата година. Според наблюдателите СС все още е в началото на потребителския цикъл, което означава, че за него марковите стоки все още са основно знак на благосъстояние и съответно обществено положение. Точно тази тенденция роди и луксозната индустрия в Западна Европа в началото на 80-те години.    



Пионерите
Едни от създателите на тази луксозна индустрия са именно Прада и Бертели. Преди 35 години те започват да развиват магазина в миланската Galleria Vittorio Emanuele, отворен още през 1913 г. от дядото на Миуча. Тогава годишните продажби са около 450 000 долара. През 1976 г. Миуча, която учи театрално изкуство, наема услугите на амбициозния предприемач от Тоскана Патрицио като бизнес консултант и заедно те налагат компанията като една от най-известните марки за дамски чанти, а впоследствие и дрехи. Една година по-късно вече живеят заедно, а през 1987 г. сключват брак. Двамата насочват усилията си към международна експанзия. През 1992 пускат друга собствена марка, Miu Miu, а в края на 90-те предприемат могъщо разширяване на бизнеса си чрез получаване на контрол над други производители като Helmut Lang, Jil Sander и Church & Company, както и миноритарни дялове в Gucci и Fendi. Тези сделки оставят компанията с дългове от над 1.4 млрд. долара и двамата мениджъри са принудени постепенно да разпродадат придобитите активи.
Днес фирмата отново е в добро финансово състояние и залага основно на налагането на собствените си марки чрез отварянето на нови магазини по света - планирани са 80 само през тази година.

Прада и Бертели са се превърнали в толкова неразривна част от Рrada, че при подготовката на излизането на компанията на борсата през 2001 г. банковите посредници предупреждават инвеститорите за възможен рисков фактор в компанията - евентуален разрив между двамата или оттеглянето им от групата. "Те не са мениджъри, а собственици и предприемачи. Те са марката Prada", казва през 2008 г. за Wall Street Journal оперативният директор на компанията Себастиян Сул. Като пионери в индустрията те работят с модернисти, филмови творци и архитекти и инвестират средно по 150 млн. долара на година в имоти както за лично ползване, така и за нови обекти. Prada рекламира най-големите си магазини, наречени Епицентрове Prada, като творби на изкуството, чиито автори са едни от най-известните архитекти в света като Рем Коолхаас и Herzog & de Meuron.

Светло бъдеще
През последните три години печалбата на Prada преди облагане с данъци и амортизация почти се е удвоила до 536 млн. евро заради новите магазини и растежа в Азия. Приходите от региона са скочили с 50% през този период. Бертели се надява оборотът на компанията му да достигне 3 млрд. евро до 2013 или най-късно 2014 г. от 2 млрд. в момента. Въпреки оптимизма му някои анализатори не останаха много очаровани от борсовата оценка преди листването в Хонконг. "Компанията изглежда скъпа, но пък инвеститорите се оглеждат за силен потенциал за растеж през следващите 20 години", заяви пред в. Guardian Питър Ерстън, анализатор в Aberdeen Asset Management Asia. Според консултантската компания Bain & Co след финансовата криза "брандът вече не е достатъчен и на компаниите се налага все повече да оправдават премиум цените на продуктите си".

Prada ще използва набраните средства за намаляване на дълга си и отварянето на нови магазини - около 1.5 млрд. евро за разширяване и 300 млн. евро за покриване на кредити. Постъпленията ще отидат в холдинговата компания майка Prada Holding BV, която е 95% собственост на Бертели, Прада и други членове на семейството. Според информация на Financial Times изплатените дивиденти през 2009 и 2010 г. са 130 млн. евро.

Въпреки безспорния авторитет на Прада и Бертели, все още не е ясно как ще се отрази навлизането на нови акционери върху Prada. Не се изключва възможността семейството да бъде притиснато да наеме външни мениджъри, които да помагат на изпълнителния директор Бертели в управлението на групата. Не се знае дали този факт ще се понрави на гордия Патрицио, известен с бурния си нрав. Но пък всички в модната индустрия са наясно - Prada няма бъдеще без семейната двойка. Поне засега.

Нова мода
През последните месеци модната индустрия стана свидетел на няколко големи сделки като продажбата на Bulgari, Jimmy Choo и Jean Paul Gaultier. Френският в. Le Tribune пък обяви, че групата PPR, която е основен акционер в Gucci, подготвя голямо придобиване в сектора. Сред посочените цели са Hugo Boss, собственост на фонда Permina и оценен на 4.4 млрд. евро, Burberry на цена от 6.8 млрд. евро, Ralph Lauren и дори Armani, която според изданието е "на достъпна цена". Но най-голямо впечатление направи последното име в списъка на продаващите се компании - Prada. Звучи доста нелогично Бертели и Прада да искат да продават точно в момент, когато излизат на борсата, но слуховете продължават.  

Освен Prada през следващите седмици на борсата ще излязат и други две италиански групи - Salvatore Ferragamo и луксозната спортна марка Moncler. Двете очакват да наберат по 500 млн. евро за бъдещото си разширяване. Решението им е повече от логично - през последната година акциите на публичните компании в индустрията бележат растеж от 20 до 40%. Междувременно Bulgari беше купена от LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) за 3.7 млрд. евро. Hermеs пък продаде дела си от 45% в Gaultier на испанската група Puig за 16 млн. евро плюс 14 млн. евро дълг. Puig вече държи 60% в Jean Paul Gaultier.

Повишената активност за сделки сред модните групи показва, че кризата отпреди две години е забравена. Тогава фалираха няколко модни легенди - италианската компания IT Holding, собственик на марките Gianfranco Ferre и Malo, френската Christian Lacroix и германският производител на луксозни дамски облекла Escada. Тогава индийският милиардер Лакшми Митал купи Escada с надеждата да я позиционира в масовата мода.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 236 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в произвоството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 279 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Cin cin, Казанлък*

Италианската Guala Closures отвори супермодерен завод за капачки за алкохолни напитки

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10