С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 9 сеп 2011, 15:23, 6273 прочитания

Годината на производителите

Индустриалните фирми да порасли най-много през 2010 г., сочи класацията на Deloitte за Централна и Източна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Каква беше 2010 г. - предвестник на ново съживяване или просто плах оптимизъм преди настъпването на нова рецесия? Този въпрос си задават компаниите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). След години на спадащи приходи и забавяне повечето от водещите групи в региона преживяха растеж на продажбите през 2010 г., показва последната класация на Deloitte за най-големите 500 корпорации в ЦИЕ по приходи. Иначе основните герои за поредна година остават същите.

Превес сред първите десет компании в бившия соцлагер (класацията не включва Русия и Беларус) отново взима енергийният сектор и природните ресурси, които имат седем представители. Приходите на едноличните лидери през последните години - полската PKN Orlen и унгарската MOL, са нараснали с 30% през 2010 г. Следващата стъпка пред тях е дългосрочният растеж. PKN завърши проект за 1 млрд. евро за разширяване на дейността си, а купи и 56 бензиностанции в Германия от OMV.


В топ 3 има и чешка рокада: автомобилният производител Skoda измества CEZ като третата най-голяма компания в Централна и Източна Европа благодарение на новата си стратегия и модели, които увеличиха печалбата за 2010 г. с над 81%. От своя страна CEZ пада до петото място, въпреки че увеличи приходите си с 5.9%, но далеч по-малко от останалите в топ 10. Известно успокоение за CEZ е фактът, че остава най-голямата публична компания в региона (виж таблицата), и то с растеж на пазарната капитализация от 16% от началото на 2011 г. до края на юли. Въпреки че енергетиката и ресурсите имат най-много представители в топ 10, най-силен растеж сред индустриите бележи производството, което има 117 фирми (виж графиката), с 16 повече от 2009 г. Но по-важният факт е, че приходите на тези компании са скочили средно със 23% спрямо 13% на петролните и газовите гиганти.

"Големият срив в икономическата активност през 2009 г. беше заменен от растеж през 2010 г. Някои държави в региона спечелиха от силата на германския износ, свързан и с растежа на икономики като Китай и Бразилия", казва в доклада Людек Нидермайер, главен икономист в Deloitte Czech Republic.

Разбира се, някои държави се справят по-добре от други - например високият растеж в Полша, Чешката република и Словакия не беше постигнат в България, Румъния и Хърватия, отчитат авторите на класацията от Deloitte. Първите са подкрепяни от високото потребителско търсене, стимулиращо сектори като търговия на дребно и строителство. Втората група пък е твърде зависима от износа.



Всъщност 78.8% от 500-те дружества в класацията на Deloitte са отчели по-високи продажби през миналата година. Само в две държави от региона - България и Хърватия, общите приходи на техните представители са намалели. Броят на българските компании е паднал от 14 през миналогодишното подреждане до 8 сега, като и сред тях доминират енергийните лидери. "Лукойл Нефтохим" отново е най-напред в класирането, като от 47-а позиция скача до 41-а, следван от "Лукойл България" на 77-а, "Аурубис" на 88-а и "ОМВ България" на 221-а. Последната класация на "Капитал" за стоте най-големи български компании показа, че приходите им през 2010 г. са нараснали с над 16% заради износа и поскъпващите стоки. Горе-долу толкова - 17%, е средният растеж на приходите на 500-те най-големи компании в ЦИЕ.

За експертите най-интересно е как ще се отразят върху региона отчетените данни за спадащата икономическа активност в двигателите на еврозоната Германия и Франция, които са и основните пазари за много от компаниите в региона. "Икономиките в ЦИЕ се съживиха много бързо след глобалната криза и растежът продължава да е относително стабилен. Но има значителни разлики в темповете и силата на възстановяване и бъдещите рискове", смята Виолета Кливиен, анализатор от Danske Bank в Литва.

Според Deloitte пет ще са основните тенденции, които ще имат ефект върху представянето на ЦИЕ през следващите 12 до 24 месеца. На първо място експертите поставят нарастващите цени на суровините, които естествено имат сериозно въздействие върху разходите на компаниите и инфлацията. Държавният дълг е друг фактор, който ще оказва влияние върху растежа на местните компании, като най-сериозно е предизвикателството пред Полша (55.2% дълг от БВП) и Унгария (78.4% от БВП). Останалите три тенденции са сливанията и придобиванията, глобалното влияние на местните фирми и преките чуждестранни инвестиции. "Най-силно ще се представят онези компании, които най-добре се адаптират към променливото търсене, финансови условия и среда", коментира Бела Сереш, управляващ партньор в Deloitte Central Europe. Класацията на Deloitte през 2012 г. ще покаже кои групи са били най-успешни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 172 прочитания

Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара

Сделката за 4.5 млрд. долара създава инвестиционен гигант

20 фев 2020, 393 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Изчезващата химия между акционерите

Николай Банев прави промени в "Полимери" при пълно информационно затъмнение

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10