Направи ми малц
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Направи ми малц

Изпълнителният директор на "Каменица" Драган Радивоевич оглави компанията през 2009 г.

Направи ми малц

"Каменица" стана поредният пивовар, който прехвърли производството на суровината на външен играч

Мара Георгиева, Константин Николов
23069 прочитания

Изпълнителният директор на "Каменица" Драган Радивоевич оглави компанията през 2009 г.

© Надежда Чипева


Най-важната съставка

Малцът е продукт, получен от покълване на зърнени култури (най-често ечемик) при изкуствени условия. За пивоварната индустрия се използва ечемичен малц. Пивоварният ечемик е със специални свойства, от специални сортове с високо качество. Производството на малц е трудоемко и енергоемко и изисква изключителна хигиена. То е много важно, защото от малца зависи качеството на бирата (малцът определя белтъчното съдържание и съответно хранителните вещества в бирата).

Купувачът

Malteries Soufflet е част от Groupe Soufflet и е водещата европейска компания за производство на малц и втора по големина в световен мащаб. Има 21 завода във Франция, Европейския съюз, ОНД и Казахстан. Годишният производствен капацитет на компанията е 1 832 000 тона.

Германският закон за чистотата на бирата от XVI в. гласи, че пивото може да съдържа единствено и само вода, ечемик и хмел. А малцът, който се извлича от ечемика, е основната съставка на великата напитка. Един литър бира съдържа 200 грама малц, което прави суровината най-важната съставка за пивоварите. През последните години все повече гиганти в сектора аутсорсват производството си на малц и го доставят от специализирани производители. Една от най-големите фирми в този сектор навлезе и на българския пазар. Френската Malteries Soufflet придоби контрола над малцовото производство на "Каменица", след като купи фабриката на компанията в Плевен и взе под дългосрочен наем другата подобна мощност на пивоваря в Хасково. "Каменица" остава основният клиент на двете предприятия.

"Soufflet е водещ световен производител на малц, а сега става стратегически партньор на "Каменица". Чрез сделката в България влиза призната чуждестранна компания със собствено ноу-хау, която ще инвестира и ще повлияе благоприятно и на земеделските производители, и на производителите на храни в страната", коментира Антон Карлов, правен и корпоративен директор на "Каменица". Той отказа подробности по сделката, тъй като тя още не е приключена.

Ивана Радомирова, главен секретар на Съюза на пивоварите в България, също смята, че продажбата  ще се отрази "много позитивно и върху бъдещото развитие на производството на суровината в страната". "Става въпрос за традиции в производството на малц, за ново ноу-хау, за поддържане на специални сортове пивоварен ечемик. Френската компания притежава всичко това, а ние изоставаме в това направление. Затова има сериозни очаквания към най-големия европейски производител в този сектор за инвестиции и разкриване на нови работни места", казва Радомирова.

По света производството на малц обикновено е разделено от производството на бира, твърдят експерти в бранша. Суровината се предоставя от специализирани производители, които познават добре сортовете пивоварен ечемик. Досега "Каменица" е била с най-голям пазарен дял сред производителите на малц в страната с около 45%. Групата е и  единствената от трите мултинацонални пивоварни компании в България, която все още притежава подобно производство.

Сделката не е първа от този тип в българския бирен сектор. През 2005 г. "Загорка" продаде малцовото си производство в Чирпан на "Булмалц". По време на социализма всяка пивоварна в страната имаше своя фабрика. В момента суровината се произвежда в Плевен (досега собственост на "Каменица", но вече на Soufflet), Хасково (собственост на "Каменица"), Елин Пелин, Чирпан, Мездра и Варна. "Болярка ВТ" има собствено производство и поддържа собствени насаждения от пивоварен ечемик (като част от структурите на "Мел инвест холдинг").

Българските бирени производители продължават да използват основно местни доставчици на малц, като според тях по този начин подпомагат проиводството в страната. "Снабдяването  на "Карлсберг България" се подчинява на правилата на централното снабдяване на компанията, базирано в Швейцария. През 2011 използваме малц от български производител, през 2012 - също", уточни Димитър Пашков, директор "Снабдяване и логистика" в "Карлсберг България". И обясни, че този подход помага на фирмата както да подкрепя български производител, така и да бъде по-гъвкава. Защото задграничните доставки на малц пристигали по река Дунав, което ги прави зависими от нивото на реката. От "Загорка" също заявиха, че основната част от суровините, които използват в производството, се закупуват от български доставчици. Малка част от малца се закупува от малцерай на Heineken в Словакия.

По данни на Съюза на пивоварите годишно в страната се използват 70 000 - 100 000 тона малц. Числата зависят от производството на пиво, което е различно в годините. В същото време за последните 5 години производството в страната се движи от 47 000, 52 000 до 54 000 тона. Затова се използва и вносен, чийто дял е около 25 - 30%. Годишното производство на пивоварен ечемик, от който се прави малцът, е около 80 000 тона, а за нуждите на индустрията трябват около 110 000 – 120 000 тона, уточнява Ивана Радомирова. Според нея проблемът е, че не се отглежда качествен пивоварен ечемик, няма последователна политика, а в същото време за всяка марка пиво се изисква различен тип малц. С навлизането на компании като Malteries Soufflet kaчеството само може да се подобри.

И "Ломско пиво" поема по нов път с нов собственик

След четири годишни опити да бъде продадена "Ломско пиво" се сдоби със стратегически инвеститор - "Би Джи Ай проджектс" ООД. Компанията придоби 40.44% от капитала на фирмата от досегашния й основен акционер "Агро инвест инженеринг" срещу сумата от  1.27 млн. лв. Покупката е финансирана с банков кредит и "при изгодни условия ще продължим да купуваме акции", коментира пред "Капитал" представителят на новия собственик Николай Кабзев. Той не разкри името на банката, финансирала сделката. Няколко дни след придобиването на дела от 40% пък "Би Джи Ай проджетс" увеличи участието си до 49.96%.

По думите на Кабзев новият акционер е със стратегически намерения за дружеството и иска да развива собствена марка бира както за местния пазар, така и за износ. "Пивоварната е малка, но в същото време достатъчна за нашите възможности и намерения да я реформираме и представим като един модерен завод с традиции", каза още Кабзев.

Съпругата му Вера Кабзева притежава една четвърт от капитала на "Би Джи Ай проджектс" от април тази година. Останалите три четвърти си поделят Петър Петров, Димитър Димитров и адвокат Мая Николаева Спасова-Чукарска, която според в. "24 часа" е съпруга на народния представител и бивш член на РЗС Димитър Чукарски.

"Ломско пиво" е член на Съюза на пивоварите. През второто тримесечие на тази година компанията е произвела около 6 млн. литра бира. Основният й пазар е в град София, а най-продаваните марки са Almus и "Мизия". Приходите й за полугодието възлизат на 4.7 млн. лв. и се увеличават с 38% спрямо година по-рано. Компанията излиза и на печалба от 151 хил. лв. в края на юни.

"Ломско пиво" стана публична компания през 2007 г., когато беше още част от портфейла на инженеринговата компания "Енемона". Целта на листването беше втората да се освободи от участието си в пивоварната, като продаде акции на по-широк кръг от инвеститори. Едва през пролетта на тази година обаче се раздели с мажоритарното си участие в "Агро инвест инженериг", чрез която беше собственик на "Ломско пиво". Земеделското дружество беше купено от официалния вносител на Peugeot за България "София Франс ауто" срещу сумата от 18.4 млн. лв. Още тогава обаче инвеститорът коментира, че няма стратегически интерес към "Ломско пиво" и вече се водят преговори за продажбата на фабриката с представители от пивоварния сектор. 

Най-важната съставка

Малцът е продукт, получен от покълване на зърнени култури (най-често ечемик) при изкуствени условия. За пивоварната индустрия се използва ечемичен малц. Пивоварният ечемик е със специални свойства, от специални сортове с високо качество. Производството на малц е трудоемко и енергоемко и изисква изключителна хигиена. То е много важно, защото от малца зависи качеството на бирата (малцът определя белтъчното съдържание и съответно хранителните вещества в бирата).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    machine avatar :-?
    machine

    Алмус-най-добрата светла българска бира,която съм опитвал в България!

  • 2
    gligi avatar :-|
    gligi

    Малцът не се "извлича" от ечемика, той е покълнат и изсушен ечемик.

  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#1] от "MACHINE":

    По-полека с глупостите :)

  • 4
    machine avatar :-|
    machine

    До коментар [#3] от "aussie":

    Мъжете знаят защо,но за съжаление не сме останали много в БГ:).Преобладаващи са ценителите на бистрата,оцветена водичка,но за сметка на това традициите са на "високо" равнище.Сменят всяка година имиджа на продукта,но забележете никога качеството,просто защото и консуматорите са на същото равнище.В крайна сметка въпрос на личен вкус,но най-лошото е да нямаш вкус в този живот:)))

  • 5
    dgdimitrov avatar :-P
    Quo Vadis?

    Френско ноу-хау в производството на бира :), остава да внесем и грендланско ноу-хау във винопроизводството и Дубайско в варенето на високо алкохолни напитки :)

    Да не се чудят Каменица след някоя и друга година каде им е изчезнал пазарния дял :)

  • 6
    z_zafirov avatar :-?
    The_Curious

    К'ва Каменица, к'ви пет лева? Като изключа бирите на Карлсберг, в България другото е реклама. Най-просто казано, сравнява се числото образувано от % сухо вещество и алкохолен градус, колкото по-голям е алкохолния градус и по-малко "сухото" вещество - толкова бирата е по-смотана. А познайте кой държи това първенство!

  • 7
    ecolog avatar :-|
    Еколог

    До коментар [#2] от "gligi":

    Абсолютно правилно, и това става в отделен цех/завод, който се нарича малцерай. Моля редакторите да си свършат работата!

    http://de.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK