Йордан Недев: Часовникът е спрял да тиктака в железниците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Йордан Недев: Часовникът е спрял да тиктака в железниците

Йордан Недев завършва икономика в СУ "Св. Климент Охридски" и магистратура по финанси в London Business School. От 2004 до 2005 г. е бил изпълнителен директор на CEE Securities, през 2005 г. става част от екипа на MMD Partners, като досега ръководи финансовото консултиране. Бил е и финансов консултант по IPO-то на Investor.bg на Българската фондова борса, а след това и негов изпълнителен директор. Той е външен за жп системата, но през последните две години работи като консултант по преструктурирането на БДЖ през MMD Partners. Компанията е консултирала оптимизирането на товарните и пътническите превози.

Йордан Недев: Часовникът е спрял да тиктака в железниците

Новият изпълнителен директор на БДЖ пред "Капитал"

Калина Горанова
10073 прочитания

Йордан Недев завършва икономика в СУ "Св. Климент Охридски" и магистратура по финанси в London Business School. От 2004 до 2005 г. е бил изпълнителен директор на CEE Securities, през 2005 г. става част от екипа на MMD Partners, като досега ръководи финансовото консултиране. Бил е и финансов консултант по IPO-то на Investor.bg на Българската фондова борса, а след това и негов изпълнителен директор. Той е външен за жп системата, но през последните две години работи като консултант по преструктурирането на БДЖ през MMD Partners. Компанията е консултирала оптимизирането на товарните и пътническите превози.

© Цветелина Белутова


При назначаването си заявихте, че си поставяте за цел до 2012 г. БДЖ да излезе на печалба. Не е ли твърде амбициозно за компания с толкова много задължения и как ще стане това?

Да, твърде амбициозно е. Но аз поне така предпочитам да работя - с твърде амбициозни цели. Вие веднага обърнахте нещата към дълговете. Те са голяма тежест. Аз по-скоро бих казал, че може би на първо място желаем оперативно да излезем на печалба, т.е. приходите минус оперативните разходи да е положително числo, като тук бих включил и амортизацията. А финансовите разходи вече ще са следващ елемент, който наистина е нещо, което прави нещата твърде амбициозни.

Колко са в момента задълженията на БДЖ?

Дългосрочните са 414 млн. лв. и краткосрочните са 385 млн. лв. Тaкива бяха нещата отпреди един–два месеца.

Подкрепяте ли идеята да се тегли заем от Световната банка, за да се налеят отново едни милиони в дружеството?

Ако се следва чисто икономическа логика, всъщност трябва да ликвидираме дружеството. Ликвидацията, която в очите на много хора е нещо суперстрашно, е абсолютно нормален търговски процес. Обикновено в частния бизнес такова дружество не би получило финансиране никога и по никакъв повод. Гледайки от моята гледна точка, която не е гледната точка на твърде социален човек, аз вярвам, че едно дружество изпълнява социална роля само когато прави добавена стойност. Така че наливането е абсолютно безсмислено упражнение, ако не е предшествано от увеличена ефективност, от подобрена структура.

За съжаление ние се занимаваме не само с типичната за такова предприятие дейност, а именно транспорт, а и с редица съпътстващи, които само усложняват гледката. Не е ясно какво става с основната ни дейност. Разбира се, ние вече сме предприели съответните действия, за да ги изведем от дружеството и да преминем към външни услуги.

Но оздравяването няма как да премине без някаква инвестиция. Ако цялото общество държи това дружество да излезе от настоящата ситуация и то да започне евентуално да просперира, освен реформите са необходими и някакви инвестиции. На собствени мускули абсолютно доникъде не можем да стигнем. Но е и важно да се напрегнем, за да оправдаем спасяването на дружеството.

Смятате ли, че товарните превози биха могли да бъдат атрактивни за някой инвеститор?

Товарни превози вече от доста години живеят свободно на пазара. Компанията си вирее без никакви помощи от когото и да било. Не е в най-доброто възможно състояние все още, но е може би първото дружество, което ще излезе на печалба в нашата група.

Обмисляме сериозно и приватизацията, доколкото това е един доста смислен изход за едно държавно предприятие, което искаме да просъществува и да продължи да работи, и то все по-добре. За съжаление държавата в българския й вариант не е най-добрият стопанин.

Влязоха някои големи западни компании, като Deutsche Bahn и Rail Cargo Austria. Това няма ли да усложни положението за БДЖ "Товарни превози"?

Те са големи компании в световен мащаб, но българският пазар е малък. Важното е, че всичките те завяват готовност да си партнират с нас, вместо да влезем в директен конкурентен сблъсък. Те няма причина на нашия малък пазар да поддържат голям състав, с който да се опитват да вземат наши товари. Това не е техният бизнес. Като световни компании за тях е много по-важно да имат партньор, на който да могат да разчитат в България, за да превозват товарите през или до България. И това е абсолютно нормално.

Вие сте консултирали пътнически и товарни превози. Попаднахте ли на някои абсурди в управлението им?

Като цяло бях по-скоро приятно изненадан от професионализма на голяма част от екипа, с който сме работили. Първото нещо, което ми направи впечатление, е липсата на каквито и да било информационни системи, което в днешно време е изключително странно. Разбира се, това е една организационна структура, която със сигурност е претъпяла много промени във времето, но изглежда така, както е била преди 20-ина година, когато дружеството е имало 10 пъти повече персонал. Оттогава насетне нещо е спряло. Часовникът е спрял да тиктака на "Иван Вазов" 3 (бел. ред. централата на БДЖ) и нещата просто са се движили по инерция.

Можете ли да посочите някои от краткосрочните си цели за пътническите и за товарните превози?

В пътническите превози това, което се стремим да направим, е да подобрим сигурността на влаковете. Не бих казал, че досега е била лоша, особено последните няколко години. Като адекватност на превозната бригада нещата доста са се подобрили по отношение на техните реакции във форсмажирни обстоятелства, но това е нещо, в което постоянно ще инвестираме. Оттам насетне ще се съсредоточим в комфорта на пътниците. Няма как изведнъж да извадим от задния двор още стотина вагона. Това не е краткосрочна цел, защото се изискват сериозни инвестиции. Но по отношение на комфорта има неща, свързани с чистотата, с един по-приветлив персонал. Сагата с климатиците или с парното през зимата са неща, които се надявам по-скоро да успеем да отрегулираме, тъй като те не изискват някаква по-сериозна инвестиция. Билетоиздаването също е нещо, в което ще инвестираме. Кога точно ще можем да си купуваме билетите през интернет не мога да кажа, но ако може да го постигнем до края на годината, бих го счел за много голям наш успех. Наличието на интернет във влаковете също го добавям към комфорта и това ще е основен коз за привличане на бизнес потребители заедно с увеличаването на скоростта и наличието на чисти вагони.

А за товарните превози?

Аз вече се срещнах с десет от нашите най-големи клиенти, за да се запознаем и да разберем какви проблеми имат те с нас и какво можем да подобрим. За моя изненада почти никой не сподели да има някакъв проблем с БДЖ. Очевидно с течение на годините са свикнали.

Обикновено се оплакват, че не знаят къде точно им е товарът, че не знаят кога ще пристигне, че има забавяния, които им костват допълнителни разходи по пристанищата, и т.н.

Да, това съм го чувал индиректно, но на срещите, които проведох, почти нямаше такива забележки. Аз знам че те съшествуват. Пак казвам, може би просто са свикнали с това и може би по някакъв начин вече го интегрират в своите сметки. Със сигурност това са проблеми и транспортната задача, особено при товарни превози, не е добре решена и отново затова част от вината е на липсата на информационна система. Абсурдно е на хартия да сядаме и да решаваме кой вагон или локомотив къде да бъде разположен. Всичко трябва да е гарнирано с един доста солиден статистически анализ, с една прогноза за това какви товари да очакваме за в бъдеще, за да можем доста по-адекватно да разположим нашия подвижен състав.

