Зад витрините на новите магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зад витрините на новите магазини

Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1

Зад витрините на новите магазини

Веригите завземат все по-голям дял от търговията на фона на свито търсене

Зорница Маркова
17537 прочитания

Kaufland доближи лидера Metro и догодина може да е №1

© Надежда Чипева


Грандиозни опашки, бутане и дърпане на колички, банани, разхвърляни найлонови торби. Охрана, ленти, репортажи, измерени в страници. Така в София вече има квартали, при които в рамките на един квадратен километър има нови магазини на поне седем-осем конкурентни вериги. Интензитетът,  с който през миналата година бяха отваряни нови обекти на вериги за храни и който продължава и през тази година, остави вкуса, че бизнесът се радва на успех.

Повече обекти на свития пазар

Реалните числа позволяват да се направи по-задълбочен анализ. Общият извод от него е, че оборотът на модерните вериги расте като цяло, но той е най-вече заради отварянето на нови магазини и инвестиции в мрежата. Това яде от печалбата им. Свитото потребление и силната конкуренция правят бизнеса им по-малко ефективен. Поне при по-голямата част от тях.

Според обобщените данни за търговията с бързооборотни стоки на консултантската компания ICAP през 2010 г. общият пазар отново е паднал, както и през 2009 г. Той включва цялата търговия – както в магазините на веригите, така и в тези, които кретат сами. Кретат, защото натискът върху тях става все по-голям, а броят им - все по-малък. През 2010 г. делът на така наречената модерна търговия се е изравнил с този на немодерната, показват още данните на консултантската агенция. Общата търговия през миналата година е измерена на 10.7 млрд. лв., а през тази се очаква да падне до около 10.5 млрд. лв. Само преди три години – през 2008 г., търговията на дребно беше достигнала 12 млрд. лв.

"Очаквам пазарът да продължи негативната си тенденция от 2009 и 2010 г. и през 2011 да реализира спад от около 3-4% в стойност. До голяма степен той е компенсиран от ръста на цените. Спадът в обем е по-сериозен. Очаквам и по-голям сив сектор, който в бранша по груби оценки е около 20-30%", коментира пред "Капитал" Владимир Чириков - мениджър пазарни проучвания и анализи в ICAP Bulgaria.

"Според мен пазарът през тази година ще завърши като миналата или в най-добрия случай с около 1% ръст. Модерната търговия ще расте за сметка на традиционната. Ако не е така, не би било нормално", коментира мениджърът на една от големите вериги на пазара пред "Капитал".

Не би било нормално, защото като цяло големите търговци продължават стратегията си от миналата година да отварят нови витрини, за да увеличават пазарния си дял (виж стр. 50). Борбата за нови терени и обекти продължава и сега.

"Като оборот очаквам нивата да са малко по-високи от тези през 2010 г. Потреблението обаче остава свито и това е големият проблем. Все пак съм оптимист за 2012 г. Очаквам лек, макар и малък ръст на потреблението, но то ще зависи от това как ще върви икономиката в България и в ЕС", коментира мениджърът на "Т-маркет" в България Вигинтас Шапокас.

Кой как се е справил

Топ три от 2009 г. се запазва и през 2010 г. Най-голямата верига за бързооборотни стоки продължава да бъде Metro Cash&Carry. Само че компанията има спад на оборота от близо 12% спрямо предходната година. Това се случва за втори път, след като до 2008 г. германският търговец вървеше само нагоре. Компанията има спад и в печалбата с около 10 млн. лв. до 68.9 млн. лв. В същото време дружеството запазва сравнително висока оперативна норма на печалба от 9.5 на сто. На фона на всички останали вериги подобен резултат може да се оцени като успешен.

Все по-чувствително във врата на Metro диша основният му конкурент – Kaufland. За една година компанията има 30% увеличение на продажбите. Основен принос има бързото разрастване на мрежата, което очевидно е сред приоритетите на търговеца, който вече има мрежа от около 40 обекта. Другият забележителен напредък при Kaufland е развитието на финансовия резултат. През 2009 г. дружеството за първи път излезе на печалба. През 2010 г. тя е вече над 16 млн. лв.

Ако продължава с тези темпове, твърде вероятно е веригата в края на годината да настигне или дори задмине Metro. Това би бил исторически момент в търговията в България, защото веригата за Cash&Carry първа вкара модерната търговия в България и винаги е била на първо място.

Топ три веригата – BILLA, също заложи тази година на широка експанзия. Планът беше вече да има сто обекта, което обаче не е постигнато. Въпреки това компанията продължава да завзема нови места, ориентирайки се към класическия си модел на по-малки магазини.

Въпреки че BILLA има малък ръст на продажбите за миналата година, компанията е претърпяла двоен спад на печалбата (виж инфографиката). През 2010 г. тя е близо 11 млн. лв. при над 20 млн. лв. година по-рано. Може би това е една от причините веригата да смени главния си мениджър в България и ключови кадри от екипа.

"В Румъния и България кризата се усети най-чувствително. Това се пролича първо като свиване в покупателната способност. На второ място по-засиленото потребление на продуктите с най-ниска цена от собствената ни марка Clever. Увеличи се и потреблението на продукти на промоция в сравнение с по-рано. Вижда се, че клиентите пестят пари и са склонни да харчат по-малко за по-скъпите продукти", коментира наскоро пред "Капитал" Януш Кулик, който е член на борда на директорите на REWE International.

Отварям-затварям

Грандиозни опашки, бутане и дърпане на колички, банани, разхвърляни найлонови торби. Охрана, ленти, репортажи, измерени в страници. Така в София вече има квартали, при които в рамките на един квадратен километър има нови магазини на поне седем-осем конкурентни вериги. Интензитетът,  с който през миналата година бяха отваряни нови обекти на вериги за храни и който продължава и през тази година, остави вкуса, че бизнесът се радва на успех.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

79 коментара
  • 1
    nkehaiova avatar :-(
    Надежда Кехайова

    Твърде много вериги магазини, но предлагането е едно и също. Няма разнообразие на видове стоки. Хранителните продукти са едни и същи - няма никакъв избор на обезмаслени продукти, например, на диетични продукти, липсват традиционни храни от различни държави и какво ли още не. Българските производители се оплакват, че веригите им искат по-големи и по-големи отстъпки, за да са конкурентно-способни, а не се замислят какво да дадат на едната, което на другата не са дали. От друга страна веригите зареждат едно и също от вносителите, като залагат на сигурно и всъщност всичкото това предлагане става безсмислено. Каква е разликата дали ще пазаруваш от Метро, Карфур, Билла, Кауфланд или който и да е било друг. Работещите хора нямат време да следят листовките, които ни затрупват в пощенските кутии и да обикалят магазините, за да си купят 1 кг домати с 0.05 лв. по-евтино от другите. Това е приоритет на пенсионерите, но и за тях промоциите са твърде много, за да могат да си го позволят.

  • 2
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Във всичките по-горе вериги се продава подобие храна и 100% китайски боклуци. Производителите и търговските вериги са вкарали хората в месомелачката. Ядем и пием някаква химия, но за качество и дума не може да става! Хората са принудени да купуват боклуците, за да живеят долнопробния си живот. И всичко е заради печалбата. Бизнесмените си мислят че са много умни и хитри, но лъжат себе си. Голямата къща и големия джип не те правят повече човек от другите! Живеем в извратен свят. Цивилизацията има технологията и ресурсите да произвежда само качесвени неща! Можем да имаме дом за всеки, евтина енергия, качествено здравеопазване, евтина качествена храна,...и хубав живот. Очевидно е че в парично-стоковите отношения, в пазарната икономика има нещо дълбоко погрешно. Пазарната икономика е обречена на кризи, дългове, инфлация и безработица, което създава постоянен СТРЕС. Проблема не е в ограничените ресурси, а в тяхното разпределение. Неприемливо е 1% от хората да притежават 40% от ресурсите! Това доведе до днешния уродлив свят. Пазарната икономика не разпределя справедливо и ефективно ресурсите! Монополизирането на пазарите от корпорациите убива всичко човешко.
    Искам като вляза в магазина да видя само естествени, природни храни на ниски цени. Същото се отнася и за нехранителните стоки. Искам качество на ниски цени. Технологиите са в състояние да ни осигурят това, но алчните мозъци пречат. Те искат да правят бизнес с висока добавена стойност. А това означава да ни товарят яко в цената на продукта. Уродливостта има форми които не са външни.

  • 3
    terzioglu avatar :-|
    terzioglu

    проблемът на малките бакалийки и повечето специализирани магазини е отношението. то рядко се различава от това в големите. същите намусени физиономии, същото "не знам", когато попиташ нещо... по принцип съм против всякаква унификация, но след като бакалийка с постоянен персонал, 100 артикула и размер 5Х5 ми предлага същото отношение като Билла, но на по-висока цена, какво следва да направя? а плодове и зеленчуци не се купуват от супери, а от пазара. надявам се няма да решат да закрият и пазарите.

  • 4
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Не знам защо постоянно се правят внушения като "модерната търговия", "модерните вериги" и т.н. Както по-горе се каза вече, стоките навсякъде са едни и същи - било то верига или магазинче. По всички такива статии забелязвам тенденция към оплюване на малките магазинчета и възвеличаване на веригите. Все пак говорим за най-обикновени хранителни стоки, спрете се малко :-) Моделът на големите вериги не работи у нас така, както работи по другите държави. Стандартът на живот е едната причина. За покупки на стойност 10-20-30 лв. не е оправдано да се ходи по такива огромни магазини и да се губи време. Традициите у нас в пазаруването са както и при всичко друго - ден за ден. Не се пазарува за седмицата примерно. Пък и колко хора оставят по 200-300 лв. наведнъж. Не виждам нищо модерно в това да се лутам ежедневно по разни огромни по площ магазини за да си купя нещо съвсем дребно. Няма сила, която да ме накара да не купувам нещата за всеки ден от магазинчето под кооперацията или в близост. И за мене е мит това, че в магазинчетата продавачите са намусени, стоките стари и хигиената не е на ниво. Напротив - в повечето и стоките са ОК и хигиената и най-важното, което е за мен - личното отношение и уюта, които не можеш да получиш в една верига. "Модерната търговия" всъщност е една търговия на промоциите и на стоките с изтичащи срокове на годност.

  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Евтино! Всъщност "евтино от мащаба", докато се смачкат малките конкуренти. После ще има "скъпо въпреки мащаба"...

  • 6
    georgi960 avatar :-@
    КМЕТ В СЯНКА

    ВСИЧКИ ЩЕ СПЕЧЕЛЯТ НАИСТИНА КОГАТО ПРЕМАХНАТ КАРТЕЛНИТЕ СПОРАЗУМЕНИЯ И ЗАИГРАЯТ ПОЧТЕНО СПРЯМО ПРОИЗВОДИТЕЛИ И ПОТРЕБИТЕЛИ !!!

  • 7
    sevda_atina avatar :-|
    sevda_atina

    "Вижда се, че клиентите пестят пари и са склонни да харчат по-малко за по-скъпите продукти", коментира наскоро пред "Капитал" Януш Кулик

    Клиентите не пестят, те просто ИМАТ МНОГО МАЛКО и се опитват да се поберат в мизерните си заплати, за да съществуват някак си....

  • 8
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare

    Статията е пълна глупост.Нонсенс е хората да нямат достатъчно средства, а търговците да плачат, че оборотите им падат.
    За стоките в големите вериги /с изключение на Лидъл/ мога с достатъчно примери да кажа, че са произведени в България боклуци, само и само да са евтини.Няма да се учудя ако някога се окаже, че има картелно споразумение.
    Лошото в случая е , че дори потреблението да се увеличи, поради липса на конкуренция качеството няма да се подобри.

  • 9
    theanalyser avatar :-|
    theanalyser

    Аз мисля, че Кауфланд имат най-правилната политика - изчакаха достатъчно, проучиха пазара и затова и направиха най-правилните инвестиции. Метро и Карфур са като че ли прекалено големи за нашия пазар, а и са с доста по-малко магазини. Билла определено увеличават цените, за да компенсират по-малките продажби на квадратен метър търговска площ. Като цяло за нас като потребители тази търговска ритейл експанзия е добра - падат цени, има голям асортимент, а и можеш да избираш от кого да си пазаруваш. За по-малките търговци обаче това е крачка към фалита.

  • 10
    gaudien avatar :-|
    gaudien

    До коментар [#2] от "ЗА Революция":

    Алчността задушава всяко добро намерение на пазара... а все още не е измислен по-добър механизъм за икономическо развитие от пазарния. Явно в света са все още единици хората като Стив Джобс, които ни канят по-често да си спомняме,че животът е твърде кратък, за да го осмисляме предимно със стремежа си за максимална печалба....Потребяваме все повече, без да забелязваме важната подробност,че качеството на живота ни пада. А с храните положението е драстично в това отношение. Боклуци заливат магазините с претенции за качество дори. Начинът на мислене е в основата на тази реалност, животът ни се превръща просто в един начин на потребление. Дано повече хора имат защитни механизми в себе си да удържат това пропадане


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK