С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 21 сеп 2011, 11:28, 13739 прочитания

Няма туроператор, има проблем

"Алма тур БГ" преустанови работата си и остави хиляди необслужени туристи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има един телефонен номер, който напоследък е по-желан и търсен дори и от този на премиера. Ако го имаха, биха го скъсали от звънене поне 2-3 хил. изнервени, незнаещи и питащи туристи, техни роднини, застрахователи, агенти. Но дори и да го имаха, щяха да се сблъскат с безизразния глас на записания оператор: "Нямате връзка с този номер."

Телефонът на собственика на най-цитирания през последните две седмици туроператор "Алма тур БГ" Любомир Панковски остана изключен във вторник. Офисите му също не даваха признак на работа. Вместо усмихнати туристически агентки по витрините се появиха извинителни бележки с обяснението, че компанията има финансови проблеми и не може да изпълни ангажиментите си.

Краят на един туроператор



Кризата с "Алма тур" стана достояние на всички преди около две седмици. Тогава авиокомпанията "България ер" отказа да извози няколкостотин руски туристи заради огромна сума натрупани дългове от страна на туристическата фирма в размер на около 7 млн. лв. Това се оказа само върхът на дълговата пирамида на "Алма тур", изградена през последните години. Туроператорът има сериозна кредитна задлъжнялост към Уникредит Булбанк и Централна кооперативна банка (част от групата "Химимпорт" към която принадлежи и "България ер"). Дълговете са вследствие на прекомерното разширяване на дейността на компанията и неизгодни бизнес споразумения. Въпреки невъзможността да изпълнява задълженията си фирмата продължава да развива активна туристическа дейност през сезона. Накрая всичко се срива.

Така във вторник сутринта партньорите на "Алма тур БГ" получиха мейл, в който компанията благодари за доверието и със съжаление съобщава, че не може да го защити. "От името на целия екип благодарим за 20-годишното доверие, което ни гласувахте и което именно в тази юбилейна година не успяхме да защитим. Считано от 21.09.2011 г., "Алма Тур-БГ" АД  поради временни финансови затруднения временно преустановява да приема нови резервации. За вече направените и платени такива, които компанията няма да може да изпълни, следва да се подадат заявления за възстановяване на сумите, като срока в който ще се случи това, фирмата ще обяви по-късно." Съобщение с подобно съдържание беше качено и на страницата на компанията в интернет и разлепено из офисите в София и страната.

По-късно през деня в министерството на икономиката беше свикана извънредна пресконференция, на която имаше и представители на други от големите български туроператори. Въпросът, който вълнуваше всички, беше "какво ще правим сега?". Защото противно на известната реплика на един още по-известен руски политик, в случая - с изчезването на един туроператор, тепърва започва доминото на проблемите.



Какво правим с туристите

Според информацията на министерството и туристическия бранш в момента 183-ма българи - клиенти на туроператора, са на почивка извън България (в Анталия и на о. Крит). Те ще бъдат прибрани с чартърни полети на "България ер" и друг туроператор - "Астрал холидейз". Бройката на пътниците без билети за връшане обаче тепърва ще нараства и ще излизат нови неприятни изненади. Така само докато течеше срещата в министерството във вторник, шестима български туристи останаха блокирани на летището в Палма де Майорка. Два дни преди заминаването си те отправили запитване към хотела, за който са платили на 100% all inclusive пакет през туроператора "Алма тур" дали всичко е наред. Отговорът е положителен. При пристигането им на летището обаче резервацията им вече е отменена. Вариантите са два - или намират по 630 евро, за да платят нощувките си повторно, или купуват самолетни билети за връщане. Без да броим похабените нерви.

Още по-голям е проблемът с бъдещите пътувания. За нещастие кризата с туроператора се случва в момент, в който хиляди българи искат да се възползват от последните почивни дни преди есента. Голяма част от тях са клиенти на най-големия до тази седмица български оператор или на туристически агенти, продавали от негово име. В момента, в който "Алма тур" обяви, че не може да изпълни поетите си ангажименти, компанията има продадени над 2 хил. почивки, смятат представителите на туристическия бранш. Точната бройка може и да е по-голяма, но ще се разбере, когато "Алма тур" съобщи за нея.

Туристите, които още са в България, няма да излетят въобще. Вместо това те ще трябва да потърсят парите си обратно, съобщи зам.-министърът с ресор туризъм Иво Маринов. В историята на българския съвременен туризъм за първи път се задейства механизма на застраховката за професионална отговорност. Тоест досега никога не е имало повод да се провери дали той работи, или ще даде някъде грешка. А рисковете са налице. За парите си нереализираните туристи трябва да посетят офисите на туроператора. Ако не се състои изплащане (т.е. най-вероятният развой), следва да се обърнат към застрахователя "Армеец" (отново част от групата "Химимпорт").

Първият проблем, който се вижда при елементарната сметка, е, че туристическата група има много по-големи натрупани дългове, отколкото застраховката за 200 хил. лв. може да покрие. Да вземем само броя на туристите, които са си купили почивка през последните седмици. В най-добрия случай те не са по-малко от 2 хиляди. Ако приемем, че средната цена на пакета е 500 лв., това прави над 1 млн. лв. От застрахователя обясниха, че при надвишаване на сумата от застраховката туристите ще трябва да се обърнат отново към "Алма тур" или да се наредят последни на дългата опашка от кредитори. 

Време за разплата

Към края на 2010 г. задлъжнялостта на "Алма тур БГ" изглежда така: две кредитни линии в ДСК от общо 1.5 млн. евро; инвестиционен заем от Уникредит Булбанк и Централна кооперативна банка от 13.9 млн. евро. Близо 80% от заема е от Уникредит Булбанк, а останалите – от ЦКБ. Фирмата има още един револвиращ (постоянно подновяващ се) заем от 1.8 млн. евро към Уникредит Булбанк.

Към групата има и доста дъщерни дружества с инвестиции и дейност в сферата на имотите и транспорта. Те също имат дългове, показват финансовите им отчети. "Алма тур хотел Атлас" ползва кредит от 1 млн. евро от ЦКБ, а "Алма тур хотел Тамплиер" – 1.5 млн. долара от същата банка. От началото на годината компанията е продължила да трупа задължения както към банките, така и към компаниите, с които работи. Източници на "Капитал" съобщиха, че "Алма тур" непрекъснато е бавила или въобще не е обслужвала задълженията си към хотелиери в морските и планинските курорти. 

Фалитът на "Алма тур" оказва въздействие и върху други туристически компании, които са партньори или имат общи проекти. Туроператорите често запазват блок места в чартърните самолети, за да си поделят разходите по полетите. Така компаниите ще трябва да предоговорят споразуменията си с "България ер" от тристранни на двустранни, както е направила компанията "Астрал холидейз" за някои от съвместните си полети с "Алма тур".

От началото на кризата в "Алма тур" започнаха и спекулациите с това кой би спечелил най-много от фалита на компанията, а обявяването на началото на процедура по несъстоятелност на компанията се смята за въпрос на дни. За най-голям печеливш се сочи групата "Химимпорт", (въпреки че застрахователят "Армеец" ще трябва да изплати застраховката за 200 хил. лв.), която ще може да придобие и туроператор или хотел в портфолиото си от компании в сферата на транспорта и летищната дейност. Отново в същия черен вторник беше разпространено съобщение с неразпознаваем подател. Според него "Алма тур" е обявена в несъстоятелност. От Софийския градски съд отрекоха да има задействана подобна процедура. Основният кредитор на компанията - "България ер" и ЦКБ, също отрече да е пристъпил към подобни действия, като изпълнителният директор на авиопревозвача Янко Георгиев заяви, че юристите на компанията още обмислят какви ходове да предприемат. В сряда групата дори изпрати съобщение до медиите, в което се казва, че няма интерес да поглъща компанията (виж прикачения файл). По закон "Алма тур" също може да си поиска сама фалита, но заради липсата връзка с компанията плановете й са тайна.

Резултатът от корпоративното затъване на най-големия туроператор дотук е плачевен: първо, фирмата доведе до уронване на туристическия имидж на страната на руския пазар. А от тази седмица е ясно, че страдат и хиляди българи, дръзнали да планират и предплатят почивка. И още няколко десетки бизнес партньори. Въобще чудна ваканция.

Отговорността на туристическите компании

Всеки туроператор задължително трябва да сключва годишна застраховка за професионалната му отговорност. След сключването й трябва да съобщи за това в министерството на икономиката и да бъде вписан в туристическия регистър.

Застраховката се задейства, когато компанията не се разплати със своите контрагенти, дори и ако изпадне в несъстоятелност. Според Закона за туризма застраховката трябва да покрива:
- възстановяване на платените от потребителя суми по договора преди започване на пътуването;
- заплащане на разликата в случаите, когато по време на пътуването са предоставени само част от услугите, уговорени в договора;
- разходите, свързани с връщането на потребителя до началния пункт на пътуването.

До момента няма случай, в който тази застраховка да се е задействала с туроператор в България.

Другият проблем е, че няма ефективен механизъм за контрол дали туроператорите сключват редовно застраховките си. Това не изключва риска компании да обслужват туристи, без да са си направили професионална застраховка.

Както се вижда в сегашния случай, обемът на застраховката невинаги може да покрие натрупаните дългове (виж основния текст).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" 3 Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 2290 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Между бързата и бавната лента

Докато производителите на масови автомобили обвиняват политиците, луксозните марки се продават все така добре

Още от Капитал
Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10