Българската фирма на Wizz Air отлетя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българската фирма на Wizz Air отлетя

Компанията е на второ място по превозени пътници на софийското летище

Българската фирма на Wizz Air отлетя

Превозвачът затяга разходите, затова ще премести дейността в Унгария

Калина Горанова
16776 прочитания

Компанията е на второ място по превозени пътници на софийското летище

© Красимир Юскеселиев


Всичко изглежда да върви нагоре, но затова пък рязането на разходи продължава. Горе-долу това е кратката версия на историята защо нискотарифната авиокомпания Wizz Air затваря българското си дружество, въпреки че бизнесът й в страната се увеличава. Е, има и един вулкан в дъното на решението.

Добре сме, затова сбогом

Първият полет на превозвача от летище София се случи през есента на 2005 г. Постепенно бизнесът растеше и през 2008 г. нискотарифната авиокомпания вече превозваше 9% от пътниците. Две години по-късно през самолетите на превозвача вече преминаваха 20% от пътниците на софийското летище, или 735 хил., а дестинациите, до които лети от България, станаха 13. Компанията успя да се нареди не само на първо място в нискотарифния сегмент, но и на второ място сред всички след националния авиопревозвач "България ер", който държи 26%. Дори направи двегодишен опит да развива вътрешни полети София - Варна в пряка конкуренция с "България ер".

Така новината, съобщена от изпълнителния директор Кристиан Кръстев, че компанията ще дерегистрира дружеството си в България "Уиз еър България еърлайнс" предизвика изненада. "Като юридическо лице "Уиз еър България еърлайнс" продължава да съществува, но фирма всеки може да си направи. Авиокомпания обаче много трудно се създава, а като такава тя не съществува от края на април", заяви Кръстев. "Това означава, че трите самолета вече са пререгистрирани към унгарския клон на компанията", обяснява Кръстев. Той побърза да опровергае страховете, че това ще засегне реалната дейност на компанията - полетите.

"Служителите на WizzAir в България вече ще се водят на работа в Унгария, а всички приходи на компанията ще се отчисляват към унгарското подразделение", коментира той. Възможно е броят им да бъде свит в пъти. Данъците, плащани в България, вече ще отиват в Швейцария заради  политиката на WizzAir да централизира финансите в Женева.

Дългата ръка на Ейяфятлайокутл

Решението за затварянето идва след първото изригване на вулкана в Исландия от миналата година и огромните разходи, до които доведе за авиокомпанията. След като кризата преди това изтъни до крайна степен резервите на превозвачите, вулканичната дейност предизвика ново преосмисляне на разходите. Така съветът на директорите на WizzAir Limited, регистрирана в Швейцария, взима решението да закрие българското дружество. То е една от трите компании, собственост на WizzAir Limited. Фирмата има клон и в Унгария, а от 2009 г. и в Украйна, който има за цел да развива вътрешния украински пазар. От компанията не отговориха на въпросите на "Капитал" за причините и плановете им.

Българското дружество се създава през 2005 г., когато страната все още не е член на Европейския съюз. Ръководството избира България заради географското й разположение и близостта с Близкия изток и бившите съветски републики, като целта е лоукост моделът да започне да се развива и извън съюза. С приемането на страната в ЕС обаче реално двата авиопревозвача - в България и в Унгария - се оказват с един и същ статут като регистрирани в страни, членки на ЕС. Изпълняват еднакви функции, а административните им разходи се дублират. Така след изригването на Ейяфятлайокутл, за да намали тези разходи, компанията решава да дерегистрира едната и да я прехвърлят към другата. Звучи логично.

Пазар във въздуха

"Бях против това решение", коментира Кристиан Кръстев. Причината е, че така София едва ли ще развива свои направления извън евросъюза. Кръстев обяснява, че е предложил полети на WizzAir от България най-вече към по нестандартни дестинации извън ЕС като Русия (Москва, Санкт Петербург), Молдова, Турция и Тунис. В тази посока дори се стига до решения на българското правителство, с което назначават българското дружество като превозвач към Украйна, предприемат се и действия за полети към Русия. Но всички тези планове за полети извън ЕС не се осъществяват. Компанията избира вместо това да насочи самолети към Великобритания, Италия и Испания например. Кристиян Кръстев е подал оставката си, като все още чака приемането й от съвета на директорите на компанията.

Ако трябва да обобщим случващото се: промяната не е грандиозна. Днес всеки бизнес е мобилен и може да търси оптимизация на разходи. Освен потенциално загубените данъци и работни места, пътниците едва ли ще почувстват разлика. Освен възможността да чакат специално разработени за тях дестинации и вътрешни полети. Но това са по-скоро вероятности. Фактът е, че лоукост полетите вървят с малко администрация. Сега просто рязането се случи в България.

Всичко изглежда да върви нагоре, но затова пък рязането на разходи продължава. Горе-долу това е кратката версия на историята защо нискотарифната авиокомпания Wizz Air затваря българското си дружество, въпреки че бизнесът й в страната се увеличава. Е, има и един вулкан в дъното на решението.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Добро четиво за онези, които смятат че данъците в България са достатъчно ниски. Ето, че в Женева били още по-ниски.

    ПС. Четейки "Българското дружество се създава през 2005 г., когато страната все още не е член на Европейския съюз." се сещам, как това стана заради унгарската част в биография на тогавашния министър на транспорта (сетете се сами кой беше той), докато в същата година същият министър изпрати баретите да изтарашат офиса на първия нискобюджетен превозвач Бекс Еър на германеца Дирк Виземан. Обвинението беше, разбира се, че "не е лицензиран за такава дейност". По време на ареста Барети с качулки му опряха пистолет Узи в главата и после на 4 очи му съобщиха да се омита от България, защото никой няма да подпише спогодба "Открито небе" преди ТИМ да е купил и дръпнал напред с България еър

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Да разчистиш конкурентите посредством ХЕИ, полиция, прокуратура, баретите, кмета - това бяха обичайните бизне-нрави в посткомунистическа България, които все още избиват тук-там. Въведени бяха от разни ДС-та и разведки още по време на перестройката, когато, докато всички бяхме затворени зад бодливата тел, те почнаха да обикалят света с разни диполматически и моряшки паспорти, да продават злато, кубински пури и пр. амбулантна търговийка. После със същите паспорти направиха сума зулуми по емигрантските лагери, бягането в Канада с полет за Куба, шашмите с обръщането на ГДР-марките в западногермански. После почнаха всичките истории с лицензиране на банки, лиценз за автовоз, лиценз за чейнч-бюро...Ето това и до ден днешен е мерака на нашия бизнесмен - държавата да му гарантира бизнеса или поне да го пази от конкуренцията. Фармацевтите, автобусните превози, слънчевите централки, фермерите...Като се съберат, все това си говорят - "Навремето с моряшките паспорти си беше екстра, сега всеки може да пътува, всеки може да отвори аптека, всеки може да купи автобус...Не става така, не става...Отиваме да протестираме!"

  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Е, нали Дянков направи данъците ни едни от най-ниските в ЕС, за да привлича чужди инвеститори?! Май не само не привлича никой така, ами и тези у нас си тръгват (не е ли "мозък" нашия фин-мин и вице-прем?!!!)! Интересно, защо ли от компанията са избрали Унгария пред България?! Нали в Унгария данъците са по-големи в сравнение с нас?! Май-май, за чуждите инвестиции не са толкова важни ниските данъци, а повече добрата уредба, качествената работна ръка и богатия, силно-потребяващ пазар (големите приходи са много по-важни за дадена компания от ниски данъци и заплати, гарнирани и с малко пътувания, равно на ниски приходи)! Егати и управленските некадърници!

