Още един сервиз за холдинга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още един сервиз за холдинга

Според "Авто юнион" "Дару кар" държи 70% от сервизната дейност на BMW в София

Още един сервиз за холдинга

"Авто юнион" придоби "Дару кар" заради ремонтната дейност на BMW

Татяна Пунчева-Василева, Констатин Николов

Според "Авто юнион" "Дару кар" държи 70% от сервизната дейност на BMW в София

© Надежда Чипева


Автомобилният сектор в България се раздвижи през последните месеци, но не толкова заради някакъв скок в продажбите на коли, а заради придобивания на дилъри и сервизи. В началото на лятото "Порше БГ", която внася Volkswagen и Audi, обяви, че купува дългогодишния дилър и сервиз на същите марки "Сакар ауто". Също през юни Комисията за защита на конкуренция (КЗК) разреши на "Химимпорт инвест" да придобие пет дилъра на автомобили във Варна и Плевен. Последната засега сделка в сектора е за подразделението на "Еврохолд" "Авто юнион", което поиска разрешение от регулатора да придобие "Дару кар".

Фирмата "Дару кар" е известна още от 90-те години на ХХ век - тя е първият вносител на BMW в България. Впоследствие компанията остана дилър на луксозната германска марка, а напоследък предлага основно "баварци" втора ръка. Преди години започна да внася и индийската Mahindra. Нейният краен собственик е известният от близкото минало банкер Атанас Тилев, чиято Банка за земеделски кредит обаче фалира по време на прехода. Директен акционер в "Дару кар" е "Дар финанс", която именно е под контрола на Тилев. В ръководството на "Дару кар" в момента е дългогодишният приятел на Тилев - ген. Бриго Аспарухов.

Сега компанията ще стане поредната в портфолиото на "Авто юнион", която според съобщението в КЗК държи около 13%  от пазара на нови автомобили у нас през юли. Холдингът внася Fiat, Lancia, Alfa-Romeo, Maserati и е дилър на Opel, Chevrolet, Renault, Dacia, Nissan и Saab.

Защо?

Придобиването на "Дару кар" от дъщерно дружество на "Еврохолд" първоначално може да създаде впечатлението, че е породено от наскоро сключената сделка за 20% от капитала на самия "Еврохолд" срещу близо 26 млн. лв. За действителен купувач на дела е сочен Атанас Тилев, но директният им нов собственик е инвестиционната компания "Експат капитал", която работи за голям свой клиент, който не разкрива публично. Досега обаче "Експат" има няколко транзакции, по които клиент е именно "Дар финанс".

Асен Христов, председател надзорния съвет и един от основните собственици на "Еврохолд България", посочи, че няма връзка между двете сделки. И обясни, че интересът на "Авто юнион" към "Дару кар" идва най-вече заради пазарния дял в сервиза на високия клас автомобили. "Дару кар" държи 70% от сервиза на автомобилите марка BMW в София и е с най-добро ремонтно отделение, като поправя и Porsche. Просто ни трябваше сервиз, който да може да обслужва високия клас автомобили", каза Христов.

Важността на сервизната дейност обаче не изключва сделката да се случва и заради вече съществуващата сделка с Тилев. С познати със сигурност се преговаря по-лесно.

"Дару кар" отчита близо 7 млн. лв. приходи през 2010 г. според финансовия отчет в Търговския регистър, но все пак реализира спад (виж таблицата). Оторизираният сервиз на фирмата в София обслужва автомобили BMW и Mini, както и Rover, Land Rover и др. Другият официален сервиз на немската компания в София е на "Камор ауто", която е собственост на израелската Kamor и беше вносител на марката след "Дару кар". От 2007 г. BMW има собствено търговско представителство в България.

Цената

От "Дару кар" останаха лаконични за сделката с "Авто юнион", като заявиха, че се водят преговори между акционерите. Съответно не е ясно при какви условия ще се финализира сделка. От Търговския регистър обаче става ясно, че в средата на септември акционерите на "Дару кар" ще гласуват увеличение на капитала на компанията под условие от 1.3 на 5.05 млн. лв., с което в дружеството да влезе нов инвеститор. То се налагало заради напреднали преговори с чуждестранен инвеститор. Двете страни по сделката обаче не коментираха дали това е сделката с "Дару", или има и друг чужд купувач.

Потенциалът

Инвестициите на автомобилните играчи в сервизно обслужване обаче като цяло не са никаква изненада. Заради срива на продажбите на нови коли ремонтната дейност се превърна почти в основен бизнес за фирмите и сега носи до 40% от приходите им. През последните две години те намалиха цените и разшириха промоциите на оригинални резервни части, за да привлекат повече клиенти. По този начин се ожесточи и конкуренцията между тях, тъй като борбата е за всеки посетител. Сервизното обслужване на луксозните автомобили е по-привлекателно, тъй като става въпрос за предполагаемо по-заможни клиенти и за леко по-високи маржове. 

Точно потенциалът на тази дейност явно е една от причините "Еврохолд" да продължат да обогатяват портфолиото си от дилъри и сервизи. По думите на Христов в момента компанията се оглежда за още един сервиз в България в сегмента на камионите, а не е изключено да направи и придобиване на дилър в другия голям пазар на холдинга - Румъния.

Автомобилният сектор в България се раздвижи през последните месеци, но не толкова заради някакъв скок в продажбите на коли, а заради придобивания на дилъри и сервизи. В началото на лятото "Порше БГ", която внася Volkswagen и Audi, обяви, че купува дългогодишния дилър и сервиз на същите марки "Сакар ауто". Също през юни Комисията за защита на конкуренция (КЗК) разреши на "Химимпорт инвест" да придобие пет дилъра на автомобили във Варна и Плевен. Последната засега сделка в сектора е за подразделението на "Еврохолд" "Авто юнион", което поиска разрешение от регулатора да придобие "Дару кар".

Фирмата "Дару кар" е известна още от 90-те години на ХХ век - тя е първият вносител на BMW в България. Впоследствие компанията остана дилър на луксозната германска марка, а напоследък предлага основно "баварци" втора ръка. Преди години започна да внася и индийската Mahindra. Нейният краен собственик е известният от близкото минало банкер Атанас Тилев, чиято Банка за земеделски кредит обаче фалира по време на прехода. Директен акционер в "Дару кар" е "Дар финанс", която именно е под контрола на Тилев. В ръководството на "Дару кар" в момента е дългогодишният приятел на Тилев - ген. Бриго Аспарухов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    opinionated avatar :-|
    opinionated

    възможно е и просто да не могат да си плащат заемите за оборудването и да се е наложила продажба.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK