С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 5 авг 2011, 13:39, 9318 прочитания

Око да види, ръка да кликне

...или как корейците могат да пазаруват в Tesco, докато чакат метрото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако Кин Чу Мин не отиде при магазина, магазинът ще дойде при него. Така перифразирано може да звучи поговорката за планината и Мохамед, само че в южнокорейски вариант.

Корейският пазар от дълги години е ключов за водещата британска верига магазини Tesco. Тя започва експанзията си в страната през 1999 г. и винаги се е старала да бъде номер едно. За да постигне целта си, е адаптирала своята концепция, разработвала в нови бизнес практики, променяла се е и е била иновативна. Дори работи на местния пазар с друго име – Home Plus. То е в синхрон с новия формат магазини, които британската група разработва преди две-три години специално за нуждите на азиатската държава. Обектите приличат повече на мол, отколкото на обикновени хипермаркети. Под един покрив Tesco събра богато разнообразие от неща за пазаруване, забавление и занимания, разпределени по възрасти и интереси.


"Глобални играчи като френската верига хипермаркети Carrefour или американския гигант Wal-Mart не успяха да опитомят азиатския тигър, докато Tesco създаде истински корейски бизнес, управляван от корейци", коментира изпълнителният директор на групата в азиатската страна Сеунг-Хан Лее, цитиран от The Sunday Times преди около две години. Британският анализатор от Shore Capital Клив Блек определя Корея като страна, която без съмнение предлага най-много възможности.

Въпреки всички усилия, които полага, Tesco все още не е изпълнил целта си и продължава да е на второ място по продажби след лидера E-mart. Конкурентът има много по-широка и разработена магазинна мрежа и ще са необходими огромни инвестиции, за да се достигнат аналогични размери. Големият въпрос е какво може да се направи, без да се инвестират милиони и милиарди.

По-близо до теб



Решението, което британската верига избира, се крие в онлайн търговията. Tesco създаде виртуален магазин, в който се пазарува през смартфон. Иновацията изглежда толкова проста, че е почти гениална.

На спирките на метрото вместо обикновени реклами, има разлепени билбордове, които едно към едно имитират рафтовете на магазините. На снимките продуктите изглеждат така, както биха стоели в супермаркета. Човек се разхожда пред стената, нашарена с картинки на мляко и сирене, и за миг може да реши, че наистина е в някои от обектите на Tesco.

На всички продукти има цена и QR код (подобен на баркод), който може да се сканира с мобилно устройство. Като напълнят виртуалната кошница, клиентите пращат поръчката през телефона си до центъра за обработка на данните и се качват на мотрисата. А като се приберат вкъщи, напазаруваната храна вече ги чака.

Анализът, на който стъпва концепцията за създаването на виртуалния магазин, показва, че над 10 млн. южнокорейци имат смартфони. Това е една пета от 50-милионното население на страната. Като всяка друга модерна държава и в Корея хората са изключително ограничени откъм свободно време. Дори и да имат такова, много по-добре би било да го използват за себе си и за близките си, отколкото да се блъскат в офлайн магазините.

Решението за създаването на виртуалния магазин е било провокирано и от друго наблюдение. Местните маркетолози установили, че магазините, които били позиционирани близо до метрото, а техни реклами – около спирките, се радвали на добър бизнес и засилен оборот. Причината е, че когато хората пътуват или чакат транспортното средство и видят снимка на храна, се сещат, че трябва да напазаруват за вечерта.

И това е само началото

Иновацията на Tesco с виртуалния магазин е само първата крачка към създаването на една нова реалност в пазаруването, която се развива по-бързо от очакваното. Някои консервативни пазари и клиенти все още предпочитат да пипнат домата, преди да платят на касата за него. Други обаче свързват  начина си на живот с удобството да не губят време по магазините, а да получават всичко у дома. Някои специализирани издания свързват новината за виртуалния магазин в Южна Корея с тестов проект, който при успех ще се развие и на други пазари. Най-вероятно следващият би бил Великобритания.
 
Обединеното кралство и бездруго се смята за страната на изгряващата търговия. Повечето модерни, нови и конкурентни концепции за пазаруване тръгват именно оттам. След като проработят и се докажат, тези практики се разпространяват и към останалите пазари. Тенденцията в момента е фокусирана най-вече в сферата на онлайн търговията.

Доказва го и бизнес моделът на Ocado, който преди десетина години започна дейността си като онлайн платформа към британския офлайн ритейлър Waitrose. В момент Ocado има над 260 хил. активни клиенти във Великобритания. Приходите на компанията за миналата година са над 550 млн. паунда. Бизнесът расте непрекъснато, а фирмата вече е листвана на Лондонската борса.

Принципът на доставка, използван от Ocado, е подобен на този на Tesco в Южна Корея. Клиентите поръчват през мобилни устройства и получават храната си след няколко часа или в зададено от тях време. Разликата е, че при Ocado клиентите разглеждат продуктите на дисплей, а при Tesco ги сканират.

"На всеки 30 години навиците на потребителите се променят. През 50-те години, когато се появяват първите супермаркети на самообслужване, цените бяха по-ниски, а предлагането на едно място – по-голямо. За период от десет години почти всички хора започват да пазаруват по този начин. Следващата голяма промяна дойде през 80-те години с изместването на супермаркетите извън градовете. Магазините станаха по-големи и в тях имаше дори по-богат асортимент на по-ниски цени. Това, което ние правим, е да развием нещо в ерата на новите технологии. Изграждаме нещо, което хваща промяната в поведението на потребителите, които използват интернет и технологиите", казва Джейсън Гисинг, създател и директор на Ocado, във видеопрезентация на компанията.

Сега за по-любопитните от нас остава да си поблъскаме главите: как ли ще пазаруваме след още 30 години?
 
Българската следа
Първият сайт от проекта на Христо Попов ще е онлайн още този месец

Фотограф: Георги Кожухаров

Търговията на дребно в България в момента е фокусирана в развиване на офлайн мрежата. Международните и по-големите български вериги инвестират в изграждането на нови обекти, а интернет присъствието като че ли е оставено за по-късен етап. Онлайн магазини имат "Пикадили" или веригата за техника "Техномаркет", но клиентите, които ги използват, са пренебрежимо малко на фона на онези, които пазаруват по традиционен начин.

В същото време новите технологии се развиват. Все повече хора обикалят из улиците със смартфони в ръцете или четат от таблети. Заради тях онлайн пазарът изглежда с потенциал и недоразвит.

"Онлайн търговията ще навлиза много по-бързо, отколкото очакваме. Начинът на пазаруване се променя навсякъде, това ще се случи и при нас. Не случайно големите търговци като Tesco или Carrefour се концентрират върху онлайн бизнеса", коментира Христо Попов, който доскоро беше мениджър на Intersnack, a в момента разработва нов проект за виртуален магазин.

Проектът се казва EazyNet и ще включва три сайта: за техника, за бебешки и детски стоки и хранителен супермаркет. Трите ще започнат да работят последователно, като този за техника ще е първи и ще е онлайн още през август. Другите трябва да станат активни до есента.

Компанията, която разработва проекта, се казва "Изи нет груп" и е регистрирана наскоро. Подготовката на самата инициатива е започнала през есента на миналата година. Екипът, който стои зад проекта, включва Христо Попов и трима международни инвеститори с опит в търговията и онлайн технологиите.

Анализът на компанията показва, че в България близо 50 на сто от населението е онлайн. Модерните технологии навлизат активно. Пазарът е млад и изключително фрагментиран: има над 1500 онлайн магазина, от които 600 са активни. Сред тях обаче няма лидери.

"За да е успешен един проект, той трябва да изпълни три условия: отлично познаване на ритейл бизнеса, на правилата на дигиталния маркетинг и поведението на потребителите в мрежата. От няколко месеца изследваме поведението и пазара, тестваме и разработваме иновативни модели, които да заработят в България", казва Попов.

Принципът на хранителния супермаркет ще е подобен на този на Ocado. Клиентите ще пълнят виртуалната си кошница си през сайта. На него ще има предварително зададени профили на потребление, благодарение на които офертите ще могат да се персонализират. Обикновен пример: ако потребител често купува вино, предложенията към него с разнообразие на вина ще са повече, отколкото към някой, който предпочита бира.

Христо Попов обяснява, че виртуалният магазин няма да има се конкурира с традиционните търговски вериги. Сайтът ще се цели към клиентите, които могат да планират седмичните си покупки, и не искат да губят време за доставянето на вода, тоалетна хартия или перилни препарати. Те ще могат да посочат един ден или час в седмицата, в който ще знаят, че ще получат поредната си партида поръчки.

Хранителният супермаркет се разработва съвместно с една от търговските вериги, които работят в България. Договарянето с доставчиците и логистиката ще минава през веригата, а транспортирането на пратките до клиентите ще се прави от екипа на EazyNet.

"Традиционните ритйлъри не са конкурентни заради високите разходи, които имат, и заради структурата на маржина. Ние сме много по-гъвкави, може да работим на по-ниски маржове и да предлагаме по-конкурентна цена", твърди Попов. Според бизнес плана на компанията до 6 месеца след стартирането на трите сайта трябва да има 2-3 хил. активни потребители в София.

Една от идеите на EazyNet е да разработи виртуален магазин по подобие на Tesco. За жалост вероятно още сме далеч от времето, когато българските клиенти на метрото ще могат да сканират шоколада си, докато чакат поредната мотриса. Но все някога и това ще стане. То доскоро и метро нямаше...

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 768 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 665 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
По-малки, но по-сладки

Гиганът Kraft разделя бизнеса си на две

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10