Пристанище за двама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пристанище за двама

Привличането на товари в Бургас е задача с повишена трудност

Пристанище за двама

В Бургаския залив държавният порт вече ще се конкурира с частно дружество - Български морски флот

Калина Горанова
9445 прочитания

Привличането на товари в Бургас е задача с повишена трудност

© Цветелина Белутова


Няколко години пристанище Бургас нямаше с какво да се похвали. В последно време обаче там настъпва оживление. На морския обект ще се появят нови собственици и нови товари.

Новото развитие е, че Параходство "Български морски флот" ще управлява част от бизнеса на досега изцяло държавното предприятие. Компанията беше единствен кандидат и съответно спечели концесията на двата терминала за насипни товари (стария и новия) за срок от 35 години. БМФ се задължава да изплаща заемите на пристанището, както и да инвестира над 100 млн. евро. Най-трудната задача за новия стопанин обаче ще бъде намирането на товарите.  

Концесия в йени

След фалита на металургичния комбинат "Кремиковци" дойдоха тежки времена за южното черноморско пристанище, като обемът на товарите спадна драстично. Финансовите облаци се сгъстиха още повече, след като междувременно пристанището започне да изплаща заем към Японската банка за международно сътрудничество в размер на 14.3 млрд. японски йени (или 246 млн. лв. по сегашния курс на йената). По-голямата част от заема се поема от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", което отговаря за всички по-големи пристанища в страната. Операторът "Пристанище Бургас" трябва да изплати 3.237 млрд. йени, или 55.7 млн. лв. Логиката е, че то ползва съоръжения, платени с кредита.

Заемът е сключен през 1998 г. за изграждането на нов терминал за насипни товари, т.е. въглища, матали и т.н., но всъщност е да обслужва вноса и износа на "Кремиковци". Старият терминал съществува от 1974 г., намира се в близост до жилищните сгради на града и е технологично остарял. Строителството на новия обаче се проточи. Терминалът започна работа точно когато "Кремиковци" започна да потъва. Дружеството  все по-трудно плащаше вноските си и трупаше загуби. Така държавата реши да прехвърли частичното изплащане на заема (той трябва да бъде изплатен през 2019 г.) на частна компания, като отдаде празните терминали на концесия.

"Предложението на БМФ е да поеме 80% от заема, който се изплаща от пристанището", обяснява изпълнителният директор на държавното дружество Диян Димов. Остатъкът ще се разделя между държавния оператор и "Пристанищна инфраструктура".

Освен това БМФ ще трябва да направи и 100 млн. евро инвестиции, от които 55 млн. евро през първите седем години на концесията. Това ще бъдат инвестиции в трайно прикрепени съоръжения, които концесионерът не може да вземе след напускането на терминала след 35 години. Други 14 млн. евро ще бъдат инвестирани в подвижна техника.

А товари няма

Към момента БМФ преговаря по детайлите на договора. "Пристанището ще се управлява от дъщерната компания "БМФ Порт Бургас". Вече сме избрали и кой ще ръководи пристанищната дейност. Това ще е Жорж Дерелиев, директор на пристанище Бургас до декември 2001 г.", обяснява Кирил Домусчиев, представител и съсобственик в германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг", приватизирал 70% от БМФ в края на лятото на 2008 г. за 440 млн. лв.  "Може да се търси някаква връзка между пристанището и БМФ само дотолкова, доколкото БМФ вози насипни товари."

Голямото предизвикателство пред Жорж Дерелиев ще бъде да намери товари. През изминалата година на пристанището са обработени 1.3 млн. тона. БМФ обаче се задължава за първите 10 години на концесията да достигне средно 2.3 млн. тона на година. Или товарите трябва почти да се удвоят. "Изискването е да го използваме за насипни товари, но ще добавим и обработка на други видове като контейнери, генерални товари, т.е. готова продукция и течни товари, като сярна киселина например", обяснява Домусчиев намеренията си. И допълва, че през Бургас има потенциал да се возят въглища за Сърбия, Македония и Албания например.

На терминала и сега може да се обработва и дизелово гориво. "Това ще се запази като дейност, но няма да е стратегически бизнес", обяснява Домусчиев. Той обаче не влиза в по-голяма конкретика дали и с кои товародатели преговарят. Уверява само, че ги е консултирала голяма холандска компания, като в екипа й е имало бивш директор на пристанището в Ротердам.

Държавна конкуренция

Новата компания на пристанище Бургас реално ще се явява конкуренция на държавното дружество, което управлява останалите терминали на пристанището. "Това няма да е нещо ново за нас", коментира изпълнителният директор Диян Димов. "И сега има частни пристанищни оператори в Бургаския залив. Това са "КРЗ - Порт Бургас", "Фиш Порт Бургас" и "Трансстрой - Бургас", обяснява той. 

Междувременно държавната компания също има с какво да се похвали. На 15 юни пристанището подписа едногодишен договор с Maersk Bulgaria, дъщерна на датската A.P. Moller - Maersk Group за откриване на редовна контейнерна линия. От десетина години на пристанището контейнери обработва Mediterranean Shipping Company, като курсовете са от турското пристанище Амбарли до Бургас и Варна. Линията на Maersk Bulgaria обаче ще е първата постоянна с регулярни разтоварвания. Двете страни преговарят от есента на миналата година, като първият кораб акостира на 19 юни. Компанията е един от най-големите контейнерни превозвачи в света, като този тип превози ще имат най-голямо развитие в бъдеще. Към момента фирмата е позната на пристанище Варна, където работи от 13 години. Курсовете са ежеседмични от Средиземно море към Варна, Румъния и Украйна и обратно към Средиземно море. Сега в трасето ще се включи и Бургас. "Причината да започнем да возим и до Бургас е, че южната част на страната има потенциал да се развива много по-бързо. За това ще спомогне изграждането на магистрала "Тракия". Има и доста клиенти в региона, на които можем да предложим по-добра и бърза услуга", коментира Александър Атанасов, управител на Maersk Bulgaria. След откриването на линията очакванията на пристанището са приходите да нараснат с между 5 и 10% на година. За изминалата 2010 г. те са 33.6 млн. лв. "На месец ще обработваме между 2000 и 2500 контейнера повече, т.е. колкото обработваме сега", обяснява Димов.

Така в Бургаския залив се очерта интересна надпревара за товари. Дали обаче такива ще могат да се привлекат от други пристанища като това в Солун и Констанца ще зависи от мениджърските умения и адекватността на услугите.

Още инвестиции

След спечелването на концесията в Бургас инвестициите на БМФ тепърва предстоят. При приватизацията му през 2008 г. консорциумът "Кей Джи маритайм шипинг" се задължи да инвестира 780 млн. лв. за първите 10 години. През изминалата 2010 г. започнаха първите корабни обновления. Компанията инвестира 260 млн. долара в 9 нови кораба. През 2012 и 2013 г. пък плановете на собственика са да инвестира още толкова за 8-10 нови кораба. Междувременно БМФ трябва да пусне и фериботен кораб по линията Варна - Кавказ, където до момента вози само руската страна.

Няколко години пристанище Бургас нямаше с какво да се похвали. В последно време обаче там настъпва оживление. На морския обект ще се появят нови собственици и нови товари.

Новото развитие е, че Параходство "Български морски флот" ще управлява част от бизнеса на досега изцяло държавното предприятие. Компанията беше единствен кандидат и съответно спечели концесията на двата терминала за насипни товари (стария и новия) за срок от 35 години. БМФ се задължава да изплаща заемите на пристанището, както и да инвестира над 100 млн. евро. Най-трудната задача за новия стопанин обаче ще бъде намирането на товарите.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vascoo avatar :-?
    Vassco

    Не мисля, че ще е трудно БМФ да намери товари. Въпросът е кога ще пуснат на концесия и Бургас Запад и кои ще бъдат кандидатите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK