Ищван Полони: Четвъртият мобилен оператор зависи от действията на регулатора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ищван Полони: Четвъртият мобилен оператор зависи от действията на регулатора

Ищван Полони

Ищван Полони: Четвъртият мобилен оператор зависи от действията на регулатора

Изпълнителният директор на Blizoo пред "Капитал"

Момчил Милев
9515 прочитания

Ищван Полони

© Надежда Чипева


Визитка 

Ищван Полони е изпълнителен директор на "Близу медиа енд броудбенд" (Blizoo) - един от водещите кабелни оператори в България. Преди това той беше изпълнителен директор на "Евроком". Работил е и за FiberNet Group – компания-собственик на кабелни оператори в Централна и Източна Европа. Бил е и консултант в Лондон за Booz&Co и Oracle Consulting. Полони има магистърска степен по бизнес-администрация от Budapest University of Economics и МВА степен от Университета Бъркли в Калифорния, САЩ.

Вашата компания заяви интерес за участие в търга за разпределение на мобилни честоти в диапазона от 2 гигахерца. Смятате ли, че в България има пазар за 4-ти мобилен оператор?

Може да има иновативни решения, които са сравнително евтини от гледна точка на капацитет, на базата на които четвърти оператор би могъл да навлезе на пазара. Ако лицензната цена при наддаването не се увеличи прекалено много, може да имаме работещ бизнес модел. Намирането на такъв ще е трудно, защото имаме около 130% проникване на мобилните услуги на пазара.

Да не забравяме също така, че това е пазар, базиран на дългосрочните обвързващи договори. Освен това през последните няколко години виждаме как общата стойност на мобилния пазар постепенно започва да спада.

Но като цяло това, което виждаме на западните пазари, е, че броят на SIM картите на глава от населението дори може да се увеличи, защото съществуват много други техни приложения. Например комуникацията тип "машина с машина", която генерира допълнително търсене на още SIM карти. Това на първо място. На второ място, идва мобилният пренос на данни, мобилният интернет. Това е бизнес, който тепърва ще се увеличава експлозивно. За този тип услуги ще продължи да има все по-голямо търсене. Оттук нататък всичко е въпрос на икономическа логика, на цени и на бизнес модел.

Значи според вас мобилен оператор, базиран основно на гласова телефония, не е добър бизнес модел?

Ако говорим само за пренос на глас, по всяка вероятност няма да е. Смятам, че ако се появи четвърта компания, която получи този лиценз, тя ще осигурява гласови услуги по дефиниция. В крайна сметка е очевидно, че трябва да ги предлага като присъства на този пазар. Но тя няма да е двигателят на бизнес модела.

А какво мислите за цената, която КРС иска за този лиценз? 50 млн. лв. Звучи доста скъпо...

Да, звучи скъпо, но е твърде рано да знаем какво точно ще се случи. Ако се задържи на това ниво или малко по-нагоре, смятаме, че вероятно ще има бизнес логика да участваме. Но това, което очакваме, е един или няколко от установените играча на мобилния пазар да се опитат да вдигнат цената.

Смятате ли, че те участват в търга само за да вдигнат цената, или наистина имат нужда от тези честоти?

Смятам, че честотите наистина им трябват. Защото те са за мобилните мрежи от трето поколение, които са предназначени основно за пренос на данни. Повече честоти ще им дадат повече гъвкавост.

Това се отнася дори за двата най-големи мобилни оператора - "Мобилтел" и "Глобул"?

Да, смятам, че е така.

Според вас дали отпускането на две честотни ленти от по 15 мегахерца е достатъчно за самостоятелно предоставяне на мобилни услуги? Имаме ли в подобна ситуация силен бизнес модел?

Не бих използвал думата силен. И не е въпрос на честоти, а на това колко ще струва лицензът. Вторият въпрос, който трябва да стане ясен преди търга, е какво ще бъде задължителното покритие, което Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) ще изиска. В момента никой не знае това. Ако те кажат, че четвъртият оператор трябва да покрие 50% от територията на Българи със собствена мрежа, говорим за съвсем друга игра. Но ако преценят, че 20% стига, това е абсолютно различна ситуация.

Те могат да въведат и изискване за покритие на определена част от населението...

Покритието на определена част от населението би било умно решение. Но следващото нещо, което идва на дневен ред, е: а какво правим с останалата част, която не покриваме? Да кажем, че изискването е за 20% от населението – тогава останалите 80% трябва да бъдат достигнати чрез национален роуминг (наемане на инфраструктурата от конкурентни оператори). В този случай възниква въпросът: това комерсиален роуминг ли ще е, т.е. следващият оператор сяда на масата с другите три и се договаря свободно, опитвайки се да постигне най-добрата сделка. Или пък ще е регулиран роуминг на цени, определени от КРС.

Смятам, че националният роуминг трябва да бъде въведен при всички случаи. Въпросът е дали ще е регулиран или нерегулиран. Защото по дефиниция следващият оператор няма да има бизнес интерес да влезе на пазара, ако няма намеса на телекомуникационния регулатор. Ако КРС казва истината, че желае увеличаване на конкуренцията, те ще трябва да въведат национален роуминг на много ниски цени, за да подкрепят четвъртия оператор.

Също така комисията може и да въведе благоприятни такси за терминиране (таксуване на обаждания, които завършват в конкурентната мрежа). Това е нещото, което се случва на други пазари – четвъртият оператор временно работи при по-изгодни условия, за да може да навлезе на пазара, да повиши конкуренцията и да свали цените.

Смятам също така, че въпросът, който вълнува всички е: това истински търг ли е, или е конкурс, организиран заради точно определена компания...

Според вас има ли в България място за виртуални мобилни оператори ?

По принцип, ако собственик е същата компания, която притежава инфраструктурата, няма как да говорим за виртуален оператор. Това е просто друг бранд. Също така, ако виртуалният и физическият оператор са собственост на една и съща компания, те ще използват не само една и съща мрежа, но и един и същ софтуер за обслужване на клиентите.

Какво мислите за другите 3 търга за честоти, които КРС обяви седмица след конкурса, в който ще участвате?

Единият от тези търгове е за WiMax честоти, така че ще ви кажа какво е мнението ни за приложението на тази технология в България. Според нас тя не е особено добра опция. В държава, където скоростите на интернет са толкова високи, където хората са свикнали да имат 15-20 мегабита, WiMax не е добра идея. Вижте speedtest.net – ще ги откриете на дъното. Има някои пазари, където тя може да бъде използвана, но не и тук. Второто нещо е, че тя изисква огромна инвестиция.

Но ако трябва да изграждате 3G или 4G мрежа, цената ще е още по-висока.

Да, ще бъде. Ако трябва да избират между WiMax и 3G или 4G мрежа, WiMax e по-добрият вариант. Въпросът в случая е дали има дългосрочен печеливш бизнес модел, базиран на тази технология.

Смятам, че оттук нататък името на играта в телекомуникациите ще е мобилност. Ние в Blizoo гледаме в тази посока, ще видим какво ще стане с търга за честотите, който трябва да се случи в началото на декември. Ще се движим в тази посока, ако не чрез този конкурс, със сигурност по друг начин. В крайна сметка съществуват три мобилни телекома и според мен в България има място за истински виртуален оператор.

Тоест смятате, че някой от съществуващите телекоми ще е склонен да отдаде под наем част от честотите си?

Не смятам, че ще дадат под наем честоти, а своя свободен капацитет. Според мен те ще имат интерес, особено ако увеличат капацитета си в резултат на настоящия търг.

Освен това очаквам да има натиск върху КРС от ЕС. Ако регулаторът приключи този търг, без да излъчи значим четвърти играч на мобилния пазар, следващата стъпка ще е да бъдат притиснати да въведат висококонкурентен модел, базиран на виртуални мобилни оператори.

Какво очаквате, че в крайна сметка ще се случи на този търг за честоти?

Според мен един от двата водещи мобилни оператори - "Мобилтел" или "Глобул", ще доминират на търга. Това ще се случи, освен ако в началото на ноември КРС не обяви условия по процедурата, които силно да облагодетелстват навлизане на четвърти играч. Подобно нещо ще стане факт, ако регулаторът изиска ниска степен на покритие и регулиран национален роуминг при много конкурентна цена. Тези две неща трябва да присъстват, за да може четвъртият играч да има сметка да участва. В противен случай това ще бъде съревнование между първите два оператора в зависимост от това колко са "гладни" за честоти.

Интервюто взе Момчил Милев

Визитка 

Ищван Полони е изпълнителен директор на "Близу медиа енд броудбенд" (Blizoo) - един от водещите кабелни оператори в България. Преди това той беше изпълнителен директор на "Евроком". Работил е и за FiberNet Group – компания-собственик на кабелни оператори в Централна и Източна Европа. Бил е и консултант в Лондон за Booz&Co и Oracle Consulting. Полони има магистърска степен по бизнес-администрация от Budapest University of Economics и МВА степен от Университета Бъркли в Калифорния, САЩ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    hrist0 avatar :-P
    Hristo Hristov

    А не благодаря. Близу 4-ти мобилен оператор ще ми дойде в повече. След тормоза, а който подлага потребителите и бездействието на институциите срещу това (само една от многото истории - http://economistbg.blogspot.com/2011/06/blizoo.html ) врътките и заобиколките на закона от сега действащите оператори, ще ни се струват направат като преференциално обслужване.
    Ако Близу влезе на пазара доста ще изчетка имиджа на Мтел, Глобул и Виваком просто, защото потребителят ще види, че може и по-зле да стане. Бих посъветвал г-н Ищван Полони първо да се погрижи за клиентското си обслужване, а после да мисли как фирмата му да расте, защото потребителите не са толкова големи балами, за каквито ги мислят всички като него.

  • 2
    jj avatar :-P
    J.J.

    До коментар [#1] от "Hristo Hristov":

    Взехте ми думите от устата :) Преди време се бях замислил дали има компания в телекомуникациите, която да има по-лош имидж от Мтел и се сетих за Близу... Какво стана с масивните инвестиции в оптика, за които твърдяхте преди няколко месеца? "В държава, където скоростите на интернет са толкова високи, където хората са свикнали да имат 15-20 мегабита, WiMax не е добра идея. " Да, в България не е като в ЗЕ да се радват хората на 5-10 мегабита стабилен интернет... А още повече не е като в ЗЕ по отношение на комуникация с клиентите и точно затова Близу се проваля толкова много: защото тръгна с идеята, че българския потребител е толкова търпелив като великобританския например... Във ВК съм чакал "великите" Бритиш Телеком да ме свържат с съпорта си в Индия около час и половина.

  • 3
    dggm avatar :-P
    dggm

    До коментар [#2] от "J.J.":

    Няма ли сте "удоволствието" да купувате услуга от канадските оператори.

    Чужди кокнуренти не се допускат на пазара там и резултатът е невероятно плачевен откъм цени и качество. Вярвайте ми, ВК ще ви се стори като технологична утопия, а БГ като научнофантастичен роман :)

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Между другото, всички оператори се скатават,че очакват нови 300-400 хил./а може и доста повече/ клиента. Просто трябва да се свържат всички касови апарати с НАП. А там взимаш си картата и плащаш за година с договорче. Така че да не ги мислим тях.

  • 5
    jj avatar :-P
    J.J.

    До коментар [#3] от "dggm":

    А, заповядайте на 1 мегабит макс интернет през деня, и 10-ина през нощта моля :) Много са зле милите...

  • 6
    1con avatar :-|
    1con

    Ищванчо, Ищванчооо... фирмицата ви е плачевно-трагична, като започнеш от корпоративната идентичност с лилЯвите лекета, минеш през услугите и завършиш със счетоводството и ръководния кадър...

    Само примерче за илюстрация (в допълнение към изобилно посочените по-горе):

    1. Фактурка може да се издаде само СЛЕД като платиш;
    2. Съответно няма от къде да знаеш колко са ти задълженията ...освен ако не отидеш до офис на фирмицата (нещо често неудобно, а понякога невъзможно);
    3. След неопределен период от време получаваш по пощата 2-3 фактури, 1 кредитно известие и предварително попълнени платежни нареждания ...за платените вече задължения, въз основа на които са ти издали фактурките.

    Странно е, но сумите само по някога съвпадат с вече платените...

    Още по-странно е, когато видиш, че седалището и адресът на управление (незнайно как) са се преместили в северна индустриална зона на град Харманли (вместо в центъра на София където винаги са били).

    Аре Баце! И да кажеш на младежите да не нахлуват с цигари по къщите на хората когато ги посещават по служба.

  • 7
    voxy avatar :-|
    voxy

    този смешко да каже защо имат най-трагичната поддръжка в България, 10 дена всеки ден ме лъжат че утре щели да ми се обадят да ми кажат ще ми преместят ли кабелната или не и на 10-ия ден ми писна, такива некадърници няма тръгнали да се натискат за мобилен оператор

  • 8
    georgi2025 avatar :-|
    georgi2025

    "започва нова ера в телекомуникациите", защото телекомите вече само пренасят данни, а интернет компании като Гугъл и Епъл правят операционни системи и бизнес модели свързани с "клауд компютинг", смартфони и таблети, които хората искат да са свързани. Това води до намаляване на приходите в глобален мащаб и нови услуги от телекомите, които трябва да се диференцират с по-добро обслужване на клиентите с предоставената от тях инфо. За това ли става въпрос с тази компания или за картел, които ще забави технологичния прогрес за печалби?

  • 9
    1con avatar :-|
    1con

    http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300039483

    Ето едно решение на КЗК ...моето мнение е, че им е малко :)

  • 10
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    До коментар [#9] от "1con":

    "НАЛАГА ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 30 379,00 лв. (тридесет хиляди триста седемдесет и девет лева)"

    Спокойно, те си ги възстановиха от проведения рекет над старите потребители. На мен ми искаха 80 лв. без да съм им клиент, на други по 20 лв, на трети по 200 лв. Който се върже на заплахите. Малоумщината обаче е, че никакви институции не могат да им направят нищо за това, а директорът на тази фирма се изказва авторитетно по медиите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK