Спортни трепети

Пазарът на спортни облекла и уреди спадна през 2010 г., сега някои търговци говорят за ръст

Високите брандове тениски и маратонки са част от ежедневното облекло, дори и на хората, които странят от спорт
Високите брандове тениски и маратонки са част от ежедневното облекло, дори и на хората, които странят от спорт    ©  Надежда Чипева
Високите брандове тениски и маратонки са част от ежедневното облекло, дори и на хората, които странят от спорт
Високите брандове тениски и маратонки са част от ежедневното облекло, дори и на хората, които странят от спорт    ©  Надежда Чипева

Скорошно проучване показа, че близо половината българи не спортуват. Което звучи като ограничително условие пред развитието на пазара на такъв тип стоки. От години обаче високите брандове тениски и маратонки са и част от ежедневното облекло, така че границата не изглежда твърда. Ограничението пред пазара обаче има друго (омръзнало ни до болка) име - криза.

Свитите семейни бюджети бяха усетени и от търговците на спортни дрехи и обувки. Допълнителен натиск върху пазара оказаха и бързо развиващите се в Европа онлайн магазини, които успяха да предложат ниски цени и гарантирани доставки и на българския пазар. Резултатът беше, че някои от малките търговци на спортни стоки затвориха обектите си, други се преструктурираха, а големите вериги стиснаха зъби в очакване на по-добри времена. Повечето компании от сектора казват, че миналата година е била най-трудна и че за разлика от други бизнеси те през 2009 г. все още са имали устойчиви продажби.

Сега и по-малките, и големите имат оптимистични очаквания за пазара - определени сегменти от търговията със спортни стоки дават признаци на съживяване и надеждите са за по-добра година. Въпреки това сигналите не са еднозначни.

Спортно-елегантни

От Sport Depot, които са част от една от най-големите вериги в Европа – Sport 2000, например очакват приходите им от продажби значително да нараснат през тази година. За компанията "Спорт депо", която управлява веригата, 2010 г. е била по-добра от предходната - приходите от продажби са се възстановили на нивата от 2008 г., което е положителен сигнал за тях. Този ръст се дължи на увеличените продажби на дрехи и обувки, които формират над 50% от общите им продажби. "Има изместване на фокуса как точно да се обличаме във всекидневието и това е причината дрехите със спортен дизайн да вземат все по-голям пазарен дял", обяснява Мариана Анастасова, изпълнителен директор на "Спорт депо".

"Adidas например от миналият сезон има голяма колекция от дънки", допълва Анастасова. В момента основен дял от продажбите в 15-те магазина на веригата се формират от облекло и обувки за всекидневието, а останалата част - от специализирани екипировки, уреди, палатки, велосипеди и др. От "Спорт депо" очакват, че ще се увеличават клиентите жени.

"Преди четири години ние въобще на съществувахме в продажбите на дрехи и обувки. Тогава близо 90% от продажбите ни бяха стоки за фитнес. Просто бяхме фитнес компания", казва Красимир Цонов, изпълнителен директор на "Спорт депо". Сега обаче това се променя и фитнес стоките отстъпват от ключовите си допреди две години позиции във формирането на приходите. Очакванията на компанията са за ръст на оборотите в магазините с 25% през тази година, който ще дойде основно от направлението "дрехи и обувки". За "Спорт депо" то непрекъснато расте през последните две години за разлика от продажбата на фитнес уреди, където има спад. За 2010 г. приходите от продажбата на дрехи и обувки са нараснали с близо 30% спрямо година по-рано, достигайки 7.5 млн. лв. При фитнес стоките през миналата година има намаление от около 10 на сто спрямо 2009 г., като приходите са 6 млн. лв. Там спадът е с близо 4 млн. лв. спрямо пиковата 2008 г. Плановете на компанията са до края на годината да открие два или три нови обекта, с което да разшири търговската си площ до 10 хил. кв.м.

Увеличени обороти на търговските си обекти отчитат и от фирма "Елмек спорт България", която е официален вносител на Nike. Освен че работи с всички търговци, компанията развива и собствена мрежа от обекти. Така "Елмек" вече има 17 собствени магазина, които покриват всички по-големи градове. "Оборотите растат, а печалбата запазва стойностите си от миналата година", казва търговският директор на компанията Гергана Гевезова. А това означава, че се ползва класическото за търговията оръжие - свиване на маржа.

На ръст в продажбите на спортно облекло през 2011 г. се надяват и от верига магазини Tempo Sport. При тях положителната тенденция е обоснована от двата договора, подписани през тази година - с българския национален отбор по футбол и с футболен клуб ЦСКА, които вече играят с екипировка на италианската марка Kappa, чийто вносител за България е дружеството "Булстарс" (собственик на спортната верига). "Тъй като екипите на националния отбор се предлагат само в магазини Tempo Sport, а екипите на ЦСКА съвсем скоро ще влязат в продажба основно в търговските обекти от веригата, естественият ръст на продажбите ни беше логичен", казва управителят на веригата Добромир Даков. От компанията обаче отчитат и друга много логична тенденция - купуват се дрехи и обувки в по-ниския ценови клас. "От една страна, се наблюдава раздвижване в положителна посока от гледна точка на броя покупки, но от друга, средната цена на покупките на масови ежедневни стоки остава ниска спрямо предишни години", казва Даков.

За веригата 2010 г. е една от най-тежките, като продажбите на спортно облекло, обувки и аксесоари са спаднали наполовина спрямо година по-рано, като най-драстично е намалението при обувките — от 65 хил. чифта на 27 хил., се вижда от годишния доклад на компанията. Приходите от продажби на веригата, която включва над 20 магазина в цялата страна, са спаднали през миналата година с около 33% в сравнение с 2009 г. и са 13.5 млн. лв. спрямо 9 млн. лв.

"Капитал" не откри местния директор на друга голяма верига от сектора - "Интерспорт", вероятно заради наскорошни промени в мениджърския екип. Главният изпълнителен директор на гръцката Fourlis Апостолос Петалас (собственик на веригата в България) обаче коментира, че "заради макроикономическата ситуация пазарът на спортни стоки не расте много бързо. Но специално за "Интерспорт" са оптимисти. "Предвиждаме да разширим мрежата си до седем магазина в следващите няколко години. Сега имаме два обекта в София и по един във Варна и Бургас. Новите магазини ще бъдат също в големите градове", допълни Петалас.

А някой кара колело

Като най-лоша за бизнеса със спортни стоки посочват миналата година и от "Уан", дружество което управлява веригите, специализирани в екшън спортове, Break Point и Bas. През тази година обаче нещата и за тях вървят в положителна посока. "Категорично ще имаме ръст в продажбите спрямо 2010 г., но за нивата от 2008 г., която беше пикова за нашия сектор, може още само да се мечтае", казва Николай Титев от "Уан".

Тенденцията, която отчитат от компанията обаче, е различна от тази на Sport Depot. "За първите осем месеца на годината ние наблюдаваме сериозен ръст в при велосипедите - около 42%. В другото ни направление, в което влизат и спортните дрехи, отчитаме общо спад от около 15%", обяснява Николай Титев. За първите осем месеца продажбите на най-масовите стоки, като тениските например, са спаднали с над 40% спрямо същия период на 2010 г. Драстично е и намалението при спортните обувки. Ако за периода януари - август миналата година в шестте магазина, управлявани от компанията, са били продадени 3500 чифта, за същия период на тази година техният брой е малко над 2000.

Регистрираният ръст при продажбата на велосипеди обаче е добра новина за компанията, още повече че тя продава едни от най-скъпите български колела за планинско колоездене — тези с марката Ram. "Фирмата ни работи и на международния пазар, но ръстът ни е главно в България. Това много ни учудва, защото реално продаваме най-скъпите маунтинбайкове", разказва Николай Титев. Цените на велосипедите от марка Ram започват от 700 лв., като достигат до 5-6 хил. лв. На фона на това, че цените на масовите продукти на други марки спират на нива 700 лв., отчетеният ръст в продажбите наистина би трябвало да е добра новина за компанията. "Ние сме по-спортни хора, не толкова бизнес насочени и ето защо това е нещо, което много ни радва. Това за нас означава, че се развива велокултура в България", казва Николай Титев. За разлика от велосипедите обаче годината не е била добра за продажбите на стоки, свързани със зимни спортове. Според Титев бизнесът със спортни стоки е силно зависим от сезоните, които определят и доста голяма част от продажбите.

Това, което предстои за "Уан", е откриването на фирмен магазин Quiksilver - която се определя като марката на свободомислещите хора и на любителите на екстремни преживявания. Българското дружество има подписан договор с чуждата компания за отварянето на фирмен магазин, като вече е избрано и мястото - на ул. "Граф Игнатиев" в София.

В сегмента, който обслужва любителите на екшън спортовете и неразривно вървящите с тях брандове дрехи, маратонки и аксесоари, в момента не оперират много компании. Стабилни в трудните времена останаха освен веригите Break Point и Bas и популярните сред младите потребители Contrabanda и SLS. Двете поредни трудни години са се отразили на тази ниша от пазара. През годината постепенно бяха закрити и повечето магазини на популярната младежка марка Rip Curl. За хората от бранша една от лошите новини е затварянето на Falcon Sport Shop – може би първият спортен магазини в София, с близо 20-годишна история.

Само все още работещата интернет страница напомня за двуетажния магазин Sportrax, който заработи през 2008 г. с амбицията за още три обекта в следващата година. Последната новина от сайта на Sportrax е за намаление от 50% на всички зимни стоки - до 20 февруари 2011 г.

Така от състезанието бавно отпадат играчи, а останалите участници са със смесени чувства за бъдещето на бизнеса.

По темата работи и Елеонора Тарандова

Искам тениска! Enter

Все повече хора се обръщат към платформите за онлайн пазаруване, включително и в сектора на спортните артикули. Стоките, особено от Европа, вече доказано идват в рамките на броени дни, без никакви проблеми и на по-ниски цени. Така интернет шопингът се превръща в основен конкурент на магазините за спортни стоки.

"Цените са драстично по-ниски от българските, което естествено е обосновано от големината на пазарите", обясняват местни търговци на спортни стоки. Според тях в България трудно могат да се постигат такива конкурентни цени просто защото сме малък пазар - "купуваме скъпо и продаваме скъпо".

Въпреки това и веригите, работещи тук, залагат на този начин на пазаруване, като повечето от тях вече са създали собствени онлайн магазини. "Електронната търговия е бъдещето и ние също активно работим, за да развием нашия онлайн магазин", казва Николай Титев от "Уан". И допълва, че оборотът от интернет търговията при тях е нараснал чувствително за две години. "От началото на годината досега сме продали стоки за около 65 хил. лв., докато за същия период на 2009 г. оборотът на on-line магазина ни е бил около 39 хил. лв.", посочва Титев. Освен чрез собствения електронен магазин "Уан" предлага стоките си и през сайта www.sportdelivery.com, като продажбите оттам са се увеличили четири пъти за две години.

"Интернет търговията заема дял от 6.5% от оборота ни и ние полагаме усилия този оборот постоянно да нараства", казват от Sport Depot. Очакванията им са този процент да нарасне до 10% през тази година. Наблюденията на компанията сочат, че в онлайн магазина им интересът е към две коренно различни групи - най-ниския ценови клас или най-скъпите стоки, които трудно се намират някъде другаде. Основно клиентите са от места, където компанията няма търговски обекти.

Още от Капитал