Новите правила на играта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите правила на играта

Бурното развитие на така наречените кежуъл игри заплашва растежа на традиционните заглавия

Новите правила на играта

Набиращият сила гейм-гигант Zynga подготвя борсов дебют, който може да създаде голяма пазарна ниша

Юлиян Арнаудов
5119 прочитания

Бурното развитие на така наречените кежуъл игри заплашва растежа на традиционните заглавия

© Reuters


Разработчикът на игри за социалните мрежи Zynga (която стои зад FarmVille, CityVille, Mafia Wars и др.) обяви през миналата седмица, че е подготвил документите си за първично публично предлагане (IPO). Компанията ще пусне 10% от акциите си на борсата, а предварителната й пазарна оценка може да достигне космическата сума от... 20 млрд. долара. Това беше причината някои анализатори веднага да повдигнат въпроса дали не идва краят на традиционните видеоигри за сметка на т.нар. кежуал (casual) заглавия, които не изискват да се отделя много време и ресурси, за да може потребителят да им се наслади.

20

млрд. долара е предварителната пазарна капитализация на компанията, която надвишава тази на конкурентите й в игралната индустрия.

Колебанията по въпроса за бъдещето на гейм индустрията бяха провокирани от сравнението с пазарните оценки на две от най-големите компании за традиционни игри, които доминират на този пазар в момента. Electronic Arts (EA) например се оценява на 8 млрд. долара, докато лидерът в индустрията Activision Blizzard – на 13.5 млрд. долара. Така реално Zynga ще има пазарна оценка, която е малко под сборната такава на двата най-големи издателя на традиционни игри в света. Но сравняването на тези числа не е толкова проста аритметика.

Въпрос на сметка

Да вземем например Zynga и EA. Водещият разработчик на спортни заглавия за конзоли и компютри, както и на популярни серии като Need for Speed и BattleField е в бизнеса от 1982 г., докато компанията за игри в социалната мрежа Facebook е едва на четири години – основана е през 2007 г.

Zynga отчита много висок ръст на приходите спрямо EA, но все още младият разработчик не е достигнал 1 млрд. долара годишни приходи. За сметка на това EA всяка година отчита приходи от 4 млрд. долара, по-голямата част от които са генерирани от продажбата на видеоигри за конзоли и компютри. Само годишните постъпления от мобилни и интернет платформи, сваляне на игри и Facebook на EA са около 850 млн., което е повече от общите приходи на Zynga за миналата година – 581 млн. долара. Тоест традиционният разработчик само успява да привлече повече средства от конкурента си в сходни пазарни ниши, които дори не са му част от първостепенния бизнес. Дори и ако се сбъднат прогнозните данни на Zynga, че до 2015 г. ще утрои приходите си до 1.5 млрд. долара, те пак ще са значително по-малко от общите постъпления на ЕА. Друг фактор е печалбата, като за първото тримесечие на 2011 г. на Zynga тя e 11.8 млн. долара, което е ръст от 84% на годишна база. Нетната печалба на EA за същия период е 151 млн. долара, като спрямо първите три месеца на предходната година тя е била само 30 млн. долара. Кешовите резерви на разработчика на игри за социалната мрежа са малко под милиард – 995.6 млн. долара, докато ЕА разполага с двойно повече, или 2.2 млрд. долара.

Zynga разчита на големия си брой активни месечни потребители – общо 236 млн., и засега доминира пазара за игри във Facebook, като хората, които играят заглавията на компанията, са повече от тези на следващите 15 конкурента, взети заедно. Но по всички други показатели EA доминира над нея. Така близо два пъти по-голямата пазарна оценка, базирана на очакванията от борсовия дебют, се оказва лудост, пише интернет изданието Venturebeat.com. Затова основен фактор в раздутата оценка са големите очаквания на инвеститорите за социалните мрежи. IPO-то й идва в момент, в който те са на гребена на вълната в интернет. Предвид факта, че Zynga има 279 млн. потребители във Facebook, това пряко я свързва с новата социална мания и желание за споделяне в глобалната мрежа.

Facebook разполага вече със 750 млн. потребители според изпълнителния й директор Марк Зукърбърг, а инвеститорите точат зъби младата и перспективна компания да стане публична. Публичен дебют чака и популярния сайт за микроблогинг Twitter.

Покрай големия интерес на този пазар Google пусна своя мрежа с името Plus (+), но все още тя е в затворен бета-тест вариант, при който потребителите се пускат само с покани.

Живот извън Facebook

Засега разработчикът на игри може частично да покрие големите очаквания, защото всяко ново заглавие, което той пуска, предизвиква по-силен интерес от предишните. Например новата игра Empires&Allies привлече само за един месец 46 млн. потребители, като това се дължи на връзката с другите игри на компанията. Така всъщност част от играчите на заглавията на Zynga автоматично се прехвърлят към новите продукти. Това става и основно заради връзката на игрите с Facebook. Все още Zynga разчита основно на потребителите на социалната мрежа, за да генерира приходи и ръст. Обяснението е просто – целият модел на компанията е базиран на социалната мрежа и споделянето на предмети, покани и други неща между приятелите там. Разработчикът ще трябва да се ориентира към платформи извън Facebook, за да може да продължи силния си възход. Такива може да са новата мрежа Google + или мобилните платформи като смартфони и таблети.

Настоящият модел ще работи още известно време, докато не се насити пазарът и конкуренцията не се засили. Ако дотогава Zynga не изкарат някое наистина горещо заглавие, което да предизвика ново "уау" сред потребителите, компанията трудно ще може да поддържа големия си растеж. Всъщност, ако не броим новите заглавия, които предизвикват интереса на вече утвърдените клиенти на компанията, Zynga по-трудно привлича нови потребители. За сметка на това тя успява да увеличи приходите си заради възможността да се поръчват "виртуални стоки" в самите игри. Този модел работи добре засега и има още известен потенциал за развитие. До момента, в който Zynga не наводни пазара със заглавия за една малко променяща се като размер аудитория. Тогава потребителите ще започнат да стават по-претенциозни и по-внимателно ще избират заглавията, които да играят, и съответно няма да плащат за всяка виртуална стока, която пуска компанията. Подобно нещо се случи и на пазара на традиционните игри, където въпреки рекордните продажби на някои заглавия компаниите разчитат основно на продължения на утвърдени франчайзи, без да залагат на нещо ново и различно. Затова в момента големите гейм компании отчитат понижение на акциите си и намаляват разходите си, за да поддържат добри маржове.

Нова индустрия

Независимо че повечето наблюдатели смятат за раздута пазарната оценка на Zynga, тя ще позволи да се създаде една нова индустрия – на "кежуъл" игрите в социалните мрежи. Това все пак са 20 млрд. долара оценка и определено ще стимулира още повече младите предприемачи да се пробват в този сегмент, също така и ще засили инвестициите на големите играчи в развлекателната индустрия.

"Не само че подаването на документите за IPO легитимират пазара за игри в социалните мрежи, това подчертава и преориентирането на игралната индустрия от традиционните ритейл заглавия към дигиталните и интернет базираните. Това показва и централната роля на този сектор в привличането на потребители от социалните мрежи", коментира Пиърс Хардлинг-Ролс, директор в IHS Screen Digest.

Приходите от игри в социалните мрежи отчитат истински бум през 2010 г., като достигат 1.4 млрд. долара. През 2008 г. те са едва около 66 млн. долара. Това дава засега бляскаво бъдеще за този сектор, но това не означава, че всички потребители ще се преориентират към подобен тип заглавия.

В известна степен това зависи и от разработчиците на традиционни игри. Възходът на "кежуъл" заглавията ще ги подтикнат да измислят нови начини за вкарване на социален елемент в своите продукти или да вкара нови игрални елементи. Activision-Blizzard планира да направи серията Call of Duty едновременно интернет и ритейл базирана, като създаде микро социална мрежа, предназначена само за геймъри, която ще носи името Call of Duty - Elite. Успехът на подобни начинания, както и на нови гейм механизми ще покаже дали традиционните заглавия ще удържат на новите реалности на пазара.

Ако това се реализира, е вероятно индустрията да се раздели на два лагера – на по-сложни игри и на "кежуъл" заглавия. Всеки от тях ще има своята маса поддръжници и съответно ще генерира приходи. Но при провал накрая може да останат само по-простите като механика игри.

Разработчикът на игри за социалните мрежи Zynga (която стои зад FarmVille, CityVille, Mafia Wars и др.) обяви през миналата седмица, че е подготвил документите си за първично публично предлагане (IPO). Компанията ще пусне 10% от акциите си на борсата, а предварителната й пазарна оценка може да достигне космическата сума от... 20 млрд. долара. Това беше причината някои анализатори веднага да повдигнат въпроса дали не идва краят на традиционните видеоигри за сметка на т.нар. кежуал (casual) заглавия, които не изискват да се отделя много време и ресурси, за да може потребителят да им се наслади.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    oddvin avatar :-|
    Минуса

    В по-голямата си част пазарната оценка от 20млрд крие бъдещи очаквания за развитието на компанията и пазарния и сегмент. Само че нещото което никой не споменава е огромния риск който е калкулиран в цената. Лично аз оценявам подобна инвестиция като високо рискова поради следните причини:

    - пазарна оценка 40 пъти по-голяма от годишните приходи...без коментар
    - profit margin около 4%...слаба ракия
    - нестабилен/неуседнал пазар...

    Така че който иска да се пуска смело в поредния балон, аз мисля да стоя отстрани и да наблюдавам шоуто по надуването и спукването.

  • 2
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Съгласен с първото мнение.

    Истинските геймъри, на които е базирана индустрията, едва ли биха се задоволили с подобни игрички.

    Все едно да сравняваш тетрис с Уоркрафт. Едното писва за седмици, другото създава секти.

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Към горните две мнения искам да добавя само едно, хората порастват, но не променят навиците си, за сметка на това всичко вече им писва бързо, неиграещите игри може и да цъкнат един фармвил, но няма да станат фенове, нито ще почнат да играят старкрафт, както и играещите фармвил и старкрафт надали ще се смесват помежду си, т.е. това са си обособени групи, който няма да преливат, а ще са устойчиви и ще стагнират с времето.

  • 4
    voxy avatar :-|
    voxy

    До коментар [#2] от "Chievo":

    е да де ама те Zynga не печелят от истинските геймъри, а от масата, хора обичащи да цъкат игри за бавноразвиващи се

  • 5
    stoiank avatar :-?
    stoiank

    Нещо не мога да схвана:
    -общите приходи на Zynga за миналата година – 581 млн. долара;
    - фактор е печалбата, като за първото тримесечие на 2011 г. на Zynga тя e 11.8 млн. долара, което е ръст от 84% на годишна база;
    а накрая !!!!
    ---Кешовите резерви на разработчика на игри за социалната мрежа са малко под милиард – 995.6 млн. долара-
    Кешови резерви равни на 2.5 год оборот, печалба от 44 млн. при ръст от 84% ??

  • 6
    istinskatalogika avatar :-P
    Логика

    Балонът се надува, надува, надуваааааа :D :D :D

  • 7
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    До коментар [#5] от "stoiank":

    Частни инвеститори ;)
    Те също помагат да се надуе пазарната капитализация
    Иначе има един виц по темата, макар и малко дебилен:
    Два балона си летят в пустинята и единия вика:
    "Внимавай кактусссссссссссс"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK