Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 26 авг 2011, 13:13, 6768 прочитания

Пълна промяна

Намерението на Hewlett-Packard да се раздели с компютърния си бизнес е поредната крачка към трансформация на IT-индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-големият производител на компютри в света - Hewlett-Packard, скоро може да се раздели с тази си титла. Всъщност може въобще да не е производител на компютри. Причината -  компанията обмисля да се раздели със своето PC подразделение (познато като Personal Systems Group, или просто PSG). Този ход на една от най-големите ИТ компании в света би доказал две неща. Първо, че бизнесът с производство и дистрибуция на хардуер вече не е толкова интересен заради ниските маржове на печалбата. И второ, "посткомпютърният свят", описван подробно в презентациите на вече бившия изпълнителен директор на Apple Стив Джобс, не е просто мираж, а реалност, която се задава на хоризонта.

Промените, които предстои да се случат в HP, са в крак с цялостната преориентация на компанията, която планира да залага на създаването на цялостни решения за потребителите си. Раздялата с производството на хардуер, което носи около 1/3 от приходите на технологичния гигант, е просто стъпка в тази насока и ще позволи още по-голяма концентрация върху софтуера и услугите. Това е ход, който конкуренти на HP като IBM предприеха преди 7 години. Но докато тогава все още пазарът на компютри растеше с двуцифрени темпове, а маржовете все още не бяха изпилени до скромните 5-6%, сега картинката е коренно различна. Кризата намали до минимум инвестициите в компютърен хардуер, което предизвика ценова война между производителите и намали драстично печалбите им.


За твърдото намерение на HP да се развива в бизнеса с услуги, където маржовете са значително по-високи, говори и обявената сделка за придобиването британската компания Autonomy, която създава софтуер за управление и анализ на информационните потоци. С поредната си покупка, този път на стойност 10.25 млрд. долара, HP ще се опита да навлезе на един пазар, на който до момента не присъстваше особено стабилно.

Услугите над всичко

"Промени в България няма да има, защото анонсите от миналата седмица за трансформации по никакъв начин не променят дългосрочната ни стратегия за развитие", обясни пред "Капитал" изпълнителният директор на HP за България Ираван Хира. У нас компанията управлява един от шестте си Global Delivery Center-а. В тях освен техническа поддръжка се осъществява и разработка на различни приложения за клиенти по цял свят. На практика анонсираните реформи от края на миналата седмица не означават промяна в стратегията на HP. "Компанията даде мандат на борда на директорите да извърши преоценка на бизнеса ни с хардуер и да даде препоръки за развитието му, което трябва да стане в рамките на 12 до 18 месеца", обяснява Хира. Докато изтече той, промени няма да има, категоричен е мениджърът на компанията за страната ни.



Подобно е положението и със закупената преди година мобилна операционна система webOS, която беше собственост на Palm. С нея HP се опита да пробие на пазара на таблети и смартфони, което обаче се оказа неуспешен ход. Устройствата, пуснати от HP, бяха "убити" буквално няколко седмици след дебюта си на пазара. В крайна сметка бяха разпродадени на смешните цени от 99 долара и 149 долара (за двете модификации на таблета TouchPad). Това беше цена, която предизвика фурор сред потребителите, и таблетът бе разграбен за часове. Но това е друга тема, защото въпреки спирането на производството на таблета и смартфоните си, HP няма да убие webOS, а просто ще я използва в други устройства.

Вариантите за бъдещето на PSG групата обаче са поне три. Тя може да се развива паралелно с HP, да бъде отделена и продадена или да си остане част от компанията. До взимането на окончателно решение обаче "PSG остава част от HP и ще продължи да се развива на база стратегията до момента", казва мениджърът на подразделението на компанията за страната ни Илия Тошев.

Сбогом и благодаря за компютъра

Дори и да не се раздели с компютърния си бизнес, а само да го преструктурира обаче, HP явно се преориентира към "посткомпютърния" свят, за който Стив Джобс говори някъде от началото на годината. Светът, който той описва, означава две неща: от една страна, значението на компютъра като устройство ще става все по-малко заради нализването на онлайн базираните услуги (т.нар. "облак"). От друга страна, много по-важни ще са цялостните решения за потребителите - било то крайни или корпоративни клиенти. Защото, както казва Ираван Хира, "клиентите ни вече се интересуват от решаване на текущи бизнес задачи и резултати, не се интересуват по какъв начин ще бъдат решени те".

По същия начин разсъждава и главният изпълнителен директор на HP Лео Апотекер. "Трябва да концентираме още повече усилията си, а развиването на хардуерния ни бизнес може да доведе до огромни инвестиции, които биха могли да бъдат оползотворени по по-добър начин", коментира той в интервю за Wall Street Journal.

И все пак PSG групата е донесла малко над 40 млрд. долара, или около 1/3 от приходите на HP за миналата година, показва отчетът на компанията. Продажбите й възлизат на 64 млн. компютъра, което е около 18.5% от целия пазар за 2010 г., твърдят анализаторите от IDC. Огромната конкуренция обаче намали драстично печалбата от това подразделение - тенденция, която продължава и през настоящата финансова година на компанията. Междувременно потребителите са все по-изкушени да използват устройства като смартфони и таблети, които допълнително намалява интереса към продажбите на компютри, което доведе до повече от скромен ръст от 2.6% в продажбите на компютри за второто тримесечие на 2011 г. Очакванията за цялата година също не са особено оптимистични, показват данните на анализаторите от IDC.

В крайна сметка решението на HP до голяма степен пресъздава стратегията на IBM с лека разлика в тайминга. То идва не защото компанията се справя зле с компютърния си бизнес - дори напротив, преди няколко години тя измести Dell от лидерската позиция в продажбата на компютри, а PSG групата не е спирала да носи печалба на компанията. Просто производството и продажбата на хардуер вече не е толкова интересен и печеливш бизнес. Освен ако не става въпрос за производството и продажба на далеч по-скъпите и носещите повече печалби сървъри, мрежови решения и т.н. Както обяснява Илия Тошев от "HP България", "решението рефлектира на желанието ни за промяна - всяка компания има нужда от такава, в противен случай просто става неконкурентна". Остава да изчакаме година - година и половина и да видим доколко HP ще се преориентира към услугите. И как ще се отрази това на бизнеса й.

текст под снимка
Според изпълнителния директор на "HP България" Ираван Хира клиентите вече се интересуват от решения на проблеми, а не от технологиите, които седят зад тях.
Големите сделки на HP

Част от стратегията на HP е да навлиза на нови пазари посредством различни сливания и изкупувания. Такава е ситуацията с Palm и смартфоните и таблетите, където обаче придобиването не се оказа от най-успешните. Сред другите големи сделки освен обявеното преди седмица желание за изкупуване на Autonomy са:
- производителят на решения за услуги в "облака" 3PAR за 2.35 млрд. долара през 2010 г.
- доставчикът на мрежови решения 3Com за 2.7 млрд. долара през 2010 г.
- доставчикът на ИТ услуги Electronic Data Systems за 13.9 млрд. долара през 2008 г.
- софтуерната Mercury Interactive за 4.6 млрд. долара през 2006 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12507 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 1925 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още един сервиз за холдинга

"Авто юнион" придоби "Дару кар" заради ремонтната дейност на BMW

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10