Поща до поискване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поща до поискване

Поща до поискване

Управляващите показаха желание за приватизация на затъващото дружество, но после се разколебаха

Калина Горанова
6133 прочитания

© Shutterstock


Ако отворите официалната страница на "Български пощи" във социалната мрежа Facebook едно основно нещо ще се набие в очите ви. Само 439 души харесват "Български пощи". Това ярко контрастира с броя на служителите на компанията - 12 хиляди. Точно те, а не общественото мнение, послужиха на синдикатите като оръжие да се противопоставят на частична приватизация на държавното дружество. А тъкмо депутатите от ГЕРБ осъзнаха, че компанията има нужда от приватизация, за да оцелее. Сега, изглежда, се разколебават, а не трябва.

Приватизация или затъване

Броят на Facebook почитателите на пощите, разбира се, не е от голямо значение. Заплахата от протести също не изглежда страшна. По важното е, че държавната компания започва да се чувства все по-нестабилно на отворения пощенски, ключови клиенти са загубени, а финансовите резултати прогресивно се влошават. Това става въпреки оптимизациите и административните реформи в структурата, които пощите проведоха сами, т.е. необходима е по-голяма промяна, за която е нужна помощ отвън под формата на свежи пари и мениджърски опит. В противен случай компанията може да тръгне по пътя (или по-скоро да излезе от него) на друг един мастодонт - Българските държавни железници.

Така решението дружеството да излезе от забранителния списък за приватизация е добра и не е нова. Публично-частното партньорство в пощите се обсъждаше още по времето на транспортния министър от БСП Петър Мутафчиев.

Сегашните управляващи бързо излязоха с идеята за приватизация, но после под заплахата от протести леко се разколебаха. Идеята най-общо е следната - дружеството излиза от забранителния списък и най-вероятно влиза в този на дружествата, които се продават след стратегия. Това леко ще забави операцията, но депутатите ще дадат политическа подкрепа и насока на Агенцията за приватизация. Има риск обаче в стратегията да бъдат вкарани всякави социални ангажименти и това да прогони стратегическите инвеститори.

Суровата идея е да се продадат 49.9%, като чуждият инвеститор поеме изцяло управлението, а държавата запази мажоритарната си собственост. Това щяло да стане по модела на белгийските пощи. В тях преди години влизат датските им конкуренти, компанията бързо става една от най-ефективните и дори започва да се оглежда за фирми в региона, като през 2009 г. интерес е проявен и към българското дружество. Процесът обаче не стига доникъде, а "Български пощи" започват да губят пазарни позиции.

От зле към по-зле

През 2009 г. държавната фирма отчита загуба от 2.8 млн. лв. Положението е стабилизирано през 2010 г. и резултатът е положителен - 446 хил. лв. печалба. От началото на 2011 г. обаче нещата отново тръгват на зле. За първото тримесечие загубата е 1.2 млн. лв. Две месеца по-късно, в края на май, отрицателният финансов резултат вече е 3.2 млн. лв., като негативният тренд се увеличава и запознати прогнозират загубата да е около 8 млн. лв. към края на годината.

В началото на 2011 г. падна монополът на държавната компания върху т. нар. резервирания сектор, или иначе казано, най-леките писма до 50 грама. Така частните пощи като "Т-пост", "МиБМ експрес" и "Еконт експрес" вече могат да се състезават наравно с пощите за доставянето на кореспонденцията на държавните учреждения, общините и т.н., като те могат да използват държавната поща като подизпълнител, за доставките в малките населени места. 

"Тепърва предстои играчите да защитават пазарните си позиции. Имаме новодошли клиенти, но не го свързвам само с либерализацията на пазара. Пазарът е свободен и всеки се стреми към реализация", коментира Николай Леви, директор "Бизнес развитие" на "МиБМ експрес". "Падането на резервирания сектор не повлия на пазара", коментира пък Лъчезар Капарашев, председател на борда на частната пощенска компания "Т-пост". Спечелили сме един-два по-малки търга с общини и организации.

Трудностите за държавната компания да се конкурира с частните обаче вече са факт. "Някои от договорите, които "Български пощи" ЕАД загубиха от началото на тази година, са с Националната агенция за приходите (НАП) и Националния осигурителен институт и част от по-големите общини", обясняват от "Български пощи". "Основни причина за това са регулираните цени, с които работи дружеството (Комисията за регулиране на съобщенията определя цените на държавната компания в този сегмент като оператор, който трябва да доставя на територията на цялата страна на достъпни цени - бел.ред.), и невъзможността за конкурентно ценообразуване", допълват още оттам. Включването на критерий в обществените поръчки като  задължителен период с положителен финансов резултат за участника пък автоматично не допускал пощите за участие поради загубите, отчетени през 2009 г. Такъв е бил случаят с НАП.

По-едри проблеми

Проблемът в действителност не идва от отварянето на пазара, а от конкурентоспособността на държавната компания и от промяната на спецификите на самия пазар. На тях компанията може да устои само ако се променя бързо и не върви технологично след своите конкуренти. Още преди отварянето на пазара дружеството започна да губи големи договори, като за 2010 г. делът му на целия пазар на пощенски услуги, който е 237 млн. лв., пада с 4 процентни пункта и е 24%. Компанията загуби бизнеса си с разпространението на винетките и този с "Мобилтел" за доставка на сметки. "Метро" и "Рийдърс дайджест" започнаха да разпространяват по-малко пощенска реклама, а инкасираните суми от сметки за стационарните телефони също паднаха.

От началото на годината компанията отчита спад на приходите и от услугата по плащане на сметки за ток, вода и парно поради голямата конкуренция от страна на фирми от типа на EasyPay, E-Pay и банките. Последните вече са сериозна алтернатива и за най-верните клиенти на пощите - пенсионерите, с дебитните карти, които предлагат и по които също могат да се извършат плащанията за комунални услуги. Едновременно с това компанията все още има тежко наследство под формата на неизгодно скючени договори с някои от електроразпределителните дружества, на които при забавяне на превеждането на парите при плащане на сметките дължи големи неустойки на ден. 

За миналата година компанията отчита под 20 млн. лв. приходи от най-печелившите дейности на пощенския пазар - куриерските услуги и хибридната поща (данни, подадени в електронна форма, пристигащи под формата на пратка), които в целия сектор генерират 184 млн. лв. от общите 237 млн. лв. Плановете на "Български пощи" са да създаде специализираното предприятие "Булпост", което все още не е обособено. "Работи се усилено по проекта и развитие се очаква до края на годината. Закупен е софтуер - предстои внедряването му", обясняват от компанията.

Именно технологичните нововъведения са и най-голямото предизвикателство пред пощите, ако искат да останат адекватни на един толкова бързо променящ се пазар, какъвто е този на съобщенията. Инвестициите обаче са трудно начинание за компания, която трупа загуби. А без помощ и ноу-хау отвън, държавните пощи рискуват да тръгнат по спиралата на все по-лошите резултати. Ако няма бърза и смислена промяна, като например приватизация, 12-те хил. служители могат да започнат протестите си заради страха от съкращения. Но после рязането може да стане още по-драстично. Затова май по-добре е някой качествен инвеститор да поиска "Български пощи" сега.

Ако отворите официалната страница на "Български пощи" във социалната мрежа Facebook едно основно нещо ще се набие в очите ви. Само 439 души харесват "Български пощи". Това ярко контрастира с броя на служителите на компанията - 12 хиляди. Точно те, а не общественото мнение, послужиха на синдикатите като оръжие да се противопоставят на частична приватизация на държавното дружество. А тъкмо депутатите от ГЕРБ осъзнаха, че компанията има нужда от приватизация, за да оцелее. Сега, изглежда, се разколебават, а не трябва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Койот е пътувал, знае. На запад от Белград пощенската станция не се различават по външния си вид от банковия салон до нея. За какво ще им е на конкурентите да купуват Български пощи, като за 2-3 години могат да изградят същата мрежа на зелено?

  • 2
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    БП са един от последните динозаври от епохата на "развития" социализъм.
    Който, за съжаление, през всичките години на прехода се управляваше от червени номенклатурчици (не само в управлението му, но най-вече в пощенския сектор на министерството).
    Резултатите са ясни. Поредният провал на червената шайка, който ще бъде използван също по познат начин.

  • 3
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Считам, че модернизацията на този динозавър е загуба на време, трябва съкращение на 50 % от персонала на първо време, още докато е държавна пощата, следва специализиране в офлайн услугите/инвестициите във високотехнологични услуги на този етап са изключително неефективни/, понижаване на себестойността до конкурентно ниво, продажба на ключови имоти на прозрачни търгове/би било добре преди това да се актуват като държавни и да се изведът от капитала на дружестото Български пощи/, консолидиране, а след това приватизация чрез стратегически инвеститор на 49% от дружеството с ангажимент за въвеждане на високотехнологични услуги чрез нови звена, след време остатъкът от акциите да се продаде от държавата на инвеститори от малък калибър чрез борсата.

  • 4
    xon2003 avatar :-|
    Starsky

    Тенденциозна статия! Капитал не за първи път се опитват да агитират за приватизацията на Пощите, изполвайки аргументи все едно ние не сме виждали как стават приватизациите по български и какъв е ефектът от тях! Описаните "непреодолими" проблеми подлежат на бърза и лесна промяна с няколко прости корекции на правилата!
    Ето едни статии отразяващи обективно истинската ситуация с пощите:

    http://mediapool.bg/show/?storyid=181597&srcpos=17
    http://mediapool.bg/show/?storyid=181714

  • 5
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran

    [quote#1:"cinik"]За какво ще им е на конкурентите да купуват Български пощи, като за 2-3 години могат да изградят същата мрежа на зелено?[/quote]
    Именно.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "uran":

    Да споменем, какво ще последва. След като конкурентите оберат каймака, БП ще се срине окончателно. Ако сега загубата е 8 милиона, утре ще говорим за 20, 50, 70, 150...(няма таван нагоре). И тогава същите синдикати ще започнат да свирят на струната, че БП предоставя "социална услуга", че в много малки селища те са единственият работодател, че селата тутакси ще се обезлюдят без пощенски клон и затова тези 150 милиона субсидия трябва да се обезпечат от "държавата". Всяко семейство да бъде така добро, да се бръкне с по 100-200 лева всяка година...

  • 7
    keyholder avatar :-|
    Владислав Петков

    Без да твърдя, че приватизация е нужна на всяка цена, съм абсолютно убеден, че промени в пощите са повече от необходими. Вчера изпращах оттам книги за чужбина - оставих над 1000 лв. А част от персонала се държеше така сякаш ми прави услуга - сърдити, сприхави и неуслужливи. Това може да се случи само в организация, в която се знае, че заплати ще се получават независимо от оборота, броя и задоволеността на клиентите...

  • 8
    gost22 avatar :-?
    gost22

    А защо САЩ не са си приватизирали пощата все още? Те по-глупави ли са от нас или нещо тук намирисва?
    Щом чак сега се заговори за приватизиране на пощата, значи се е появила необходимост от такава услуга и някой пробва да я купи за жълти стотинки. Никой няма да налива маса пари в нещо, което няма бъдеще. Пощата няма как да я нарежеш за скрап, или да я изнесеш в чужбина, значи остава да я развиеш в нещо, което да дава печалба.
    С развитието на интернет пазаруването, пощата ще стане масов дистрибутор (доставчик) и ще конкурира всички вериги магазини, както ще може да командва и всички онлайн магазини.

  • 9
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    Тъжната истина е, че у нас пощите са най-скапаното, жалко и миришещо на соц учреждение. По-зле са от БДЖ и от много други държавни предприятия, че даже и от някои ведомства.

    Всеки път като влизам в пощите, ми бъркат в здравето. Служителите са крайно неучтиви, не ти обръщат внимание и може да те оставят да не си получиш важно писмо, просто защото ги мързи да си отворят устата.

    Крайно време е да се приватизират. И нека да не се лъжем, че всичките работещи там трябва да останат на работа. Това са синдикални глупости.

    Не виждам, защо аз и повечето ми познати да си скъсваме задника от бачкане, за да си заслужим парите, а някакви хора да предлагат ужасна услуга, но да бъдат защитени по политически причини. Айде няма нужда.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#9] от "alexalexandrov":

    "Лъхащо на соц" - определението е много на място. Да почнем от това, че все още ги има старите гишета с изрязан отвор на височина 1 метър, за да се надупиш хууубаво и така да засвидетелстваш своето уважение пред Н.В. Чиновника


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.