Групово оцеляване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Групово оцеляване

Shutterstock

Групово оцеляване

Първата криза с български сайт за колективно пазаруване извади един от проблемите, които фирмите от бранша трябва да решават заедно

Асен Георгиев
13060 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Взимаш си отпуска. Стягаш си куфарите. Оставяш котката на съседите... В този момент обаче с ужас разбираш, че почивката, за която отдавна си предплатил, всъщност не съществува. Това е едно от най-неприятните неща, които могат да се случат на човек през летния (и не само) сезон. Кошмарният сценарий се превърна в реалност не за един, а за 226 измамени потребители на сайта за групово пазаруване Grabo.bg. Всички си бяха закупили ваучери за несъществуващи екскурзии, осигурени от пловдивската фирма "Еврохолидейз". Случаят придоби широка популярност през изминалата седмица, когато собствениците на фирмата бяха арестувани. Той обаче не е кошмарен само за измамените клиенти. От него сериозно пострадаха всички сайтове за групово пазаруване и сега те са изправени пред важния въпрос за  рисковете пред бизнес модела им и какво трябва да направят, за да спечелят обратно доверието на клиентите.

Реакцията на Grabo.bg след измамата не закъсня - компанията обеща да компенсира всички пострадали потребители, което ще й струва 145 хил. лв. Това е похвално и беше единственият правилен ход в създалата се ситуация. Те не бяха по никакъв начин задължени да обезщетяват клиентите си и причината да го направят вероятно е, че загубите, които биха понесли от изгубеното доверие, биха били много по-големи.

По-интересно в дългосрочен план обаче е как този инцидент ще се отрази на бизнеса на сайтовете за групово пазаруване.

"Добре планираната и изпълнена измама нанесе своя сериозен удар върху доверието на потребителите към предплащането за туристически услуги изобщо онлайн, не само през Grabo.bg", коментира за "Капитал" Сребрин Ватралов, създател и управител на пострадалия сайт за групово пазаруване. Ирена Филипова от Deals.bg също е на мнение, че измама с такъв размер "вероятно ще разклати доверието на потребителите". Тя се притеснява, че това може да прерасне в негативно отношение от страна на потенциалните клиенти към онлайн пазаруването като цяло.

Александрина Александрова-Петрова от Kolektiva.bg е една идея по-позитивно настроена: неприятният случай ще накара хората, които ползват услугите на сайтовете за колективно пазаруване, да станат по-внимателни какво и от кого купуват. Според нея това ще доведе до повишаване на качеството на предлаганите услуги. "По този начин на пазара ще останат само проверени и сигурни доставчици на услуги, с които не всеки ще може да работи", добавя тя.

Повече проверки

Въвеждането на подобно "сито", през което да минават партньорите на сайтовете за колективно пазаруване, очевидно е необходимо. Само за около една година, откакто се появиха първите представители на този бизнес в България, вече има над 85 различни сайта, които предлагат групови услуги с намаление. Това, от една страна, намалява процента, който те взимат от търговците при организиране на промоция, а от друга, създава предпоставки за поява на нови измами. Най-малките сайтове просто не разполагат с достатъчно ресурс, за да проверяват дълбоко търговците, с които работят. Същевременно фрагментирането на пазара и понижаването на приходите на големите играчи (поради намаляването на процента, който взимат от всяка промоция) ще ограничи и техния ресурс за проверка на фирмите, с които работят.

Като резултат от случката с измамените потребители вероятно "ще бъдат създадени много повече ограничения за търговските ни партньори, а вероятно и във всички други конкурентни сайтове", коментира Сребрин Ватралов. Целта на "затегнатите" отношения с търговците е "минимизиране на форсмажорните обстоятелства".

Вероятно подобно завишаване на изискванията от страна на сайтовете за групово пазаруване към техните клиенти ще предприемат и другите играчи на пазара. "Тази случка е сигнал за всички ни, който потвърждава нашето мнение, че стриктната проверка при работата с различни партньори е задължителна", смята Ирена Филипова.

Камелия Павлова, Digital Manager в All Channels|Interaction, е на мнение, че през последната година браншът се е развивал твърде стремглаво и е нормално да се появи кризисна ситуация. Като следствие е "нормално да има понижаване на доверието към сайтове за групово пазаруване, но не е задължително това да се отрази на продажбите им", казва Павлова. И добавя, че "тази ситуация може да провокира потребителите да търсят повече информация, да търсят гаранции от сайтовете или да увеличи времето за взимане на решение за покупка".

Все още е рано да се каже дали вследствие на инцидента се наблюдава отлив от сайтовете за групово пазаруване. Представителите на бизнеса, с които "Капитал" се свърза, единодушно потвърдиха, че лятото отчитат значителен спад в оборотите и е трудно да се определи доколко той се дължи на фалшивата оферта в Grabo.bg. Според Сребрин Ватралов например в момента спадът е в порядъка на 30-40 процента.

Един за всички, всеки за себе си

Наличието на толкова много сайтове за колективно пазаруване в България, както и същността на бизнес модела им, която се изразява в търсенето на най-евтината оферта, превръща всеки проблем, свързан с доверието на потребители към един от големите сайтове, в криза за целия бранш. Точно затова оттук нататък е важно как всеки от сайтовете ще се погрижи да убеди своите потребители, че предлага достатъчно сигурни услуги, смята Камелия Павлова. По този начин сериозните играчи разчитат да се откроят на фона на ежедневно появяващите се техни конкуренти. "Как всеки от сайтовете ще извади на преден план сигурността на пазаруването чрез техните платформи тепърва ще наблюдаваме. Но е сигурно, че "общите условия" не са любимо четиво на потребителите, преди да се сблъскат с проблем от нелоялен търговец", категорична е Павлова.

Друго предизвикателство пред бизнеса е появата на сайтове, които събират всички оферти заедно на едно място, което прави проследяването им по-трудно и тотално размива усилията на отделните компании да се позиционират като иновативни, сигурни и т.н. Според Сребрин Ватралов агрегаторите маскират силните страни на отделните сайтове и свеждат битката между тях единствено на ниво най-изгодна оферта, "което обезличава иновативните преимущества на по-гъвкавите на пазара".

Според изпълнителния директор на NieSme.bg Джош Зипкин, който е бивш служител на Grabo.bg, големият брой сайтове ще продължи да смъква комисионата, която те взимат, докато тя стигне почти до нула. "Освен това с появата на агрегаторите сделките вече няма да се асоциират с отделните брандове. Бизнесът ще еволюира в един голям агрегатор, който ще успее да гарантира потвърждаването на офертите", прогнозира Зипкин. Все още обаче не е ясно как точно тези агрегатори ще гарантират истинността на офертите по-добре от отделните сайтове.

Предизвикателство пред бизнеса на сайтовете за колективно пазаруване са и съмненията в устойчивостта на модела в дългосрочен план. През последните няколко месеца тече международен дебат доколко създателят на този бизнес модел - онлайн гигантът GroupOn, може да гарантира устойчивостта му. Компанията продължава да се разраства с много високи темпове, навлизайки на нови пазари, но не може да излезе на печалба, като дори увеличава загубите си.

Едно от най-големите притеснения на анализаторите е, че моделът може да бъде повторен от всеки буквално с джобни пари, необходими за начален капитал. Все повече критики идват и от недоволни търговци, които се чувстват неудовлетворени след стартирането на промоция в сайт за колективно пазаруване. Често обаче това е следствие на лошо договорени конкретни параметри по партньорството, а не на проблем в същността на самия бизнес модел.

Измамените туристи

226 е броят на хората, които са закупили ваучери на фирмата измамник "Еврохолидейз" през интернет страницата Grabo.bg. През миналата седмица сайтът за групово пазаруване обезщети първите 21 туристи, които са сред закупилите фалшиво пътуване до Малдивите и остров Корфу. Общият размер на компенсацията за всички пострадали е 145 хил. лв. Всеки от ощетените ще получи сумата, посочена във фалшивите оферти - платилите ваучер за Корфу ще вземат по 350 лева, а за Малдивите - 900 или 1000 лева, в зависимост от датата на пътуването.

Остават ощетени онези клиенти, които са платили направо на фирмата измамник

"Еврохолидейз" допълнителни застраховки, както и самолетните билети до Малдивите, които са близо 1400 лева на човек. Предложението към тях е да подготвят колективен иск от името на всички потърпевши, като Grabo.bg ще поеме съдебните им разноски.

Взимаш си отпуска. Стягаш си куфарите. Оставяш котката на съседите... В този момент обаче с ужас разбираш, че почивката, за която отдавна си предплатил, всъщност не съществува. Това е едно от най-неприятните неща, които могат да се случат на човек през летния (и не само) сезон. Кошмарният сценарий се превърна в реалност не за един, а за 226 измамени потребители на сайта за групово пазаруване Grabo.bg. Всички си бяха закупили ваучери за несъществуващи екскурзии, осигурени от пловдивската фирма "Еврохолидейз". Случаят придоби широка популярност през изминалата седмица, когато собствениците на фирмата бяха арестувани. Той обаче не е кошмарен само за измамените клиенти. От него сериозно пострадаха всички сайтове за групово пазаруване и сега те са изправени пред важния въпрос за  рисковете пред бизнес модела им и какво трябва да направят, за да спечелят обратно доверието на клиентите.

Реакцията на Grabo.bg след измамата не закъсня - компанията обеща да компенсира всички пострадали потребители, което ще й струва 145 хил. лв. Това е похвално и беше единственият правилен ход в създалата се ситуация. Те не бяха по никакъв начин задължени да обезщетяват клиентите си и причината да го направят вероятно е, че загубите, които биха понесли от изгубеното доверие, биха били много по-големи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    ktpk avatar :-|
    KTPK

    Постъпката на шефовете на грабо заслужава уважение. Мисля, че подобни неща могат само да спечелят потребители. Аз лично не бях посещавал този сайт (абонат съм на задружно и оферти.бг), но сега се регистрирах и ще го следя редовно.

  • 2
    1951 avatar :-|
    1951

    Тоя скандал отбеляза зенита на колективното пазаруване в България.
    1. Доверието е накърнено. Медиите здраво раздухаха случая.
    2. Ще има и други подобни схеми за измама, защото българина е заклет фен на поговорката "видяла жабата, че подковават вола..."
    3. Точно заради същата поговорка се нароиха десетина подобни сайтове, които бълват ужасяващо количество оферти, а това значи, че си ядат от комисионните. Както се казва в статията, те ще станат 0 съвсем скоро.
    4. Гледайки по себе си и обкръжението ми, имам усещането, че народа бавно, но сигурно започва да пазарува по-малко от подобни сайтове. А това се дължи най-вече на факта, че все по-често отстъпките са афиф. Продаваш нещо за 20 лева, но пишеш че струва 40. Да не говорим, че качеството на обсужване на повечето народ, който ползва ваучери за намаления е забележимо по-ниско.

    Та в заключение, според мен, бизнесът от този тип ще се свие здраво до края на годината.

  • 3
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    Каква ирония на съдбата grab-ителите бяха ограбени...
    Принципно бизнес моделът на груповото пазаруване е гениален защото е изключително прост, но адски ефективен. Печелят платформите, печелят и потребителите. Контрата, обаче, до сега оставаше в малкия местен бизнес, който буквално "сваляше гащи" само и единствено за да направи един приличен оборот в трудните кризисни времена. Злият гений на един такъв псевдо търговец, обаче, обърна цялата система в своя полза като използва уникалната възможност, която предоставят тези платформи за реализиране на голям обем продажби, съчетани със 100% потребителско предплащане. Без популярния сайт за групово пазаруване мноооого по-малко хора щяха да бъдат ожилени и казусът щеше да влезе максимум в Господари на ефира.

  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica

    аз промоции с труд не правя,ако копая канали даги прокопая за 30%от цената.Колко от хората които си купят ваучер се връщат обратно за услугата на реалната цена ?Задаваш този въпрос и започва голямото мрънкане и заучени евтини фрази те ви научават,разбират.........простотии

  • 6
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Реакцията на Граба да върне партие на хората е напълно естествена. Сайтът може да е посредник, но му се плаща да предлага услуги от легитимни фирми. При Еврохолидейз се оказва, че фирмата няма необходимите лицензи. Така че ролята им в дадената сделката не би следвало да се изчерпва с обяснения, че не са страна по договора.

    Колкото до различните услуги ако Ресторант/Спа хотел/ Козметично студио/Автомивка и т.н. предлагат лоша услуга, ефектът от "специалното" предложение си остава еднократен.

    И по-добре сайтовете да дават реални отстъпки , а не 60,70 и повече %. Немалка част от потребителите не са толкова глупави и са наясно с цените. Щото досега обикновено измиване в автомивка вън и вътре за 20 лв. не съм срещал.

  • 7
    krasenh avatar :-|
    Красен

    Проблемът е в бизнес модела. Прочетете какво става с Groupon и колко пари дължат.
    Като добавка схемата лесно може да се копира от двама младежа с начална софтуерна грамотност.
    Резултата е десетки еднакви услуги и обикалящи ги бай ганьовци :)
    За капак търговците вече усещат, че ефекта от офертите е никакъв и клиентите през тези сайтове нямат никаква лоялност към продукта.

    С две думи - според мен целия шум ще приключи до 12-18 месеца.

  • 8
    redor10 avatar :-|
    stog

    "Капанът на отстъпките

    Засега отстъпките работят. Но не е далеч времето, когато ще си зададем въпросите:
    Продажбата с отстъпка не е ли некоректност към клиентите, които са купили без отстъпка?
    Коя всъщност е реалната цена – редовната или тази с отстъпката?
    В действителност продажбата с отстъпки (за определен срок) намалява доверието на потребителите – в дългосрочен план. И, ако търговците не вложат достатъчно гъвкавост (и допълнителни хитрости), рано или късно започват да губят пазарните си позиции. Най-малкото защото ще се намери някой друг търговец, който ще обяви редовните си цени равни или близки до цените на отстъпките..."
    Повече в изданието на Редор "Управленско/черно счетоводство във фирмите"
    Съдържанието на изданието можете да видите тук:
    http://redor.bg/#/Article/id=2663968

  • 9
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute

    "Те не бяха по никакъв начин задължени да обезщетяват клиентите си и причината да го направят вероятно е, че загубите, които биха понесли от изгубеното доверие, биха били много по-големи."

    В коя вселена този, който е взел парите не ги дължи самия той обратно при недоставяне на стока или услуга?! Големите гъзари от грабо са се полакомили за дебела отстъпка без да ровят много-много и са ги врътнали...и сега е малко нагло да го представят като особен жест, разбираш ли, че щели да връщат парите на крайните потребители. Евтино.

  • 10
    petranica avatar :-|
    petranica

    Сайтовете трябва да филтрират добре офертите си, защото има много фалшиви отстъпки. А хората, които купуваме по този начин не сме чак толкова прости - има Гугъл.
    А смотаните далавераджийски фирмички да внимават с кофти офертите, защото много може да се разчува в нета!
    Иначе аз съм редовен потребител на такива оферти!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.