    --------------------------------------------------
    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от Шеврон на шистов газ в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=g3h7V5m9JKE&feature=related

  • 4
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#1] и коментар [#2] от "cinik":

    Абе, к`ви са тия глупости бе, човек?!!! Първом - отишли са в УНГАРИЯ, а не в Швейцария (в Швейцария е седалището на компанията, но то винаги си е било там). И второ - предпочели са Унгария, защото там пътнико-потока е сигурно няколко пъти по-голям от този в България. И с нулеви данъци да бяхме (време му е на некадърника Дянков да занули изцяло данъците и заплатите си, защото резултатите от "работата" му заслужават точно това) - пак щеше да бъде предпочетена Унгария, след като у нас пътуващите (и приходите от тях) не са особено много.

    --------------------------------------------------
    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от Шеврон на шистов газ в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=g3h7V5m9JKE&feature=related

  • 5
    d_kovachev avatar :-?
    DimKo

    Някой ще ни осветли ли по кои точно дестинации са летели "Уиз еър България"?

    От скромния ми личен опит, линиите до Барселона и Париж и преди се оперираха от унгарците - техни кодове на полетите, техни банкови сметки за плащане.

  • 6
    frequentflyer avatar :-|
    frequentflyer

    софия - варна беше единствения полет на уиз бг

  • 7
    m_g85 avatar :-|
    Wini

    Т.е. напрактика нищо ново под слънцето. Само една закрита вътрешна линия.

  • 8
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    "Т.е. напрактика нищо ново под слънцето. Само една закрита вътрешна линия. "

    ... и няколко безработни служителя ;-)

  • 10
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#9] от "be_google":

    Иди в Германия, виж какво е данъчното и осигурително бреме там и после да те видим, дали ще пишеш същите глупости. Можеш да видиш същите и в Швеция (тя успя да реализира през 2010 година по-голям ръст на БВП и от германския)... Ама хората на Запад не са тъпи. Те са наясно, че с пръдня боя не става. Не може да си най-бедния, да искаш развитие, ама да не искаш да плащаш за това развитие. Времето на подаръците (поне на тези като за Гърция) отдавна отмина. Или ще плащаш много и ще оцелееш, или ще умреш... Просто е! И понеже нашия Дянков тука е решил някои да плащат малко - смъртта чука на българските порти (отрицателния прираст на населението, който сякаш беше позачезнал при управленията на Сакскобургготски и на Станишев, но при Дянков/Борисов се завърна с възстановени сили).

    --------------------------------------------------
    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от Шеврон на шистов газ в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=g3h7V5m9JKE&feature=related

    Изглежда, на 24.06.2011 година усилията ми, заедно с тези на още двама души тук ("venzie" и "istorika": коментари с номера 39, 40, 41, 48, 49, 50 и 53 под статията "Трайчо Трайков: България трябва да диверсифицира енергийните си източници, но и трасетата за доставка" в "Дневник")...

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/05/29/1096820_traicho_traikov_bulgariia_triabva_da_diversificira/?ref=id#comment-50

    ...дадоха някакъв, макар и недостатъчен резултат. Проблемът най-накрая успя да стигне до Парламента, макар и представен само от опозицията в лицето на БСП (явно, всички останали продажници в Парламента одобряват гнусотията с шистовия газ - много по-опасна от проекта "Бургас-Александропулис", който Борисов спря уж по екологични причини. Ако екологията наистина беше толкова важна за Борисов и за кабинета му, те въобще нямаше да допуснат отровния добив на шистов газ на територията ни.).

    В отговор на предупрежденията на БСП Трайков изтропа нещо си за голяма дълбочина на добива и че това, според него, не водело до заплахи. Да иде да каже това на американските ранчери около сондажи на шистов газ, от чиито чешми текат ОГЪН И ОТРОВИ. Има ли Трайков дете? Ще плащам, лично от джоба си, детето на Трайков в продължение на година да пие водичка от чешми в близост до сондажите на "Шеврон", когато онези започнат. Трайков спомена и да не се плашела "излишно" обществеността - оправданието на комунистическата власт някога да не предупреди адекватно за последствията от чернобилската катастрофа...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK