ДДС на търкалета

Приходната агенция измисли нова методика за правото на данъчен кредит за леки автомобили

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Един почти апокрифен документ, разпространяван буквално от ръка на ръка през последните седмици, смущава съня както на вносителите на автомобили, така и на хиляди други фирми. Въпросният текст на Националната агенция за приходите (НАП) е всъщност разяснение до данъчните инспектори със сложното заглавие "методика за правото на данъчен кредит за закупен или нает лек автомобил". И е поредният опит на данъчните да определят точно коя фирмена кола подлежи на връщане на ДДС и коя не.

До края на 2009 г. много хора си купуваха луксозни джипове и лимузини и ги "префасонираха" само докато мине регистрацията в КАТ в т.нар. баничарки, за да си възстановят данък добавена стойност. Тази вратичка в закона беше ограничена с промяна от началото на 2010 г., когато беше определено, че "нелеки автомобили" са само онези модели, които имат "трайно вградено техническо оборудване", както и онези автомобили с фабрично поставени 6+1 седалки. Така беше сложен краят на фалшивите баничарки.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


28 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Бозата е пълна! От Еуратек миналата година ми поискаха над 1000 лв без ДДС, за да монтират решетка зад задната седалка, която прави пътническия Румстър товарен и прихваща ДДС кредит. Ето заради такива елементарни "играчи" данъчните пишат ли пишат указания, за да си изпипат "фатките" за туширане на хитреците.

  • 2
    right avatar :-|
    Десен

    ЗДДС: Чл. 70. (1) Правото на приспадане на данъчен кредит не е налице, независимо че са изпълнени условията на чл. 69 или 74, когато:
    4. е придобит, внесен или е нает мотоциклет или лек автомобил;

    А пък
    § 1. За целите на този закон:
    18. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице. При определяне броя на местата за сядане по изречение първо се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя.

    Еми това е - кой както каже. Плащаш на данъчния 20% от ДДСто и си готов с акта.

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Абе хора - дайте натиснете, да бъдем нормална държава.
    Нека при покупката на всяка кола да може да се възстановява данъчен кредит. Значи за всичко друго може да се възстанови ДДС , за коли защо да не може. Това положение е от години и постоянно се търсят вратички. Колата е стока като всички други.
    Искам от господ повече власт - да оправя нещата.

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Данъчният никога няма да ходи да ти гледа колата,отвътре, освен ако се усъмни от практиката си за даден модел.
    Ах,от Мото- Пфое не знаели
    какво е "Средства за производство" а знаят че Америка не била УСА и ходят в бели костюми като Висшия мениджмънт на УСА, който като папагал взе да спряга че сме в нова Рецесия, сега, което им го казвахме още лятото ей така както четем само Капитал.

  • 5
    chad avatar :-(
    Chad

    [quote#3:"coffee.bean"]Искам от господ повече власт - да оправя нещата.
    [/quote]

    На бодлива крава Бог рога не дава!

    Така че - ще я караме на непубликувани указания, както досега!

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Наистина материята е хлзъгава, но така става още по-хлъзгава. Трябва да се има предвид, че колосален процент от мислите на Андрешко са заети с това, как "да си дръпне ДДС-то". Ако Андрешко беше вложиш същата енергия в това, да мисли за нови продукти и услуги, сега щяхме да сме поне на нивото на Сингапур. Затова е много важно, повече да не го изкушаваме и просто да знае, че по тази линия нищо няма да избие - да си мисли за бизнеса, не за шашми!

    Има заобиколни мерки, които биха решили този въпрос в голяма степен. Дългосрочната е, като цяло да се намали единната ставка ДДС на ЕС-минимума от 15%. Така стимулът за шмекерии пада веднага с 1/4. Инициативата за праг на рег. по ЗДДС 100 или 150 хил. лв. също ще изкара доста от дребните източвачи извън играта. После може да се сложи таван на цената на такъв автомобил - примерно 20 хил. лв, след който признаването на ДК да става след данъчна ревизия. И там първият въпрос ще е, кого ще возиш с него. Защото повечето от дребния и средния еснаф има гарантирано под 5 души персонал, та да му трябва кола 6+1 места. И накрая - събота и неделя данъчните да чакат на лифта в Банско, на паркинга в Керамоти, на Какао бийч и др. средища на такива "автомобили за превоз". Като цъфне там джипът с жената, 2-те деца и кучето, ските отгоре...Или пък по гащи хавайки, с две мадами под ръце...Тогава могат да го доразпитат къде са преградите, седалките и т.н..

  • 7
    hidko avatar :-|
    владимир бояджиев

    До коментар [#6] от "cinik":

    Напълно одобрявам. Точно безхаберието на чиновниците води до тук. Те не си вършат съвестно работата и после се чудят защо нещата са се забатачили. Безхаберието е свързано с много парични стимули,които се получават от меркалиите за връщане на ДДС,разбира се. И понеже никой не иска да се сети да промени второто, всеки се опитва да промени първото...

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "coffee.bean":

    Не е редно да има данъчен кредит за всички "фирмени" автомобили, защото в масовия случай същите се ползват масово (и) за лични нужди, което значи крайно потребление. Това си пролича, когато въведоха синята зона в центъра. Понеже чип за безплатно паркиране раздадоха само собствениците на имотите, няколко хиляди "фирмени" автомобила изпаднаха в положение да обясняват, че то хем живеели там, ама хем и извършвали превозна дейност там, ама ако можело и за 5-те автомобила...Общо взето, никой не им взе измишльотините на сериозно. И накрая почнаха един по един да си прехвърлят возилата на физическото лице, което значи какво - че по- им е важно да си имат колата у дома, отколкото да правят бизнес с нея.

  • 9
    bright_eyes avatar :-|
    Joana Dermendjieva

    Фирмите ще могат да опитат да обжалват с аргумента, че Законът за движение по пътищата е нормативен акт с по-висок ранг от Комбинираната номенклатура на ЕС.

    Откога законите са с по-висок ранг от Регламентите на ЕС??? (Комбинираната номенклатура е по същността си регламент)

  • 10
    novohodonosor avatar :-P
    Ченкете

    Всичко ми е н1- яхта, джип, кола, скутер, даже и на колелото багажника за малко да свърши работа, ама счетоводителя ми се разгневи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход