Годината на производителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Годината на производителите

Петролни и газови гиганти като унгарската MOL и полската PKN отново са на върха на класирането 

Годината на производителите

Индустриалните фирми да порасли най-много през 2010 г., сочи класацията на Deloitte за Централна и Източна Европа

Константин Николов
6552 прочитания

Петролни и газови гиганти като унгарската MOL и полската PKN отново са на върха на класирането 

© reuters


Каква беше 2010 г. - предвестник на ново съживяване или просто плах оптимизъм преди настъпването на нова рецесия? Този въпрос си задават компаниите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). След години на спадащи приходи и забавяне повечето от водещите групи в региона преживяха растеж на продажбите през 2010 г., показва последната класация на Deloitte за най-големите 500 корпорации в ЦИЕ по приходи. Иначе основните герои за поредна година остават същите.

Превес сред първите десет компании в бившия соцлагер (класацията не включва Русия и Беларус) отново взима енергийният сектор и природните ресурси, които имат седем представители. Приходите на едноличните лидери през последните години - полската PKN Orlen и унгарската MOL, са нараснали с 30% през 2010 г. Следващата стъпка пред тях е дългосрочният растеж. PKN завърши проект за 1 млрд. евро за разширяване на дейността си, а купи и 56 бензиностанции в Германия от OMV.

В топ 3 има и чешка рокада: автомобилният производител Skoda измества CEZ като третата най-голяма компания в Централна и Източна Европа благодарение на новата си стратегия и модели, които увеличиха печалбата за 2010 г. с над 81%. От своя страна CEZ пада до петото място, въпреки че увеличи приходите си с 5.9%, но далеч по-малко от останалите в топ 10. Известно успокоение за CEZ е фактът, че остава най-голямата публична компания в региона (виж таблицата), и то с растеж на пазарната капитализация от 16% от началото на 2011 г. до края на юли. Въпреки че енергетиката и ресурсите имат най-много представители в топ 10, най-силен растеж сред индустриите бележи производството, което има 117 фирми (виж графиката), с 16 повече от 2009 г. Но по-важният факт е, че приходите на тези компании са скочили средно със 23% спрямо 13% на петролните и газовите гиганти.

"Големият срив в икономическата активност през 2009 г. беше заменен от растеж през 2010 г. Някои държави в региона спечелиха от силата на германския износ, свързан и с растежа на икономики като Китай и Бразилия", казва в доклада Людек Нидермайер, главен икономист в Deloitte Czech Republic.

Разбира се, някои държави се справят по-добре от други - например високият растеж в Полша, Чешката република и Словакия не беше постигнат в България, Румъния и Хърватия, отчитат авторите на класацията от Deloitte. Първите са подкрепяни от високото потребителско търсене, стимулиращо сектори като търговия на дребно и строителство. Втората група пък е твърде зависима от износа.

Всъщност 78.8% от 500-те дружества в класацията на Deloitte са отчели по-високи продажби през миналата година. Само в две държави от региона - България и Хърватия, общите приходи на техните представители са намалели. Броят на българските компании е паднал от 14 през миналогодишното подреждане до 8 сега, като и сред тях доминират енергийните лидери. "Лукойл Нефтохим" отново е най-напред в класирането, като от 47-а позиция скача до 41-а, следван от "Лукойл България" на 77-а, "Аурубис" на 88-а и "ОМВ България" на 221-а. Последната класация на "Капитал" за стоте най-големи български компании показа, че приходите им през 2010 г. са нараснали с над 16% заради износа и поскъпващите стоки. Горе-долу толкова - 17%, е средният растеж на приходите на 500-те най-големи компании в ЦИЕ.

За експертите най-интересно е как ще се отразят върху региона отчетените данни за спадащата икономическа активност в двигателите на еврозоната Германия и Франция, които са и основните пазари за много от компаниите в региона. "Икономиките в ЦИЕ се съживиха много бързо след глобалната криза и растежът продължава да е относително стабилен. Но има значителни разлики в темповете и силата на възстановяване и бъдещите рискове", смята Виолета Кливиен, анализатор от Danske Bank в Литва.

Според Deloitte пет ще са основните тенденции, които ще имат ефект върху представянето на ЦИЕ през следващите 12 до 24 месеца. На първо място експертите поставят нарастващите цени на суровините, които естествено имат сериозно въздействие върху разходите на компаниите и инфлацията. Държавният дълг е друг фактор, който ще оказва влияние върху растежа на местните компании, като най-сериозно е предизвикателството пред Полша (55.2% дълг от БВП) и Унгария (78.4% от БВП). Останалите три тенденции са сливанията и придобиванията, глобалното влияние на местните фирми и преките чуждестранни инвестиции. "Най-силно ще се представят онези компании, които най-добре се адаптират към променливото търсене, финансови условия и среда", коментира Бела Сереш, управляващ партньор в Deloitte Central Europe. Класацията на Deloitte през 2012 г. ще покаже кои групи са били най-успешни.

Каква беше 2010 г. - предвестник на ново съживяване или просто плах оптимизъм преди настъпването на нова рецесия? Този въпрос си задават компаниите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). След години на спадащи приходи и забавяне повечето от водещите групи в региона преживяха растеж на продажбите през 2010 г., показва последната класация на Deloitte за най-големите 500 корпорации в ЦИЕ по приходи. Иначе основните герои за поредна година остават същите.

Превес сред първите десет компании в бившия соцлагер (класацията не включва Русия и Беларус) отново взима енергийният сектор и природните ресурси, които имат седем представители. Приходите на едноличните лидери през последните години - полската PKN Orlen и унгарската MOL, са нараснали с 30% през 2010 г. Следващата стъпка пред тях е дългосрочният растеж. PKN завърши проект за 1 млрд. евро за разширяване на дейността си, а купи и 56 бензиностанции в Германия от OMV.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    "Годината на производителите" - Това за България си е абсолютна глупост. Нима високите приходи на единственният ни "производител" в тази класация Лукойл 1 - Нефтохим, са довели до някаква негова печалба? Напротив - оказа се, че от 2 години Лукойл Нефтохим работи на загуба. Следват 2 търговски вериги от бензиностанции, които ни препродават петролни продукти - Лукойл 2 и ОМВ. Както и добиващият наши суровини - Аурубис, който се оказа, че е Медодобивният комбинат "Георги Дамянов" - построен в Пирдоп през 1955г. и тотално изцяло модернизиран праз 1987г. Там естествено са БЕХ или НЕК, АЕЦ "Козлодуй", ЧЕЗ, ЕОН, както и мобилните ни оператори - М-тел, БТК /Виваком, Глобул. И накрая няколко търговски вериги, които просто препродават произведени в Китай стоки - Метро, Техномаркет...

  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Това ли са производителите на България. Много, ама много жалка картинка. Нещата трябва да се наричат с истинските им имена. България е завладяна от НЕКАДЪРНИ И БЕЗМОЗЪЧНИ ЧЕРВЕНИ СКАКАЛЦИ. Те опустошиха всичко, дето беше изградено от народа на България. Нарязаха хиляди заводи за по милиарди долари, за които взеха милиони и си построиха хотелчета за хиляди левове. Залепили се навсякъде до държавните, общински, европейски и т.н. фондове и бюджети и точат ли точат. Почти всички от тях притежават и затънали в финансов колапс все още ненарязани заводи, в които никога не са стъпвали. Заобградили се с безхаберници - юристи, икономисти и бивши ченгета. Назначили си политическа класа от историци, журналисти и филолози. Всички специалисти по кражбите и мръсотиите. Всички те слуги на Сатаната. Крайно време е в управлението на България да навлязат хора, които цял живот са градили. Такива са строители и архитекти, инженери, машиностроители, химици, корабостроители, агрономи, селкостопански производители... Не че те останаха много, но все още се намират. Те знаят, че нещата за да се случат първо трябва добре да се познават, после много да се обичат. и накрая се случват след много преодолени препятствия стъпка по стъпка. И разбира се за политици трябва да кандидатстват само хора, които са отгледали поне едно дете.

  • 3
    anagor avatar :-|
    ANAGOR

    До коментар [#2] от "proizvoditel":

    Кратък и много точен анализ.

    Не съм много съгласен с последното изречение, но иначе всичко друго си е 1 към 1.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "proizvoditel":точно, само замени "червените скакалци" с некадърни и безмозъчни рестипути-лостоваци и дедиви-юпита Велчевци и всичко си е на място.......

  • 5
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#3] от "ANAGOR":

    Благодаря ти приятелю, че си имал търпението да изчетеш коментарите ми. Държа да поясня мотивите си за последното изречение. Това да изгледаш дете и да го превърнеш в мислещ човек с морал и достойнство, си е най-големият градеж, който човек може да изгради. За него трябва мнооого любов и обикновено трае деситилетия преди да видиш резултата от труда си. Това е нужно не просто за да познаваш проблемите на семейството. Преди да имаш дете обикновено си безотговорен. Когато имаш малко дете си мислиш, че проблема се рашава с шамар по дупето. После се налага да отговаряш на хиляди неудобни въпроси и да си обясниш на себе си много прости неща. Ще видиш и себе си от страни. Когато имаш тинейджър разбираш, че трябва мноого любов, търпение и смирение. А резултата - ех обикновено е много далеч от желания. И все пак всичко е божа работа. Когато минеш по този път може и да придобиеш достатъчно мъдрост, за да управляваш държава. Знам, че ще ми кажеш за циганите. Но разбира се това си създал човек и изградил личност от него е само необходимо, но не и достатъчно условие.

  • 6
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#4] от "boby1945":

    Реститутките са си получили незаконно отнетата собственост. А Иван Костов е човека, който пое една територия с фалирала държава и за 3-4 години изгради съвсем нова държава. Червените окрадоха не само държавата, но и нашите пари от банките, а руските слуги като Слави например повтарят всяка вечер в продължение на 10 години, че Костов бил крадеца. Така промиха мозъците на мноооого млади хора. Надявам се и ти да си от тях, а не от червената глутница. Аз съм участник в студентските стачки през 1990г. и моя съзнателен живот мина в това време. Така, че мога много да ти разказвам човече. Бъди здрав.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "proizvoditel":80% от рестипутите, възстановиха имущество от гешефтите на предците си, затова им го взеха 1947, "едра частна собственост 10-на апартамента, предприятийца" за 3 години война не се правят, ни тогава ни сега с честен труд, така че тези ги разпрявай на старият ми каскет...
    Лостов разгърна урбулешка приватизация на всичко годно от промишлеността в страната с помощта на едит и дебелачкото бож, в резултата на което днешна България няма парета, приходи в НОИ в бюджета, и където още се сетиш...
    Във всяка прилична страна приватизации като тези на "Балкан", "Кремиковци", Нефтохим, Плама Плевен биха отправили "приватизатора и помощници" в панделата поне за 30 години..
    У нас държавата наистина не е "сериозна" приватизаторите са на заплатка в парламента, но избирателите отправиха "приватизатора" лостов на резервната политическа скамейка с един файтон поддръжници за каре белот ......
    Така че лостов не е крадец, той е голям глупав приватизатор, който е на свобода, просто щото държавицата ни не фела..., затова е и бедна......

  • 8
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#7] от "boby1945":

    Е това ако не е нахалство здраве му кажи. Що не кажеш бе дежурния, тези продадени предприятия в какво финансово състояние ги завари Костов. Всички големи български предприятия бяха останали само с имена, зад които имаше основно дългове надвишаващи в пъти стойността на активите си. Ще започна поред по твоя списък.

  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    АК Балкан – или какво точно продаде Правителството на Костов за 150 000 USD. Малко цифри за финансовото състояние на АК Балкан и нейните активи.
    1993 г. е единствената година от самостоятелното съществуване на авиокомпанията, през която тя е на печалба – 1 млн. USD. Тогава АК Балкан разполага и с 54 собствени самолета. Загубата й за 1996 г. е 15.2 млрд. лева. Задълженията й към кредитори са около 100 млн. USD. По данни на одитора KPMG дълговете на авиокомпанията към 31 декември 1997 г. са в размер на 109,5 млн. USD. Годишният оборот през 1997г. е 130 млн. USD. Към момента на одита, АК Балкан разполага с 14 собствени самолета ТУ-154, с три АН-12, с шест АН-24 и два самолета ИЛ-18. Освен това използва на лизинг два самолета Боинг-767 и три Боинг-737. Цената за лизинговите боинги е около 1,5 млн. USD месечно. ТУ-154 са с изключително тежки експлоатационни параметри и не е изгодно финансирането на тяхното възстановяване, заради което са пред спиране.
    Поради огромната задлъжнялост и по настояване на Световната банка и МВФ, Правителството на Виденов изготвя списък на предприятията в изолация. В него влизат 41 големи държавни предприятия, които с колосалните си дългове и огромните си загуби са изпаднали в тежък фалит. Притеснени от очертаващия се фалит на цялата държава, Световната банка и МВФ дават ултиматум на кабинета Виденов - до 30 юни 1999 предприятията от списъка за изолация да бъдат приватизирани, а ако не се намерят купувачи, да бъдат ЛИКВИДИРАНИ. После червеното правителство падна с гръм и трясък, а за правителството “Костов” остана да съживява разорената държава и да изпълнява програмата за изолация.
    През 1999 изборът за "Балкан" е: приватизация или ликвидация
    Извършват се 2 неуспешни опита за приватизация. През април 1999 се извършва 3ти опит. Изпращат се покани за участие до 60-те най-големи компании от бранша. Единствената заявка е от офшорна фирма, регистрирана в Люксембург - “Дейта контрол холдинг". Сделка с нея не се сключва. Но ако не се стигне до сделка, единственият възможен ход е АК "Балкан" да бъде обявена в ликвидация и да бъде разпродадена на парчета, за да се удовлетворят многобройните й кредитори. Ликвидацията ще бъде обявена, ако превозвачът не бъде продаден до 30 юни, съобщава финансовото министерство. Следва нов тур за събиране на оферти. Този път се "престрашават" цели пет кандидата, но всъщност изборът е твърде ограничен. На фона на двете световнонеизвестни офшорки от Люксембург, руските братя и немския бизнесмен (който иска "Балкан" като физическо лице) израелският консорциум изглежда най-приемливият кандидат. Агенцията за приватизация продава 75% от капитала на АК“Балкан” на израелската компания “Зееви холдингс”. Останалата част от капитала на “Балкан” е разпределена между българското дружество, държавата и служителите, придобили преференциални акции. За съжаление избраният купувач не оправдава доверието. На 15 февруари 2001 в кабинета на министър-председателя Иван Костов се провежда тричасово заседание. Темата е АК "Балкан". Обсъждането приключва с радикално решение - за нарушения по сделката купувачът "Зееви" да бъде даден на прокурор. Същия ден премиерът Костов разпорежда Агенцията за приватизация да предаде всички материали за раздържавяването на "Балкан" във Върховната касационна прокуратура. 4 дни по-късно тогавашният директор на АП Левон Хампарцумян уведомява медиите, че цялата документация по сделката и сигналът, че купувачът е водил умишлено авиокомпанията към фалит, са предадени лично на главния прокурор Никола Филчев.
    Айде сега дежурен НАД-нико да ми обясниш, как с 130 млн. USD оборот, от който се плаща лизинг, гориво, летищни такси, работни заплати, продажби на билети, представителства в чужбина, ремонти и т.н., могат да се изплащат дългове в размер на 110 млн. USD. И накрая дали си струва да дадеш 150 000 USD за 75% от тези 25 руски бракми, които са на края на ресурса, си плюс някакви права за кацане на Хиитроу за няколко милиона и 110 млн. USD дълг, който ти ще трябва да плащаш.

  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Ето ти и някои сайтове, от където можеш да прочетеш и друга информация по темата АК Балкан

    http://forum.abv.bg/index.php?showtopic=34021

    http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/1997/06/02/845120_balkan_si_izbra_skandalna_reklamna_agenciia/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK