Едно пристанище не стига

Стремежите на дребно на местните играчи могат да провалят привличането на стратегически инвеститор на пристанището

Варненското пристанище има да наваксва години
Варненското пристанище има да наваксва години
Варненското пристанище има да наваксва години    ©  Надежда Чипева
Варненското пристанище има да наваксва години    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дали е добре да си апетитна хапка е спорно. От една страна, лесно биха се намерили желаещи да инвестират в теб. От друга обаче, много разнопосочни интереси и желания могат да блокират и най-добрите идеи за промяна. А когато се и опитат да захапят по едно парче, накрая може да не остане нищо.

С най-голямото пристанище в страната - варненското, се разиграва именно вторият сценарий. Всяко правителство излиза с плановете за разработването му. Години по-късно ситуацията остава непроменена. Аспаруховият мост все така блокира влизането на големи контейнеровози към "Варна - запад" (в близост до девненските заводи). "Варна - изток" пък все така се намира в сърцето на града, с който си пречат взаимно. От дългогодишните спорове къде да се разположат необходимите нови терминали и кой да инвестира в тях губи държавата. Пристанище Варна изостана много на фона на прекия си конкурент Констанца. Без инвестиции пък в дългосрочен план то е обречено да обслужва само и единствено малката българска икономика.   


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772
    • - 2
    • + 13

    Спасе пак измишльотини пишеш батко. Пристанището във Варна нито е голямата работа, нито е кой знае какво. Истината е, че пристанището пред моста няма как да стане щото се запушва града, както е сега. Пристанище зад моста не е ефективно, щото не побира всички кораби.
    Шанса е да се бутне моста и да се строи в езерото. Обаче тука не е Дубай и това никога няма да стане. Никога няма да се стигне Констанца, а никой от правителството или от големи оператори няма да дойде да си заравя парите в едно недостъпно езеро, като 90км. на юг има място за колкото и каквито си искате кораби.

    Нередност?
  • 2
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов
    • + 11

    "...При това положение портът във Варна се превръща в югозападна морска врата на ЕС..."

    Португалия и Испания са в югозапада на Европа. България е в югоизтока.
    България беше най-югозападната съветска република в Европа.

    По темата - Варна Изток трябва да се закрие, понеже е в центъра на града. Може да остане като пристанище, но само за пътнически кораби и яхти. Варна Запад има проблем не само с Аспаруховия мост, но и с дълбочината на плавателния канал, както и с броя дни през годината, когато е затворен канала или заради гъста мъгла, или заради силен вятър.
    Пристанище на 30 км навътре в сушата (в България) може и да е имало някакъв смисъл при планово регулирана икономика, в момента съществува единствено поради липса на конкуренция от друг модерен и ефективен контейнерен терминал в района.

    Нередност?
  • 3
    zhvulchev avatar :-|
    zh Vulchev
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#1] от "Варненски": Какво точно затапва един контейнерен терминал на острова? Или всички вярваме, че за две години една индустриялна зона ще изчезне, два огромни завода ще се преместят или съкращаването на няколко хиляди работници няма да окаже влияние на града. А глупостите за аспаруховия мост... зад него има един далекопровод, който е по-нисък с няколк метра от моста, а да не говорим, че той е проблем най-вече за контейнеровозите, за бълкери и пр. не представлява почти никакво ограничение. И нали се сещате, че тази глупост за бутването на моста ще отнеме МНОГО години, защото преди това трябва да се изгради алтернативен мост в града, което ще отнеме много време и пари.
    А за онова портче на 90км. южно от Варна- разминираха ли го вече, защото преди 3-4 години единият гаван все още беше пълен с немски боеприпаси и няма такъв луд, който да вкара кораб там преди да се изчисти. А да не говорим, че като пристанище е много по-нееудобно за маневриране.
    И хайде хора, които са виждали кораб само на снимка и са далече и в страни от пристанищната дейност да не коментират.
    До коментар [#2] от "Иван Раданов":В Германия, Китай, Бразилия повечето пристанища са в реките, на много повече от 30км. от морето.

    Нередност?
  • 4
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772
    • - 1
    • + 1

    Ситуацията е такава:
    По новия ОУП Острова е зона за живот и обществено обслужване. Единствено корабостроителницата остава в района. Място за пристанище там НЯМА.
    Пристанището ще е на Максуда и никъде другаде.

    Нередност?
  • 5
    pr0gi avatar :-|
    drunmrun
    • + 1

    Варненското пристанище вече не може да се сравнява с това в Констанца. Сравнението е малко като между лада и мерцедес. Братята ромунци наляха толкова много пари в тяхното пристанище, че направо избиха рибата. Около 70% от корабите вече отиват там, не във Варна, а и комуникациите от България до там са много добри. От границата до Констанца пътят е прекрасен. Беше нов асфалт и тази пролет му правеха рехабилитация. Неща които тук правя, когато се покаже пръстта под асфалта. Не забравяйте че Констанца е третото по големина пристанище в Европа и на 150км от Варна.

    Нередност?
  • 6
    lor1490343233520305 avatar :-?

    Мрежа е-Демокрация България, Анализ -04/ноември 2016 = Нужен ли е дълбоководен терминал в порт Варна?
    Гласували: "За" - 27 гласа, или
    • "За" - 17 Експерта;
    • "За" - 6 Потенциални инвеститора;
    • "За" - Регионалния съвет за развитие (РСР) в Североизточен район (СИР);
    • "За" - Министерство на регионалното развитие и благоустройството;
    • "За" - Областна администрация Варна;
    • "За" - БСП?;
    • "За" - Реформатори?;
    Гласували: "Въздържам се" - 5 гласа, или
    • "Въздържам се" - експерт;
    • "Въздържам се" - бивш директор ДП"ПИ";
    • "Въздържам се" - Държавно предприятие Пристанищна инфраструктура?;
    • "Въздържам се" - Министерство на транспорта?;
    • "Въздържам се" - Кмет Варна и Община Варна??;
    Гласували: "Против"?? Правителство? Други?
    Липса на публична информация от статус на гласуване: ГЕРБ, ДПС, Патриотичен фрон, ВОЛЯ, АБВ, ....
    https://www.facebook.com/eparliament/videos/1857740971151574/

    Нередност?
Нов коментар