С 15 микрона по-малко

С 15 микрона по-малко

фирмите спират производството на най-тънките торбички заради продуктова такса

Мара Георгиева
9516 прочитания

© Инна Павлова


"На мен тази торбичка ми струва 20 стотинки, защо искате торбичка за такава дребна покупка", гневи се продавачка на пазарчето на "Графа" в столицата, докато подава торбичката на дама, която си е купила кофичка малини. Когато обаче я попитате защо подарява, а не продава торбичката, купувачката няма отговор.

Този модел вече търпи промяна. Част от търговците започнаха да продават полиетиленовите торбички. Причината е специална продуктова такса от 15 стотинки на брой за най-тънките (и най-видими извън кофите за боклук) торбички с дебелина под 15 микрона. Таксата влезе в сила от 1 октомври. От януари 2012 г. тя ще се вдигне на 35 ст., през 2013 ще е 45 ст., а през 2014 г. – 55 ст.

Задължението за плащането й е на производителя или вносителя на торбичките, а ако той не може да бъде открит – на дистрибутора. От екотакса са освободени торбичките без дръжки "за първична опаковка" на продукти (например сирене, плодове, маслини) независимо от дебелината им.

15+

Целта на екотаксата е ясна – да се ограничи употребата на тези най-хвърчащи торбички, наричани още тип потник. "Те са най-големият замърсител, докато по-дебелите има възможност да се събират и рециклират. Таксата е само стъпка към решаването на проблема, трябва да се почне отнякъде", казва Петя Димитрова, експерт в дирекция "Управление на отпадъците" в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Все още е рано да се види ефектът от прилагането й, сега се уточнява броят на фирмите, за които се отнася задължението да я плащат. "Над 200 са производителите, търговците и дистрибуторите на торбички в България. Но размерът на сивите продажби не е ясен. Знае се само, че е голям", казва Антоанета Перникова, изпълнителен директор на Българската асоциация "Полимери" (БАП).

По данни на асоциацията годишно на пазара в страната се пускат 7200 тона торбички, от които най-масовите са около 4000 тона. "Това обаче е незначително малка част от общия полимерен отпадък. Като генериран отпадък в общото количество битови отпадъци торбичките са само 0.04%", посочва Антоанета Перникова.

Производителите не са изненадани от въвеждането на таксата. "Текстовете на наредбата бяха обсъдени и съгласувани с фирмите предварително. Така че за тях няма стрес", коментира Петя Димитрова. Освен това предприятията получиха отсрочка от няколко месеца, преди изискването за плащане да влезе в сила.

"Да, имахме достатъчно време да реагираме", казва и Милен Георгиев, съдружник в "Екстрапак" - Велико Търново. Той обясни, че неговата компания е разпродала всички торбички с дебелина до 15 микрона и вече е спряла да ги произвежда. Преди това техният дял в продукцията на компанията е бил 20%. "Ориентирахме се към производството на торбички "15+", за които не се плаща продуктова такса. Разходите за тях са по-големи, затова те са по-скъпи и вероятно по-голяма част от търговците ще започнат да ги продават. Това ще намали употребата им, така че очакваме от два до три пъти намаление на производството на "15+" торбичките. Затова сме обявили, че са възможни съкращения на някои хора", коментира още Георгиев.

В същото време обаче компанията очаква по-голямо търсене на торбичките за многократна употреба и разчита, както и досега, на продажби зад граница. В Румъния например, където също въведоха продуктова такса, биоразградимите торбички са освободени от нея, но срещу сертификат за вида на материала, казва Георгиев.

Велко Данев, собственик на "Данев Адвапак" – Бургас, също твърди, че фирмата му отдавна се е отказала от производството на торбички с дебелина до 15 микрона и изнася 95% от продукцията си (главно торбички с връзки за смет). "Ние бяхме първите, които започнахме производството на тънки торбички в България преди 20 години, но нашите бяха три модела с нормална дебелина от 20 микрона. Във времето конкуренцията и в България, и в Китай, и в Турция започна да ги изтънява. Сега се очаква обратният процес – да се върви към удебеляването им заради продуктовата такса", казва Данев.

Бели торбички на черно

Веригите казват, че подаряват тънки торбички само за пакетиране на стоки като зеленчуци и хляб. Проблем обаче ще има за по-дребните търговци, повечето от които не са чули още за таксата и продължават да се запасяват с полиетиленовите изделия "на черно" - без фактура и ясен произход. Това е причината производителите да се опасяват, че след като спрат да правят тънките торбички, сивият пазар ще се увеличи. "Той и сега е голям", казва Милен Георгиев. И добавя: "Нашите стоки са надписани, знае се кой ги произвежда, но други се продават в бял плик - без да е посочен производителят им. При акцизните стоки с бандеролите например има съществена организация за контрол. Дали и при тази продуктова такса ще е така", изказва съмнение той.

От МОСВ уверяват, че контролът ще е стриктен. Той ще се извършва от регионалните инспекции по околната среда и водите. Таксата се плаща на ПУДОС (Предприятието за управление на дейностите по околна среда) към МОСВ и се доказва с фактура, обясни Петя Димитрова. Освен това производителят е длъжен да попълва месечна справка декларация за всички видове и количества, които е пуснал на пазара. Ще се проверява също износът на тънки торбички. "Това е важно, защото производителят може да се оправдае, че не е платил продуктовата такса, тъй като торбичките са за експорт. Но трябва да го докаже с документи - договори, товарителница и др.", уточнява Димитрова.

При търговците пък ще се следи дали във фактурите за покупка са вписани производителят или вносителят, броят, видът и дебелината на торбичките, допълва тя. Според МОСВ търговецът не трябва да включва стойността на торбичката в цената на продукта. "Той трябва да даде право на избор на клиента дали да си я купи или може да му я подари, но не и да си увеличи цената на стоките заради таксата", категорична е Петя Димитрова.

Асоциация "Полимери" пък настоява сама да поеме контрола върху плащането на продуктовата такса. Това може да стане чрез създаването и воденето на електронен регистър, в който всички задължени да плащат таксата лица ще декларират количеството и вида на пусканите на пазара торбички.

"От люлка до люлка"

Въвеждането на таксата е добро начало, но не е достатъчно, ако не е съпроводено с мерки, които информират за по-добри практики и по-добри заместители на тези торбички, смятат активисти срещу полиетиленовото нашествие. "Въпрос на добра информационна кампания е торбичката от плат да престане да се възприема като бабешка и да стане част от всекидневието ни, така както е била някога", казва Евгения Ташева, еколог изследовател в неправителственото сдружение "За Земята". Според нея въвеждането на продуктовата такса е ясен сигнал, че този тип продукт не е желан и че трябва да се мисли за по-устойчиви решения.

Едно предложение е да се използва подходът "от люлка до люлка" (Cradle tо Cradle). Това е бизнес екологичен модел, който залага на безкрайния цикъл на употреба на изделието. При него е важна не само повторната употреба или рециклирането на продукта, но и какъв е "товарът му", т.е. колко ресурси се използват за производството му. "Това е по-интегриран подход, отколкото да се наказват или таксуват част от участниците във веригата в опит да бъде решен проблемът", обобщава Евгения Ташева.

Производителите пък припомнят, че част от проблема с торбичките е и липсата на надеждна система за разделно събиране на отпадъци от опаковки и за рециклирането им.

Според Евдокия Манева, заместник-министър на околната среда и водите, все още е рано да се правят изводи за ефекта от въвеждането на продуктовата такса. Политиката на МОСВ със сигурност е обхватът на таксата да бъде разширен в бъдеще.

Действията на държавата до момента са абсолютно в правилната посока. Загубите от безконтролното разпространение на полиетиленовите торбички като цяло са много по-големи от щетите, които ще претърпят производителите им от намалените продажби. За да бъде успешна тази стратегия обаче, е нужно повече от простото приемане на разпоредбите - трябва сериозен контрол за изпълнението им и последователност в налагането на останалите планирани мерки. Ако това се съчетае и с повече активност в сферата на обработването на отпадъците, само след две-три години ще сме забравили за зловещата полиетиленова украса по дърветата и грозните хвърчащи из въздуха пликчета.

"На мен тази торбичка ми струва 20 стотинки, защо искате торбичка за такава дребна покупка", гневи се продавачка на пазарчето на "Графа" в столицата, докато подава торбичката на дама, която си е купила кофичка малини. Когато обаче я попитате защо подарява, а не продава торбичката, купувачката няма отговор.

Този модел вече търпи промяна. Част от търговците започнаха да продават полиетиленовите торбички. Причината е специална продуктова такса от 15 стотинки на брой за най-тънките (и най-видими извън кофите за боклук) торбички с дебелина под 15 микрона. Таксата влезе в сила от 1 октомври. От януари 2012 г. тя ще се вдигне на 35 ст., през 2013 ще е 45 ст., а през 2014 г. – 55 ст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Поредната сива пазарна ниша, която ще бъде заета от някой "голям" тарикат.

  • 2
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#1] от "rewind":

    Не ми е ясно как може да има сиво производство при положение, че:
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Задължението за плащането й е на производителя или вносителя на торбичките, а ако той не може да бъде открит – на дистрибутора.
    ----------------------------------------------------------------------------------
    От министерството са се застраховали хората и ако не може да се докаже произходът, таксата ще се плаща от дистрибутора. Много правилен подход, стига да се извършват редовни проверки.

  • 3
    rewind avatar :-P
    Todor Tanev

    [quote#2:"Sinergy"]...стига да се извършват редовни проверки. [/quote]
    Прости ми, но именно тази част ме притеснява. :)
    Те и децата не трябва да стъпват в заведения, в които се пуши, но това не пречи да ги виждам не просто да влизат, а и да си пушат в такива заведения. И там трябва да има проверки и глоби, уж.

  • 4
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Добро начинание, ама в Кауфланд, картофите,лукът и т.н зеленчуци ще ги носим в джобовете си до касите .Преди да се премахне нещо от всекидневната му употреба, трябва заместител.Има ли такъв?

  • 5
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Яка хранилка и за проверяващите и за сивия сектор. При такава печалба, задължително ще има далавери. Със сигурност ще се намери и законно заобикаляне на платените торбички, въпрос на време и конкуренция.

  • 6
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#4] от "Клюводървец":

    Да, има заместител - торбички без дръжки.

  • 7
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    До коментар [#6] от "evpetra":

    това с дръжките е чист НОНСЕНС !

  • 8
    theanalyser avatar :-|
    theanalyser

    Аз съм за!
    Това е най-ефективния начин да се намалят найлоновите отпадъци.
    Ще имаме на разположение и хартиени и платнени чанти, а и от найлон по-дебел от 15 микрона. Разбира се, че е малко по-неудобно, а и ще трябва да заплащаме разход, който досега сме си спестявали. Но пък усилието си заслужава - най-малко заради съхраняването на прекрасната ни природа, която за съжаление някои от нас от известно време се опитват да превърнат на сметище.

  • 9
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Доколкото пък аз знам, по настояване на Асоциация "Полимери" (която обединява фирми с старо и неефективано оборудване) не се е приел правилния текст - да се допусне производство и търговия на тънките торбички, ако са разградими (от Дегрален, Дегралекс и др.).
    Защото- това е означавало тези фирми да фалират, доколкото само Екстрапак и Мегапорт могат да правят(технически) тези разградими торбички.
    Т.е. приет е неправилен текст, който да остави старите фирми(със стари машини) в бранша и да не им наруши спокойствието. Разбира се това е срещу съответно заплащане, където трябва в Мосв.

  • 10
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#8] от "theanalyser":Торбичките 15+ нямат продуктова такса.Какво означава това ? Това означава ,че вече вместо 15- торбичка ,ще получиш торбичка 15+ .И какъв ще е резултатът? Щели да са по скъпи.Колко да са по скъпи ? С 10%. Няма да са включени пряко в цената на покупката , а в цената на стоката.. Като цяло ще загуби купувачът . О такава грижа за пиродата останахме без нея. Продавачът /"Той трябва да даде право на избор на клиента дали да си я купи или може да му я подари"-казва другарката от МОСВ. Демек,ако има една фактура и всичко е наред,май. Ама при такива условия май и там отиваме към : И ся ко ши праим?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход