С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 юли 2011, 13:12, 17833 прочитания

Нов член на фамилията

Представител на печатарския бизнес купи най-големият наследник на "Фамилия" - веригата "Верде"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-бързооборотната верига. Този корпоративен слоган ужасно много би отивал на "Фамилия". Не защото стоките там се продават светкавично, а защото за малко над десет години самата верига смени пет пъти собственика си, без да броим продажбата на отделни магазини. А това си е рекорд за сектора.

Сега пак имаме сделка. Този път тя е най-миниатюрна, макар че е за най-едрия наследник на веригата, който се казва "Верде". Цената е само 1 млн. лв. Купувач на седемте софийски магазина е новата за ритейл сектора фирма "Интерграфик сървис". Тя се занимава с покупко-продажба на печатарски машини и е еднолична собственост на Тодор Рангелов. Той има поредните намерения да разшири бизнеса и леко да промени концепцията – хем към по-свежи продукти, хем към по-евтини. При сегашната сделка има и нещо различно – този път предходният мениджмънт не предлага обекти с празни рафтове и недоволни доставчици. Просто излиза от един нетипичен за него бизнес.


Купувач №5

След няколко финансови инвеститори, мениджърско придобиване и разпродаване на парче най-голяма част от магазините на "Фамилия" по принуда (по схемата голям натрупван и необслужван дълг от около 1 млн. лв.) през есента на 2009 г. станаха собственост на търговци на цигари (виж карето). Това стана през дружеството "Елис 2005", в което собственост имаха Евгени Стамов и Емил Маринов, които са съдружници в един от най-големите дистрибутори на цигари "Табак трейдинг партнър".

Те влязоха в бизнеса почти насила, и затова не е странно, че са решили и да излязат от него. "Трудно се справяхме," лаконично обясни Стамов.



Според неофициална информация собствениците на "Елис 2005" преди месеци са водили и разговори с поне две от присъстващите вериги, но заради разминаване в цената до сделка не се е стигнало. "Да, преговаряхме и с други, но избрахме най-сериозните и бързите", допълни Стамов. Преди 7-8 месеца те са предлагали бизнеса и за цена над 2 млн. лв., но явно са били склонни и на компромиси, стига да се стигне до сделка.

Така идва ред на предпочетения купувач. "Общи приятели ни свързаха. Това се случи през март. Направихме бърз due diligence (финансово и правно проучване) и в началото на юли завършихме сделката", казва Рангелов. Обяснява, че е платил със собствени средства (според Търговския регистър той е най-голям собственик и на дружеството "Разпространение на печата", което разполага с над 100 РЕП-а). И че търговията винаги му е била слабост: "На 15 години съм започнал работа в софийския "Булгарплод", никога не съм излизал от търговията, а винаги съм искал да се занимавам с ритейл."
Малко странно е защо точно сега той навлиза на пазара – при свиващо се потребление и увеличаваща се конкуренция от големите международни вериги. Обяснението на новия собственик е, че "секторът е динамичен и има база за развитие". И истината е, че точно в сегмента "удобни магазини" има място за нови по-големи вериги, докато при хипермаркетите нишата вече изглежда позапълнена.

Под зеленото лого

Всъщност Рангелов купува бизнес за почти 10 млн. лв. (колкото са годишните приходи на веригата през 2010 г.), като придобива 100% от дяловете на "Елис 2005". Дружеството има печалба от почти 200 хил. лв. И седемте магазина са под наем.

"За година и половина "Елис" са успели да преструктурират бизнеса. Всички разходи са оптимизирани. Потенциалът е в приходите", обобщава Рангелов.

Първите планове са за още пет магазина до края на годината. Всички обекти ще са в София, ще са от малкия формат (150 - 500 кв. м). С едно изключение – ще експериментират и с по-голям самостоятелен магазин с площ от 1200 кв. м., но това ще е чак след девет месеца, защото в момента обектът се строи. За края на 2012 планът изглежда така: 15 - 18 малки магазина и един голям да работят под бранда "Верде".

Разрастването може да става и чрез купуване на конкуренти. "Интересуваме се, ако някой иска да се продава. В момента обаче не проучваме никоя верига", обясни Рангелов.

Естествено ще има и промени. Магазините ще пробват да слязат по-ниско ценово и едновременно с това да наблегнат на fresh и ultrafresh продуктите. Освен плодове и зеленчуци ще има и точки с топла храна. "В момента преговаряме доставчиците за сваляне на цените и подбор на стоките. Със седем магазина не си силен в преговорите, но ние ще ги увеличим", казва Рангелов. И допълва, че нормата за този тип магазини е 10 - 12% от оборота да идва от плодове и зеленчуци. "При нас не е така, но ще стане."

Външно няма да има префасониране на обектите, те ще останат с бранда "Верде", но поетапно ще се ремонтират и подмяна на оборудването вътре. Първата промяна ще стане видима в най-силния магазин на веригата – този срещу "Интерпред".

През септември ще бъде избран и мениджър. По-далечните цели включват и преобразуване в акционерно дружество. "Вероятно ще поканя и партньор, например част от мениджърите," допълва Рангелов.

Плановете му звучат умерено амбициозни. Такива имаха и доста от предходните собственици на "Фамилия". Сега по-малкият наследник изглежда стабилизиран. И е с амбиции за умерен растеж. Да видим.

Разпадът на фамилията

Веригата "Фамилия" беше основана от Христо Попов през 2000 г. После миноритарен дял придоби фондът за дялови инвестиции Global Finance. През 2005 г. друг фонд - Equеst, закупи малък дял, който година по-късно увеличи до 100%. В апогея си тогава веригата имаше около 30 магазина, но точно бързата експанзия доведе до ликвидна криза и празни щандове. През 2007 г. Equеst започна разпродажба - "Максима България" купи четири магазина и четири локации за бъдещи обекти, като ги ребрандира като T Market. Бившият мениджър Дилян Попов придоби останалите 14 магазина, които се превръщат в "Нова фамилия". През 2009 г. веригата отново изживява трудности, не плаща на доставчици. Така се стига до ново роене: "Елис 2005" придобива девет обекта, които са прекръстени на "Верде"; "Ена маркет" пое дружеството с дълговете, в което има два магазина; други два обекта са взети от "Самодумов ко".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 582 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 1429 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кои са най-големите компании в Бургас и Варна

Горивата и зърното стоят в основата на едрия бизнес край морето

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10