"Ескимо" е с нов собственик
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Ескимо" е с нов собственик

"Ескимо" е с нов собственик

"Юниливър" купи българския производител "Дарко", очаква се преструктуриране на пазара на сладолед

Мара Георгиева
36270 прочитания

"Ескимо" е най-продаваната марка на българската компания за сладолед "Дарко". Нещо повече – брандът е толкова популярен още от соцвреме, че за мнозина е станал нарицателно за "заскрежено удоволствие" на клечка.

Всъщност това е марка на световния доставчик на бързооборотни стоки "Юниливър", който навремето не се сетил да я регистрира и в България. Това позволило на държавната "Сердика – София" да я използва – също без регистрация. През 90-те предприемчив човек я регистрира на свое име, а после я продава на "Дарко", която през 1997 г. прави джойнт венчър с държавната "Сердика-София".

Днес обаче пристигна официално съобщение, че "Юниливър Централна и Южна Европа" е новият собственик на "Дарко". Така българският "Ескимо" се завръща при създателя си.

"Юниливър" придобива права над марките, дистрибуторската мрежа и производствените линии на "Дарко". Стойността на сделката не бе посочена. Споразумението подлежи на одобрение от Комисията за защита на конкуренцията.

Кой кой е

Това е поредната смяна на собствеността за българския производител на сладолед.

Дружеството е създадено от Петър Цветков и стартира дейността си през 1991 г. и днес, по данни на компанията, е вторият по големина производител на сладолед в България след "Нестле Айс Крийм".

Централният офис и производственото предприятие на фирмата са в София и се разпростират на площ от 25 000 кв.м. Тя притежава регионални офиси и складови бази в Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Враца и Хасково.

За миналата година "Дарко" е отчел 13.8 млн. лв. оборот. Освен "Ескимо" компанията притежава и марките "Казабланка"( Casablanca), "Уикенд"(Weekend), "Меджик Айс" (Magic Ice), "Фрии" (Free), "Белинда" (Belinda), "Аляска" (Alaska) и "Милка" (Milka).

През лятото на 2006 г. съдът обяви дружеството в несъстоятелност, заради задължения към доставчици. Година по-късно обаче то стана мажоритарна собственост на фонда за дялово инвестиране Balkan Accession Fund - BAF.

Фондът е основан през януари 2005 г. с капитал от 110 милиона евро. Портфолиото му включва компании – пазарни лидери в дистрибуцията и търговията на дребно, транспорта и логистиката, потребителските продукти, информационните технологии. Инвестициите на BAF в България са в сладоледите "Дарко" и "БМ лизинг". Фондът имаше участие и в JetFinance, но продаде дела си на поделението на BNP Paribas – Cetelem.

Новият собственик на "Дарко" - "Юниливър", има близо 167 хил. служители и реализира продажби за 44.3 милиарда евро през 2010 г. В Централна и Южна Европа групата оперира в секторите храна, битова и лична хигиена. Компанията притежава множество марки в сектора на бързооборотните стоки, сред които Cif, Domestos, Omo, Rexona, Dove, Knorr, Lipton, Lux, Axe, Signal.

С придобиването на "Дарко" корпорацията навлиза на пазара на сладолед и в България, след като от 2009 г. продава на румънския пазар с марката Algida.

А сега накъде

"Сделката е естествен процес и силен знак за това, което сме постигнали, след като световен лидер като "Юниливър" купи компанията", заяви за "Капитал" създателят на "Дарко" Петър Цветков, досегашен председател на борда на директорите на дружеството.

"Дарко" е ценна придобивка за нас, тъй като притежава добре познати марки и утвърдени позиции на пазара. Ние ще използваме силата на текущите бизнес активности и глобалната лидерска позиция на "Юниливър" в тази категория за по-нататъшното консолидиране на позициите ни в региона на Балканите", коментира сделката (в официалното съобщение) председателят на "Юниливър Централна и Южна Европа" Марк Дезенфанс.

"Това е определено много голяма новина за бранша", каза за "Капитал" Ивета Михайлова, търговски директор на "Кри-Кри". И се аргументира. "Юниливър" е най-големият производител на сладолед в света. Навлизането му в България неминуемо ще довере до сериозното преструктуриране на категорията, което ще e следствие от засилената конкуренция. Най-вериятно тя ще бъде между двете мултинационални компании – "Нестле" и "Юниливър". В сблъсъка между гигантите се очаква пазарът да отбележи голям ръст, който ще бъде последван и от традиционните местни и регионални производители", прогнозира Михайлова.

Заскрежен пазар

Пазарът на сладолед в България бележи спад в обем за трета поредна година. И макар че през 2010 г. продажбите на "сладкото удоволствтие" са паднали само с около 1 млн. литра (до 19-20 млн. литра), годината бе поредната неуспешна за категорията. В същото време пазарът почти се запазва като стойност и се оценява на около 85 млн. лв. за миналата година.

Това са данни според маркетолози, но за хората в сектора не е тайна, че някои фирми крият оборотите си и че някои производства си остават "гаражни". Следователно картината никак не е пълна.

За спада в потреблението "обичайната заподозряна" е кризата, но производители изтъкват и други, специфични за бранша, причини. Добре известно е, че консумацията на сладолед е правопропорционална на покачването на външните температури. И когато дъждовете през юни и юли са повече от нормалното за сезона (типично за миналото лято например), това реже от продажбите.

Ивета Михайлова посочва още един съществен факт. "Практически конкуренция в сектора липсва. От години пазарната конфигурация е една и съща – много силен производител ("Нестле айс крийм") с 50% пазарен дял и 5-6 малки фирми, които нямат възможностите на голямата компания и не могат да влагат пари в категорията, марките и дистрибуцията си", казва тя. И допълва: "Надяваме се новият пазарен участник да инвестира в развитието на пазара на сладолед в България".

По данни на фирмите в сектора през 2010 г. с най голям пазарен дял е "Нестле айс крийм" - близо 50% в стойност, следван от няколко български производители с между 8 и 12% дял. Сред тях са: "Дарко", "Изида" - Добрич, "Карил и Таня" - Ямбол, "Дени" - Велико Търново. Цветан Цветанов, управител на "Дени"- Велико Търново, твърди, че "когато говорим за продадени бройки, пазарният лидер с малко над 30% е "Нестле айс крийм". Следващите три места се заемат от "Дени", "Карил и Таня" и "Изида", като всеки държи по около 13% от пазара. На пето място е "Дарко" с около 9% и "Чичо Чарли" с малко над 6%". Според Цветанов "през 2010 г. има разместване на 2-ия, 3-ия и 4-ия по пазарен дял в сравнение с 2009 г., но това са динамични процеси, от които не може да се направи извод за някакъв тренд".

Секторът очевидно е интересен за чуждестранните инвеститори. През 1994 г. гръцката "Делта" навлезе на почти монополния пазар, доминиран от тогавашната "Сердика". В края на 2010 г. пък в страната се появи нов играч - третият по големина производител на сладолед в Гърция - "Кри Кри милк индъстри". Компанията взе решение за откриване на дъщерно дружество в България, анонсира инвестиционна програма за следващите пет години и сериозни амбиции за присъствие на българския пазар.

От "Юниливър" засега не дават подробности за конкретните си действия в бранша, но едва ли някой  се съмнява, че пазарът на сладолед в страната вече няма да е същият.

Фотограф: Анелия Николова

"Ескимо" е най-продаваната марка на българската компания за сладолед "Дарко". Нещо повече – брандът е толкова популярен още от соцвреме, че за мнозина е станал нарицателно за "заскрежено удоволствие" на клечка.

Всъщност това е марка на световния доставчик на бързооборотни стоки "Юниливър", който навремето не се сетил да я регистрира и в България. Това позволило на държавната "Сердика – София" да я използва – също без регистрация. През 90-те предприемчив човек я регистрира на свое име, а после я продава на "Дарко", която през 1997 г. прави джойнт венчър с държавната "Сердика-София".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    blala avatar :-P
    jrachev

    "Прилетит вдруг волшебник
    В голубом вертолете
    И бесплатно покажет кино,
    С днем рожденья поздравит
    И, наверно, оставит
    Мне в подарок пятьсот "эскимо"."

  • 2
    voxy avatar :-|
    voxy

    добра новина, най-накрая ще има конкуренция на пазара

  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman

    Мда определено добра новина ! Международна компания вижда потенциал на нашия пазар , хубаво е ! Относно Карил и Таня мога да кажа ,че от тази година отново има раздвижване около завода им ,нещо се строи , не не зная какво , а фирмата освен сладолед от около две години произвежда и сирене , а от скоро и кашкавал .

  • 4
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    До коментар [#3] от "ямболия":

    Тези Карил навремето бяха лидера на "бялата вкусотия" тип сирене с растителни мазнини. И сладоледа им е същата отврат. Бях чул че не изкупуват мляко въобще а бухат само сухо. Никога не бих си купил каквото и да е произведено там.
    Между другото като си купувате сладолед четете етикетите - във веригите, че и в нормалните магазини е пълно със сладолед с растителни мазнини. Т.е ниската цена обикновено има защо да е такава.
    Никой не спомена Джимис, за Рафи които от тази година започнаха да предлагат пакетиран сладолед и стартираха с реклами по ТВ7 също не се спомена......

  • 5
    kintiminti avatar :-|
    кинти

    До коментар [#4] от "dreamboxer":

    Етикета на Джимис прочете ли го ? То си е същия химически бъркоч.

  • 6
    nockout avatar :-|
    nockout

    "отчита печалба от 44.3 милиарда евро през 2010 г." по-скоро това са приходите а не печалбата.

  • 7
    birdman avatar :-|
    birdman

    До коментар [#4] от "dreamboxer":

    за сиренето съм съгласен , но сладоледа им е добър особено Брюлето ... а доколкото знам те не изкупуват мляко от България , а внасят ...

  • 8
    zzzarya avatar :-P
    La Perla

    Съгласна съм, че участието на Юниливър на българския пазар е позитивна новина и мисля, че ще се открият много възможности както за пазара на труда, така и от гледна точка на конкуренцията. Надявам се да открият по-голям потенциал в страната и да преместят част от производството си в България. Една такава инвестиция би съживила пазара, а и би привлякла погледите на други чуждестранни инвеститори - нещо, от което България има нужда.

  • 9
    a.nice avatar :-|
    hope

    За да не си правите труда да четете етикети, споделям отговорно, че на нашия пазар има няколко сладоледа без хидрогенирана растителна мазнина:
    1. Нирвана на Нестле
    2. Марс, Сникърс, Туикс, Дав .

    Ако някой е забелязал друг, моля да каже. Преди няколко години Феникс имаха ванилов в кутии, с лепенка отгоре: "Без растителна мазнини". Сега не го виждам.

  • 10
    krokodilka avatar :-P
    Катя

    Добра новина обожавам ескимо на клечка мммм........страхотна вкусотия....!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK