Групово оцеляване

Първата криза с български сайт за колективно пазаруване извади един от проблемите, които фирмите от бранша трябва да решават заедно

Взимаш си отпуска. Стягаш си куфарите. Оставяш котката на съседите... В този момент обаче с ужас разбираш, че почивката, за която отдавна си предплатил, всъщност не съществува. Това е едно от най-неприятните неща, които могат да се случат на човек през летния (и не само) сезон. Кошмарният сценарий се превърна в реалност не за един, а за 226 измамени потребители на сайта за групово пазаруване Grabo.bg. Всички си бяха закупили ваучери за несъществуващи екскурзии, осигурени от пловдивската фирма "Еврохолидейз". Случаят придоби широка популярност през изминалата седмица, когато собствениците на фирмата бяха арестувани. Той обаче не е кошмарен само за измамените клиенти. От него сериозно пострадаха всички сайтове за групово пазаруване и сега те са изправени пред важния въпрос за  рисковете пред бизнес модела им и какво трябва да направят, за да спечелят обратно доверието на клиентите.

Реакцията на Grabo.bg след измамата не закъсня - компанията обеща да компенсира всички пострадали потребители, което ще й струва 145 хил. лв. Това е похвално и беше единственият правилен ход в създалата се ситуация. Те не бяха по никакъв начин задължени да обезщетяват клиентите си и причината да го направят вероятно е, че загубите, които биха понесли от изгубеното доверие, биха били много по-големи.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ktpk avatar :-|
    KTPK
    • - 3
    • + 44

    Постъпката на шефовете на грабо заслужава уважение. Мисля, че подобни неща могат само да спечелят потребители. Аз лично не бях посещавал този сайт (абонат съм на задружно и оферти.бг), но сега се регистрирах и ще го следя редовно.

    Нередност?
  • 2
    1951 avatar :-|
    1951
    • - 5
    • + 22

    Тоя скандал отбеляза зенита на колективното пазаруване в България.
    1. Доверието е накърнено. Медиите здраво раздухаха случая.
    2. Ще има и други подобни схеми за измама, защото българина е заклет фен на поговорката "видяла жабата, че подковават вола..."
    3. Точно заради същата поговорка се нароиха десетина подобни сайтове, които бълват ужасяващо количество оферти, а това значи, че си ядат от комисионните. Както се казва в статията, те ще станат 0 съвсем скоро.
    4. Гледайки по себе си и обкръжението ми, имам усещането, че народа бавно, но сигурно започва да пазарува по-малко от подобни сайтове. А това се дължи най-вече на факта, че все по-често отстъпките са афиф. Продаваш нещо за 20 лева, но пишеш че струва 40. Да не говорим, че качеството на обсужване на повечето народ, който ползва ваучери за намаления е забележимо по-ниско.

    Та в заключение, според мен, бизнесът от този тип ще се свие здраво до края на годината.

    Нередност?
  • 3
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov
    • - 4
    • + 8

    Каква ирония на съдбата grab-ителите бяха ограбени...
    Принципно бизнес моделът на груповото пазаруване е гениален защото е изключително прост, но адски ефективен. Печелят платформите, печелят и потребителите. Контрата, обаче, до сега оставаше в малкия местен бизнес, който буквално "сваляше гащи" само и единствено за да направи един приличен оборот в трудните кризисни времена. Злият гений на един такъв псевдо търговец, обаче, обърна цялата система в своя полза като използва уникалната възможност, която предоставят тези платформи за реализиране на голям обем продажби, съчетани със 100% потребителско предплащане. Без популярния сайт за групово пазаруване мноооого по-малко хора щяха да бъдат ожилени и казусът щеше да влезе максимум в Господари на ефира.

    Нередност?
  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica
    • - 4
    • + 8

    аз промоции с труд не правя,ако копая канали даги прокопая за 30%от цената.Колко от хората които си купят ваучер се връщат обратно за услугата на реалната цена ?Задаваш този въпрос и започва голямото мрънкане и заучени евтини фрази те ви научават,разбират.........простотии

    Нередност?
  • 6
    cneakep avatar :-|
    Спеакер
    • - 2
    • + 11

    Реакцията на Граба да върне партие на хората е напълно естествена. Сайтът може да е посредник, но му се плаща да предлага услуги от легитимни фирми. При Еврохолидейз се оказва, че фирмата няма необходимите лицензи. Така че ролята им в дадената сделката не би следвало да се изчерпва с обяснения, че не са страна по договора.

    Колкото до различните услуги ако Ресторант/Спа хотел/ Козметично студио/Автомивка и т.н. предлагат лоша услуга, ефектът от "специалното" предложение си остава еднократен.

    И по-добре сайтовете да дават реални отстъпки , а не 60,70 и повече %. Немалка част от потребителите не са толкова глупави и са наясно с цените. Щото досега обикновено измиване в автомивка вън и вътре за 20 лв. не съм срещал.

    Нередност?
  • 7
    krasenh avatar :-|
    Красен
    • - 3
    • + 10

    Проблемът е в бизнес модела. Прочетете какво става с Groupon и колко пари дължат.
    Като добавка схемата лесно може да се копира от двама младежа с начална софтуерна грамотност.
    Резултата е десетки еднакви услуги и обикалящи ги бай ганьовци :)
    За капак търговците вече усещат, че ефекта от офертите е никакъв и клиентите през тези сайтове нямат никаква лоялност към продукта.

    С две думи - според мен целия шум ще приключи до 12-18 месеца.

    Нередност?
  • 8
    redor10 avatar :-|
    stog
    • - 2
    • + 10

    "Капанът на отстъпките

    Засега отстъпките работят. Но не е далеч времето, когато ще си зададем въпросите:
    Продажбата с отстъпка не е ли некоректност към клиентите, които са купили без отстъпка?
    Коя всъщност е реалната цена – редовната или тази с отстъпката?
    В действителност продажбата с отстъпки (за определен срок) намалява доверието на потребителите – в дългосрочен план. И, ако търговците не вложат достатъчно гъвкавост (и допълнителни хитрости), рано или късно започват да губят пазарните си позиции. Най-малкото защото ще се намери някой друг търговец, който ще обяви редовните си цени равни или близки до цените на отстъпките..."
    Повече в изданието на Редор "Управленско/черно счетоводство във фирмите"
    Съдържанието на изданието можете да видите тук:
    http://redor.bg/#/Article/id=2663968

    Нередност?
  • 9
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute
    • - 3
    • + 11

    "Те не бяха по никакъв начин задължени да обезщетяват клиентите си и причината да го направят вероятно е, че загубите, които биха понесли от изгубеното доверие, биха били много по-големи."

    В коя вселена този, който е взел парите не ги дължи самия той обратно при недоставяне на стока или услуга?! Големите гъзари от грабо са се полакомили за дебела отстъпка без да ровят много-много и са ги врътнали...и сега е малко нагло да го представят като особен жест, разбираш ли, че щели да връщат парите на крайните потребители. Евтино.

    Нередност?
  • 10
    petranica avatar :-|
    petranica
    • + 7

    Сайтовете трябва да филтрират добре офертите си, защото има много фалшиви отстъпки. А хората, които купуваме по този начин не сме чак толкова прости - има Гугъл.
    А смотаните далавераджийски фирмички да внимават с кофти офертите, защото много може да се разчува в нета!
    Иначе аз съм редовен потребител на такива оферти!

    Нередност?
Нов коментар