Компанията ви как беше избрана за консултант?

Както абсолютно всички компании, които се избират за нещо тук – с обществена поръчка.

А преди това работила ли е в сферата на железопътния транспорт?

Не, но не знам защо си мислите, че това е проблем. Вярно е, че всеки клиент си мисли, че той е най-уникалният бизнес в света. Бизнес принципите, по които всяко едно предприятие се движи, са валидни както за БДЖ в България, така и за всяка компания в Мбабане, столицата на Свазиленд, моята любима държава.

Кой ви предложи директорското място?

Владимир Владимиров (бел. ред. - председател на УС на БДЖ), след като работихме с него. Не директно, разбира се, ние работихме по дружествата. Но с него сме имали нееднократни срещи и сме замръквали в неговия кабинет да спорим по различни въпроси. Той преди месеци излезе с авангардната идея, освен да бъда консултант, да стана и нещо повече за БДЖ. И тя лека-полека се реализира, буквално лека-полека, защото отне месеци. Говорих с него, после обмислях, говорих с мои приятели партньори и т.н., за да огледаме нещата от всички страни. Защото колкото и да обичам консултантската си дейност и колкото тя да е суперотговорна, не е същото като да разписваш по 1500 документа на ден и да носиш директно тази отговорност.

Той ви е предложил на министъра?

Да, Минах през зам.-министър Камен Кичев, през министър Ивайло Московски.

Не се ли страхувате, че може да ви навлече повече негативи? Няма някой, който да не се е препънал в системата на БДЖ.

Така е, но пък го чуваме по телевизията "леле, ако бях аз, какво щях да направя". И тъй като на мен, докато работих тук с дружествата, на няколко пъти ми се случваше да кажа "леле, ако бях аз шефът", реших вместо само да говоря, да видя какво ще стане, ако аз съм шефът. Предизвикателството е огромно. В моя случай просто не съм сигурен дали ще ми се случи пак в живота, така че нямам никакъв страх от предизвикателството. Имам някакъв страх, че няма да постигна това, което искам. Затова съм много серт по отношение на нещата, които не се случват, и смятам да ставам още по-гаден в това отношение. Всеки, който не прави това, което трябва да прави, ще си понесе последствията.

Вие с Владимиров сте външни за системата на БДЖ. Едновременно с това в началото казахте, че има вътрешни врагове, които пречат на системата да се променя. Идентифицирахте ли ги вече?

Вътрешните врагове на реформата са абсолютната закостенялост, структурата на дружествата, която е направена с единствената цел нищо да не се вижда. Една тотална мъгла и блато, за да може всичко да потъва безметежно в някаква посока. Т.е аз, ако не отида лично да проверя някъде какво се случва, няма как да получа достоверна информация в момента. Или трябва да пратя някого, на когото вярвам. Говорим само за контрол по отношение на икономическите и финансовите неща. За момента няма как да контролирам всичко на най-ниско ниво. Няма и как да контролирам всичко, защото, когато стигнем до експлоатацията, аз нямам тази експертиза, нямам тези умения, нямам тези знания и опит.

Запознат ли сте с доклада от проверката на Агенцията на държавната финансова инспекция?

На ден виждам по няколко доклада, включително и за финансови проверки. Между другото вече ми връчиха един-два акта още преди няколко седмици. Затова колеги проверяват постоянно какво се случва с различни сделки. Ако продължим темата с абсурдите, има не знам колко стотин липсващи вагона, които никой не знае къде са. Това е вагон, който най-малкото има някакви габарити и най-малкото тежи 20-30 тона. Прословутите спални вагони, които по последни данни май са в Унгария и въпреки че са наши, ние не можем да си ги вземем, защото този, който ги е продал, е подписал някаква декларация че те фактически не са наши и не дава достъп до тях, защото, ако ги видим, сме щели да предприемем още по-крути мерки срещу тях. Въобще такива интересни работи (смее се).

Как решихте проблема с горивото, което ви доставя "Лукойл"? Защо договорът е бил подписан така, че да не може да ползвате алтернативни доставки?

Ами много се пие в нашето дружество гориво. Изнася се в дамаджани, със салата се приема. За абсолютно всяко нещо в БДЖ може да ме питате подобен въпрос. Не знам и в момента не ме интересува защо. Това, което ме интересува, е как да не спрат влаковете. Това ми е първи приоритет. Оттам насетне е реформата и чак на трето място - да ровя в миналото. Не че няма да го правя, но това няма как да ми е приоритет.

Какво решение намерихме за разплащането с "Лукойл"?

Изключително оригинално решение – да продължим двете страни да си изпълняваме договора.

А защо досега нито един кредитор на БДЖ не е пожелал тя да бъде обявена в несъстоятелност?

Предполагам, че повечето кредитори, имайки предвид състоянието на дружеството, са наясно, че ако предявят претенции, всички оттам ще предявят претенции. При нашите активи и нашите задължения всеки ще вземе по около една осемнадесета част от това, което му дължим. Така че влизаме в приятната за нас ситуация, в която проблем има този, на когото дължим, а не този, който дължи. По-скоро кредиторите се надяват, че държавата няма да остави дружеството да фалира. Надеждата крепи човека, включително и кредитора.

БДЖ е на второ място в класацията на най-големите работодатели. Държите ли да запазите тази си позиция или бихте паднали и по-надолу?

С много голямо удоволствие бих станал един от последните в тази класация. Моята роля е това дружество да разполага с необходимите ресурси, за да обработи настоящия обем на товари и пътникопоток. Много хора ми казват "ако имаме повече вагони, ще можем да превозим повече хора". Е да, ама ние нямаме повече вагони и да седя и да си мечтая да имаме повече вагони хората няма да имат повече работа. Много по-логично е да се съберем в границите, в които в момента е нашата дейност. Тя обективно е ограничена.

Интервюто взе Калина Горанова

При назначаването си заявихте, че си поставяте за цел до 2012 г. БДЖ да излезе на печалба. Не е ли твърде амбициозно за компания с толкова много задължения и как ще стане това?

Да, твърде амбициозно е. Но аз поне така предпочитам да работя - с твърде амбициозни цели. Вие веднага обърнахте нещата към дълговете. Те са голяма тежест. Аз по-скоро бих казал, че може би на първо място желаем оперативно да излезем на печалба, т.е. приходите минус оперативните разходи да е положително числo, като тук бих включил и амортизацията. А финансовите разходи вече ще са следващ елемент, който наистина е нещо, което прави нещата твърде амбициозни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

56 коментара
  • 1
    roni avatar :-(
    roni.1965

    "...Гледайки от моята гледна точка, която не е гледната точка на твърде социален човек..." Означава ли че е А-социален?

    Боже, Боже, Боже, поредния от многото през последните 20 години, който ЩЕ ...!!! Няма оттърване!

  • 2
    hadjov avatar :-?
    дон Клеменца

    БДЖ от поне 40 години превозва товари без заплащане. Как да бъде на печалба? Между другото в развитите държави скоростните влакове взимат разстоянието от София до Варна за 2 часа и печелят защото превозът е по-евтин и по-бърз от самолетния. В тези влакове е бъдещето за относително малките по терирория европейски държави. Освен това построяването на такава линия е по-евтино от строежа на магистрала. В БДЖ трябват много сериозни реформи. Не знам дали са по силите ни.

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Най сетне нещо в блатото "БДЖ" мърда.

    приятно съм изненадан. подредбата на приоритетите и целите е интересна и правилна.

    Дянков и Московски - червена точка.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Отговорът за експресните мерки в пътническите превози е доста скромен. В момента е редовна гледка, един 60-тонен локомотив да бута два пътнически вагона. От тях единият празен, другият с 5 пътника вътре. Или пък шест вагона, от които пълен е само първият. За същото нещо от Калотина на запад се ползва една самоходна дрезина и точка. Как ще ти излезне сметката, когато превозното средство тежи стотици пъти повече от превозваната стока? В този си вид влакът вози 98% себе си и 2% платен товар.

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    И според тоя държавата била лош стопанин и трябвало да се приватизира! А лошият, държавен стопанин на БДЖ е именно той! Нормално, в някоя частна компания, когато стопанина на нещо е лош, той НЕЗАБАВНО бива отстраняван от поста си и бива заменян с по-добър стопанин. По отношение на държавните компании в България нещата, парадоксално, стоят по много по различен начин. У нас, когато стопанина на някое държавно предприятие е лош - не бива сменян стопанина с по-добър, ами държавното предприятие бива продавано (най-често - на същия лош до тогава стопанин или поне последният е консултант на "добрия" частен стопанин, който придобива приватизираната държавна собственост)! По-голям алъж-вериж и измама от това - здраве му кажи! Добре, че има будали, които толкова време да търпят тези кражби!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/05/29/mnogo-stranna-rabota.197196

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=CO1oLWzWoeI&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=KnjAXiJ7DzA&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=9FgpUjRNEeo&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=Iqb0t9nY1Ak&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7RxqnzUqbbc&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=MUL-Lk0FzyQ&feature=related

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И тази "либерална" недоучка на прехода ще опарви БДЖ? Надай те се....

  • 7
    dimi_z avatar :-|
    dimi_z

    Мен пък момчето ми направи много приятно и свястно впечатление.

    В момента БДЖ е толкова зле /в момента от 20 години/, че всеки, който се опитва да размърда нещо там е герой. Вече дали човека има ясни перспективи за стратегическо развитие на БДЖ в следващите 10 години е друг въпрос. За сега няма кой да ги има.

  • 8
    virgin avatar :-P
    Virgin

    Поредно уникално интервю на Данчо Телето. Този е по-забавен и от Румито Желева, и от Ана-Мария Борисова, и от Калинка.
    В момента в БДЖ цари пълен хаос. Служителите са абсолютно демотивирани. На дневен ред стои въпросът не как да се пусне интернет във вагоните, а дали ще има резервни части за след 2 дни. А тук четем поредните общи приказки и жалки опити за оригиналничене.

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#4] от "cinik":

    Това е много точно! Употребява се не само неадекватна, но и много стара техника, която в сравнение с последните технологии в областта гълта сигурно към два пъти повече енергия (нафта или ток) за същата работа. За кражбите на нафта - да не говорим... Обаче тука има още не един и два много интересни момента! Например, работя в частна фирма, която ползва услугите на БДЖ. Едва ли някой би могъл да си представи, че за най-елементарна работа като почистването на изхвърлените покрай релсите на гарите боклуци, компанията ... ползва външна фирма (сто на сто собственост на свои хора на отговарящите в БДЖ за избора на подобни външни компании), макар това да излиза сигурно 2-3-5 пъти по-скъпо, отколкото ако същите служители бяха на БДЖ и им се плащаше само заплата, вместо БДЖ да плаща и печалба на някой за една нищо работа (почистването на боклука покрай релсите на гарите). Еми, при такива практики, как компанията няма да е пред фалит?! А новият директор казва: "За съжаление ние се занимаваме не само с типичната за такова предприятие дейност, а именно транспорт, а и с редица съпътстващи, които само усложняват гледката. Не е ясно какво става с основната ни дейност. Разбира се, ние вече сме предприели съответните действия, за да ги изведем от дружеството и да преминем към външни услуги." Явно, почистването около релсите на гарите е "нетипична" за такова предприятие, съпътстваща дейност, различна от транспорт, която само "усложнява гледката" на новия директор, затова той трябва нея и други като нея да ги дава на "външни услуги", за да излиза всичко по-скъпо на БДЖ и да се пълнят разни външни гушки, докато релсовия ни превозвач е на загуба! Мъдро! Много мъдро! Ще успее (да довърши БДЖ, разбира се)!

    Друг момент! Новият директор, относно навлизането на конкуренти на БДЖ като Deutsche Bahn и Rail Cargo Austria: "Те са големи компании в световен мащаб, но българският пазар е малък. Важното е, че всичките те заявяват готовност да си партнират с нас, вместо да влезем в директен конкурентен сблъсък. Те няма причина на нашия малък пазар да поддържат голям състав, с който да се опитват да вземат наши товари. Това не е техният бизнес. Като световни компании за тях е много по-важно да имат партньор, на който да могат да разчитат в България, за да превозват товарите през или до България. И това е абсолютно нормално." Много е услужлив, човека! Да вземе да им подари и по някой влак, да речем! Примерно - да им продаде по някоя композиция на цена, малко по-висока от това, което би взел, ако ги дадеше за скрап! Тъкмо щеше да отбележи първата си печеливша сделка като директор на БДЖ - щеше де вземе за дъртата техника повече пари, отколкото ако я върне за вторични, където и` е мястото!

    Още нещо важно! Щял нашия да приватизира! "Обмисляме сериозно и приватизацията, доколкото това е един доста смислен изход за едно държавно предприятие, което искаме да просъществува и да продължи да работи, и то все по-добре." Ако компанията не беше държавна, с лоши стопани като Борисов, Дянков Московски и новия директор на БДЖ, а частна (тоест - с "добър" стопанин) - щеше ли господинът публично да оповестява, че щял да разпродава на безценица (приватизирането в България) активи на компанията на нейните конкуренти? Още на следващия ден след подобно изявление щеше да се раздели с поста си! Ама когато собственика (народа) не може да смени лошите стопани (Борисов, Дянков, Московски)...

    За това, че бил лош стопанин ("За съжаление държавата в българския й вариант не е най-добрият стопанин.") и какво по принцип се прави с лошите стопани - вече съм написал в коментара ми с номер 5 тук.

    Сбогом, БДЖ! Мир на праха ти!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/05/29/mnogo-stranna-rabota.197196

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=CO1oLWzWoeI&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=KnjAXiJ7DzA&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=9FgpUjRNEeo&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=Iqb0t9nY1Ak&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7RxqnzUqbbc&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=MUL-Lk0FzyQ&feature=related

  • 10
    kalin_m avatar :-?
    kalin_m

    До коментар [#8] от "virgin":
    [quote#8:"virgin"]В момента в БДЖ цари пълен хаос. Служителите са абсолютно демотивирани.[/quote]
    Ами да си намерят друга работа, като са демотивирани. БДЖ първо и най-напред трябва да спре да развива социални дейности - привилегии при пътуванията на настоящи и бивши служители - возят се почти безплатно. Също на пенсионери, студенти, ученици и т.н. Мястото на подобна социална политика е в социалното министерство - отиват хората там, издават им съответния документ и социалното министерство пряко доплаща разликата на БДЖ /ваучерна с-ма/.
    Административният апарат трябва яко да се ореже. В Германия например не може да си купиш билет от човек на гише. Билети се купуват само от автомати. В Италия също има автомати на всяка гара.
    И да - интернет, климатик и отопление са задължителни, за да се ползва железницата предимно от нормални хора, а не предимно от горе споменатите социално слаби или от многодетни ромски семейства, които ползват отстъпки за групи! Вагон ресторанти също трябва да има, нормално е да има къде да изпиеш едно кафе или една бира, докато пътуваш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK