Eвгени Ангелов: Предвиждаме 150 млн. евро за енергийна ефективност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eвгени Ангелов: Предвиждаме 150 млн. евро за енергийна ефективност

Евгени Ангелов

Eвгени Ангелов: Предвиждаме 150 млн. евро за енергийна ефективност

Заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма пред "Капитал"

Мара Георгиева
7123 прочитания

Евгени Ангелов

© Асен Тонев


Профил

Евгени Ангелов е завършил МВА в Harvard Business School и бакалавърска степен в London Guildhall Univesity. Работил е за Европейската банка за възстановяване и развитие в Лондон, управлявал е компания за недвижими имоти, фонд за дялови инвестиции и фирма в областта на възобновяемите енергийни източници. В средата на първия програмен период на програма "Конкурентоспособност" потърсихме отговор на въпроси, свързани с проблемите, напредъка и бъдещето на програмата.

Какво се случва с програма "Конкурентоспособност", ще бъде ли усвоен бюджетът й от 1.162 млрд. евро до края на програмния период?

Към септември 54% от бюджета на програмата са в процес на изпълнение. Става въпрос за изплатени проекти, подписани договори или отворени процедури - т.е. това са пари, които са дадени под една или друга форма или са в процес на предоставяне.

Успяхте ли да наваксате забавянията в плащанията към фирмите?

До голяма степен да, към август т.г. 80% от всички искания за плащания са вече разплатени. Статистиката се прави всеки месец от април 2009 г. Принципът е, че не може да се изплатят повече средства, отколкото са поискани от фирмите. Фирмата трябва да има подписан договор, проектът трябва да е изпълнен, разходите да са верифицирани и тя да подаде искане за плащане. Процентът никога не може да бъде 100%, защото постоянно влизат нови искания за плащания и постоянно се обработват. Но целта е да се сме много близко до стоте процента. По някои схеми има забавяне извън допустимите срокове, което е проблем и трябва да има допълнително наваксване.

Какво ще стане с оставащия ресурс от програма "Конкурентоспособност"?

Останалите около 450 милиона евро от бюджета на програмата за бизнеса са разпределени в няколко схеми. Тази седмица отварихме нова процедура за технологична модернизация в малки и средни предприятия с бюджет 50 млн. евро. Също тази седмица излезе класирането по настоящата сходна процедура и започва подписването на договори за 50 млн. евро.

Ще имат ли право фирмите от текстилната, обувната и мебелната промишленост да кандидатстват за субсидии по нея, тъй като бяха изключени от предишната подобна схема?

По отношение на секторите аз съм твърдо убеден, че трябва да има приоритети. Но тъй като най-важното е добри компании да получават подкрепа и да се развиват, независимо от сектора, в който оперират, тази процедура ще бъде много по-широко отворена. Тя е насочена към повече сектори, но при оценяването на проектите по-високотехнологичните фирми ще получат повече точки. Така наистина добрите компании дори от сектори с по-ниска добавена стойност ще имат шанс да се класират. Смятаме, че така се постига баланс между приоритетите, които искаме да развиваме, и добрите компании с потенциал от други сектори. До края на септември ще стартира и процедурата за "Инвестиции в зелена индустрия". Тя ще подкрепи инвестиции в енергоспестяващи технологии и във възобновяеми енергийни източници. Насочена е към големи предприятия и е с общ бюджет 40 млн. евро. Донякъде тя прилича на процедурата за технологична модернизация, към която има голям интерес от големите предприятия, защото с отпуснатите средства ще могат да се купуват машини и съоръжения, с които се пести енергия. Минималният и максималният размер на помощта, за която ще може да се кандидатства, е в рамките на един и четири милиона лева, а размерът на безвъзмездното финансиране ще е до 50%.

Защо има толкова много проблеми с процедурите, подкрепящи иновациите във фирмите?

По иновативните схеми, които бяха първоначално обявени, имаше малко като брой проекти и малко сполучливи идеи. Установихме, че компаниите имат трудности при кандидатстването, а оценяващите – при преценката кое е иновативно и кое не е. По принцип тематиката не е лека. Затова спряхме част от старите процедури, обявени през 2008 и 2009 г., и пуснахме една по-голяма. Преди това подложихме идеите си на обсъждане с бизнеса, с консултанти, с неправителствения сектор, за да изчистим някои пречки от предишни процедури. В началото на октомври ще обявим нова процедура за иновативни предприятия с бюджет 30 млн. евро. Тя е за "Подкрепа за научноизследователската и развойна дейност на българските предприятия". Преди края на годината ще бъде обявена и процедура "Развитие на приложните изследвания в изследователските организации в България". Предвидени са 10 млн. евро за обновяване и модернизиране на оборудване.

Най-голям бюджет сте предвидили за енергийна ефективност на малките и средните фирми – 150 млн. евро.

Да, това е схема, която ще реализираме съвместно с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Няма да има ограничения за секторите. С този проект се опитваме с един куршум "да ударим много зайци", ако мога така да се изразя. Банката осигурява заемен ресурс (мостово финансиране) в размер до 150 милиона евро. А програмата - грант (субсидия) за успешните проекти в размер на 30-50% от допустимите разходи. Това е едно от най-високите равнища на безвъзмездно финансиране за такъв тип дейности в ЕС. Новост е, че с тази процедура ще изнесем част от оценката на проектите извън държавната администрация.

Предстои да бъде обявен търг за проектен консултант. Първият контакт на фирмата ще е с този проектен консултант. Той ще дава одобрение по техническите критерии, а банката – по финансовата допустимост на компанията. Единственото, което ще се проверява в администрацията, ще е за двойни помощи, двойни плащания и категорията на предприятието. За верифицирането на разходите ще има втори консултант - специализирана фирма, отново извън държавната администрация. По отношение на проектите – ще има възможност за финансиране и на по-малки инвестиции. В този случай фирмите ще могат да избират директно от списък енергоспестяващи машини и съоръжения, да получат парите и да си купят това, което им е нужно. Компании, които искат да въведат по-комплексни мерки и имат нужда от енергиен одит, ще минат по друга процедура и ще могат да кандидатстват до максимума на програмата – 2 млн. лв. за един проект.

Прекратихте процедура за безвъзмездно финансиране на проучвания за бъдещи технологични паркове. Какво е продължението?

Създаването на технологичен парк е изключително сложен проект. Реализацията му трябва да осъществи връзката между бизнеса и науката, която е трайно скъсана в България. Трябва да има механизъм, при който БАН, университети, лаборатории и бизнес си сътрудничат. Двадесет години обаче това не се е случило и не съществува адекватен механизъм за приоритетизиране на научноизследователската дейност и ефективен диалог между наука и бизнес. Всеки се опитва да работи "на парче" и нещата стават по малко и разпокъсано. Имаше идея за създаване на няколко технологични парка, за предоставяне на сравнително малки грантове на много бенефициенти. Но след дискусия в правителството между научните среди, бизнеса и ЕК вече има консенсус около идеята, че трябва да се изгради един такъв парк на едно място, той да е значим и да служи като модел за по-нататъшно развитие на тези отношения и на такъв тип инфраструктура. Възнамеряваме да финансираме с 50 млн. евро от програмата хибридна версия между технологичен парк и научноизследователски парк. Освен физическата инфраструктура задължително трябва да има работещ устойчив механизъм за коопериране между науката и бизнеса, което е сложното в проекта. Ще има едно ядро (център), което ще предоставя площ и услуги, ще бъде добре финансирано и ще осъществява връзка с университетите и бизнеса. Другата част от парите ще бъдат заделени за безвъзмездна подкрепа на конкретни проекти и това вероятно ще е нова важна функция на Иновационния фонд. Така постигаме две цели – осигуряваме инфраструктура и финансова подкрепа на част от проекта между научноизследователското звено и фирмата.

Изчерпва ли се с това бюджетът на програмата?

Още 150 млн. евро сме предвидили за достъпни банкови кредити. За малките и средните предприятия възнамеряваме съвместно с банките да предоставим този ресурс при нула процента лихва. Банките също ще добавят свой финансов ресурс при стандартната лихва. В резултат лихвите за крайния бенефициент драматично ще намалеят – приблизително наполовина спрямо действащите в момента. Тази схема ще бъде обявена в началото на следващата година, след одобрение на нужните промени в оперативната програма от Европейската комисия. С това бюджетът на програмата ще бъде изчерпан. Целта ни е да пуснем за бизнеса всички средства по програмата, така че да има възможност до края на програмния период проектите да бъдат реализирани.

Какво ще се случи с "Конкурентоспособност" в следващия програмен период – до 2020 г.?

В момента се готви цялостната национална рамка за развитие – избистрят се детайли около това на какви национални приоритети ще бъде подчинено европейското финансиране. Трябва да е ясно, че шанс за финансиране имат онези приоритети и инициативи, които съвпадат с общоевропейските такива. Що се отнася до ОП"Конкурентоспособност", според мен е изключително важно да има достатъчно голям ресурс, за да се продължи и ускори увеличаването на продуктивността на българските предприятия.

Ще променяте ли основните насоки (осите) на програмата?

Основната насока, която е подобряване на конкурентоспособността на предприятията, няма да се променя. Но обмисляме други промени. Едната трябва да е в посока по-големи суми за по-малко на брой схеми. Там, където става дума за малки грантове, трябва да се търси партньорство и взаимодействие с банкови институции или друг вид посредници, които да стоят между големия бюджет и множеството бенефициенти, защото иначе системата се задръства. Голямата разлика в следващия период ще бъде в съотношението между грантови и револвиращи инструменти. Има място и за двата типа инструменти, но в ЕС все по важни ще стават револвиращите инструменти. В този смисъл нашият опит с преструктурирането на инструмента "Джереми" се оценява положително от ЕК и наскоро бяхме поканени от комисията да го представим официално пред останалите членове на съюза.

Какво би могло да провали тези добри намерения – дали бизнесът, че не е достатъчно подготвен, за да кандидатства с качествени проекти, или администрацията, че не е достатъчно подготвена, за да ги управлява?

И отговорността, и вината според мен са споделени. Двете неща вървят ръка за ръка. Няма перфектна администрация и трагичен бизнес или обратното. Като отговарящ за работата на администрацията по програмата за мен е важно все по-голямо опростяване на процедурите и намаляване на субективността при взимане на решения от експертите.

Ще правите ли промени в организацията, обмисляхте сливане на управляващия орган на програмата с междинното звено – Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия?

За мен по-работещо е процесите да са на едно място, да не се разделят изкуствено между звена, които са под една шапка. Затова по-разумното е процесът да е обединен. Но ние се намираме в най-активната част на този програмен период и рискът от такова организационно сътресение трябва да бъде правилно осъзнат. До момента ние сме предприели редица действия, които до голяма степен са уеднаквили начина на работа на двете звена. Премахнахме много дублиращи се дейности и вече има яснота кой за какво отговаря.

Интервюто взе Мара Георгиева

Профил

Евгени Ангелов е завършил МВА в Harvard Business School и бакалавърска степен в London Guildhall Univesity. Работил е за Европейската банка за възстановяване и развитие в Лондон, управлявал е компания за недвижими имоти, фонд за дялови инвестиции и фирма в областта на възобновяемите енергийни източници. В средата на първия програмен период на програма "Конкурентоспособност" потърсихме отговор на въпроси, свързани с проблемите, напредъка и бъдещето на програмата.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Приоритет 1.1 - иновации е синоним на провал. Напавете едно кейс стъди за цялата история на провала и го ползвайте като учебен материал за новоназначени чиновници. Може ли последният одобрен проект да е от 2009 г.? За 2,5 години не намерихте нито един достоен за вашите възвишени критерии. Сега като чета, се повтаря старата грешка - ще се преоформя, пренаписва, обединява....Пак нищо няма да стане.

  • bodurov

    Всичко казано звучи добре-но реално поведението на някои служители е такова-че оставаме с впечатлението-че най-големите противници на иновациите се намират в Агенцияга за насърчаване

  • 3
    bodurov avatar :-|
    bodurov

    Искам да "зарадвам" родните читатели с невероятното постижение на Агенцията за насърчаване...: Бяха им нужни(?) 633(Шестстотин тридесет и три!?!) дни за да ме уведомят, че заявката ми се отхвърля, защото не съм отговорил в 7-дневен срок на изпратен от тях факс, с който ми искат потвърждение, че през 50-те дни на съществуване на фирмата-кандидат, през 2009 г., не е вършила никаква дейност. Този факс не е трябвало да ми го пращат, защото по техните собствени правила(не съм ги измислил аз!) нямат право да искат сведения, които могат да вземат от Търговския регистър. Освен това незнайно защо, според текста на този факс, от нас се иска да дадем сведения за неизвестна на нас фирма, която е регистрирана 15 дни по-късно от нашата фирма?! Понеже "Чез Електро България" тогава спираше тока по няколко пъти в денонощието, записаната информация на факса се унищожава автоматично още при първото спиране на тока. Очевидно е, че не живеем в Люксембург или Швейцария, където всичко им е наред - и токът не спира, и по пътищата няма дупки и т.н. Ние живеем в най-бедната държава на ЕС, и за това и токът ще спира и какво ли още не се случва! Предлагам спешно да се извикат представители на пощите, мобилните оператори и интернет-доставчиците, които да обяснят на служителите на Агенцията, че има и други начини да се свържат с кандидатите освен по факса! След като се изясни(при това случайно!) този технически проблем, информирах последователно Председател на Оценителна комисия, и.д.Главен Директор на Дирекция"Конкурентноспособност", Изпълнителен Директор на Агенцията, Зам.Министър Евгени Ангелов и Завеждащ Приемна на Министър Томислав Дончев и никой не посмя да отрече основателността на забавянето с повече от 7 дни, на отговор, поради безспорна обективна причина за това(!), но и никой не успя да накара служителите да разгледат заявката - забавен отговор на някакъв факс(който не е трябвало да ми пращат!) им пречел!?! А заявката ни е енергоспестяваща, създаваща нови работни места , намаляваща въглеродните емисии и увеличаваща най-важното перо от износа ни - на мед и медни изделия!!! Нещо повече, на тазгодишното най-престижно изложение на изобретения в света, това в Женева, Швейцария, международно 83 членно авторитетно жури я отличи със златен медал! Обаче бюрокрацията в Агенцията може би си е поставила други цели, може би да постави рекорд за Гинес по загубено време за бавене на заявка или за да се докаже, че тя е най-всемогъща, тя е права, дори когато греши!? Сами преценете колко тежат някакви си 7 дни за забавяне на незначителна информация, която няма нищо общо със заявената иновация(!?), на фона на изминалите 633 дни!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "bodurov":

    Имам подобен случай с патентното ведомство. Писмото се върнало с отговор "лицето не е открито на адреса". След което няма да ми звъннат, няма да ми пуснат мейл. После видях причината, Български пощи да "не ме открие". Старата пощальонка, която си знаеше получателите в района с малки имена, се пенсионирала. На нейно място назначили някакво недоносче. Последното го видях, как застава пред един от входовете, вади пачката писма за целия блок (4 входа), пуска я на земята и почва с двата крака ги да рита вътре през луфта под вратата.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Ей така е на "земята" на брюкселските зелки, парите на данъкоплатците се размотават от недоучени бюрократчета по сложна система от неясни никому критерии.... просто нещо да се претака....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK