Сбогом и благодаря за полета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сбогом и благодаря за полета

Любомир Панковски, собственик на "Алма тур"

Сбогом и благодаря за полета

Този път корпоративен спор удари туристическия имидж на България

Калина Горанова, Зорница Маркова
17935 прочитания

Любомир Панковски, собственик на "Алма тур"

© асен тонев


Можете да се биете помежду си, колкото искате, но и косъм да не пада от главата на туристите. Този принцип е валиден дори за мафията, в случай че тя развива дейност на атрактивна за туристи територия. Прекрачването на неписаното правило води до сигурни загуби за всички в бизнеса и за държавата като цяло.

Точно този сценарий се разиграва на местна почва през последните няколко дни. Стотици руски туристи се оказаха блокирани на летището в Бургас, след като авиокомпанията "България ер" спря полетите, организирани от "Алма тур", тъй като туроператорът не изплащал задълженията си. Публичността извади проблема извън пределите на чисто търговския спор и последваха всеобщи упражнения по темата, закани и търсене на дивиденти.

Пръв беше премиерът Бойко Борисов, който заплаши с отнемането на лицензите на двете компании. Прокуратурата започна разследване по случая, намеси се и Комисията за защита на потребителите. А руската естрадна звезда от български произход Филип Киркоров дори плати билетите на някои от пътниците. Докато правителственият самолет извозваше забавените туристи, министри, зам.-министри и шефове на ресорни агенции влязоха в ролята на посредници, като организираха продължили с дни преговори между компаниите.

В цялата тази размита картина няколко въпроса все пак заслужават да намерят отговор. Иначе едно е ясно. Главният губещ от кризата е българският туризъм и имиджът на държавата.

Любомир Панковски, собственик на "Алма тур"
Фотограф: асен тонев

1. Как се стигна дотук?

Един от най-големите български туроператори с международна мрежа изгуби своята ликвидност. Причините датират назад във времето и могат да се търсят в постоянното разширяване на дейността на компанията и сключването на неизгодни договори. "Алма тур" е регистрирана през 1991 г. Основната й дейност е входящ и изходящ туризъм, като през миналата година обслужените туристи са 123 хиляди. Компанията има задгранични дружества в Русия, Украйна, Финландия и прибалтийските републики. През последните четири-пет години "Алма тур БГ" започна да обогатява и разнообразява дейността си. Част от групата станаха други дружества като "Алма тур кар" – собствена компания за транспорт, и "Алма тур флай" – фирма за организиране на самолетни полети. Именно тя в момента е във фокуса на скандала с "България ер". Разрастването съвпадна с бума на пазара на имоти. "Алма тур БГ" също стана част от тази вълна. Първата инвестиция в беше още през 2003 г. в хотел "Атлас" в Златни пясъци. Компанията сама изгради и управлява проекта, който се смята за успешен. Той даде повод за нови вложения в имоти. Чрез дружеството си "Алма тур хотел Тамплиер" туроператорът купи през 2007 хотел "Тамплиер" в Банско от бившия зам.-министър на енергетиката Илко Йоцев. Още тогава собственикът на "Алма тур" Любомир Панковски обясни, че има амбициозни планове за проекта, който трябва да бъде разширен с допълнителни апартаменти за продажба, а към него да бъдат построени аквапарк, конферентен център и др.

Според финансовия отчет на компанията майка за миналата година "Алма тур БГ" има сериозна кредитна задлъжнялост към няколко финансови институции. Още през 2006 г. дружеството емитира облигации за 5 млн. евро. През миналата година компанията не можеше да обслужва заема си в срок. В средата на годината обяви, че ще рефинансира дълга си с нови кредити. Към края на 2010 г. задлъжнялостта на "Алма тур БГ" изглежда така: две кредитни линии в ДСК от общо 1.5 млн. евро; инвестиционен заем от Уникредит Булбанк и Централна кооперативна банка (собственост на групата "Химимпорт", част от която е и "България ер") от 13.9 млн. евро. Близо 80% от заема е от Уникредит Булбанк, а останалите – от ЦКБ. Фирмата има още един револвиращ (постоянно подновяващ се) заем от 1.8 млн. евро към Уникредит Булбанк. Другите дружества от групата също имат задължения. "Алма тур хотел Атлас" ползва кредит от 1 млн. евро от ЦКБ, а "Алма тур хотел Тамплиер" – 1.5 млн. долара от същата банка. Приходите от продажби в консолидирания отчет на групата са над 90 млн. лв. през 2010 г. при 78 млн. лв. година по-рано. Холдингът е на загуба от 685 хил. лв. за разлика от 2009 г., когато още е бил на печалба – 837 хил. лв.

Сега стигаме и до историята с полетите. От 1 май 2009 г. "Алма тур флай" сключва договор за чартърни полети с "България ер". Туроператорът наема два самолета, които може да ползва през летния туристически сезон по различни дестинации. През есента на 2009 г. подписва нов договор за зимния сезон, а в средата на 2010 г. – трети. Този път за пет години. Според споразумението "Алма тур" се ангажира да запълни определен брой летателни часове на самолетите, като плаща договорена цена на час. Допълнително обаче трябва да покрие оперативните разходи на машините, горивото, летателните такси и екипажа. В случая "България ер" фактурира тези разходи на името на "Алма тур флай". Според източници на "Капитал" именно оперативните разходи са перото, което се оказва непремерен ангажимент, който туроператорът не може да контролира, оптимизира и съответно започва да трупа дългове. След продължителна и изпълнена с уговорки кореспонденция, на 9 септември тази година "България ер" спря да изпълнява всички резервирани полети на "Алма тур флай".

Авиокомпанията заяви, че има натрупан дълг от 7 млн. лв., а представителите на "Алма" не излязоха с официално число. Задълженията на туристическия холдинг към групата на "Химимпорт", към която е и "България ер", са не само по линия на самолетните полети. "Алма тур" има отпуснати кредити от ЦКБ, по които също има забавяния на плащанията. Компанията има и отношения със застрахователното дружество "Армеец", също от групата на "Химимпорт".

Янко Георгиев, изп. директор на "България ер"
Фотограф: Георги Кожухаров

2. Какво губи и печели "България ер"?

Директният ефект от ситуацията изглежда неприятен за авиокомпанията - тя има да получава пари от една силно задлъжняла група. По-негативното обаче е, че нейният имидж също пострада покрай скандала.

Скандалът породи редица спекулации може ли да спечели нещо "България ер" и "Химимпорт" от кризисната ситуация. Според една от теориите, ако се стигне до несъстоятелност на "Алма тур", групата "Химимпорт" като един от основните кредитори би могла да придобие в портфолиото си туроператор. Политиката със затварянето на кръга е характерна за групата. "Химимпорт" предлага пълен набор от услуги в сферата на банкирането - Централна кооперативна банка, застраховането - "Армеец", и осигуряването - "ЦКБ сила и съгласие". В сферата на транспорта обединението също има доста богата палитра от дейности: превоз по въздух "България ер", ремонт на самолети "Луфханза техник",  летищна дейност във Варна и Бургас в партньорство с германската "Фрапорт", речен товарен превоз - Параходство "Българско речно плаване", пристанищни услуги - пристанище "Видин" и "Леспорт" и др.  "Нашият стремеж е да предлагаме все повече услуги на едно място или гише, така че клиентите ни да са максимално облекчени", коментира преди време пред "Дневник" Александър Керезов, прокурист на групата.

По-вероятната развръзка е туроператорът просто да бъде елиминиран като посредник между авиокомпанията и партньорите на "Алма тур" зад граница. От авиокомпанията вече обявиха, че руски туроператори - партньори на "Алма тур", искат да подпишат директни договори, заобикаляйки задлъжнялото дружество. Ако това се случи и с фирмите от другите страни, "Алма тур" е заплашена да загуби важни позиции на международните пазари, разработвани с години.

Дори и напрежението да отмине и двете фирми да намерят решение на спора, пред "Алма тур" остават редица други проблеми за решаване. Скандалът със сигурност ще се отрази на имиджа й и би смъкнал доверието сред партньорите й. Представители на хотелиерския бизнес казаха пред "Капитал", че дружеството тенденциозно бави плащания към тях. Компанията трябва да се погрижи и за голямото портфолио от имоти. И не на последно място - да продължи да функционира, за да влиза свеж капитал, с който да покрива кредитите си. Сложна операция на фона на ударения имидж.

3. Ще има ли отнети лицензи? 

Въпреки изказванията на премиера Борисов, че може да се стигне до отнемането на лицензи, до момента не са открити основания за това. "Няма събитие, което да противоречи на задълженията на авиопревозвача. Няма нарушение на някоя от директивите", коментира Михаил Захариев, главен секретар в "Гражданска въздухоплавателна администрация". По неговите думи, ако няма закупени билети, какъвто бил случаят с "Алма тур", не се стига и до задействане на Регламент 261 (той гарантира правата на пътниците, като авиокомпанията при анулиране на полета се задължава да осигури на пътниците алтернативен превоз или да ги обезщети).

По-неясно е лицензионното бъдеще на "Алма тур флай". Тя има регистрация за туроператор и туристически агент. Ситуацията е като омагьосан кръг: от една страна, "Алма" има оправдание, защото пътниците не са превозени от "България ер", от друга обаче, авиокомпанията не е имала резервирани платени места от туроператора и така не е имала клиенти. Иначе един от малкото начини за "насилствено" заличаване на регистрацията е, ако туроператорът бъде обявен в несъстоятелност. Само че при този ход кредиторите й едва ли ще са доволни, тъй като ще трябва да минат през дългата, тромава и почти болезнена процедура по несъстоятелност, която може да продължи години.

4. Каква е ролята на Русия?

Кризата с неосъществените полети ескалира допълнително поради факта, че туристите пътуваха за държава - нечленка на Европейския съюз. Това, че страната е именно Русия, усложни допълнително ситуацията. Русия е един от най-сложните партньори на европейските държави по отношение на авиационния бизнес. Страната от години не приема европейското законодателство в гражданската авиация и води протекционистична политика по отношение на местните авиокомпании, а за да поддържат все пак полетите си с Русия, почти всички държави от ЕС са в нарушения спрямо европейското законодателство.

Полетите между България и Русия са основно редовни и съответно от българска страна се изпълняват от "България ер". Руската държава не приема чартърни полети с руски туристи да се извършват от чужди авиокомпании, като това открива пазар основно за руските чартьори. Все пак през последните три години настъпва разширяване на летателната програма на "България ер" до Русия, така че компанията няма особен интерес да руши имиджа си и не случайно беше наречена ирационална и безотговорна от министъра на икономиката Трайчо Трайков.

Случаят с Русия е усложнен и поради разлики в застраховането. В Европейското законодателство съществуват гаранционните фондове за организирани от туроператор екскурзии в чужбина. Фондът в държавата изпращач се задейства при проблем. Така групата финландски туристи бързо бяха прибрани. В случая с Русия обаче туристите първо трябва да намерят пари, с които да заплатят у нас, и впоследствие да търсят парите си от застрахователите в Русия. 

5. Кой е големият губещ?

На фона на цялата тази корпоративна картина най-големият губещ, разбира се, е българският туризъм и имиджът на държавата. Над 300 хил. туристи от Русия са дошли през лятото на 2010 г. на българското Черноморие. Този сезон трябва да са още повече, ако се чуят доволните прогнози на хотелиерите и туроператорите по морето. За догодина пак се планираше ръст. Допреди две седмици.

Проблемът беше следен в детайли и от руските медии, РИА "Новости" всеки ден информираше как се движи извозването на руските туристи. "Цялата туристическа общност реагира негативно на това, което се случва. Един подобен конфликт, макар и корпоративен, няма да доведе до нищо хубаво", коментира пред "Капитал" Галин Георгиев от "Солвекс" – туроператор, който активно работи на руския пазар. Той дори казва, че се усеща забавяне в записванията в края на сезона, но дали се дължало на проблема със самолетите не можело да се твърди.

Някои представители на туристическия бизнес се самоуспокояват с твърдението, че идва краят на летния сезон, другият бил далече и дотогава конфликтът щял отдавна да се забрави. Само че руският пазар не светва през май и угасва през септември. Руските туристи са от първостепенна важност за зимните курорти, а пакетите за почивка в планината вече започнаха да се продават. Посетителите от Русия са и едни от малкото останали клиенти и купувачи на хилядите имоти, които се настроиха по морето и в планината. Макар и не дълготраен, но един такъв спор неминуемо ще постави черна точка в и бездруго спорния имидж на туризма. И за капак - няма никаква гаранция, че в България има механизъм, с който да се гарантира, че това са последните проблемни полети. А това не звучи като туристически рай.

Можете да се биете помежду си, колкото искате, но и косъм да не пада от главата на туристите. Този принцип е валиден дори за мафията, в случай че тя развива дейност на атрактивна за туристи територия. Прекрачването на неписаното правило води до сигурни загуби за всички в бизнеса и за държавата като цяло.

Точно този сценарий се разиграва на местна почва през последните няколко дни. Стотици руски туристи се оказаха блокирани на летището в Бургас, след като авиокомпанията "България ер" спря полетите, организирани от "Алма тур", тъй като туроператорът не изплащал задълженията си. Публичността извади проблема извън пределите на чисто търговския спор и последваха всеобщи упражнения по темата, закани и търсене на дивиденти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    alexander5000dm avatar :-?
    Arexander

    [quote#0:"статия"]По неговите думи, ако няма закупени билети, какъвто бил случаят с "Алма тур", не се стига и до задействане на Регламент 261[/quote]
    Я да видим какво пише в Регламент 261:
    (5) Тъй като разликата между въздушни услуги по разписание или без разписание намалява, такава защита следва да се прилага спрямо пътници не само на полети по разписание,
    но и на полети не по разписание, включително и тези, които са част от пакетни екскурзии.

    Чл. 2, е) „билет“ означава валиден документ, даващ право на транспорт, или нещо еквивалентно на нехартиен носител, включително електронна форма, издаден или одобрен от въздушния превозвач или негов упълномощен представител;

    Чл. 2, ж) „резервация“ означава фактът, че пътникът има билет или друго доказателство, което показва, че резервацията е приета и регистрирана от въздушния превозвач или туроператор;

    Чл. 3 Приложно поле:
    2. Параграф 1 се прилага, при условие че пътниците:
    а) имат потвърдена резервация за съответния полет
    5. Настоящият регламент се прилага за всеки опериращ въздушен превозвач, предоставящ транспорт на пътниците, обхванати от параграфи 1 и 2. В случаите, когато опериращ въздушен превозвач, който няма никакъв договор с пътника, изпълнява задължения съгласно настоящия регламент, се счита, че той върши това от името на лицето, което има договор с този пътник.

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Случая го оприличавам на култовата реплика от филма Граница: Осрахте ли се......, и то на метеното след уж силен сезон. Е ще се върнат догодина, чакайте ги.

  • 3
    whocares avatar :-|
    who cares

    ... хубаво, добре, но след това - какво? ...
    нали знаете за "Бръсначът на Окам" ... та, да разсъждаваме простичко ...
    оставяме настрана кой е виновен, дали е морално, колко пари, групировки и т.н.
    ... скриването (недекларирането) на фалит е наказуемо деяние. Тук не става въобще въпрос за отнемане на лиценз. И не е само "Алма тур флай", а цялата група, а има и забрана (ТЗ) в управителните и ръководни органи на кое дружество да има "несъстоятелен". А несъстоятелността (все още необявена от съда) е очевАдна - свръхзадлъжнялост, спиране на плащанията и т.н. Ефекта на доминото предполага последващи фалити на навързаните по веригата, безработица, неудовлетворени кредитори (могат да пият една студена вода). Балонът се спука. Край (аналогичен бе и имотния балон). ГОЛЕМИЯТ ГУБЕЩ са българите (туризмът ни се закопа със смъртта на германското дете).
    ... не разбирам хората, които в името на някакъв псевдо "имидж", искат да закопаят и така наречения "национален превозвач".
    "Кризата" отмина, ама дали?
    ... а "Бръсначът на Окам" означава, че от многото конспиративни теории, най-правдоподобна е най-простата ;-) ...

  • 4
    1951 avatar :-|
    1951

    Ситуацията е "Крадецът вика дръжте крадеца" :)
    Или по-просто - задлъжнелият вика дръжте длъжника.
    "България ер" има огромни дългове. Най-вече към Летище София ЕАД, Еврокотрол (европейското РВД) и служителите си (там заплатите се получават с няколко месеца закъснение).

  • 5
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    "Някои представители на туристическия бизнес се самоуспокояват с твърдението, че идва краят на летния сезон, другият бил далече и дотогава конфликтът щял отдавна да се забрави."

    Да ще забравят и 200 евро за преглед на зачервено кърло;
    Ще забравят натровените деца от остарелите и негодни храни;
    Ще забравят и детето, което почина на необезопасената и незаконна пързалка;
    Ще забравят и наглото отношение и презрението към тях от българските търговци.

    Да спете спокойно, те туристите и за България ще забравят.

  • 6
    wizard avatar :-(
    Wizard

    Един доволен турист, води още един....един недоволен - отказва други 10......това май беше закон...

  • 7
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Учудвам се на задълбочените коментари в горните постове.
    Господа, животът е кратък. Ние няма да решим проблемите. Защо да си проваляте ваканцията с безмислени опити? Просто летувайте в Гърция! Правим го от 8 години и се прибираме отпочинали и със страхотни впечатления.

  • 8
    wallstreet avatar :-?
    гого

    Има ли конфликт между ТИМ и Бойко Борисов и дали това е истинската причина за конфликта между България еър и Алма тур

    http://ideizasofia.blogspot.com/b/post-preview?token=OQjDdTIBAAA.1p7wZ0GC1BP8hirIF770rQ.Yq4sIZU6z7zlbiNR9G7mfg&postId=6260109012373563235&type=POST

  • 9
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Липсата на истинска конкуренция в комбинация с липсата на стабилно правораздаване...
    На нас световна криза не ни трябва, ние ще се загробим сами.

  • 10
    kh avatar :-|
    kh

    И какво излиза... Че май може и да не е точно търговски спор между бели якички, ами ачик ачик караница, в която мутри са дегизиранис бели акички?!?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK