ДДС на търкалета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ДДС на търкалета

ДДС на търкалета

Приходната агенция измисли нова методика за правото на данъчен кредит за леки автомобили

Константин Николов
16142 прочитания

© Цветелина Белутова


Един почти апокрифен документ, разпространяван буквално от ръка на ръка през последните седмици, смущава съня както на вносителите на автомобили, така и на хиляди други фирми. Въпросният текст на Националната агенция за приходите (НАП) е всъщност разяснение до данъчните инспектори със сложното заглавие "методика за правото на данъчен кредит за закупен или нает лек автомобил". И е поредният опит на данъчните да определят точно коя фирмена кола подлежи на връщане на ДДС и коя не.

До края на 2009 г. много хора си купуваха луксозни джипове и лимузини и ги "префасонираха" само докато мине регистрацията в КАТ в т.нар. баничарки, за да си възстановят данък добавена стойност. Тази вратичка в закона беше ограничена с промяна от началото на 2010 г., когато беше определено, че "нелеки автомобили" са само онези модели, които имат "трайно вградено техническо оборудване", както и онези автомобили с фабрично поставени 6+1 седалки. Така беше сложен краят на фалшивите баничарки.

По-сложен се оказа въпросът с колите от категория N1, които в по-голямата си част де факто са пътнически автомобили, но според специален оригинален заводски сертификат се водят "товарни" и досега подлежаха на данъчен кредит както при покупката, така и при последвалите разходи за гориво, поддръжка и ремонти. Тъй като в Закона за ДДС липсва дефиниция на понятието "предназначени за товар", е въпрос на тълкуване дали всички описани в категория N модификации действително са предназначени за товари. Същевременно в Закона за движение по пътищата колите от същата тази категория са определени за товарни, но Законът за ДДС не препраща директно към този акт. Така се получава объркване и с новата "методика" за първи път от НАП добавят като уточнение, че при определяне кои автомобили от N1 са товарни би трябвало да се използва т.нар. Комбинирана номенклатура на ЕС, която е част от общото митническо право на общността. Според НАП тя би следвало да се прилага при класифициране на леките автомобили. А това стестнява значително групата на позволените за ДДС кредит автомобили.

Според данъчни консултанти новите разпоредби може да предизвикат редица трудности при ревизии на фирми, след които се изисква връщане на вече ползван ДДС кредит. Фирмите ще могат да опитат да обжалват с аргумента, че Законът за движение по пътищата е нормативен акт с по-висок ранг от Комбинираната номенклатура на ЕС.

Има и информационна мъгла около новата методика. Разпоредбите до данъчните инспектори не са качени официално на сайта на агенцията. Остава въпросът дали подобни препоръки не трябва навреме да бъдат публично оповестявани. От НАП заявиха, че методиката не представлява нищо ново, а има само разяснителен характер и до месец ще бъде публикувана на сайта на агенцията като официално решение на изпълнителния директор.

Без съмнение новата методика ще удари вносителите. По неофициални данни при някои от тях автомобилите от N1 носят до 80% от продажбите именно заради данъчния кредит. Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", казва, че в сектора искат промени в законодателството, което окончателно и ясно да определи кои автомобили са "средство за производство" и следователно подлежат на данъчен кредит. Те посочват, че в някои страни в ЕС всяка корпоративна кола има право на облекчения с изключение на автомобилите на висшия мениджмънт.

Но за България подобно решение е трудно постижимо, тъй като ще лиши бюджета от съществени приходи, защото на всеки е ясно, че тогава покупката на всеки автомобил ще минава през фирма. Сред другите предложения са налагането на горна цена на корпоративните автомобили с право на данъчен кредит - примерно 30 000 лева, за да се избегнат злоупотреби. Друг вариант е и въвеждането на еко такса за по-мощните автомобили.

"По действащото европейско законодателство имаме ясна дефиниция при тълкуването на категория N1. Ако прилагаме това законодателство, без да го утежняваме, цялата система би била по-ясна", заявиха от "Рено Нисан България". Според официалния вносител на Renault, Nissan и Dacia новата методика ще повлияе негативно на фирмите клиенти на N1 автомобили и ще утежни техния бюджет, като така индиректно ще даде негативен ефект и върху икономиката.

В Европейския съюз няма единна практика за данъчен кредит за корпоративни автомобили. В някои държави се възстановява частично ДДС, в други целият автопарк на компаниите се ползва с облекчения. Но за България във време на нестабилност е важно както да не се оказва натиск върху фирмите с нови непредвидени разходи, така и да се осигурят постъпления в бюджета. Важното е да се намери златната среда между тези две цели. И ако има промяна, тя да не е чрез методика, а в закон.

Категория Супер тежка

Категорията N1 покрива доста превозни средства, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т. Функционално и конструктивно N1 версиите са идентични на пътническите версии М1, но са с променено усилено окачване. Много заводи издават специален сертификат за автомобили с N1, с който в България се продават много леки автомобили - както хечбек, така и SUV1 и 2. Сред тях са Peugeot 207 и 308, почти всички модели на Renault и Dacia, както и на Skoda, Hyundai i30, Mazda 3 и 6, Kia Ceed, а също и модели на Citroen, Nissan и Fiat.

Един почти апокрифен документ, разпространяван буквално от ръка на ръка през последните седмици, смущава съня както на вносителите на автомобили, така и на хиляди други фирми. Въпросният текст на Националната агенция за приходите (НАП) е всъщност разяснение до данъчните инспектори със сложното заглавие "методика за правото на данъчен кредит за закупен или нает лек автомобил". И е поредният опит на данъчните да определят точно коя фирмена кола подлежи на връщане на ДДС и коя не.

До края на 2009 г. много хора си купуваха луксозни джипове и лимузини и ги "префасонираха" само докато мине регистрацията в КАТ в т.нар. баничарки, за да си възстановят данък добавена стойност. Тази вратичка в закона беше ограничена с промяна от началото на 2010 г., когато беше определено, че "нелеки автомобили" са само онези модели, които имат "трайно вградено техническо оборудване", както и онези автомобили с фабрично поставени 6+1 седалки. Така беше сложен краят на фалшивите баничарки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Бозата е пълна! От Еуратек миналата година ми поискаха над 1000 лв без ДДС, за да монтират решетка зад задната седалка, която прави пътническия Румстър товарен и прихваща ДДС кредит. Ето заради такива елементарни "играчи" данъчните пишат ли пишат указания, за да си изпипат "фатките" за туширане на хитреците.

  • 2
    right avatar :-|
    Десен

    ЗДДС: Чл. 70. (1) Правото на приспадане на данъчен кредит не е налице, независимо че са изпълнени условията на чл. 69 или 74, когато:
    4. е придобит, внесен или е нает мотоциклет или лек автомобил;

    А пък
    § 1. За целите на този закон:
    18. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице. При определяне броя на местата за сядане по изречение първо се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя.

    Еми това е - кой както каже. Плащаш на данъчния 20% от ДДСто и си готов с акта.

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Абе хора - дайте натиснете, да бъдем нормална държава.
    Нека при покупката на всяка кола да може да се възстановява данъчен кредит. Значи за всичко друго може да се възстанови ДДС , за коли защо да не може. Това положение е от години и постоянно се търсят вратички. Колата е стока като всички други.
    Искам от господ повече власт - да оправя нещата.

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Данъчният никога няма да ходи да ти гледа колата,отвътре, освен ако се усъмни от практиката си за даден модел.
    Ах,от Мото- Пфое не знаели
    какво е "Средства за производство" а знаят че Америка не била УСА и ходят в бели костюми като Висшия мениджмънт на УСА, който като папагал взе да спряга че сме в нова Рецесия, сега, което им го казвахме още лятото ей така както четем само Капитал.

  • 5
    chad avatar :-(
    Chad

    [quote#3:"coffee.bean"]Искам от господ повече власт - да оправя нещата.
    [/quote]

    На бодлива крава Бог рога не дава!

    Така че - ще я караме на непубликувани указания, както досега!

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Наистина материята е хлзъгава, но така става още по-хлъзгава. Трябва да се има предвид, че колосален процент от мислите на Андрешко са заети с това, как "да си дръпне ДДС-то". Ако Андрешко беше вложиш същата енергия в това, да мисли за нови продукти и услуги, сега щяхме да сме поне на нивото на Сингапур. Затова е много важно, повече да не го изкушаваме и просто да знае, че по тази линия нищо няма да избие - да си мисли за бизнеса, не за шашми!

    Има заобиколни мерки, които биха решили този въпрос в голяма степен. Дългосрочната е, като цяло да се намали единната ставка ДДС на ЕС-минимума от 15%. Така стимулът за шмекерии пада веднага с 1/4. Инициативата за праг на рег. по ЗДДС 100 или 150 хил. лв. също ще изкара доста от дребните източвачи извън играта. После може да се сложи таван на цената на такъв автомобил - примерно 20 хил. лв, след който признаването на ДК да става след данъчна ревизия. И там първият въпрос ще е, кого ще возиш с него. Защото повечето от дребния и средния еснаф има гарантирано под 5 души персонал, та да му трябва кола 6+1 места. И накрая - събота и неделя данъчните да чакат на лифта в Банско, на паркинга в Керамоти, на Какао бийч и др. средища на такива "автомобили за превоз". Като цъфне там джипът с жената, 2-те деца и кучето, ските отгоре...Или пък по гащи хавайки, с две мадами под ръце...Тогава могат да го доразпитат къде са преградите, седалките и т.н..

  • 7
    hidko avatar :-|
    владимир бояджиев

    До коментар [#6] от "cinik":

    Напълно одобрявам. Точно безхаберието на чиновниците води до тук. Те не си вършат съвестно работата и после се чудят защо нещата са се забатачили. Безхаберието е свързано с много парични стимули,които се получават от меркалиите за връщане на ДДС,разбира се. И понеже никой не иска да се сети да промени второто, всеки се опитва да промени първото...

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "coffee.bean":

    Не е редно да има данъчен кредит за всички "фирмени" автомобили, защото в масовия случай същите се ползват масово (и) за лични нужди, което значи крайно потребление. Това си пролича, когато въведоха синята зона в центъра. Понеже чип за безплатно паркиране раздадоха само собствениците на имотите, няколко хиляди "фирмени" автомобила изпаднаха в положение да обясняват, че то хем живеели там, ама хем и извършвали превозна дейност там, ама ако можело и за 5-те автомобила...Общо взето, никой не им взе измишльотините на сериозно. И накрая почнаха един по един да си прехвърлят возилата на физическото лице, което значи какво - че по- им е важно да си имат колата у дома, отколкото да правят бизнес с нея.

  • 9
    bright_eyes avatar :-|
    Joana Dermendjieva

    Фирмите ще могат да опитат да обжалват с аргумента, че Законът за движение по пътищата е нормативен акт с по-висок ранг от Комбинираната номенклатура на ЕС.

    Откога законите са с по-висок ранг от Регламентите на ЕС??? (Комбинираната номенклатура е по същността си регламент)

  • 10
    novohodonosor avatar :-P
    Ченкете

    Всичко ми е н1- яхта, джип, кола, скутер, даже и на колелото багажника за малко да свърши работа, ама счетоводителя ми се разгневи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK