Зад витрините на новите магазини

Веригите завземат все по-голям дял от търговията на фона на свито търсене

Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1
Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1
Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1    ©  Надежда Чипева
Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1    ©  Надежда Чипева

Грандиозни опашки, бутане и дърпане на колички, банани, разхвърляни найлонови торби. Охрана, ленти, репортажи, измерени в страници. Така в София вече има квартали, при които в рамките на един квадратен километър има нови магазини на поне седем-осем конкурентни вериги. Интензитетът,  с който през миналата година бяха отваряни нови обекти на вериги за храни и който продължава и през тази година, остави вкуса, че бизнесът се радва на успех.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
79 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nkehaiova avatar :-(
    Надежда Кехайова
    • - 8
    • + 89

    Твърде много вериги магазини, но предлагането е едно и също. Няма разнообразие на видове стоки. Хранителните продукти са едни и същи - няма никакъв избор на обезмаслени продукти, например, на диетични продукти, липсват традиционни храни от различни държави и какво ли още не. Българските производители се оплакват, че веригите им искат по-големи и по-големи отстъпки, за да са конкурентно-способни, а не се замислят какво да дадат на едната, което на другата не са дали. От друга страна веригите зареждат едно и също от вносителите, като залагат на сигурно и всъщност всичкото това предлагане става безсмислено. Каква е разликата дали ще пазаруваш от Метро, Карфур, Билла, Кауфланд или който и да е било друг. Работещите хора нямат време да следят листовките, които ни затрупват в пощенските кутии и да обикалят магазините, за да си купят 1 кг домати с 0.05 лв. по-евтино от другите. Това е приоритет на пенсионерите, но и за тях промоциите са твърде много, за да могат да си го позволят.

    Нередност?
  • 2
    cestlavie avatar :-|
    C est la vie
    • - 20
    • + 75

    Във всичките по-горе вериги се продава подобие храна и 100% китайски боклуци. Производителите и търговските вериги са вкарали хората в месомелачката. Ядем и пием някаква химия, но за качество и дума не може да става! Хората са принудени да купуват боклуците, за да живеят долнопробния си живот. И всичко е заради печалбата. Бизнесмените си мислят че са много умни и хитри, но лъжат себе си. Голямата къща и големия джип не те правят повече човек от другите! Живеем в извратен свят. Цивилизацията има технологията и ресурсите да произвежда само качесвени неща! Можем да имаме дом за всеки, евтина енергия, качествено здравеопазване, евтина качествена храна,...и хубав живот. Очевидно е че в парично-стоковите отношения, в пазарната икономика има нещо дълбоко погрешно. Пазарната икономика е обречена на кризи, дългове, инфлация и безработица, което създава постоянен СТРЕС. Проблема не е в ограничените ресурси, а в тяхното разпределение. Неприемливо е 1% от хората да притежават 40% от ресурсите! Това доведе до днешния уродлив свят. Пазарната икономика не разпределя справедливо и ефективно ресурсите! Монополизирането на пазарите от корпорациите убива всичко човешко.
    Искам като вляза в магазина да видя само естествени, природни храни на ниски цени. Същото се отнася и за нехранителните стоки. Искам качество на ниски цени. Технологиите са в състояние да ни осигурят това, но алчните мозъци пречат. Те искат да правят бизнес с висока добавена стойност. А това означава да ни товарят яко в цената на продукта. Уродливостта има форми които не са външни.

    Нередност?
  • 3
    terzioglu avatar :-|
    Терзиев
    • - 11
    • + 36

    проблемът на малките бакалийки и повечето специализирани магазини е отношението. то рядко се различава от това в големите. същите намусени физиономии, същото "не знам", когато попиташ нещо... по принцип съм против всякаква унификация, но след като бакалийка с постоянен персонал, 100 артикула и размер 5Х5 ми предлага същото отношение като Билла, но на по-висока цена, какво следва да направя? а плодове и зеленчуци не се купуват от супери, а от пазара. надявам се няма да решат да закрият и пазарите.

    Нередност?
  • 4
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher
    • - 9
    • + 79

    Не знам защо постоянно се правят внушения като "модерната търговия", "модерните вериги" и т.н. Както по-горе се каза вече, стоките навсякъде са едни и същи - било то верига или магазинче. По всички такива статии забелязвам тенденция към оплюване на малките магазинчета и възвеличаване на веригите. Все пак говорим за най-обикновени хранителни стоки, спрете се малко :-) Моделът на големите вериги не работи у нас така, както работи по другите държави. Стандартът на живот е едната причина. За покупки на стойност 10-20-30 лв. не е оправдано да се ходи по такива огромни магазини и да се губи време. Традициите у нас в пазаруването са както и при всичко друго - ден за ден. Не се пазарува за седмицата примерно. Пък и колко хора оставят по 200-300 лв. наведнъж. Не виждам нищо модерно в това да се лутам ежедневно по разни огромни по площ магазини за да си купя нещо съвсем дребно. Няма сила, която да ме накара да не купувам нещата за всеки ден от магазинчето под кооперацията или в близост. И за мене е мит това, че в магазинчетата продавачите са намусени, стоките стари и хигиената не е на ниво. Напротив - в повечето и стоките са ОК и хигиената и най-важното, което е за мен - личното отношение и уюта, които не можеш да получиш в една верига. "Модерната търговия" всъщност е една търговия на промоциите и на стоките с изтичащи срокове на годност.

    Нередност?
  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 3
    • + 56

    Евтино! Всъщност "евтино от мащаба", докато се смачкат малките конкуренти. После ще има "скъпо въпреки мащаба"...

    Нередност?
  • КМЕТ В СЯНКА
    • - 3
    • + 37

    ВСИЧКИ ЩЕ СПЕЧЕЛЯТ НАИСТИНА КОГАТО ПРЕМАХНАТ КАРТЕЛНИТЕ СПОРАЗУМЕНИЯ И ЗАИГРАЯТ ПОЧТЕНО СПРЯМО ПРОИЗВОДИТЕЛИ И ПОТРЕБИТЕЛИ !!!

    Нередност?
  • 7
    sevda_atina avatar :-|
    sevda_atina
    • - 1
    • + 46

    "Вижда се, че клиентите пестят пари и са склонни да харчат по-малко за по-скъпите продукти", коментира наскоро пред "Капитал" Януш Кулик

    Клиентите не пестят, те просто ИМАТ МНОГО МАЛКО и се опитват да се поберат в мизерните си заплати, за да съществуват някак си....

    Нередност?
  • 8
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare
    • - 3
    • + 32

    Статията е пълна глупост.Нонсенс е хората да нямат достатъчно средства, а търговците да плачат, че оборотите им падат.
    За стоките в големите вериги /с изключение на Лидъл/ мога с достатъчно примери да кажа, че са произведени в България боклуци, само и само да са евтини.Няма да се учудя ако някога се окаже, че има картелно споразумение.
    Лошото в случая е , че дори потреблението да се увеличи, поради липса на конкуренция качеството няма да се подобри.

    Нередност?
  • 9
    theanalyser avatar :-|
    theanalyser
    • - 8
    • + 27

    Аз мисля, че Кауфланд имат най-правилната политика - изчакаха достатъчно, проучиха пазара и затова и направиха най-правилните инвестиции. Метро и Карфур са като че ли прекалено големи за нашия пазар, а и са с доста по-малко магазини. Билла определено увеличават цените, за да компенсират по-малките продажби на квадратен метър търговска площ. Като цяло за нас като потребители тази търговска ритейл експанзия е добра - падат цени, има голям асортимент, а и можеш да избираш от кого да си пазаруваш. За по-малките търговци обаче това е крачка към фалита.

    Нередност?
  • 10
    gaudien avatar :-|
    gaudien
    • - 2
    • + 28

    До коментар [#2] от "ЗА Революция":

    Алчността задушава всяко добро намерение на пазара... а все още не е измислен по-добър механизъм за икономическо развитие от пазарния. Явно в света са все още единици хората като Стив Джобс, които ни канят по-често да си спомняме,че животът е твърде кратък, за да го осмисляме предимно със стремежа си за максимална печалба....Потребяваме все повече, без да забелязваме важната подробност,че качеството на живота ни пада. А с храните положението е драстично в това отношение. Боклуци заливат магазините с претенции за качество дори. Начинът на мислене е в основата на тази реалност, животът ни се превръща просто в един начин на потребление. Дано повече хора имат защитни механизми в себе си да удържат това пропадане

    Нередност?
Нов коментар