Нов член на фамилията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов член на фамилията

Новият собственик Тодор Рангелов има абицията за развие "Верде"

Нов член на фамилията

Представител на печатарския бизнес купи най-големият наследник на "Фамилия" - веригата "Верде"

18744 прочитания

Новият собственик Тодор Рангелов има абицията за развие "Верде"

© Цветелина Белутова


Най-бързооборотната верига. Този корпоративен слоган ужасно много би отивал на "Фамилия". Не защото стоките там се продават светкавично, а защото за малко над десет години самата верига смени пет пъти собственика си, без да броим продажбата на отделни магазини. А това си е рекорд за сектора.

Сега пак имаме сделка. Този път тя е най-миниатюрна, макар че е за най-едрия наследник на веригата, който се казва "Верде". Цената е само 1 млн. лв. Купувач на седемте софийски магазина е новата за ритейл сектора фирма "Интерграфик сървис". Тя се занимава с покупко-продажба на печатарски машини и е еднолична собственост на Тодор Рангелов. Той има поредните намерения да разшири бизнеса и леко да промени концепцията – хем към по-свежи продукти, хем към по-евтини. При сегашната сделка има и нещо различно – този път предходният мениджмънт не предлага обекти с празни рафтове и недоволни доставчици. Просто излиза от един нетипичен за него бизнес.

Купувач №5

След няколко финансови инвеститори, мениджърско придобиване и разпродаване на парче най-голяма част от магазините на "Фамилия" по принуда (по схемата голям натрупван и необслужван дълг от около 1 млн. лв.) през есента на 2009 г. станаха собственост на търговци на цигари (виж карето). Това стана през дружеството "Елис 2005", в което собственост имаха Евгени Стамов и Емил Маринов, които са съдружници в един от най-големите дистрибутори на цигари "Табак трейдинг партнър".

Те влязоха в бизнеса почти насила, и затова не е странно, че са решили и да излязат от него. "Трудно се справяхме," лаконично обясни Стамов.

Според неофициална информация собствениците на "Елис 2005" преди месеци са водили и разговори с поне две от присъстващите вериги, но заради разминаване в цената до сделка не се е стигнало. "Да, преговаряхме и с други, но избрахме най-сериозните и бързите", допълни Стамов. Преди 7-8 месеца те са предлагали бизнеса и за цена над 2 млн. лв., но явно са били склонни и на компромиси, стига да се стигне до сделка.

Така идва ред на предпочетения купувач. "Общи приятели ни свързаха. Това се случи през март. Направихме бърз due diligence (финансово и правно проучване) и в началото на юли завършихме сделката", казва Рангелов. Обяснява, че е платил със собствени средства (според Търговския регистър той е най-голям собственик и на дружеството "Разпространение на печата", което разполага с над 100 РЕП-а). И че търговията винаги му е била слабост: "На 15 години съм започнал работа в софийския "Булгарплод", никога не съм излизал от търговията, а винаги съм искал да се занимавам с ритейл."

Малко странно е защо точно сега той навлиза на пазара – при свиващо се потребление и увеличаваща се конкуренция от големите международни вериги. Обяснението на новия собственик е, че "секторът е динамичен и има база за развитие". И истината е, че точно в сегмента "удобни магазини" има място за нови по-големи вериги, докато при хипермаркетите нишата вече изглежда позапълнена.

Под зеленото лого

Всъщност Рангелов купува бизнес за почти 10 млн. лв. (колкото са годишните приходи на веригата през 2010 г.), като придобива 100% от дяловете на "Елис 2005". Дружеството има печалба от почти 200 хил. лв. И седемте магазина са под наем.

"За година и половина "Елис" са успели да преструктурират бизнеса. Всички разходи са оптимизирани. Потенциалът е в приходите", обобщава Рангелов.

Първите планове са за още пет магазина до края на годината. Всички обекти ще са в София, ще са от малкия формат (150 - 500 кв. м). С едно изключение – ще експериментират и с по-голям самостоятелен магазин с площ от 1200 кв. м., но това ще е чак след девет месеца, защото в момента обектът се строи. За края на 2012 планът изглежда така: 15 - 18 малки магазина и един голям да работят под бранда "Верде".

Разрастването може да става и чрез купуване на конкуренти. "Интересуваме се, ако някой иска да се продава. В момента обаче не проучваме никоя верига", обясни Рангелов.

Естествено ще има и промени. Магазините ще пробват да слязат по-ниско ценово и едновременно с това да наблегнат на fresh и ultrafresh продуктите. Освен плодове и зеленчуци ще има и точки с топла храна. "В момента преговаряме доставчиците за сваляне на цените и подбор на стоките. Със седем магазина не си силен в преговорите, но ние ще ги увеличим", казва Рангелов. И допълва, че нормата за този тип магазини е 10 - 12% от оборота да идва от плодове и зеленчуци. "При нас не е така, но ще стане."

Външно няма да има префасониране на обектите, те ще останат с бранда "Верде", но поетапно ще се ремонтират и подмяна на оборудването вътре. Първата промяна ще стане видима в най-силния магазин на веригата – този срещу "Интерпред".

През септември ще бъде избран и мениджър. По-далечните цели включват и преобразуване в акционерно дружество. "Вероятно ще поканя и партньор, например част от мениджърите," допълва Рангелов.

Плановете му звучат умерено амбициозни. Такива имаха и доста от предходните собственици на "Фамилия". Сега по-малкият наследник изглежда стабилизиран. И е с амбиции за умерен растеж. Да видим.

Разпадът на фамилията

Веригата "Фамилия" беше основана от Христо Попов през 2000 г. После миноритарен дял придоби фондът за дялови инвестиции Global Finance. През 2005 г. друг фонд - Equеst, закупи малък дял, който година по-късно увеличи до 100%. В апогея си тогава веригата имаше около 30 магазина, но точно бързата експанзия доведе до ликвидна криза и празни щандове. През 2007 г. Equеst започна разпродажба - "Максима България" купи четири магазина и четири локации за бъдещи обекти, като ги ребрандира като T Market. Бившият мениджър Дилян Попов придоби останалите 14 магазина, които се превръщат в "Нова фамилия". През 2009 г. веригата отново изживява трудности, не плаща на доставчици. Така се стига до ново роене: "Елис 2005" придобива девет обекта, които са прекръстени на "Верде"; "Ена маркет" пое дружеството с дълговете, в което има два магазина; други два обекта са взети от "Самодумов ко".

Най-бързооборотната верига. Този корпоративен слоган ужасно много би отивал на "Фамилия". Не защото стоките там се продават светкавично, а защото за малко над десет години самата верига смени пет пъти собственика си, без да броим продажбата на отделни магазини. А това си е рекорд за сектора.

Сега пак имаме сделка. Този път тя е най-миниатюрна, макар че е за най-едрия наследник на веригата, който се казва "Верде". Цената е само 1 млн. лв. Купувач на седемте софийски магазина е новата за ритейл сектора фирма "Интерграфик сървис". Тя се занимава с покупко-продажба на печатарски машини и е еднолична собственост на Тодор Рангелов. Той има поредните намерения да разшири бизнеса и леко да промени концепцията – хем към по-свежи продукти, хем към по-евтини. При сегашната сделка има и нещо различно – този път предходният мениджмънт не предлага обекти с празни рафтове и недоволни доставчици. Просто излиза от един нетипичен за него бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dearblue avatar :-|
    dearblue

    какви плодове и зеленчуци които дават наи много фира
    магазини за храни наи много печелят от евтини консерви които се правят в консервени комбинати които изкупуват наи много от продукцията на полето и консерви които се купуват евтино през определени сезони и се продават скьпо през други сезони
    и имат срок на годност по няколко месеца дори година


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK